کد خبر: ۳۷۰۱۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
 

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد که موضوعی به نام «طب اسلامی» نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمود خدادوست» با اشاره به انجام مطالعه‌ای در خصوص صحت ادعاهایی درباره "طب اسلامی" گفت: کارگروه نظام سلامت در اسلام که مدتی است در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل شده، مدت سه سال روی موضوع طب ایرانی بررسی کارشناسی انجام داده است. ما برای تعیین تکلیف این موضوع به مراجع تقلید و حدیث شناسان  پژوهشکده علوم قرآنی مراجعه کردیم. نتیجه تمام این بررسی‌ها این بود که ما موضوعی به نام «طب اسلامی» نداریم.

وی افزود: روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام داریم که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: در این موضوع که سلامت ابعادی پیچیده‌تر از بعد جسمانی و روانی دارد تردیدی نیست؛ ما می‌توانیم از ظرفیت دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین برای توسعه ابعاد فرشتگی و روحی انسان کمک بگیریم، اما  این موضوع غیر از آن است که ما به نام و سوءاستفاده از دین به مردم داروی امام کاظم (ع)، بخور حضرت مریم (س) و داروی امام رضا (ع) تجویز کنیم؛ این کار به معنی مداخله جسمانی است.

خدادوست با اشاره به ممنوعیت طبابت افراد غیرپزشک در قانون اساسی ایران، ادامه داد: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران که تحت نظارت شورای نگهبان قرار دارد و از فیلتر مبانی فقهی ما عبور می‌کند، طبابت افراد غیرپزشک خلاف قانون است. چطور ممکن است در قانون جمهوری اسلامی ایران بگویند مداخله درمانی فقط توسط پزشک مجاز است، اما افراد غیر پزشک به نام اسلام کاری خلاف قانون انجام دهند؟ این کار قطعا بر اساس این مبانی فقهی، خلاف شرع خواهد بود.

به نام طب اسلامی با واکسن و پیوند عضو مخالفت می‌کنند

به گزارش ایسنا، خدا دوست چندی پیش در دیدار با  آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، تاکید کرده بود که برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند که با این کار آن‌ها، برخی از مردم علاوه‌ بر از دست دادن جان خود، مال خود را نیز از دست‌ داده‌اند. بیشتر این افراد دام خود را برای کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند، پهن کرده و با منع بیماران از مراجعه به پزشکان طب رایج، آن‌ها را مجبور به استفاده از شیوه‌های درمانی نادرست و بدون مستندات علمی خود ترغیب می‌کنند .

اعلام برائت انجمن علمی طب سنتی از سوء‌استفاده‌کنندگان از نام اسلام

چندی پیش نیز انجمن علمی طب سنتی با انتشار بیانیه‌ای از جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(ع)، به حوزه طبابت و طب سنتی ایرانی وارد شده و سلامت شهروندان و اعتقادات دینی آنان را به مخاطره انداخته‌اند اعلام برائت کرد. 

متن این بیانیه به‌شرح زیر است:

در سال‌های اخیر محافل عمومی و مذهبی با ظهور جریان خاصی به‌نام طب اسلامی (و واژه‌های معادلی مانند طب­  شیعه، طب اهل‌بیت، طب معصومین و...) مواجه شده‌اند که ادعای درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج با استفاده از روایاتی منسوب به معصومین علیهم السلام را دارند و آن را مکتب درمانی جدا از طب سنتی و طب مدرن معرفی می‌کنند.

این واژه در حالی در بین عموم مردم (و نه در محافل علمی!) در حال ترویج است که در کتب اطبای مسلمان قرون گذشته و جوامع روایی معتبر شیعه، چنین واژه‌ای یا معادل‌های آن به کار نرفته است. مروجین این جریان در محافل عمومی و بعضاً اماکن مذهبی به‌دور از چشم مسئولین سلامت کشور و علمای برجسته و با سوءاستفاده از عقاید پاک مردم به اسلام و مکتب اهل بیت عصمتعلیهم‌السلام  اقدام به ویزیت بیماران و فروش داروهای مجهول‌الهویه‌ای که نام اهل‌بیت را بر روی آن گذاشته‌اند، می‌کنند.

