کد خبر: ۳۶۸۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، سیزدهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:


ممنوعیت مصرف دومین حشره‌کش در مزارع پرورش طیور اروپا

در پی هشدار رسوایی تخم‌مرغهای آلوده به سم فیپرونیل در هلند، وزیر بهداشت این کشور در تاریخ ۲۴ اوت نیز به ممنوعیت استفاده از سم دیگری تحت عنوان «آمیتراز» که نوعی آفت‌کش تولیدی شرکت Chickfriend، که در برخی از مزارع پرورشی استفاده شده است، هشدار داد.

در نامه‌ای،‌ «ادیت اشپرس» به پارلمان هلند، خاطر نشان کرد که محققان در تاریخ ۱۰ اوت متوجه شدند در هفت مزرعه در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از این سم جهت دفع آفات استفاده شده و اداره ایمنی مواد غذایی (NVWA) به آنها توجهی نداشته است.

اگرچه آفت‌کش آمیتراز پس از مصرف به سرعت از بدن دفع می‌شود، اما باعث عوارضی در سیستم اعصاب مرکزی، آسیب‌های ژنتیکی، تولیدمثلی و رشد شده و حتی می‌تواند باعث ایجاد سرطان در بدن انسان گردد.

NVWA این تخم‌مرغ‌ها را آنالیز کرده و خوشبختانه در آنها آمیتراز مشاهده نشد. اما علاوه‌ بر آن، این سم جهت دفع مگس‌ها، در دو مزرعه پرواری گوساله در هلند هم استفاده شده است.  لازم به ذکر است که این حیوانات، قبل از ارسال به کشتارگاه نیز بایستی مورد آزمایش قرار گیرند. تحقیقات در این رابطه هنوز ادامه دارد.

منبع: Food Ingredients First


روشی جدید در سرکوب تومور‌های بدخیم سگ‌ها

طول عمر سگ‌ها نیز همانند انسان‌ها بیشتر شده و همچنین تعداد حیواناتی که در اثر ابتلا به تومور‌های بدخیم جان خود را از دست می‌دهند نیز رو به فزونی است.  در سگ‌ها نیز، گاهی این سرطان‌ها با درمان‌های موجود، نظیر جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی بهبود نمی‌یابند.

نمونه‌ای از این نوع بیماری، ملانومای بدخیم دهانی (OMM)، یک سرطان بسیار تهاجمی می‌باشد. مکانیسم ایجاد این سرطان با اتصال پروتئین‌های PD-L1 به گیرنده PD1 در سلول‌های T شکل می‌گیرد، که این پیوند PD-L1 / PD-1 باعث تضعیف عملکرد ایمنی سلول‌هایو به اصطلاح، باعث ایجاد مکانیسم فرار از ایمنی خواهد شد. تحقیقات  پنج سال گذشته نشان داده است که با استفاده از آنتی‌بادی‌های بلوکه کننده پیوند  PD-L1 / PD-1 می‌توان پاسخ‌های ضد تومور در بدن ایجاد کرد.

«پروفسور ساتورا کنای» و همکارانش از دانشگاه هوکایدو در ژاپن، با استفاده از آنتی‌بادی‌های شبیه‌سازی شده بر علیه PD-L1، باعث ایجاد پاسخ ایمنی و در نتیجه از بین رفتن و تحلیل رفتن تومور بدخیم در سگ‌ها شده‌اند. روش درمانی شبیه‌سازی آنتی‌بادی، به عنوان یک استراژی ساده و موثر در آنتی‌بادی درمانی دامپزشکی کاربرد پیدا کرده است.

منبع: Medical X Press


شیوع بیماری مسری ویروسی در گربه‌ها‌ی کارولینا در آمریکا

ویروس مسری و مرگبار در شمال کارولینا در آمریکا مجددا یکی از پناهگاه ‌های حیوانات را آلوده کرده است. پنلوکوپنی در گربه‌ها که تحت عنوان دیستمپر نیز خواهده می‌شود دارای علایم اسهال، استفراغ، بیحالی و در برخی موارد مرگ می‌باشد.

