کد خبر: ۳۶۹۶۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد:
«علی شریعت‌پناه وزیری» افزود: در صورتی که سگ‌گردانی در معابر و پارک‌ها خصوصاً توسط بانوان عفت عمومی را جریحه‌دار کند، دادگاه می‌تواند فرد را به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم نماید ...
 

حکیم مهر - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد سگ‌گردانی را تهدیدی برای بهداشت عمومی مطرح کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزد ندا، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد در خصوص منع قانونی سگ‌گردانی گفت: در ابتدای اسفندماه سال 89 هجری شمسی طرحی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که بر اساس آن نه‌تنها سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان مشخص شده بود ولیکن متاسفانه پس از تصویب کلیات این طرح در مجلس این لایحه به آرشیو پیوست و تا کنون اقدامی در جهت بررسی مجدد و تصویب آن در مجلس صورت نگرفته است.

 «علی شریعت پناه وزیری» اظهار کرد: نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که سگ گردانی تهدیدی علیه بهداشت عمومی باشد، که در این صورت وظیفه تشخیص اعلام جرم آن مطابق با تبصره 1 ماده 688 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 (بخش تعزیرات) با وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی می‌باشد، که پس از اعلام سازمان مربوطه به دادگستری قاضی می‌تواند با توجه به مطالب صدرالذکر ماده 688 برای فرد استفاده کننده و یا نگهدارنده تا یکسال مجازات حبس در نظر بگیرد.

وی افزود: همچنین یکی از مصادیقی که قانونگذار در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 به عنوان جرم تلقی کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است، حرکات غیر متعارفی یا تعرضی است که موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شود که قانونگذار برای آن مجازات حبس از سه ماه تا یکسال را در این قانون در نظر گرفته است.

شریعت‌پناه اذعان کرد: همچنین ساکنین آپارتمان‌هایی که از موضوع نگهداری سگ همسایگان خود رنج می‌برند می توانند از فرد خاطی شکایت کنند که این شکایت می تواند به دو صورت انجام گیرد 1- تماس با 110 پلیس امنیت و دیگری شکایت در دادسرا است.

وی ادامه داد: در صورتی که سگ گردانی در معابر و پارک ها و مکانهای عمومی خصوصا توسط بانوان عفت عمومی را جریحه دار کند به استناد ماده 638 دادگاه می تواند فرد خطا کننده را به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم نماید.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد گفت: متاسفانه حقوقدانان و مقنین قوانین کیفری به صورت اخص مجازاتی را برای افرادی که در معابر و یا پارک ها و یا مکانهای عمومی اقدام به سگ گردانی می کنند در نظر نگرفته اند؛ البته یکی از دلایل اصلی آن شایع نبودن این عمل ناصحیح و غیر اخلاقی و غیر شرعی در جامعه و نظام جمهوری اسلامی بوده است .

شریعت‌پناه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به افزایش روز به روز سگ گردانی به خصوص در پارک های یزد چه اقداماتی بازدارنده و پیشگیرانه ای صورت گرفته است، عنوان کرد: در استان یزد با توجه به سبقه دینی مردمان استان و وجود اعتقادات عمیق مذهبی کمتر شاهد این نوع ناهنجاری ها در سطح شهر هستیم، لیکن در این راستا اقدامات خوبی از سوی معاونت آموزش و درمان علوم پزشکی و شبکه بهداشت در خصوص معایب و مضرات و تهدیداتی که از قبل نگهداری سگ توسط افراد می تواند برایشان ایجاد شود صورت گرفته است.

وی افزود:  همچنین دادستان مرکز استان نسبت به انجام مکاتبه با رئیس پلیس امنیت اخلاقی استان اقدام با این مضمون که تا در صورت مشاهده متخلفین با آنها اقدام قانونی صورت گیرد.