این مدعیان بدون اینکه مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج (و احتمالاً علوم دینی) را طی کرده باشند و بدون بهره از هرگونه دانش شناخت بدن و قواعد حاکم بر آن و خواص گیاهان دارویی و مداخلات دارویی آنها با داروهای شیمیایی، صرفاً با استنباط شخصی از روایات طبی که در مورد اکثر آنها بررسی‌های لازم از نظر اعتبار و دلالت و ... توسط علمای حدیث انجام نشده است، به ساخت دارو می‌پردازند و در این مسیر به نام دین، انواع بیماران، قلبی، سرطانی و ... را از کلیه درمان‌های ثابت‌شده محروم می‌سازند و ادعا می‌کنند که بیماری‌های مذکور و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را با داروهای اهل‌بیت سریعا درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم‌توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم‌اعتقاد بیمار به درمانی که از جانب معصومین آمده است، عنوان می‌کنند!

مدعیان این جریان همچنین، علمای برجسته علوم حدیث را که با ارایه آمار منتج از پژوهش‌های مراکز معتبر علمی حوزه علمیه چنین ادعاهایی در مورد روایات طبی را اغراق‌آمیز دانسته‌اند به کم‌سوادی متهم کرده‌اند!

جامعه علمی طب سنتی ایران به‌مدت 3 سال با تحقیق و پژوهش و کسب نظرات مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشگاه و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد با حضور استادان برجسته حوزه و بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی استفاده از آیات و روایات در نظام سلامت، بر نقایص عدیده این‌گونه بهره‌برداری ظاهری از روایات آگاه شده و معتقد است در دین مبین اسلام رهنمودهای ارزشمندی در خصوص پیشگیری و سبک صحیح زندگی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد ولی مخاطب روایات طبی که موضوعات درمان بیماری‌ها را در بر می‌گیرد، به فرمایش گردآورنده عالم و فرزانه احادیث طبی در مقدمه کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی»، پژوهشگران علوم پزشکی هستند تا پس از پژوهش و تفحص، در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرند.

نکته قابل تأمل در خصوص متولیان این جریان آن است که در موارد متعدد در سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها، فعالیت‌های خود را در راستای اجرای منوبات رهبر معظم انقلاب و رفع دغدغه‌های قلبی ایشان بیان می‌دارند؛ درحالی که در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ‌شده از سوی معظمٌ‌له، بر استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و تعامل آن با طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی و همچنین بر نظارت وزارت بهداشت به‌عنوان لازمه بازشناسی توسعه و نهادینه‌سازی طب سنتی ایران تأکید شده است.

با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان رسیده و انطباق آن با قانون اساسی و شرع مقدس مسجل گشته است، دخالت افراد فاقد صلاحیت و بدون مجوز در امر درمان ممنوع بوده و تخطی از قانون جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود که به‌نوعی خلاف شرع نیز محسوب می‌شود، با این حال جریان مذکور بدون اعتنا به این قوانین و حتی سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام عظمای ولایت، فعالیت‌های تبلیغاتی و درمانی خود را کاملاً مشروع و در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری قلمداد می‌کند!

انجمن علمی طب سنتی ایران متشکل از صدهاپزشک متخصص، با ابراز نگرانی از ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم به‌دنبال نتیجه نگرفتن از چنین ادعاهای گزافی که به نام دین و در لباس مقدس روحانیت در حال ترویج است، از آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث استدعا دارد نظر علمی و کارشناسی خود را پیرامون این مسئله که حوزه سلامت شهروندان را از سویی و اعتقادات دینی مردم را از سوی دیگر با مخاطره مواجه ساخته، برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی بیان فرمایند.

همچنین از متولیان سلامت کشور خصوصاً وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی جامعه پزشکی درخواست می‌کند در جایگاه کارشناسی خود، توهین‌های صریح این مدعیان را به جامعه شریف پزشکی با به کار بردن واژه‌های موهنی مانند قتال، غارتگر و ... به‌ویژه در بیانیه‌های اخیرشان، بی‌پاسخ نگذارند.

یکی از نتایج نامبارک این جریانات، غبارآلوده شدن فضای جامعه و تشویش ذهن مردم و متخصصان در مورد علم شریف طب سنتی ایران و تعمیم نابخردی‌ها و بی‌قانونی‌ها به آن است که عملاً چهره طب سنتی حقیقی را نیز مخدوش می‌کند؛ لذا انجمن علمی طب سنتی ایران با ورود به این مسئله، ضمن اعتقاد و احترام به دستورات دین مبین اسلام و پیروی از رهنمودهای اصیل اهل‌بیت (ع ) ، از جریاناتی که تحت لوای اسلام و نام ائمه معصومین (ع ) به امور خلاف شرع و قانون اشتغال دارند، ابراز برائت می‌کند.

