کد خبر: ۳۷۱۱۲
 

محققان پژوهشگاه رویان موفق شدند برای نخستین بار در کشور و به کمک دست‌کاری ژنتیکی، ماهی‌های آزمایشگاهی مدلی طراحی کنند که دارای خصوصیات بیماری های مورد نظر هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان علم ایران، ایجاد مدل یک بیماری برای بررسی و شناخت آن بسیار مهم است و از سوی دیگر امکان آزمایش روش های درمانی جدید و پایش میزان موثر بودن آنها را فراهم می کند.

حیوانات مدل، معمولا از گونه هایی کوچک که طول عمر کوتاهی دارند ایجاد می شوند تا علاوه بر هزینه اندک نگهداری، امکان بررسی ویژگی های بیماری در طول چرخه کامل زندگی آنان فراهم باشد.

تولید ماهی‌های آزمایشگاهی مدل به کمک دست‌کاری های ژنتیکی نیازمند دانش بالایی است و به همین علت در انحصار برخی کشورها و مراکز تحقیقاتی و داروسازی خاص قرار دارد.

پیش از این، در صورت نیاز به استفاده از این حیوانات مدل، تنها راه، درخواست خرید آن از مراکز دارای دانش لازم بود که با هزینه های گزاف و مانع‌تراشی هایی همراه بود؛ اما پس از سال ها تلاش و پژوهش، محققان پژوهشگاه رویان موفق شدند با کسب این دانش، حیوانات مدل ضروری برای پروژه های تحقیقاتی داخلی را تولید کنند.

این ماهی‌ها از گونه‌های غیر خوراکی و صد در صد آزمایشگاهی و تحقیقاتی بوده که هم‌اکنون در آزمایشگاه‌های پیشرفته در سطح جهانی کاربرد وسیعی دارند.

از ماهی‌های مدلی که تا امروز برای کمک به فعالیت‌های پژوهشی در این مرکز ساخته شده‌اند می‌توان به گورخر ماهی مدل بیماری ام اس، گورخر ماهی مدل بیماری دیابت، گورخر ماهی مدل بیماری‌های عضلانی و گورخر ماهی سبز اشاره کرد که از مدل اخیر (گورخر ماهی سبز) می‌توان به عنوان شاخصی برای بررسی سلامت آب‌ها نیز استفاده کرد، چرا که این ماهی در آب‌های آلوده به تدریج رنگ سبز درخشان خود را از دست می‌دهد.

 
 
نظر شما
ادامه