کد خبر: ۳۶۹۶۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حمید رجائیان» افزود: به نظر می‌رسد دانشجویان دامپزشکی از سطح علمی و بازار کار و میزان درآمد رضایت نداشته باشند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: آنطور که خود می‌گوید از دوران کودکی به حیوانات علاقه‌مند و همواره در فکر نگهداری از آنها در منزل بوده است، اما اجازه این کار را پیدا نمی‌کرده. «دکتر حمید رجائیان» در سال ۱۳۵۴ در رشته دامپزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شده و در سال ۶۳ نیز دوره را به اتمام رسانده است. وی دکترای تخصصی خود را نیز در رشته فارماکولوژی طی سال‌های 1371 تا 1375 در انگلستان اخذ نموده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، طول دوران تحصیل شما چرا این‌قدر طولانی شد؟

به دلایل مختلف. یک سال قبل از انقلاب به‌دلیل اعتصاب و ۲ سال هم انقلاب فرهنگی که کلا به ۹ سال افزایش یافت. البته این را هم باید بگویم که در دوره داروسازی دانشگاه اصفهان و پزشکی مشهد هم با فاصله یک ماه نامم اعلام شد اما ترجیح دادم در همان شیراز ادامه تحصیل دهم. همکلاسی‌های بسیار خوبی داشتم و با خیلی از آنها هنوز در ارتباط هستم. این دوستان عزیز مراتب بالای علمی را گذرانده و سهم خود را در اعتلای رشته ادا نموده‌اند.

حکیم مهر: آن زمان که شما دانشجوی دامپزشکی بودید، جایگاه این رشته کجا بود و الان کجاست؟ آیا دچار افول شده‌ایم یا رشد؟

آن زمان از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار بود هر چند که خیلی از مردم با این رشته آشنایی نداشتند. به دلیل کم بودن تعداد دامپزشک در سطح کشور اکثریت قریب به اتفاق فارغ‌التحصیلان این رشته مشغول به کار می‌شدند و نیز می‌توانستند در برخی دوره‌های تخصصی دانشکده‌های پزشکی شرکت کنند. در سال‌های اخیر اما این امکان کمتر میسر شده است. از نظر تعداد دانشکده، تعداد اساتید، تعداد فارغ‌التحصیل و راه‌اندازی دوره‌های تخصصی حرکت رو به جلو بوده است ولی به نظر می‌رسد دانشجویان از سطح علمی و بازار کار و میزان درآمد رضایت نداشته باشند.

حکیم مهر: در حال حاضر مهمترین مشکلات این رشته را چه می‌دانید؟

زیاد بودن دکترهای دامپزشک به‌طوری که قاعده هرم مورد نظر برنامه‌ریزان در سطح مملکت شکل نیافته و انتظارات بر آورده نمی‌شود، جدا بودن آموزش از گروه پزشکی و مانوس نبودن سیستم مدیریتی حاکم بر دانشگاه‌های تحت وزارت علوم با نیاز دانشکده‌های دامپزشکی در مقایسه با سایر رشته‌ها، زیر سوال بودن توان اجرایی سازمان دامپزشکی در رابطه با وضع و اجرای قوانین مربوطه، زیاد بودن دامنه انتظارات از دامپزشک، نداشتن یک اتحادیه صنفی در جهت حمایت و دفاع از حقوق فعالین در این رشته و ...

حکیم مهر: آیا با انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت موافق هستید؟ این انتقال چه فرصت‌ّها و چه تهدیدهایی را ایجاد می‌کند؟

با این انتقال با توجه به شرایط به‌وجود آمده در دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر زیاد موافق نیستم. اگر اصولا این جدایی شکل نمی‌گرفت خوب بود ولی الان فکر نکنم این بازگشت تاثیر زیاد مثبتی داشته باشد.

حکیم مهر: با انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، چطور؟ موافق هستید؟

با انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت بیشتر موافقم تا انتقال دانشکده‌های دامپزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی، زیرا در حال حاضر ارتباط علمی در سطح آموزش وپژوهش تا حدود زیادی حفظ شده است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

با آرزوی روزهای بهتر برای همه دوستان دامپزشک و غیر دامپزشک دخیل در رشته و با تشکر از اظهار لطف شما.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جعفرقلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
0
این شد حرف حساب. آموزش دامپزشکی هر جا باشه فرقی نداره. مهم سازمان دامپزشکی هست که باید بره زیر نظر وزارت بهداشت تا از بحران خارج بشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
دکتر عزیز مشکل ما دامپزشکان تعداد بالا نیست بلکه بی قانونی و هرج و مرج در سازمان دامپزشکی است - این سازمان باید .............. و زیر مجموعه وزارت بهداشت شود تا متولی ان معلوم شود در حال حاضر سازمان دامپزشکی مثل بچه یتیم شده
شجاعت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
سلام ودرود براستاد عزیزم
امیدوارم همیشه در کارهایت موفق باشی.مشتاق دیدارت هستم.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
یه ضرب المثل هست می گه زعفران زیاد بشه،می دن به خورد خر.هر چیزی که تعدادش زیاد بشه،ارزشش پایین میاد.اقتصاددانها می گن باید بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار باشه.وقتی دام نداری،دکتر دامپزشک برای چی علاف می کنی.وقتی نمی تونی شغل ایجاد کنی،چرا ادعا ایجاد می کنی.فارغ التحصیل دامپزشکی با اون همه زحمت و عمر و وقت و هزینه گذاشتن و از دست دادن فرصت های خیلی بهتر،می خواد از این رشته کسب درآمد مثل پزشک و دندانپزشک داشته باشه،ولی بعد اینکه میاد بازار کار می بینه از مکانیک و گچ کار و لوله کش و سیم کش و غیره هم کمتر درآمد داره.بعد وزارت آموزش عالی هم افتخار می کنند که تحصیل کرده بیرون داده.یه کم عقل رو به کار بندازید می بینید که فارغ التحصیل رو به چه بحرانی انداختید.وزارت کار هم همیشه یه توجیهی برای دررفتن از زیر مسئولیت ها و وظایف خودش داره.خدا عاقبت مردم واقعی ایران و کشور رو با این مسئولین به خیر کنه.خطاب به مسئولین بالارتبه،نمی خواد خودتون رو به زحمت بندازید و داد بزنید که ما کار می کنیم،وضعیت جامعه به راحتی صحنه و مانیتور نتیجه فعالیت های شما رو نشون می ده.تا دیر نشده خیلی خیلی زود عمل کنید.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
یک راهکار : سازمان دامپزشکی را منحل کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
................ سازمان دامپزشکی باز معلوم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
............. سازمان دامپزشکی
نظر شما
ادامه