بی‌تردید فضای پژوهش و بررسی نظری و عملی پیرامون مقوله احادیث طبی در مجامع علمی حوزه و دانشگاه فراهم است، در همین راستا انجمن علمی طب سنتی ایران آمادگی خود را به‌منظور ایجاد بستر مناسبی برای مناظره علمی پیرامون این موضوع با حضور استادان حوزه و دانشگاه، متخصصان طب ایرانی و سایر رشته‌ها و اصحاب رسانه اعلام می‌دارد.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
0
بجای بیانیه دادن دکان این به اصطلاح حکیمان را تخته کنید البته اگر می توانید
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
3
3
چقدر جالب!!خودش گفته طب اسلامی نداریم اما دستوراتی در اسلام داریم!!!!
وی افزود: روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام داریم که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.
متاسفم برای سایت شما و همینطور برای این فرد که بخاطر منافع دنیوی با اسلام عزیز مخالفت میکنید،اون از خبریکه چندروز پیش در نقد انتقاد از نگهداری سگ گذاشتید اینم از دشمنی این فرد با دین.
آخه یکی نیست به این آقا بگه که ما طب اسلامی هم داریم،من خودم یازده سال پنتوپرازول و دایمتیکون و ...انواع قرص خوردم تا گاستریتم خوب شه اما نشد،اما با مصرف نسخه دارویی پیامبر به نام هاضم کاملا خوب هستم و از داروی شیمیایی بی نیاز.
ترابی
|
Brazil
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
وقتی چنین مدیریت کلی در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی که حتی وزارت علوم را قابل ماندن در آن ندانست،تاسیس میشود باید منتظر بدتر ازاین وضع هم بود.جای تاسف است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
3
طب اسلامی وجود دارد افرادی مثل این شخص را که مخالفت می‌کنند باید پاسخگو و مجازات بشن
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
طبی که مسلمان ها کشف و اختراع کردند لزوما به معنای طب اسلامی نیست. اگر این گونه است پس طب امروزی هم طب مسیحی است چون مسیحیان علمش را بدست آوردند!!.
اگر چه که از نظر بنده طب مدرن ادامه ی راه همان طب سنتی خاورمیانه بوده و مهمتر این که علم, علم است و با این واژه ها و صفت ها نباید آمیخته شود
اخترشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!!!
جالبه تا چند سال پیش با وجود فعالیت چند ساله طب اسلامی توسط افرادی مانند آیت ا... تبریزیان و حجت الاسلام فراهانی کمتر کسی اسم طب اسلامی را میشنید ولی حالا با این سر و صدایی که آقایون وزارت بهداشت به دلیل به خطر افتادن منافع خودشان راه انداخته اند حداقل افراد با این طب آشنا میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
1
0
بالاخره امثال دکتر روازاده هم زندگی دارند دیگه.
ما دامپزشکان هم باید راهی برون رفت از این رکود اقتصادی پیدا کنیم که واگذار می شود به ذهن خلاق همکاران.مثلا: فال گاو -رمل کفتر-دعا نویسی با آغوز بز-گشایش بخت با خصیتین اسب و حل مشکلات جنسی با ترکیب مغز خرگوش و تخم لاک پشت و یا بلدرچین درمانی و ...
کی به کیه؟ تا حالا کسی را بازخواست کرده اند؟!! تازه کلی درآمد داره و مردم ماهها قبل تو صف هم هستند
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
دين جهت متعادل ساختن زندگي است و در قرآن بارها تفكر و انديشه ذكر شده است.تفكر و انديشه باب منطق و علم است.پيامبر اسلام هم براي اخلاقيات و اشاعه تعقل مبعوث شده بودند نه طبابت و مهندسي هوا و فضا و اقتصاد و غيره .حالا ممكن بوده از طب سنتي هم اطلاعاتي داشته كه براي گاستريت مفيد بوده اما مسلما متخصص طبابت نبوده اند و طوريكه وجود مباركشان و اهل بيت(ع) هم موقع بيماري به حكيم مراجعه داشته اند و جهت پيشگيري از پوسيدگي دندان بشدت مسواك زدن را توصيه مي كردند.
متاسفانه بعد از ١٤٠٠ سال هنوز به آيات قرآن مبني بر تفكر و تعقل نرسيده ايم و روز بروز به سمت خرافات مي رويم.
لازم بذكر است طب اسلامي نداريم و هر چي هست همان طب سنتي است كه مصر باستان پيشرو بوده.طب ،طب است اما با توجه به زمان و پيشرفت ساير علوم به سنتي و مدرن تقسيم شده است.
