کد خبر: ۳۶۹۸۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
درپی پخش برنامه‌ای درباره نگهداری حیوانات خانگی در صدا و سیما:
«دکتر علی کریمی گودرزی» در این نامه از پخش برنامه‌ای که در آن کاهش فرزندآوری در خانواده‌های ایرانی به افزایش رواج نگهداری از حیوانات خانگی منتسب شده بود، انتقاد کرد ...
 

حکیم مهر - «دکتر علی کریمی گودرزی» استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما از پخش برنامه ای که در آن کاهش فرزندآوری در خانواده های ایرانی به افزایش رواج نگهداری از حیوانات خانگی منتسب شده بود، انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای عبدالعلی علی عسگری

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با درود و احترام

چندی پیش برنامه ای تلویزیونی که توسط خبرگزاری صدا و سیما تهیه شده است از یکی از شبکه های تلویزیونی دولتی به نمایش درآمد که حاوی مطالبی خلاف واقع، جهت دار و نتیجه گیری هایی غیر منطقی و غیر علمی بود. این امر موجب تاسف و تعجب دامپزشکانی شد که به واسطه ی تحصیلات دانشگاهی و تجربیات شغلی خود بازهم متوجه رفتار خصمانه و غیر حرفه ای صدا و سیما در برخورد با پدیده ی نگهداری حیوانات خانگی شدند. به واقع دیدن این برنامه دلیل دیگری برای بی اعتمادی بسیاری از اقشار جامعه و خصوصاً جوانان و تحصیلکردگان به این رسانه ی باصطلاح ملی فراهم آورد.

مطالب پیش رو پاسخی به مطالب مطرح شده از سوی برنامه سازان است که از منظری علمی و به شکل مستند و مستدل ادعاهای مطرح شده را بررسی می کند. لذا خواهشمند است جهت تنویر افکار عمومی دستور فرمایید این مطالب هم به نحو مقتضی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

انتقاد اصلی تهیه کنندگان این برنامه به جایگزینی نگهداری حیوان خانگی با فرزندآوری خانواده های ایرانی است.

صرفنظر از اینکه خانواده های ایرانی که از حیوان خانگی نگهداری می کنند در اقلیت محض قرار داشته و قاعدتا نمی توانند در کاهش نرخ رشد جمعیت نقش موثری داشته باشند، اما اجازه دهید ببینیم از دید متخصصان دلایل اصلی کاهش این نرخ رشد چیست؟

دکتر علی منتظري، استاد گروه پژوهشی سلامت روان در مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، در یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان: «بررسی میزان تمایل به فرزندآوري و عوامل مرتبط با آن از نگاه مردم شهري و روستایی ایران» که شهریور ماه 1395 در 189 صفحه به چاپ رسیده است مهمترین عوامل مربوط به فرزند آوری و کاهش نرخ رشد جمعیت را در بخش چکیده ی طرح اینگونه بیان می کند:

«بیشترین دلایل عنوان شده برای تمایل به فرزندآوری علاقه به بچه 93.5 % ،  علاقه به پدر/مادر شدن 92.2% ، قرار داشتن همسر در سنین مناسب باروری 79.8% ، و بیشترین دلایل عدم تمایل به فرزند آوری نگرانی در مورد تامین آینده ی فرزندان 76.1% نگرانی در مورد افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند دیگر 71% و کافی دانستن فرزندان فعلی 70.6% بودند. با توجه به نتایج بدست آمده مهمترین دلیل تمایل به فرزندآوری علاقه فطری افراد به کسب جایگاه و نقش والدی و مهمترین دلیل عدم تمایل مشکلات اقتصادی آن ها در داشتن فرزند یا فرزندان بیشتر گزارش شد.»

در انتهای فصل چهارم این گزارش و در صفحات 46 تا 49 در قالب جداول شماره ی 11 و 12 دلایل متعدد شهروندان تهرانی - که می توانستند هر دلیلی که مایل هستند را ابراز کنند- در خصوص عدم تمایل به فرزندآوری عنوان شده است.  این دلایل در قالب 24 دلیل مختلف ابراز شده که در هیچیک از موارد هیچ شهروندی عدم تمایلش به فرزندآوری را علاقه و یا داشتن حیوان خانگی و جایگزینی آن با فرزند عنوان نکرده است!!!

