کد خبر: ۳۶۸۳۷
 

عليرضا در کوچه مشغول بازي است که سگ به او حمله مي‌کند. خانواده‌اش بلافاصله او را به نزديک‌ترين درمانگاه مي‌رسانند اما اميد زيادي به زنده‌ماندنش ندارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وقایع اتفاقیه، سه روز پيش‌ازاين اتفاق هم سگي مبتلا به هاري، يکي ديگر از ساکنان روستاي اديمي در سيستان را گزيده بود و پزشکان نتوانستند نجاتش دهند. برادرش مي‌گويد براي همين هيچ‌کس اميدي نداشت که عليرضا زنده بماند اما خدا را شکر الان چند روزي است از بيمارستان مرخص شده است.

چند ماهي است که کابوس جديدي به سراغ مردم زابل و روستاهاي اطراف آن آمده، سگ‌هاي ولگردي که به هاري مبتلا هستند و تعدادشان آن‌قدر زياد شده که مردم در هيچ‌جاي شهر و روستا در امان نيستند. تاکنون هفت نفر بر اثر گزيدگي سگ در سيستان جان خود را از دست داده‌اند. مسئولان استاني مي‌گويند که سگ‌گزيدگي از ابتداي امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهاربرابر افزايش داشته است. آمارهاي رسمي موردهاي حمله سگ‌هاي ولگرد را هزار و 820 نفر اعلام کرده‌اند اما مردم منطقه مي‌گويند آمارها احتمالا خيلي بيشتر از اين رقم است .

هاري، قوز بالاقوز

ديگر رفت‌وآمدهاي داخل شهر و روستا محدود شده، به‌ندرت کسي براي پياده‌روي به کوچه و خيابان مي‌رود، مردم براي رفت‌وآمد از اتومبيل شخصي يا تاکسي‌هاي شهري استفاده مي‌کنند. کمتر کسي جرأت مي‌کند بعد از ساعت 10 شب که تعداد سگ‌هاي ولگرد بيشتر مي‌شود، پاي پياده از خانه بيرون بزند.

محمد‌رضا، برادر عليرضاي 10 ساله که چند هفته پيش در يکي از کوچه‌هاي روستاي اديمي سگ به او حمله کرده، درباره وضيعت فعلي روستا مي‌گويد: مردم اينجا اغلب با موتورسيکلت رفت‌وآمد مي‌کردند اما از يکي، دو ماه پيش که تعداد سگ‌هاي بيشتر شد و فهميديم بيشترشان هاري دارند، ديگر مي‌ترسيم با موتور راه بيفتيم توي روستا. چند روز پیش سگ افتاده بود دنبال يکي از دوستان خودم که سوار موتورسيکلت بود که با هزار جور بدبختي توانسته بود از دستشان فرار کند و جان سالم به در ببرد، براي همين ديگر موتورسيکلت‌ها هم امن نيستند.

محمدرضا محمدپرست مي‌گويد: شنيده‌ام که يک گله سگ که به بيماري هاري مبتلا بودند، وارد مرز شده‌اند و سگ‌هاي ديگر را هم مبتلا کرده‌اند: نمي‌دانم درست است يا نه اما تا حالا در زابل آن‌قدر تعداد سگ‌ها زياد نبوده، هميشه زابل و روستاهايش به داشتن سگ‌هاي زياد معروف بوده‌اند اما اين چند ماه آن‌قدر تعدادشان زياد شده که مردم را هم ترسانده است .

سگ‌کشي توسط شهرداري

از دو هفته پيش که مراجعات سگ‌گزيدگي و تعداد فوتي‌ها افزايش پيدا کرده، شهردازي زابل به فکر چاره افتاده و سگ‌ها را در خيابان با اسلحه مي‌کشد. مردم چندباري سگ‌کشي در خيابان را ديده‌اند .

فرماندار زابل مي‌گويد: بحث سگ‌هاي ولگرد، موضوعي بوده که تقريبا اوايل امسال باتوجه به تعدد حيوان‌گزيدگي‌هايي که نه‌فقط شهر زابل بلکه در سطح سيستان صورت گرفت، باعث شد که اين موضوع از حالت عادي و نرمال خارج شود و به جد در دستور کار قرار گيرد. با اقدامات صورت‌گرفته تاکنون جمع‌آوري حدود
پنج هزار قلاده سگ در زابل انجام شده است. آمارهاي رسمي هم نشان مي‌دهد که سگ‌گزيدگي در سيستان نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است.