محمد
|
United States of America
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
0
سلام ، اینکه میگن پیامبر برای علم طب و هوافضا و ریاضی و فیزیک مبعوث نشده باید گفت از زمان پیغمبر تا غیبت امام عصر علم درحال پیشرفت توسط امامان و شاگردانشان بود چون این عزیزان نسبت به درک مردم زمان خودشون صحبت میکردن و زمان کافی و شرایطش رو به خاطر جهل و دشمنی اکثریت نداشتن که بیکران علمشون رو به مردم ارائه بدن وگرنه چرا امام علی روی منبر به مردم میگفت از من بپرسید تا علی را از دست ندادین من میتوانم برای شما از رود فرات روشنی بیاورم ... این اشاره به نیروی برقه یا مثلا علم شیمی الان رو مدیون جابر بن حیان که از شاگردای امام صادق بود هستیم ، طب یونانی که الان بهش میگن طب ایرانی همون دانش پزشکی پیامبران قبل از پیامبر اسلامه به خصوص حضرت عیسی که الان زدن به نام خودشون و تحریفش کردن از جمله تجویز خمر و شراب در ترکیبات داروییشون ، کلام آخر اینکه عمل و تجربست که همه چیز رو مشخص میکنه به هم وطنای عزیزم توصیه میکنم که فقط یک بار به طب و دانش اهل بیت اطمینان کنن فکر میکنم ارزش امتحان رو داره ... ( الهم عجل لولیک الفرج )
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
اول انقلاب یه عده گفتن حکومت اسلامی نداریم،بعد گفتن اخلاق اسلامی نداریم،بعدش گفتن اقتصاد اسلامی نداریم،یه عده هم گفتن روانشناسی اسلامی نداریم و حالا هم این آقا میگه طب اسلامی نداریم،چند روز پیش هم یکی از مسئولین گفته بود علم اسلامی نداریم،اگه این چیزایی که میگن درست باشه پس چطور میگن اسلام کاملترین دینه!!!؟؟؟؟ از نظر اینا که ما هیچ چیز اسلامی نداریم، کاش این آقایون لطف میکردن تکلیف ما رو با خود اسلام هم روشن می کردن که بدونیم اصلا چیزی به نام اسلام داریم یا نه؟؟؟؟!!!!!!
این آقایون همشون ........ میگن، طب اسلامی داریم خوبشم داریم ولی انگار این وسط به نفع یه عده نیست که به حقانیت اسلام عزیز و ناب محمدی اعتراف کنن،البته هرچی این آقایون بیشتر دشمنی کنن اقبال و استقبال مردم به طب اسلامی بیشتر میشه، به قول دوستمون عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد،صدای خرد شدن و در هم شکستن پایه های طب غربی و صهیونیستی به گوش میرسه انشالله،اللهم عجل لولیک الفرج...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
2
کاری با حرفهلی وزیر بهداشت ندارم، من که هم دیسک کمرم، هم رماتیسمم، با طب اسلامی درمان شده، در حالی که طب مدرن عاجز بود. و با چشم خود میبینم، وزارت بهداشت علی رغم داشتن بیشترین بودجه کشور، مردم ایران را بیمارتر کرده، پس نتیجه میگیرم، راه و رسم پزشکا و مافیای پزشکی اشتباه هست. پزشک ایرانی اسلامی از آنجایی اشکال دارد که با مافیای پزشکی و مافیای دارویی و هزاران میلیاردی های چون وزیر بهداشت مخالف است. و الا هیچ عیب و ایرادی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
دارم اون روزو میبینم این اطباء مدرن خودشون مریض میشن و میرن منت کشی اطباء طب اسلامی یکیش هم قاضی زاده هاشمی .......
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
عقل انسان میگوید به تجربه بنگر ،حال با تجربه درمان های اسلامی سنتی را میبینیم.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
2
درود و صلوات بر پیامبر خاتم که هر کس واقعا در مسیر دین اسلام قرار گیرد نه حرف بلکه عمل از جمیع بلایا و خطرات مالی ، روحی ، جسمی .... در امان خواهد ماند. من که از طب اسلامی معجزه ها دیدم نه فقط طب اسلامی بلکه رفتار اسلامی. البته توی هر زمانی مخالفانی وجود دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
0
1
سلام باید پژوهش وسیعی صورت بگیره مامان من معدش باهاضوم خوب شد درصورتیکه کلی داروی معده میخورد
شاپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
1
طب یک علم است وقطعا اسلام در حوزه طب هم کامل ترین دیدگاه را دارد منتهی باید وزارت بهداشت راهش راسد نکند وحمایت کند
نظر شما
ادامه