کد خبر: ۳۶۹۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، همدان، بردسیر، سمنان و ملکشاهی

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی قزوین:
هیچ شبهه‌ای در ذبح مرغ در کشتارگاه‌ها وجود ندارد


مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: علاوه بر نظارت کامل بر ذبح شرعی دام‌ها، نظارت در خط تولید مرغ نیز در همه کشتارگاه‌ها وجود دارد و هیچ شبهه‌ای در ذبح مرغ وجود ندارد.

حجت‌الاسلام علی بهادری در نشست خبری بیان داشت: حدود 14 ماه پیش، قانون ذبح شرعی به تصویب رسید که طبق این قانون دفتری در ادارات کل دامپزشکی دایر شد تا نظارت کامل بر ذبح شرعی دام‌ها داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر شش کشتارگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی در استان فعال است و در همه اینها روحانی ناظر ذبح شرعی مستقر است که به طور کامل بر روند ذبح نظارت دارند حتی این نظارت در خط تولید مرغ نیز وجود دارد و هیچ شبهه‌ای در ذبح مرغ وجود ندارد.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: همانطور که در دستورات الهی داریم که مردم حلال و پاک و پاکیزه بخورند بنابراین امر مومنین با خیال آسوده مواد گوشتی را مصرف کنند چرا که نظارت ما کامل است.
وی خاطر‌نشان کرد: وضع کشتارگاه‌ها نیز از لحاظ بهداشتی و حلیت در سطح عالی است تا حدی که ما از رسانه‌ها و مسئولان دعوت می‌کنیم تا از همه کشتارگاه‌ها حتی کشتارگاه‌های مرغ دیدن به عمل آورند.
در ادامه رئیس نظام دامپزشکی استان قزوین اظهار داشت: نظام دامپزشکی از تشکل‌های نوپایی است که روز‌به‌روز در حال شکل‌گیری و بالندگی است و در قانون تأسیس این تشکل که در سال 79 آغاز شد، 20 وظیفه برای آن ترسیم شده است.
بهمن جاوید لامعی اعلام کرد: نظام دامپزشکی در سه وظیفه مکلف شده و در 17 مورد مخیر است؛ از وظایفی که بر عهده این تشکل گذاشته شده اقدام به متشکل کردن تحصیل‌کرده‌های دامپزشکی در رده‌های مختلف، برگزاری دوره‌های بازآموزی به ویژه در بخش خصوصی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای است.
وی تصریح کرد: تا امروز در راستای این سه وظیفه فعالیت‌های زیادی شده که از نمونه آنها می‌توان به عضوگیری 400 نفر در این تشکل اشاره کرد که 120 نفر دامپزشک و مابقی در رده‌های مختلف تحصیلی این رشته هستند.
رئیس نظام دامپزشکی استان قزوین عنوان داشت: از دیگر اقدامات این نظام تشکیل 14 روز دوره‌های بازآموزی به ویژه برای بخش خصوصی با حضور اساتید درجه اول و مطرح این حوزه در سطح کشور است.
وی افزود: در بحث تخلفات صنفی و حرفه‌ای نیز 20 پرونده ارجاعی داشتیم که دو مورد آن رفع پیگرد شده و برای 14 مورد رأی صادر شده و مابقی نیز در دست بررسی است.
جاوید لامعی توضیح داد: در راستای اجرای دستورالعمل 19 مبنی بر قطع رابطه مالی ناظران بهداشتی با متصدیان و کارفرمایان، با همکاری خوبی که دامپزشکی استان با ما داشتند سومین استان در این زمینه هستیم که البته این کار نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد ساختارهای لازم دارد.
وی خاطر‌‌نشان کرد: براساس دو قانون جدید نظام دامپروری و افزایش بهره‌وری در بخش دامی دو وظیفه جدید مقرر است که به ما محول شود که این وظایف شامل صدور پروانه بهداشتی برای واحدهای تولید و صدور پروانه‌های خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی است.
رئیس نظام دامپزشکی استان قزوین در پایان از افتتاح ساختمان محل جدید نظام دامپزشکی در روز 14 مهر خبر داد.

 

---------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان همدان:
امسال 106 هزار و 275 کیلوگرم فراورده دامی غیرقابل مصرف کشف شد

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان وظیفه اصلی دامپزشکی را حول محور حفظ و صیانت از سرمایه کشور که 13 درصد آن را قسمت دامی تشکیل می‌دهد معرفی کرد.

دکتر احمد کریمی مخصوص بیان داشت: در محور حفظ و صیانت از دام‌ها فعالیت بر پایه ایمن کردن دام‌ها بوده که بحث مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری‌های شایع در سال جاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از آغاز سال 89 تاکنون 5 میلیون و 744 هزار و 74 نوبت مایه کوبی دام علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک از جمله بیماری شاربن، تیلریوز، تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی، قانقرایا، آگالاکسی و بروسلوزیا همان تب مالت انجام شده است.