 

پس ملاحظه می کنید که برخلاف نظر برنامه سازان صدا و سیما، نگهداری حیوانات خانگی ارتباطی به کاهش تمایل به فرزندآوری ندارد.

برای مطالعه ی بیشتر می توانید این طرح تحقیقاتی را در آدرس زیر ملاحظه بفرمایید:

http://phc.umsu.ac.ir/uploads/a9re37e.pdf

در ادامه و برای اینکه برنامه رنگ و بویی علمی هم به خود بگیرد، از قول یک مصاحبه شونده (که ظاهرا هیچ تخصصی هم ندارد و یک عابر گذری بنظر می رسد) گفته می شود که: "گربه توکسوپلاسما دارد و..."، با یک جستجوی ساده مقالات و منابع زیادی را می توان یافت که در خصوص راه های انتقال توکسوپلاسما به انسان مطالبی علمی ارائه داده اند. جدای از منابع مرتبط با دامپزشکی، آقای دکتر مهدی قربانی در شماره 27 دوره 7 مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقاله ای با عنوان «راههای احتمالی انتقال توکسوپلاسما از حیوان به انسان» می نویسد:

با توجه به مطالعات و مشاهداتی که تاکنون درباره توکسوپلاسما و راههای انتقال آن انجام گرفته است، می توان مطالب زیر را به اختصار بیان داشت:

 1- تغذیه فراورده های حیوانی نقش بزرگی در انتقال توکسوپلاسما دارد، بویژه مصرف گوشت خام که خطر اصلی انتقال بیماری را می توان مربوط به آن دانست. شیر گاو و تخم مرغ اگر بصورت خام هم مصرف گردند نمی توانند از نظر انتقال حائز اهمیت چندانی باشند، با وجود آنکه در موارد نادری انگل در آنها مشاهده شده است.

 2- نگهداری حیوانات خانگی بخصوص سگ و گربه و تماس معمولی با این حیوانات خطر بزرگی برای انسان محسوب نمی گردد مگر در موقعیت های استثنایی مانند گزیده شدن بوسیله حیواناتی که توکسوپلاسموز حاد دارند.

 3- حیوانات آزمایشگاهی که بطور تجربی آلوده شده اند مدتی پس از تلقیح موقتاً توکسوپلاسما را با بزاق دفع می نمایند. چنانچه در این موقع حیوان مریض انسان را گاز بگیرد ممکن است بیماری را انتقال دهد از این نظر خطر آلوده شدن برای مستخدمینی که از حیوانات آلوده نگهداری می نمایند وجود دارد.

http://tumj.tums.ac.ir/article-1-2283-fa.html

نگهداری حیوان خانگی یک پدیده ی واقعی اجتماعی است که کتمان و مبارزه ی با آن با توجه به تجربیات مشابه در خصوص سایر پدیده هایی مثل ویدئو و ماهواره و ... امکانپذیر نبوده و اتفاقا موجب تمایل بیشتر و بعضا غیر اصولی افراد می شود.

مانند هر پدیدیه ی دیگری، این مقوله هم نکات مثبت و منفی خود را دارد و راهکار اصلاح اشکالات باید از طریق متخصصان و دست اندکاران مربوطه پیگیری و اجرا شود.

پیشنهاد می کنم مسئولین محترم که به حق نگران تضعیف نهاد های مرتبط با خانواده یا فرهنگ عمومی جامعه هستند بجای توجه به چنین گزارش های بی پایه و اساس که تنها از طریق بازی با احساسات مخاطب و تحریک باورهای دینی اشخاص سعی در انحراف اذهان عمومی و کسب منافع خود هستند، به شکلی اصولی و با کمک متخصصان همان رشته ها نسبت به رفع مشکلات جامعه اقدام نموده و همچنین از گسترش و انتشار این گونه مطالب در فضای رسانه ای کشور جلوگیری کنند.

