کد خبر: ۳۶۸۵۲
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو از دام‌های قاچاق در روز عید قربان، از مردم خواست تا دام‌های مورد نیاز خود برای قربانی را در این روز تنها از مراکز مجاز و مورد تأیید این سازمان تهیه کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی خلج» اظهار داشت: ذبح دام قاچاق و غیرمجاز در معابر و منازل اتفاقی سوء است که سبب آلودگی محیط زیست شده و بهداشت محیط را نیز به مخاطره می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه در صورت ذبح دام قاچاق در درب منازل و معابر اطمینان کافی از سلامت گوشت وجود نخواهد داشت؛ از احتمال انتقال کنه‌های آلوده بیماری تب کریمه کنگو از پوست این دام‌های قاچاق و غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد: در صورتی که روی پوست دام غیرمجاز ذبح شده که بررسی‌های لازم روی ظاهر آن انجام نشده است؛ کنه ناقل بیماری‌ها به‌ویژه تب کریمه کنگو وجود داشته باشد؛ با ذبح این دام‌های غیرمجاز و پایین آمدن دمای پوست آن بلافاصله (این کنه‌ها) رها شده به انسان‌های اطراف آن منتقل می‌شود؛ چراکه کنه برای ادامه خون‌خواری خود باید یک موجود زنده خون‌گرم پیدا کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: بر این اساس کنه‌هایی که احتمالاً روی پوست دام‌های غیرمجازی که سلامت ظاهری آن بررسی نشده است؛ می‌تواند انسان را مورد گزش قرار دهد و در صورتی که به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا باشد این بیماری را نیز منتقل خواهد کرد.

2881 اکیپ دامپزشکی بر خرید و ذبح دام عید قربان در کشور نظارت می‌کنند/خرید و ذبح دام تنها از طریق مراکز مجاز انجام شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نظارت 2 هزار و 881 اکیپ ثابت و سیار این سازمان در سراسر کشور برای خرید و ذبح دام در سراسر کشور تصریح کرد: در سراسر کشور حدود یک هزار و 933 اکیپ ثابت و 948 اکیپ سیار سازمان دامپزشکی در روز عید قربان آماده خدمت‌رسانی‌اند و در مجموع سه هزار و 350 نفر از نیروهای دامپزشک بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی در روز جمعه به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند.

خلج با اشاره به نحوه تماس شهروندان در سراسر کشور با اکیپ‌های نظارتی و بهداشتی سازمان دامپزشکی بیان کرد: متقاضیان در روز عید قربان می‌توانند از طریق تماس با سامانه 1512 از خدمات اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی بهره‌مند شوند و در صورت تماس هر یک از شهروندان در سراسر کشور، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اکیپ‌های سیار دامپزشکی را به محل‌های مورد درخواست متقاضیان ذبح دام در منازل اعزام می‌کنند تا نظارت بر کشتار صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نخستین توصیه و تأکید سازمان دامپزشکی در ارتباط با عید قربان به شهروندان در سراسر کشور این است که همه مردم و متقاضیانی که می‌خواهند دامی را تهیه و آن را قربانی کنند؛ از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور در استان‌ها و شهرستان‌ها این دام‌ها را خریداری کنند؛ چراکه در این مناطق دام‌ها تحت نظارت و بازرسی قرار گرفته و حداقل، از نظر ظاهری سلامت آن تأیید می‌شود و اگر انگل خارجی و کنه روی بدن دام باشد با آن مبارزه صورت می‌گیرد.

خرید دام‌های سرگردان اطراف جاده‌ها و حاشیه شهرها مورد تأیید نیست

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: بنابراین خرید دام‌های سرگردان اطراف جاده‌ها و حاشیه شهرها به‌هیچ‌عنوان از نظر سلامت مورد تأیید سازمان دامپزشکی کشور نیست.

خلج با اشاره به اینکه دومین موضوع بعد از تأمین دام، مکان و محل کشتار دام است تا دام‌هایی که از نظر ظاهری سالم به نظر می‌رسند؛ نسبت به سلامت گوشت آن نیز اطمینان حاصل‌شده و بتوانیم گوشت سالمی مصرف کنیم خاطرنشان کرد؛ کشتارگاه‌های دام از ابتدای روز جمعه تا هرزمانی که مورد نیاز باشد؛ فعال است.

وی با بیان اینکه علاوه بر کشتارگاه‌ها، اماکن متعددی از سوی شهرداری‌ها و دستگاه‌های دیگر با کمک دامپزشکی استان‌ها تدارک دیده شده تا دام در آن اماکن ذبح شود و حتی امکان خرید دام زنده سالم و ذبح آن در این اماکن وجود دارد خاطرنشان کرد: در این اماکن علاوه بر نظارت به سلامت ظاهری دام زنده، سلامت لاشه دام نیز مورد بررسی‌های لازم قرار می‌گیرد و در صورت سلامت لاشه و آلایش خوراکی آن، اجازه مصرف داده می‌شود.

توصیه بهداشتی قبل از مصرف گوشت گرم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در عین حال به شهروندان متقاضی ذبح دام در روز عید قربان و حتی دیگر روزهای سال توصیه کرد تا گوشت گوسفند ذبح شده خود را برای ساعاتی پیش از مصرف و پس از ذبح در شرایط یخچالی نگاه دارند.

خلج تصریح کرد: بهتر است آلایش و لاشه دام تازه ذبح شده قبل از مصرف حتماً حداقل چهار ساعت در شرایط یخچالی باقی بماند تا درصورتی که بر اثر مداخلات بیرونی دچار آلودگی ثانویه شده باشد؛ این آلودگی رفع شده و گوشتی سالم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور به طور تاریخی همه تلاش و توان خود را متمرکز کرده است که بتواند فضاهای مجاز کشتارگاهی را در کشور توسعه دهد تا بر این مبنا همه کشتارها در بیرون از فضای غیر کشتارگاهی به فضای مجاز کشتارگاهی منتقل شده و از این طریق هم سلامت مصرف‌کنندگان و هم شاغلان در ارتباط با دام و ذبح دام و هم بهداشت محیط و محیط زیست حفظ شود عنوان کرد: با وجود اتفاقات بزرگی که در عرصه فعالیت کشتارگاه‌های بزرگ صنعتی دام و کشتارگاه‌های صنعتی طیور اتفاق افتاده است؛ اما همچنان راهی طولانی داریم که باید آن را طی کرده و به سمت قله‌هایی که می‌توانند به معنای واقعی تأمین بهداشت عمومی و سلامت محصولات را برای ما به ارمغان بیاورد حرکت کنیم.

 

نظر شما
ادامه