وی افزود: امسال عملیات خونگیری و توبرکولیناسیون علیه دو بیماری مهم سل و تب مالت در گاو و گوساله از 5 هزار و 806 راس خونگیری انجام شده که تعداد 3 راس راکتور آلوده تشخیص داده شده است، همچنین در راستای مبارزه با سل گاوی تعداد 21 هزار و 349 راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفت که 127 راس آلوده تشخیص داده شد و طبق مقررات به کشتارگاه اعزام شدند.

وی با اشاره به کنترل و بازرسی بهداشتی لاشه‌های گوشت در کشتارگاه‌های استان بیان داشت: در 6 ماه سال جاری بازرسی از لاشه‌های گوشت گاو، گوساله، گوسفند و بز از 68 هزارو 734 لاشه بازدید شده که مقدار 46 هزارو 170 کیلوگرم از لاشه‌های بازدید شده ضبط و معدوم شده است.

دکتر کریمی مخصوص اضافه کرد: امسال 4 میلیون و 765 هزارو 815 قطعه طیور بازرسی شده که تعداد 44 هزارو 334 قطعه غیرقابل مصرف ضبط شده است.

وی اظهار کرد: درسال جاری سگ‌های گله و صاحب دار 4 هزار و 625 قلاده واکسیناسیون علیه بیماری هاری صورت گرفته است.

وی در مورد کنترل و بازرسی و نظارت بر مواد خام دامی در سطح استان در 6 ماه سال جاری بیان داشت:بازرسی از واحدهای توزیع ، نگهداری، بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان تعداد 36 هزارو 299 مورد اماکن بازدید شده که میزان 106 هزار و 275 کیلوگرم از فراورده‌های بازرسی شده غیر قابل مصرف ضبط و تعداد 167 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شده است هم چنین 51 مرکز عرضه متخلف با کمک نیروی انتظامی پلمپ شده است.

وی با اشاره به نام گذاری سال" همت مضاعف و کار مضاعف" بیان داشت: امسال برنامه‌های تدوین شده به اجرا در آمده است و نظارت‌ها افزایش یافته است همچنین با کمک شبانه‌روزی همکاران در بخش‌های دولتی و غیردولتی 53 کانون گاو و 93 کانون در گوسفند بررسی انجام شده که با اقدام به موقع در مایه کوبی دام‌ها و آموزش دامداران در افزایش ارتقا سلامت دام‌ها قدم‌هایی برداشته شده است.

دکتر کریمی گفت: تشخیص سریع بیماری‌ها یکی از برنامه‌های دامپزشکی است که ظرف 24 ساعت تشخیص اولیه بیماری‌ها در آزمایشگاه انجام می‌شود و این آزمایشگاه جزو آزمایشگاه‌های منطقه‌ای در سطح کشور است که فقط تهران، خراسان رضوی و همدان مجهز به این گونه آزمایشگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: برنامه‌های خاصی در این مورد تدوین شده که در برخی استان‌های کشور بروز می‌کند و این برنامه در قالب افزایش ارتقا بهداشت عمومی جامعه صورت گرفته است و 49 درصد بیماری واگیر جز بیماری‌های قابل انتقال به انسان است.

وی در مورد بیماری تب مالت که یکی از معضلات استان در سال 85 بود بیان داشت: برای کنترل این بیماری به کمک معاونت بهداشتی دانشگاه و سایر محققین در کشور، برنامه‌های در سال 86اجرایی شد که باعث کاهش موارد بیماری زا شد چرا که در سال 185 هزار و 629 نفر مبتلا به این بیماری بودند و در سال 88 به 569 نفر رسید و آمار سال جاری باید از طرف معاونت بهداشتی اعلام شود که هنوز این آمار داده نشده است.

وی همچنین با اشاره به ماه مبارک رمضان بیان داشت: در این ماه 6 هزارو 994 مورد بازدید از مراکز عرضه صورت گرفته است که 27 هزار و 851 کیاوگرم فراورده دامی خام ضبط شد و بحث نظارت بهداشتی در این ماه انجام گرفت.

کریمی مخصوص با اشاره به این که 380 نفر در بخش‌های غیردولتی دانش آموخته در حال فعالیت هستند بیان داشت: ظرفیت در دوره‌های زیر دکترا کافی است و اداره دامپزشکی در دوره دکترا به نیرو نیازمند است.

وی با اشاره به تحولات در سال همت مضاعف و کار مضاعف بیان داشت: دو جداره کردن پنجره‌های سالن نگهداری دام‌ها،مدیریت بر مصرف انرژی ، استفاده از لامپ‌های کم مصرف ،استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی از رویکردهای سال جاری است.