«دکتر پاتریشیا نوریس» مدیر بخش رفاه حیوانات در کارولینای شمالی می‌گوید: در برخی سالها شیوع این بیماری بسیار حاد می‌شود. این اولین گزارش شیوع در سال جاری نیست و شهر‌های دیگر نظیر کاباروس، ویک و لنکن نیز درگیر شده‌اند.

دولت در ماه ژوئن اعلام نمود که در تابستان امسال، پناهگاه‌های بیشتری در این کشور دچار این بیماری می‌شوند. پنلوکوپنی بیشتر در مکان‌هایی که تعداد زیادی گربه‌ نگهداری می‌شوند، همانند پناهگاه‌ها شیوع دارد. گربه‌هایی که در این اماکن نگهداری می‌شوند، اکثرا گربه‌های بی‌صاحبی هستند که واکسینه نشده‌اند و همچنین بچه‌گربه‌ها و حیوانات تحت استرس حساس تر می‌باشند.

منبع:  The Charlotte Observer


هشدار OIE: شیوع بیماری نیوکاسل در سوئد

در یک مزرعه پرورشی طیور در سوئد، بیش از ۴۰۰۰ قطعه مرغ تخم‌گذار در پی شیوع بیماری نیوکاسل، معدوم شدند. عامل عفونت، پارامیکسو ویروس تیپ ۱ پرندگان (APMV) گزارش شده است اما منبع شیوع این بیماری هنوز مشخص نیست.

علایم بالینی نظیر تولید تخم‌مرغ بدون پوسته در ۱۶۰۰ قطعه پرنده مشاهده شده و لازم به ذکر است که هیچگونه افزایشی در تلفات گله گزارش نشده بود.

سازمان بهداشت جهانی حیوانات اعلام نمود، ۳ کیلومتر در اطراف منطقه آلوده تحت حفاظت و حدود ۱۰ کیلومتر تحت مراقبت قرار گرفته است.

منبع:  Poultry World


تشابه مسمومیت غذایی در حیوانات و انسان

نه تنها انسان‌ها، بلکه پستاندارانی نظیر گربه، سگ و اسب نیز دچار مسمومیت غذایی و علایمی نظیر عدم تحمل غذا و آلرژی می‌شوند. به تازگی مقاله‌ای جدید در این ارتباط در اروپا به چاپ رسیده است.

محققین مرکز آلرژی و ایمونولوژی بالینی با تمرکز بر این موضوع، در‌یافتند که بدن حیوانات نیز قادر به تولید ایمونوگلوبولین E می‌باشد و درنتیجه دچار علایم آلرژی نوع ۱ نظیر تب‌یونجه، آسم و شوک آنافیلاکتیک می‌شوند. در حیوانات، عمدتا در پی علایم گوارشی حاصل از واکنش‌های آلرژیک غذایی، واکنش‌های پوستی نیز ظاهر می‌شود. البته  آسم و یا شوک شدید به ندرت در حیوانات مشاهده می‌گردد.

حساسیت غذایی حیوانات خانگی، اغلب شامل عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی به پروتئین‌های شیر می‌باشد. برخی از پستانداران نیز به پروتئین‌های خاصی در گندم، سویا، بادام‌زمینی، آجیل و خشکبار، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت حساسیت دارند.

با استفاده از رژیم غذایی خانگی اصلاح شده تحت نظارت دکتر دامپزشک و افزایش تدریجی پروتئین‌ها و کنترل عوارض ایجاد شده، می‌توان نوع آلرژی و نوع پروتئین را تشخیص داد.

در حال حاضر درمان قطعی جهت حساسیت غذایی در انسان و حیوان وجود ندارد و تنها می‌توان، این مواد را در رژیم غذایی حذف نمود. البته یکسری روش‌های ایمونوتراپی نیز جهت درمان این آلرژی‌ها در دست بررسی است.

