کد خبر: ۳۷۰۲۴



مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه تولیدات دام و طیور استان هیچ گونه باقی مانده دارویی ندارند گفت: در حفظ سلامت شهروندان با هیچ کس تعارف نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرآت، «دکتر محمد سعیدی» در مورد نظام نسخه نویسی در سطح استان عنوان کرد: اگر بخواهم صادقانه عرض کنم باید بگویم از آن رضایت ندارم. متاسفانه نظام جامعی در این خصوص برقرار نیست. طبق قانون هرگونه فروش ملزومات دامی فقط باید توسط داروخانه ها انجام شود که این داروخانه ها در زنجیره های تحت نظارت ما قرار دارند. متاسفانه گاها دلالان و برخی افراد که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند نسبت به فروش داروهای دامی اقدام می کنند و از آن طرف نیز خود دامداران به اندازه مطلوب به این ضوابط توجه نمی کنند که لازم است توجه بیشتری به ساز و کارهای پیش بینی شده داشته باشند.

وی در خصوص شناسایی و مهار آنفلوانزای پرندگان اظهار داشت: ابتدا به این نکته اشاره کنم که استان سمنان در چند اپیدمیِ بیماری آنفلوانزای پرندگان در سنوات گذشته بویژه سالهای 89، 94 و 95 سربلند بیرون آمده است و خوشبختانه شاهد هیچ گزارشی در این خصوص نبودیم و صنعت طیور ما از این تهدیدات کاملا حفظ شد.

دکتر سعیدی افزود: در حال حاضر هم فصل مهاجرت پرندگان را داریم و در ماههای آینده ممکن است پرندگان آزادپرواز وارد کشور شوند و ویروس هایی را به همراه خود بیاورند لذا لازم است با تمام توان به تولیدکنندگان و بویژه روستاییانی که اقدام به نگهداری طیور می کنند اطلاع رسانی کنیم تا خدای نخواسته این بیماری در سطح روستاها و یا صنایع مرتبط رخ ندهد.

وی تصریح کرد: یک نگرانی هم در خصوص انتقال این بیماری توسط حاملین غیرمجاز طیور بومی وجود دارد که به صورت غیرمجاز اقدام به دست فروشی جوجه های رنگی و سایر ماکیان می کنند که تلاش کرده ایم با این محموله ها برخورد کنیم. در روزهای گذشته محموله ای شامل 4 هزار قطعه طیور رنگی معدوم سازی شد. در ماه گذشته نیز چند محموله سایر ماکیان شامل بلدرچین براساس ظن انتقال بیماری معدوم شدند.

سعیدی در خصوص پایش آنتی بیوتیک در گوشت مرغ گفت: در طرح ویژه ای به صورت ماهانه چند واحد گوشتی بزرگ بدون اینکه مطلع باشند انتخاب می شوند و به صورت سرزده از گوشت مرغ آنها نمونه گیری می کنیم و اگر ردپای مصرف دارو در گوشت مرغ وجود داشته باشد مستندات لازم و نسخه دامپزشک را از آن واحد می خواهیم و حتی مواردی را داشتیم که تا 40 روز به تولیدکننده اجازه بارگیری داده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که هیچ گونه دارویی در بازه های زمانی ممنوعه در تولیدات این بخش مصرف نمی شود و حتی مرغ بدون آنتی بیوتیک هم در برخی واحدها تولید شده است که روانه بازار می شود. این را هم عرض کنم که بسیاری از واحدهای تولیدکننده گوشت مرغ زیرساختهای لازم برای تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک را دارند اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی این کار با حجم پایینی انجام می شود.

وی افزود: در مجموع وضعیت استان از لحاظ باقی مانده های دارویی در بین تولیدات دام و طیور و فرآورده های آنها شامل شیر، تخم مرغ و ...مناسب است و مشکل خاصی وجود ندارد چراکه سطح نظارت ها و نمونه گیری های دامپزشکی استان مطلوب است.

سعیدی در پایان گفت: به جرات و با ارائه مستندات می گویم که تولیدات دام و طیور استان سمنان فاقد باقی مانده های دارویی است. این را هم بدانید که چنانچه باقی مانده دارویی در این محصولات وجود داشته باشد عوارض خطرناکی نظیر اختلالات ژنتیکی، افسردگی، کاهش مقاومت بدن در برابر سرطان ها و ... را درپی خواهد داشت.


 

نظر شما
ادامه