وی با اشاره به نظارت و بازرسی در کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس وظیفه دامپزشکی را در این مورد تفکیک کرد و اضافه کرد: وظیفه دامپزشکی نظارت بر فراورده‌های خام دامی است و بقیه نظارت و بازرسی‌ها مربوط به معاونت بهداشتی و درمان آموزش پزشکی است و دامپزشکی در بحث مواد اولیه وظیفه نظارت را دارد.

وی تصریح کرد: خمیر مرغ‌هایی در گذشته در کارخانه‌های سوسیس و کالباس استفاده می شد که معاونت دارو استفاده از خمیر مرغ را ممنوع اعلام و کارخانه هایی که دستگاه تولید خمیر مرغ را داشتند ، جمع آوری شده است .

وی با اشاره به مراحل تولید همبرگر بیان داشت: در تهیه همبرگر از گوشت‌های وارداتی استفاده می‌شود و به دلیل گران بودن گوشت‌های داخلی به ندرت از این گوشت داخلی استفاده می‌شود که گوشت‌هایی که برای تهیه همبرگر استفاده می‌شود احتمال آلودگی در آنها کم است چرا که گوشت را باید در دمایی قرار داد که یخ بزند و در این صورت بسیاری از انگل‌ها در این مرحله غیرفعال می شوند همچنین بسیاری از پروتئین‌های غیرقابل هضم در این مرحله شکسته می‌شود بنابراین چون گوشت‌های وارداتی یخ زده هستند احتمال آلودگی در همبرگر کاهش می‌یابد.

وی همچنین در مورد ساماندهی کله و پاچه فروشی ها افزود:با پیگیری مسوولین در ادارات مربوطه این واحدها به جای دیگری انتقال خواهد یافت و دامپزشکی با نظارت‌هایی که انجام داده است تمام مغازه داران را در این قسمت مجهز به داشتن یخچال کرده است و از عرضه محصولات در درون سینی جمع آوری شده است.

وی در پایان با اشاره به کشتارگاه‌های سنتی بیان داشت: کشتارگاه نهاوند که سنتی بوده است تعطیل شده همچنین کشتارگاه سنتی دیگری در اسدآباد تا 1 الی 2 ماه دیگر تعطیل می‌شود همچنین کشتارگاه سنتی که در تویسرکان است با پیگری‌هایی که در دستور کار است تا پایان امسال تغییر وضعیت خواهد داد.

دکتر محمد علی بهرامی، رییس نظام دامپزشکی استان همدان تاکید کرد: با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم باید از گوشت‌هایی خریداری کنند که مهر و بسته بندی داشته باشند هم چنین گوشت را قبل از مصرف در دمای منفی 18 درجه نگهداری کنند چرا که بسیاری از انگل‌ها در این مرحله غیرفعال می شود و همچنین بسیاری از پروتئین‌های غیرقابل هضم در این مرحله شکسته می شود.

وی ادامه داد: تا کنون بیماری کریمه کونگو دیده نشده است اما مادران بعد از خریداری گوشت برای شستن و تکه تکه کردن آن از دستکش استفاده کنند که از انتقال بیماری کریمه کونگو جلوگیری شود.

دکتر بهرامی، زود پز را بهترین وسیله برای پختن گوشت معرفی کرد گفت: این وسیله نسبت به وسیله‌های معمولی با فشارو دمای بیشتری غذا را می‌پزد که در این شرایط نیز بسیاری دیگر از آلودگی‌های گوشت از بین می رود.

وی با اشاره به جایگاه نظام دامپزشکی و اداره دامپزشکی ،اداره کل دامپزشکی را حالت اجرایی معرفی کرد و گفت: اگر متولی بخش دولتی را دامپزشکی بدانیم ، نظام دامپزشکی بخش خصوصی را تشکیل می‌دهد.

دکتر بهرامی اضافه کرد:196 میلیون تومان برای اشتغالزایی انجام گرفته است که 57 نفر به صورت کارورز در رستوران‌ها و هتل‌ها درحال فعالیت هستند.

---------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بردسیر:
دامپزشکی بزرگ‌ترین حافظ منافع دامداران است

رئیس دامپزشکی بردسیر گفت: دامپزشکی در دو مقوله مهم اقتصادی و بهداشتی فعالیت می‌کند که در بخش اقتصادی، دامپزشکی به عنوان بزرگ‌ترین حافظ منافع دامداران است.

