کد خبر: ۳۶۸۸۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه دام های استان در معرض ابتلا به بیماری تب برفکی هستند گفت: به دلیل اینکه اکثر دام های استان در برابر بیماری تب برفکی واکسینه نشده اند ایمنی دام ها در برابر این بیماری پایین است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اراک امروز، «دکتر محسن شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین و مهم ترین بیماری های دام های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان و پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.

شانقی اظهار کرد: این بیماری در ناحیه دهان دام های مبتلا، برفک هایی ایجاد می کند که در دام های بالغ سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر و در دام های نابالغ مثل گوساله ها، سبب مرگ دام می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بیشتر در فصل سرما شیوع دارد افزود: اما در تمام فصل ها به دلایلی مانند افزایش نقل و انتقال غیر مجاز و همچنین عدم رعایت مسائل ایمنی، خطر بروز آن در بین دامها وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به شیوع بیماری دامی تب برفکی در استان، هشدار داد و گفت:دامداران از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌ برفکی، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند و با رعایت قوانین و دستورالعمل ‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر مصون کنند.

شانقی اظهار کرد: به دلیل اینکه اجرای طرح واکسیناسیون دام ها سنگین در برابر بیماری تب برفکی بها دارد متاسفانه استقبال از واکسیناسیون دام ها در برابر این بیماری در استان کم بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه فاز اول واکسیناسیون دام های استان در برابر بیماری تب برفکی انجام شده است افزود: در این طرح کمتر از ۵۰ درصد از دام های استان واکسینه شده اند.

وی با اشاره به اینکه دام های استان در معرض ابتلا به بیماری تب برفکی هستند گفت: به دلیل اینکه اکثر دام های استان در برابر بیماری تب برفکی واکسینه نشده اند ایمنی دام ها در برابر تب برفکی پایین است.

شانقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دام های استان نسبت به بیماری تب برفکی حساس هستند افزود: احتمال افزایش کانون های تب برفکی در دو سه ماه آینده وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم منابعی را از سازمان برای اجرای طرح واکسیناسیون دام های سنگین در برابر بیماری تب برفکی دریافت کنیم و در صورت موافقت سازمان فاز دوم طرح واکسیناسیون را در اواسط شهریورماه برگزار می کنیم.
 
 
نظر شما
ادامه