شریعت‌پناه گفت: با هماهنگی هایی که این معاونت با پلیس امنیت طی جلسات متعدد در سال‌های گذشته داشته است؛ مصوب شد کلیه افرادی که توسط پلیس امنیت به دلیل ارتکاب به جرایم خرد ، همچون آلودگی صوتی، بدحجابی ، روزه خواری و یا تظاهر به روزه خواری در ملا عام، حرکات نمایشی با خودرو و یا موتورسیکلت، کشف حجاب، خلوت با نامحرم، سگ گردانی و ... دستگیر می شوند برای اولین بار قبل از معرفی به دادسرا و اعمال مجازات در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی و همچنین عدم برچسب زنی مجرمانه به جوانان و جهت ایجاد تغییر در افکار متخلفین و مرتکبین جرایم یاد شده به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اخذ تمهید مناسب (کارت شناسایی) معرفی تا در دوره های مدیریت مهارت، و دانش رفتار و طرح ارتقاء تحول فردی و اجتماعی که بر مبنای نظریه فطرت علامه طباطبایی به صورت شیوه رفتاری خاص و با محوریت امید (الف: اخلاق، م: معرفت، ی : یادآوری و ذکر خدا، دال: دستگیری از دیگران)طراحی و برگزار می شود شرکت کنند و پس از اخذ گواهی گذراندن موفقیت کارگاه یاد شده به پلیس امنیت مراجعه و نسبت به دریافت کارت شناسایی خود اقدام می کند.

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
1
[در صورتی که سگ گردانی در معابر و پارک ها و مکانهای عمومی "خصوصا توسط بانوان" عفت عمومی را جریحه دار کند به استناد ماده 638 دادگاه می تواند فرد خطا کننده را به حبس از 10 روز تا دو ماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم نماید.]
شخصا به عنوان یک خانم متاسفم ...................
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
1
بجای مقابله با حیوان خانگی مردم, به مقابله با مفت خورها و دزدان دارای دسترسی به بیت المال بپردازید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
2
1
جناب دکتر سلطانی منش؟
چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما مثل اینکه فقط لقب دکتر را یدک می کشید!
دلیل منطقی بیار لطفا
چند روز قبل با دکتر بازایی که مقاله ای در نقد گزارش 20:30 نوشته بودند بحث مفصلی داشتیم در رابطه با همین موضوع
دستگاه قضایی مسئول برخورد با هرنوع جرمی هست سگ گردانی هم طبق قانون جرمه دارن برخورد می کنند شما میگین ولش کن برو دنبال مفت خورا و دزدها؟؟؟؟
قطعا با اون جرایم هم برخورد میکنند اگه برخورد نکرده بودند شما خبر حقوق نجومی و اختلاسها را از زبان سخنگوی قوه قضاییه هرگز نمی شنیدید
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
2
هرچه ميگويم به قدر فهم توست /مُردم اَندر حسرت فهم درست
به جاي حل مسأله صورت مسأله رو پاك ميكنن .پس گوشت نخوريد چون احتمال انتقال بيماري وجود دارد
از كنسرو ها استفاده نكنين احتمال مسموميت وجود دارد
اينم از منطق اقايون
به جاي اين حرف هاي بدور از منطق كار را بايد به كاردان داد در كشور هاي پيشرفته تعداد حيوانات خانگي خيلي بيشتر از اينهاست ولي كار به كار دان داده شده مشكلي وجود ندارد ولي در كشور عقب افتاده اي چون ما .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
1
0
جالب اینیجاست برای کسانکه مرغ زنده می فروشند و محیط شهر رو بسیار زشت کردند یا کشتار غیر مجاز دارند ،یا ......حکم زندان صادر نمیشه ومغازشون پلمپ نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
0
متاسفانه بعد از تجربه های بسیار هنوز نفهمیدیم باید با فرهنگ سازی با یک پدیده مبارزه کنیم اینگونه برخوردها تاثیری ندارد
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
0
1
در پاسخ ناشناس محترم باید بگویم که امکانات مالی, نیروی انسانی و سازمانی کشور محدود است پس باید با اولویت بندی جلو رفت.
آیا در کشوری با این همه مشکلات مهمتر و اساسی باید وقت و انرژی و نیروی قوه محترم قضاییه صرف سگ داشتن مردم بشود؟
بازرس گوشت
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
1
قرنها اروپا و آمریکا و استرالیا سگ گردانی می کنند بهداشت هم خیلی خیلی بهتر از ایران دارند،حالا ........... می گه سگ گردانی برای بهداشت عمومی تهدیده.شما جوابگوی اون همه گوشت انگلی باش که به راحتی به مردم خوروندن.شما برو مافیاهای خطرناک داخل سیستم و خارج سیستم رو جمع جور کن،که انواع رنگ و غیره رو به مردم خوروندن.بهداشت با این چیزها به خطر می افته.خودتونو با این نظرات ............ نکنید ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
0
انسان آزاد به دنیا میاد بایستی آزاد هم زندگی کنه....
نظر شما
ادامه