مهدی رادمهردر برنامه آموزشی مدارس شهرستان بردسیر اظهار داشت: مسئولیت دامپزشکی تنها درمان بیماری‌های دام نیست، بلکه علم دامپزشکی مؤثر در بهداشت و سلامت جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: برخی بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک هستند و سلامت جمعیت دام مرتبط با سلامت جامعه انسانی است و در رویکرد دامپزشکی نیز خدمت به سلامت جامعه به عنوان یک هدف جدی مورد توجه قرار دارد.
رادمهر بیان داشت: دامپزشکی در دو مقوله مهم اقتصادی و بهداشتی فعالیت می‌کند که در بخش اقتصادی دامپزشکی به عنوان بزرگ‌ترین حافظ منافع دامداران است و در بخش بهداشتی از سه طریق به جامعه کمک می‌کند.
وی افزود: سازمان دامپزشکی مبارزه با بیماری‌های دامی را در دستور کار دارد و همچنین مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام با جدیت دنبال می‌شود که درصد بیماری‌های مشترک انسان و دام به میزان بالایی هستند.
رادمهر تصریح کرد: کمک به بهداشت و سلامت عمومی جامعه از طریق نظارت بر تولید و عرضه مواد خام دامی از وظایف سازمان دامپزشکی محسوب می‌شود.
رادمهر گفت: دامپزشکی از طریق پایش و شناسایی بیماری و واکسیناسیون مبادرت به کنترل و درمان بیماری‌های دام می‌کند و در راستای کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان و نیز با شناسایی دام و انجام واکسیناسیون از شیوع بیماری و ایجاد آن پیشگیری می‌کند.
شایان ذکر است، اداره دامپزشکی بردسیر در طول هفته دامپزشکی برنامه‌های آموزشی متعددی برای اقشار مختلف شهروندان برگزار می‌کند.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:
95 قلم داروی دامی در سمنان تولید می‌شود


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: 95 قلم داروی دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

رضا عامری در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در اداره کل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: 13 کارخانه تولید دارو و سموم در استان سمنان فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: همچنین دو کارخانه داروسازی در استان سمنان در حال ساخت است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: ما باید استان سمنان را به یکی از قطب‌ها و صادرکننده‌های تولید داروهای دام و طیور تبدیل کنیم.
عامری ادامه داد: یک کارخانه داروسازی با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در سمنان در حال ساخت است و برای هر کارخانه 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری لازم است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: همچنین دو شرکت پخش داروی دام و طیور در استان سمنان در حال فعالیت هستند.
عامری اضافه کرد: در زمینه عرضه داروهای تقلبی و غیرمجاز یک پرونده تشکیل و چهار نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.
عامری خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 709 عامل بیماری‌زا در انسان وجود دارد که 749 عامل آن مشترک بین انسان و دام است.
وی تصریح کرد: 49 درصد بیماری‌های انسان ریشه در دام و فرآورده‌های خام دامی دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تولید مواد غذایی با کیفیت و استاندارد بالا و اقتصادی کردن فعالیت‌های تولید و کمک به بالابردن راندمان تولید از اهداف سازمان دامپزشکی است.
عامری اضافه کرد: چهار داروخانه و چهار آزمایشگاه دامپزشکی در بخش خصوصی در استان سمنان احداث شده است.
وی تصریح کرد: 14 مهر ماه از این رو به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده که در ایران باستان برای سلامت حیوانات در چهاردهم هر ماه دعا می‌کردند و همچنین این روز مقارن با تاسیس دانشکده دامپزشکی است.
وی گفت: روزهای هفته دامپزشکی به ترتیب به عنوان‌ دامپزشکی و اقتصاد ملی، دامپزشکی و بهداشت موادغذایی، دامپزشکی و گوناگونی حرفه‌ای،‌ دامپزشکی و امنیت غذایی و دامپزشکی و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا نامگذاری شده است.

 

----------------------------------------

 

با حضور فرماندار و مسئولین شهرستان
مراسم کلنگ زنی ساختمان جدید فنی – اداری شبکه دامپزشکی شهرستان ملکشاهی


در اولین روز از هفته دامپزشکی، مراسم کلنگ زنی ساختمان جدید فنی – اداری (آزمایشگاه) شبکه دامپزشکی شهرستان ملکشاهی با حضور مهندس نصرالهی فرماندار و مسئولین آن شهرستان، انجام پذیرفت.

ساختمان مذکور با اعتبار 1400 میلیون ریال و زیر بنای 200 متر مربع احداث خوهد شد.
محور توسعه شهرستان ملکشاهی بستگی به تقویت همه جانبه شبکه دامپزشکی شهرستان دارد، چرا که این شهرستان از ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالا و قوی در حوزه دامپروری و دامداری برخوردار است و مهمتر این که حوزه بهداشت و سلامت انسان رابطه بسیار مهمی با حوزه سلامت دام و طیور دارد.

 

نظر شما
ادامه