 

با تقدیم احترام

دکتر علی کریمی گودرزی

متخصص فیزیولوژی دامپزشکی و کلینیسین حیوانات خانگی

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
2
سپاس فراوان از دکتر عزیز به جهت ارائه ی راهنمایی و نیز اعتراض آکادمیک به صدا و سیمای میلی جهت اصلاح رفتارهای این سازمان. امید است همه در پیگیری این رویه اهتمام ورزند تا بیش از این شاهد تضعیف جایگاه این رشته ی مهم نباشیم
فرخ رضا کبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
2
سپاس از دکتر گودرزی عزیز که با دقت نطر عالی خود، بسیار منطقی و علمی پاسخ داده اند.
علي تقي پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
2
سالهاست كه جناب آقاي دكتر گودرزي را از نزديك مي شناسم، وجه تمايز ايشان علاوه بر مباحثه منطقي و علمي، استناد به منابع و دلايل علمي و منطقي است، از ايشان بي نهايت سپاسگزارم كه به شكل منطقي و نه احساسي پاسخي در خور به اين فرافكني علمي دادند، به نظر بنده ناداني و عدم احاطه به مسائل علمي چه دامپزشكي و چه جامعه شناسي و ساير علوم باعث بروز چنين مباحثي از كانال رسانه ها مي شود كما اينكه قبلا هم شاهد بوديم.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
ای بابا صدا و سیما که میلی و معلوم الحال است
محمدرضا رحيمي آستانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
1
سپاس بي كران نثار استاد بزرگوار جناب اقاي دكتر گودرزي عزيز ،اميد كه با همكاري همه همكاران و دوستان شاهد ترفيع جايگاه دامپزشك و دامپزشكي باشيم .كاملا دلايل منطقي و علمي مطرح نموديد،صدا و سيما سال هااست كه به دلايل گنگ و غرض ورزانه سعي مي كند تا نگهداري از حيوانات خانگي را يك فرهنگ غربي جلوه دهد اما اين فرهنگ به قرنها قبل بر ميگردد،التماس دعا براي شفاي عاجل دست اندر كاران اين نوع برنامه ها...
امير محمد مهدوى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
نظر به اينكه انتقاد استاد گرامى جناب دكتر گودرزى از عملكرد غير حرفه اى سازمان صدا وسيما براساس ارجاع به نظرات وتحقيقات علمى وجامعه شناختى متخصصين اين حوزه بوده وقبل از انتشار ان در همفكرى وتضارب اراء وهمسويى با بدنه دامپزشكى كشور وانعكاس بدنه اصلى اين جامعه بعنوان متوليان بى ادعا فرهيخته وازخود گذشته جامعه اى متشكل از ٣٥٠٠٠ عضو فعال وگرداننده يكى از بزركترين صنايع زير بنايى واقتصادى كشور كه صنعت دام طيور ابزيان وصنايع همراه مانند لبنيات وشىر وبهداشت وبازرسى اين فراورده ونقش بى بديل دامپزشكان در كنترل بيماريها وبهداشت عمومى جامعه است صورت گرفته ونظر غالب اين بدنه ميباشد در خور وشايسته است متن وجوابيه موجه با نگاهى علمى از طرف صدا وسيماى جمهورى اسلامى كه در نهايت مبين وروشن كننده واقعيات اين عرصه بوده ومانع از انتقال اطلاعات گمراهكننده وغافل ماندن از ريشه هاى اصلى دغدغه هاى جامعه است،صورت پذيرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
1
سپاس فراوان از آقای دکتر، واقعا رسانه ی میلی با این حرکات روز به روز خودش رو از قبل منفورتر میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
بسیار عالی تبیین نموده اید استاد گرامی وفرهیخته، جناب آقای دکتر گودرزی،صدا وسیما هم متاسفانه بر اساس دیدگاه واعتقادات .............. رفتار میکند ودریغ از سرسوزنی تفکر وصحبت علمی و منطقی...درد بزرگیست تعصب گرایی و رفتارهای چشم بسته.قرنهاست که در جوامع اروپایی انواع واقسام حیوانات خانگی نگهداری میشه،ولی هیچ گزارشی نشده مبنی براینکه فردی دچار مرگ زودرس شده براثر نگهداری حیوانات خانگی، عقل ودانش وتدبیر عناصر خوبی هست وباید استفاده کرد ودر نهایت نباید هرگز مغزی که خداوند ارزانی داشته به ماها واین مغز هم توانایی فراگیری تمام علوم روی کره زمین را داره ، آکبند ببریمش زیر خاک.درنهایت فقط سرسوزنی التماس تفکر والتماس تفکر و درنهایت التماس تفکر، که بازهم شوربختانه بعید است.برقرار باشید.یاحق.