منبع: University of Veterinary Medicine- Vienn


اولین گزارش از بیماری EMS در میگو‌های پرورشی آمریکا

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در هفته اخیر، که به سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE) ارسال داشته است، اولین مورد از EMS در میگو‌های این کشور مشاهده گردید.

ویبریو پاراهمولیتیکوس که تحت عنوان بیماری نکروز کبد و پانکراس (EMS/AHND) در میگو نیز شناخته می‌شود، در مزرعه آب‌شور پرورش میگو‌های سفید اقیانوس، در شهر کامرون ایالت تگزاس گزارش شد.

همه‌گیری فوق، در چهاردهم ماه ژوئن آغاز و در ۲۱ ماه ژوئیه توسط سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE) تایید شد. این اولین گزارش از شیوع این بیماری در ایالت متحده آمریکا می‌باشد. هنوز منبع ایجاد این آلودگی ناشناخته بوده و همچنین آمار تلفات نیز گزاش نشده است.

کارشناسان در پی بررسی و شناخت علل وقوع این همه‌گیری هستند. این تلفات همچنان ادامه دارد.

 منبع:  Intra Fish


ادامه شیوع آنفلوانزای پرندگان در چین، آلمان و ویتنام

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE)، ویتنام شیوع سویه H5N1 بیماری آنفلوانزای پرندگان را در استان  «باک لیئو» تایید نمود. شروع این همه‌گیری از 24 ماه اوت آغاز گردید و در پی آن 600 قطعه از 3200 پرنده محلی کشته شدند.

همچنین OIE شیوع بیماری فوق حاد سویه H5N8 آنفلوانزای پرندگان را نیز در ایالت مرکزی «ساکسونی-آنهالت» آلمان گزارش داد. به گفته وزارت صنایع غذایی و کشاورزی این کشور، بیماری در 3 قطعه قو تایید شد.

آلمان یکی از کشور های اروپایی است که در سال گذشته و ابتدای سال، 2017 موارد متعددی از سویه H5N8 این بیماری بسیار واگیر‌دار در آن مشاهده شده است. بطوریکه از نوامبر 2016 تا ماه مارس 2017، 700 هزار قطعه مرغ، بوقلمون، اردک و سایر انواع پرندگان جهت مبارزه با بیماری فوق معدوم شده‌اند.

به گفته وزارت کشاورزی چین، اخیرا در پی شیوع و تایید سویه H7N9 آنفلوانزای پرندگان در یک مزرعه پرورشی در استان «آن‌هوئی»، بیش از 74 هزار قطعه مرغ معدوم شدند. شیوع این بیماری در اواسط ماه اوت بوده است. در ابتدا جزئیات و مشخصات سویه ویروس ناشناخته بود، اما آمار بسیار بالای تلفات در پرندگان حاکی از وجود فرم فوق حاد  ویروس بوده است.

منبع: (Center for Infectious Disease Research and Policy  CIDRAP


سلول‌درمانی و کاهش علایم بیماری پارکینسون در میمون‌ها

محققان ژاپنی با القا و کاشت نرون های عصبی در مغز میمون‌ها، توانستن، علایم حاصل از این بیماری را کاهش دهند. نتایج این تحقیق در 30 اوت در نشریه نیچر منتشر شده است.

طبق گزارش منتشره در این روش، سلول‌های ایمپلنت شده در مغز، بدون ایجاد هیچگونه خطری برای بدن، حداقل به مدت دو سال زنده می‌مانند. محققان معتقدند از این روش می‌توان در درمان این بیماری در انسانها نیز بهره برد.

چندین گروه تحقیقاتی در سراسر دنیا با استفاده از این یافته و به کار بردن روش‌های مختلف، به زودی آزمایشات جدیدی را در این ارتباط  آغاز می‌نمایند.

منبع:  nature

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ترابی
|
Brazil
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
1
خواهش میکنم منابع خبری تان را دقیق لینک دهید.
دکتر سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
خواهشمندم با قرار دادن این دست خبرها از ارزش مجله نکاهید....
نظر شما
ادامه