کد خبر: ۳۶۸۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

گروهی از دانشجویان دکتری در سراسر کشور کمپینی ایجاد کرده‌اند و متقاضی یک سری امتیازات پژوهشی هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، منظور از این امتیاز همان پژوهانه است که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های گذشته به مدت دو سال پرداخت شده و متوقف شده است.

دانشجویان دکتری متقاضی دریافت این پژوهانه هستند و در اکثر دانشگاه‌های کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمع شده و این خواسته خود را بیان کرده‌اند.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشگاه محقق اردبیلی نیز مدت‌های مدیدی است که مطالباتی به حق در راستای بهبود وضعیت خود پیگیری می‌کنند و در این راستا با هماهنگی سایر دانشجویان دکتری دانشگاه‌های سراسر کشور اقداماتی نظیر ایجاد کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم، پیگیری مدنی و در چارچوب قانونی کشور و رایزنی با جمع کثیری از مسئولان کشوری را انجام داده و در ادامه مسیر مصمم به جذب همدلی مسئولان دانشگاه محقق اردبیلی را دارند.

تشکیل کمپین مطالبات دانشجویان دکتری در اردبیل 

یک دانشجوی دکتری گفت: ما به عنوان دانشجویان دکتری با مشکلات عدیده معیشتی، آموزشی و مواردی نظیر اشتغال مواجه بوده و زیرساخت‌های کنونی آموزش عالی و سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه و سایر نهادهای مرتبط به هیچ وجه توقعات حداقلی این قشر را برآورده نمی‌سازد.

وی افزود: از این رو مطالبات خود را از جمله پرداخت کمک‌هزینه بالاعوض (حقوق ماهانه) به تمامی دانشجویان دکتری و پژوهانه از طریق تعیین ردیف بودجه مستقل دانشجویان دکتری، تصویب قانون مختص این دوره، پیگیری برنامه از متصدی وزارت علوم برای دانشجویان دکتری به صورت یک کمپین مطرح می‌کنیم .

پرداخت حقوق ماهیانه مطالبه اصلی دانشجویان  

یک دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه دانشجویان دکتری تخصصی سربازان خط مقدم تولید علم و بومی‌سازی فناوری کشور محسوب می‌شوند و حمایت‌های حداقلی از این قشر موجب توسعه و پیشرفت کشور خواهد شد، افزود: با این حال حمایت از این قشر نخبه در همه سازمان‌های متولی آموزش عالی یکسان نیست.

وی افزود: حمایت‌ها از دانشجویان دکتری برای مثال در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دادن حقوق ماهیانه جهت رفع نیازهای معیشتی و رفاهی اولیه صورت می‌گیرد تا با توجه به تعهد کار تمام وقت که در هنگام ورود به مقطع دکتری تخصصی امضا می‌شود، دانشجویان وقت خود را صرف کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و حل نیازها و مشکلات کشور نمایند.

نظرات استاد دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه محقق اردبیلی درباره کمپین مطالبات دانشجویان دکتری

در دانشگاه محقق اردبیلی نیز با نظر مساعد رئیس این دانشگاه، سالن بصیرت دانشگاه در مورخ 24 خرداد سالجاری در اختیار این دانشجویان قرار گرفت تا با صلح و صفا خواسته‌های خود را به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و برخی مدیران دانشگاه ارائه کنند و مسئولان این دانشگاه نیز خواسته‌های دانشجویان را به رده‌های بالا منعکس کردند.

طبق پیگیری‌های ایسنا از مسئولان دانشگاه، خواسته این دانشجویان فراتر از اختیارات دانشگاه است و مسئولان دانشگاه صرفا خواسته‌های آنان را به مسئولان بالا منعکس کرده‌اند.

در همین راستا «دکتر گودرز صادقی» استاد دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان یکی از اساتید و روسای دانشگاه‌های کشور، ضمن حمایت از این خواسته دانشجویان، با یکی از دست‌اندرکاران این کمپین که دانشجوی دکتری تخصصی دامپزشکی بوده و در عملیات بالینی پایش شکسته است، دیدار کرده و از طرح این موضوع توسط وی در اجلاس آتی روسای دانشگاه‌ها خبر داده است.

در همین راستا صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه اردبیل با بیان اینکه تعداد دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است و باید کاهش یابد، افزود: پیشنهاد می‌شود دانشجویان دکتری با 40 ساعت حضور فیزیکی در دانشگاه، در امور آموزشی و اجرایی دانشگاه نیز مشارکت نمایند و در حدی که قانون کار پیش‌بینی کرده، از حقوق و مزایا برخوردار شده و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی افزود: با این کار، دانشجویان حین درس، کارشان جزو خدمت حساب شده و دانشگاه‌ها متناسب با بودجه دانشگاه و نیاز کشور، اقدام به جذب این دانشجویان کنند، مانند برخی کشورها، در این حالت دانشجوی دکتری آسیستان تحقیقاتی محسوب می‌شود و با دانشجوی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد متفاومت خواهد بود.

صادقی تاکید کرد: اگر دوره تحصیل برای دانشجویان دکتری سابقه کار حساب شود و به آنها حقوق نیز بدهیم، قطعا دانشجویان نیز برای تحقیق و پژوهش و همچنین امور اجرایی دانشگاه رغبت نشان داده و با انگیزه بیشتری هم درس خود را می‌خوانند و هم در امور اجرایی دانشگاه مشارکت می‌کنند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: در کشورهای اروپایی دوره دکتری یک شغل محسوب شده و جذب دانشجو در این مقطع تحصیلی بی‌رویه نیست.

وی ادامه داد: همچنین اساتید دانشگاه می‌توانند با مراکز صنعتی، تولیدی و سایر سازمان‌ها قرارداد ببندند تا از این طریق به دانشجویان حقوق بدهند و به صورت اتوماتیک ارتباط دانشگاه با صنعت تقویت شود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
در مورد سایر رشته ها نمی دانم،
ولی در مورد رشته های دکترای تخصصی دامپزشکی،
واضح است که این موضوع سابقه دار چند ده ساله، هرگز با کمپین و تظاهرات حل نخواهد شد و فقط یک نوع وقت تلف کردن و سپس مقدمه ای برای وارد شدن به یک دوره ای جدید از یأس و نامیدی است.

دانشجویان دکترای عمومی دامپزشکی اوایل دهه 1360، به خوبی به یاد دارند که تا زمانی که دانشکده های دامپزشکی و پزشکی در یک گروه مشترک برنامه ریزی آموزشی قرار داشتند، در دوران انترنی خود حقوق ماهیانه دریافت می کردند و پس از جدا افتادن از وزارت بهداشت که طومار خیانت آمیز و منفعت طلبانه برخی معدود از به اصطلاح استادان در آن نقش اساسی داشت این حقوق نیز به تبع بسیاری از مزایای دانشجویان پزشکی از جمله سرانه پژوهشی بالا، قطع شد.
ب
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
سلام
من از نزدیک با آقای دکتر برخورد داشته ام و فارغ التحصیل دکتری می باشم ایشان ..............................
پس به نیروی بازوی خود باید غذا خورد بیخیال کارمندی
نظر شما
ادامه