کد خبر: ۳۷۱۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی گفت: یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی گفت: «ما شدیدا برای ممنوعیت ماهی تیلاپیا تحت فشار بودیم.» این صحبت نشان می دهد که افراد پشت قضیه واردات ماهی تیلاپیا لابی قوی دارند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری بسیج، «آرش نبی زاده» گفت :  درخصوص رقم واردات ماهی تیلاپیا حقیقتا رقم بالاتر از این حرف ها است. اگر همین الان به سردخانه های کشور سر بزنیم بالای 7 هزار تن در بازار تهران ماهی تیلاپیا وجود دارد.گفتنی است قزل آلا بین 50 تا 55 درصد بدنش گوشت خالص است اما تیلا پیا بین 30 تا 35 درصد گوشت در بدنش موجود است.این نشان می دهد برای واردات 12 تا 15 هزار تن فیله ماهی تیلاپیا نزدیک به 45 هزارتن ماهی صید شده است.

واردات 50 هزار تن ماهی تیلاپیا 20هزار شغل را نابود می کند

وی افزود: لذا 15 هزار تن فیله برابر 50 هزار تن تولید ماهی تیلاپیا است و با حساب و کتابی که انجام دادیم با واردات 50 هزار تن ماهی تیلاپیا 20هزار شغل در کشور نابود می شود که رقم بسیار بالا و خطرناکی است.این جا است که ما نگران تولید ماهی گرمابی و سردابی هستیم و به نظر می رسد که این رویه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

نبی زاده تصریح کرد: اگر ما امکان آزمایش ماهی تیلاپیا را داشتیم قطعاتاکنون نسخه ی آن را پیچیده بودیم.البته آزمایش این ماهی بسیار هزینه بر است بر همین اساس هر آزمایش بین 1 تا 2میلیون تومان هزینه خواهد داشت.شاید باید 100 نمونه از این نوع ماهی مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی افزود: اگر حتی یک الی دو درصد از ماهی های وارداتی هم آلوده باشد معنا ندارد که وارد کشور شوند.گفتنی است بر اساس گزارش های مردمی 6 ماه ورود ماهی تیلاپیا ممنوع شد بر همین اساس با تست های اولیه ای که انجام در این ماهی مالاشیت گرین و برخی فلزات سنگین یافت شد و بعد از این 6 ماه دوباره واردات این ماهی از سر گرفته شد.

لابی قوی برای واردات تیلاپیا

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی عنوان کرد: من با یکی از مسئولان دامپزشکی صحبت می کردم گفتند که ما شدیدا برای ممنوعیت ماهی تیلاپیا تحت فشار بودیم؛ این صحبت نشان می دهد که افراد پشت قضیه واردات ماهی تیلاپیا لابی قوی دارند.

نبی زاده خاطرنشان کرد: ما از مراکز فروش دولتی نیز گلایه داریم بر همین اساس طبق قانون نباید کالاهایی که مشابه داخلی دارد وارد کشور شود اما ماهی تیلاپیا نه تنها وارد می شود بلکه در فروشگاه ها و مراکز خرید دولتی نیز به فروش می رسد همانطور که در فروشگاه وزارت جهاد این ماهی در معرض فروش قرار گرفته است متاسفانه این ماهی در بسیاری از فروشگاه‌های ارگان های نظامی همچون سپاه نیروی انتظامی وزارت نفت و سایر اماکن نیز وجود دارد .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد ابراهیم اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
نمیدانم این فرمایشات دقیقاً فرمایشات دوست و برادر عزیزم جناب اقای دکتر نبی زاده هست یا عملیات ژورنالیستی هم در آن دخالت کرده است!!!
این جمله که از قول یک مقام سازمان دامپزشکی نقل شده دارای دو جنبه است:
"ما شدیدا برای ممنوعیت ماهی تیلاپیا تحت فشار بودیم؛ این صحبت نشان می دهد که افراد پشت قضیه واردات ماهی تیلاپیا لابی قوی دارند."
یک جنبه همین است که وارد کنندگان تیلاپیا لابی قوی دارند! و جنبه دوم اینست که مخالفین واردات تیلاپیا دارای لابی قوی بوده اند که دامپزشکی را شدیداً تحت فشار قرار داده اند!!!!
اینکه واردکنندگان اصلی تیلاپیا چه کسانی هستند یا ایا دارای لابی قدرتمند هستن یا نه و اینکه چه فشاری به سازمان برای ممنوعیت واردات به عمل آمده را نمی دانم اما آنچه می بینم، استقبال بازار از این ماهی است و این بزرگترین لابی است!!!! این موضوع ایران هم نیست، تیلاپیا یک نهضت جهانی شده. اکنون دومین ماهی هندوستان به عنوان یک گونه غیر بومی و جدید الورود شده! دومین ماهی جهان از نظر میزان تولید و اولین ماهی جهان از نظر سرعت فراگیر شدن است. همکارانی که با تولید و یا حتی با واردات تیلاپیا مقابله می کنند مانند کسانی هستند که جلوی مجلس شورای اسلامی علیه اسنپ تظاهرات کردند! هر کالایی مشتری خود را دارد و حاکمیت با مشتری است. با قانون و فشار و جو و لابی(!) نمی توان مشتری را محدود کرد.
نظر شما
ادامه