مهدی باستانفر
|
United States of America
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
سلام وسپاس خدمت استاد گرامی جناب دکتر گودرزی.
ازدرایت وشهامت جنابعالی بابت پاسخ علمی و منطقی به این موضوع متشکرم.امیدوارم درهمه زمینه ها متخصصین مربوطه همچون شما احساس مسولیت کرده و برای اصلاح امور پا پیش گذارند.
کیومرث کهوند
|
Finland
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
جناب آقای دکتر گودرزی، استاد گرامی حسن رفتار شما ستودنی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
0
جناب آقای دکتر گودرزی
ضمن تشکر و قدردانی از حسن اقدام جنابعالی،اعلام نظرهای قبلی همکاران همگی دال برحمایت همه جانبه از چنین دست اقداماتی را نشان می دهد.
با تقدیر و تشکر.
حیران.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
0
1
اون ......های که این برنامه را تهیه کردند مگرچنددرصدمردم حیوانات خانگی دارندکه جای بچه اوردنوبگیرد.که همچیزی هم نیست هرچیزجای خودرادارد.دلیل اصلی فرزندنیاوری مشکلات اقتصادی وبیکاری وگرانی وعدم امیدبه اینده است.افتادحالامثلا.برنامه ساز.
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
با سلام
اگر منطقي وبدون غرض به واقعيات نگاه كنبم يكي از مواردي كه در ايران وساير كشورها در مقابل فرزندآوري و پر كردن خلاء ناشي ازآن وجود دارد همين مسئله نگهداري از حيوانات خانگي است كه با فرهنگ ما ايرانيان سازگار نيست و به همين جهت كساني كه در مقاله اشاره شده مصاحبه شده اند به خاطر همين ضد فرهنگ بودن نتوانسته اند به آن اشاره كنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
درود بر استاد گرامی خودم جناب اقای دکتر کریمی گودرزی یاد وخاطره استاد فقید دکتر تشفام گرامی باشد ورودی 76
دکتر محمد ربیع یگانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
با تشکر از همکار گرامی جناب آقای دکتر گودرزی بابت دادن نظر بسیار کارشناسی و ارجاع به منابع آماری که بسیار هدایت کننده بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
دوستان در همین گزارش به برخی مشکلات دیگر از جمله هزینه های دریافتی برخی از مراکز درمانی دامپزشکی هم اشاره شد که متاسفانه دوستان یا ندیدند یا نمیخواهند ببینند . متاسفانه در درمان دام کوچک به خاطر اینکه تعرفه مصوب و نظارتی وجود ندارد برخی از همکاران با سوءاستفاده از علاقه و محبت صاحبان دام کوچک کارهایی میکنند که در شان یک دامپزشک نیست . تحمیل هزینه های اضافی تحت عناوین مختلف به صاحب دام واقعا خجالت آوره . متاسفانه برخی از همکاران جهت تامین منافع مالی بیشتر ژست حمایت از حیوانات و ترغیب مردم به نگهداری از حیوانات خانگی هستند .
متعجب.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
این کسی که گفته هزینه دام کوچک وفلان اینواصلاچه ربطی به ماجراداشت بچه نیاوردن ربط به بیکاری وتورم داردنه.ژست حمایت از حیوان خانگی.!!!!!.اگرکسی نخواهدحیوان خانگی نگهداری کنداینکارو ننیکندهرچندکسی ژست هم بگیرد.اگراینطورباشداگرپزشکان گفتندبچه دارشویدبایدگفت برای خودشون میگندکه .مریض. دراینده براشون زیادترباشد.نبودامیدبه اینده وتورم افسارگسیخته لاعلاج ومشکلات اقتصادی سبب فرزندنیاوری است.
نظر شما
ادامه