هوشنگ ناظري درباره علت به وجود آمدن اين افزايش توضيحي نداده اما گفته که نسبت به سال گذشته افزايش حيوان‌گزيدگي داريم، به‌ويژه در شهرهاي مرزي و محدوده‌هاي ميلک، تعداد گزش‌هاي صورت‌گرفته از سوي حيواناتي به‌ويژه سگ باعث شد که مسئله شکل خاص و ويژه‌اي به خود بگيرد.

هوشنگ ناظري درباره بحران شيوع هاري توسط سگ‌هاي ولگرد در زابل به ايسنا مي‌گويد: محل زاد و ولد و تکثير آنها در اطراف شهر زابل است و بعضا هم مربوط به شهرستان زابل نمي‌شود. يکي از اين موارد روستاي سه‌قلعه است که کانون سگ‌هاي ولگرد شده که مربوط به شهرستان ديگري است. با اقدامات کنترلي که از سوي اداره محيط‌زيست، شهرداري‌ها و دهياري‌هاي منطقه، دانشگاه علوم پزشکي و دامپزشکي صورت گرفت، توانستيم فقط در شهر زابل بيش از 5000 سگ را تلف کنيم تا علاوه بر کنترل جمعيت آنها، بيماري را کنترل کرده باشيم .

مرگ چند کودک

ماه گذشته بود که يکي از کودکان افغان ساکن در شهرستان هيرمند به‌دليل سگ‌گزيدگي جان خود را از دست داد. علت مرگ اين کودک اما تأخير در مراجعه به بيمارستان عنوان شد. داستان از اين قرار بوده که خانواده اين کودک 10 روز پس از گزيدگي و با وخيم‌تر شدن حالش به بيمارستان هيرمند مراجعه مي‌کنند. در آنجا به آنها گفته مي‌شود که بايد به بيمارستان زابل مراجعه کنند اما خانواده بازهم با يک هفته تأخير به بيمارستان زهک مي‌روند. درحالي‌که بيماري حاد شده بود، مسئولان بيمارستان زهک اعلام مي‌کنند که بايد به بيمارستان زابل که مجهز‌تر از بيمارستان‌هاي ديگر منطقه است، مراجعه کنند اما در کش و قوس همين انتقال‌ها کار از کار گذشته و کودک جان خود را از دست مي‌دهد .

دومين قرباني هاري در سيستان اما به‌دليل نبود پزشک، جان خود را از دست داده است. رسانه‌هاي محلي خبر داده‌اند که حسين 9 ساله قرباني نبود پزشک در بيمارستان شده است. پدر حسين به يکي از رسانه‌هاي محلي گفته که پس از مراجعه به چند بيمارستان و نبود آمپول کزاز و انتقال چندباره به بيمارستان در شهر‌هاي مختلف، درنهايت پس از معاينه کارکنان اورژانس زابل، بيماري هاري او تأييد مي‌شود و آنها مي‌گويند به علت تأخير در روند درمان، متأسفانه امکان زنده‌ماندن حسين وجود ندارد. چند ساعت بعد حسين در بيمارستان زابل تسليم هاري مي‌شود و جان خود را از دست مي‌دهد .

سگ‌هاي ولگرد دانش‌آموزان را تهديد مي‌کنند

سگ‌هاي ولگرد هنوز در خيابان‌هاي سيستان و بلوچستان جولان مي‌دهند. تعداد زيادي از آنها به بيماري هاري مبتلا هستند و با اولين گزش، انسان را مبتلا مي‌کنند. از‌سوي‌ديگر، چند هفته‌اي به آغاز سال تحصيلي بيشتر نمانده و مردم نگران رفت‌وآمدهاي فرزندان خود هستند. مدارسي که کيلومترها با محل زندگي دانش‌آموزان فاصله دارند و حالا با وجود سگ‌هاي ولگرد، هر قدمش تهديدی جدي براي جانشان محسوب مي‌شود.

هوشنگ ناظري، فرماندار ويژه زابل اما وعده داده تا پيش از بازشدن مدارس هاري را در مهار شود. او مي‌گويد: واکسيناسيون رايگان انسان و دام‌هاي اهلي در کل منطقه سيستان به صورت انجام شده و از مردم خواسته‌ايم به محض مشاهده لاشه دام با مراکز اعلام‌شده تماس بگيرند تا اگر دام بر اثر هاري تلف شده باشد، ما اقدامات کنترلي را در محدوده اجرا کنيم. تمام تلاش ما اين است که شيوع بيماري هاري را تا پيش از شروع فصل مدارس و رسيدن فصل پاييز به‌طور کامل متوقف کنيم .

 
 
نظر شما
ادامه