کد خبر: ۳۷۰۱۰
 

در روز عید قربان در استان اصفهان، بر کشتار بیش از 7500 راس انواع دام، نظارت بهداشتی - شرعی صورت گرفت که تعداد 15 لاشه از این دام ها حذف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر عبدالرضا مرادی» رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و فرآورده های خام دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: هرساله به مناسبت عید سعید قربان برنامه ریزی های مدونی جهت هرچه بهتر برگزار شدن فریضه الهی قربانی دام در شرایط بهداشتی و شرعی صورت می گیرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در سال 96 گفت: امسال با ساماندهی 60 دکتر دامپزشک، 85 نفر بازرس گوشت و 48 ناظر ذبح شرعی در 70 اکیپ ثابت شامل کشتارگاه ها و مراکز موقت کشتار تایید شده و 43 اکیپ سیار در شبکه های دامپزشکی شهرستان ها، فضای مناسبی جهت دسترسی آسان تر به کارشناسان انجام شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی در ادامه در خصوص تعداد دام بازرسی شده افزود: امسال از 7699 راس دام بازرسی شده فقط اجازه کشتار به 7275 راس از آنها داده شد، که در بازرسی های بهداشتی صورت گرفته از لاشه های کشتار شده 15 لاشه بصورت کامل حذف و 215 عدد از این لاشه با اصلاحاتی که در آنها صورت گرفت و حذف قسمتی از لاشه اجازه مصرف داده شد.

وی با اشاره به اینکه موارد حذف شده وزنی معادل 384 کیلوگرم داشته، بیان کرد: در این بازرسی ها آلایش های خوراکی هم مورد بازدید قرار گرفتند که از این تعداد بیش از یکهزار کبد حذف و 928 قطعه از آنها اصلاح موضعی گردیدند، همچنین 2639 ریه در این بازرسی ها ضبط شد.

دکتر مرادی با تاکید بر اینکه مراکز موقت کشتار تعیین شده فقط در روز عید سعید قربان مجاز به کشتار بودند، خاطر نشان کرد: کشتار در محل های غیر از کشتارگاه در روز عید قربان و مراسم تاسوعا و عاشورا با توجه به آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی بلامانع است و در زمان های دیگر کشتار در محل های عمومی و یا منازل، با توجه به خطر افتادن بهداشت عمومی جامعه غیرمجاز بوده و پیگیرد قانونی را سبب می شوند و مردم شریف استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بوسیله تماس با سامانه گویای 1512 کارشناسان دامپزشکی را در عملکرد بهتر یاری رسانند.
 
 
نظر شما
ادامه