کد خبر: ۳۶۹۴۸
تعداد نظرات: ۷ نظر



مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: یک اتفاق بدی که رخ داد آن بود که قسمت بهداشت آبزیان از شیلات جدا شد این قسمت به دفتر آبزیان در سازمان دامپزشکی منتقل شد که چند ایراد به همراه داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بسیج، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می‌تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد. یکی از حوزه‌هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی‌های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می‌رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولیدکنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه‌ریزی داشته باشند.در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

«آرش نبی زاده»، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی، گفت: ما در کشور ماهی مولد داریم اما چون بر روی نسل سازی و اصلاح ژنتیک کار نکرده ایم کیفیت ماهی های مولد ما در مقایسه با کیفیت ماهی های مولد خارجی پایین است.

وی افزود: من نمی‌گویم اختلاف این کیفیت بین صفر تا صد است در واقع اگر کیفیت تخم‌های خارجی صد باشد کیفیت تخم‌های ایرانی ۷۰ درصد است اما بحث های اقتصادی این چیزها را نمی‌شناسد لذا تولیدکننده برای حاشیه سود بیشتر به دنبال تخم‌های خارجی می رود.از طرفی استفاده از تخم‌های خارجی، قیمت تمام شده محصول ما را بالا می برد لذا نمی توانیم در جهان با کشورهایی مانند ترکیه و شیلی و غیره رقابت داشته باشیم.به هرحال میتوان با اتخاذ روش هایی جلوی واردات بی رویه تخم ماهی را گرفت و آن را کنترل کرد.

جداسازی حوزه بهداشت آبزیان از شیلات، اتفاق شومی بود

نبی زاده عنوان کرد: در مورد قیمت تمام شده غذای ماهی باید گفت که یک اتفاق بدی که رخ داده آن بود که قسمت بهداشت آبزیان از شیلات جدا شد این قسمت به دفتر آبزیان در سازمان دامپزشکی منتقل شد این جدا شدن چند عیب داشت اولین ایراد آن این بود که اگر در مورد کیفیت غذای ماهی مشکلی پیش می آید شیلات تقصیر سازمان دامپزشکی می اندازد و سازمان دامپزشکی تقصیر شیلات.

وی افزود: بر همین اساس بود که زمانی تخم های بیمار وارد کشور شدند و هیچکس مسئولیت آن را بر عهده نگرفت لذا سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی هرکدام کار خودشان را می‌کنند اما این وسط سر تولیدکننده ماهی بی‌کلاه می ماند.

دامپزشکی به کیفیت غذای ماهی کاری ندارد

نبی زاده تصریح کرد: سازمان دامپزشکی غذای ماهی را تنها از لحاظ بهداشتی مورد بررسی قرار می‌داد و کاری به کیفیت آن نداشت در حالی که این دو موضوع جدا هستند یعنی بحث کیفیت با بحث بهداشت غذا دو موضوع کاملا متفاوت است بر همین اساس گاهی یک غذای سالم ضریب تبدیل یک و یک غذای سالم دیگر ضریب تبدیل سه دارد.

وی خاطرنشان کرد: غذای ماهی‌ای که ضریب تبدیل ۳ دارد اگرچه سالم است اما از نظر اقتصادی به صرفه نیست.گفتنی است بیش از این غذاهای ماهی که توسط شرکت های داخلی تولید می شد علاوه بر بهداشتی بودن کیفیت بالایی نیز داشتند.


 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
0
سلام
این روزها تخصص گرایی در سراسر دنیا امری لازم و اجباری است. در ایران تجمع گرایی امری لازم و اجباری شده است. این روزها برخی دامپزشکان عزیز پا فراتر نهاده و خواستار الحاق به وزارت بهداشت و حتی طبابت هستند! شیلات که دیگر چیزی نیست. نه راجب غذای آبزیان نه در مورد اکولوژی و رفتارشناسی و نه راجب صید و فرآوری، آبزیان اطلاع جامعی نداشته اما در تمام امور متاسفانه ورود می کنند. البته شرایط نامناسب اقتصادی و معیشت در کنار فارق التحصیلان بیش از اندازه شاید دلیل اصلی این امور باشد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
0
بهداشت غذا در ایران تعطیل است
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
0
با سلام
ازوقتي كه بهداشت آبزيان شيلات حذف شد به علت اينكه همكاران دامپزشك در خصوص ابزيان اطلاع علمي چنداني نداشتند روز به روز وضعيت بدتر مي شود درحالي كه شيلات با كلاسهاي متعدد آموزشي براي همكاران دامپزشك خود و همكاري نزديك آنها با متخصصين شيلات خيلي بهتر با بيماريهاي ماهيان اعم از تغذيه اي محيطي وعفوني و... مبارزه مي كردند .
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
1
با سلام
اولا بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان در همه جای دنیا به عهده دامپزشکی
دوما به جای اینکه در مورد یک رشته تخصصی نظر بدید و کل تقصیر ها رو بندازید گردن دامپزشک ها لطفا در مورد همین اتحادیه بی کفایت و پر حاشیه خودتون صحبت کنید و فکری برای فروش و صادرات ماهیان سردابی کنید چون همه میدونن الآن مشکل اول تولید کننده ها بحث فروش
دكتر سلماني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
1
بهداشت و بيماري هاي آبزيان در سراسر دنيا بر عهده دامپزشكي و نهاد هاي وابسته به آن مي باشد كه اين موضوع علاوه بر پرورش صحيح و درست كه منجر به سود دهي گردد وضعيت بهداشتي ماهي و ميگو و ساير غذاهاي گوشتي دريائي را شامل ميشود كه در صورت عدم توجه به اين نظارت ها و عدم رعايت موازين بهداشتي توانايى صادرات مواد غذائي را از دست ميدهيم چون در دنياي رو به پيشرفت حال حاضر ودهكده جهاني برأي صادرات علاوه بر كيفيت غذا بايد به بهداشت مواد غذائي توجه ويژه صورت گيرد كه اين امر فقط در صورت نظارت دامپزشكي بر پرورش و نحوه ي فراوري مواد غذائي به ويژه غذاهاي دريائي حاصل ميگردد كه در غير اين صورت در آينده اي نچندان دور راه صادرات بسته خواهد بود و توليد كنندگان بيش از ساير گروه ها متضرر خواهند شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
0
اخه دوست عزیزی که شیلات خوندی شما میدونی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دامپزشکان در تخصصهای بالینی پزشکی تحصيل می کنند؟شما میدونی که دامپزشکان دو برابر یک پزشك میکروب شناسی میخونن؟شما میدونی که در تمام دنیا دامپزشک کار پیشگیری کنترل و درمان ابزیان را برعهده داره ؟شما خیلی چیزارو نمیدونید چون در طب تخصصی ندارید اگر کار کنترل و درمان شیلات رو به شما بسپاریم باید کار دامپزشکی در سایر بخشها را به دامپروران بسپاریم کمی فکر کنید جایگاهتون رو بشناسید بعد...
ناشناس
|
Finland
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
0
آخه مهندس مکانیک رو چه به اظهار نظر در مورد بهداشت آبزیان !!!! بهتره در مورد مسائل فنی که صلاحیت اظهار نظر نداری صحبت نکنی....
نظر شما
ادامه