کد خبر: ۳۷۱۳۲



مسئولان محیط زیست گلستان که شاهد از پای درآمدن توله خرس گلستان پس از پرتاب پیاپی دو سرنگ بیهوشی بودند، چرا تا زمان فاسد شدن لاشه درنگ کرده و سپس مسئولان دامپزشکی استان را مطلع کردند؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، انستیتو پاستور تهران، نتیجه آزمایش هاری روی نمونه مغز توله خرس پارک ملی گلستان، که 12 روز پیش، پس از اصابت دو سرنگ بیهوشی توسط مسئولان محیط زیست گلستان، از پای درآمده بود را منفی اعلام کرد.

در این رابطه «دکتر کریم امیری»، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: انستیتو پاستور تهران، نتیجه آزمایش هاری (FAT) روی نمونه مغز توله خرس گلستان را منفی اعلام کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مسئولان دامپزشکی استان گلستان، دستور دفن لاشه را صادر کردند؟ یادآور می‌شود: زمانی که از اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با اداره کل دامپزشکی گلستان تماس گرفته شده و همکاران ما برای بررسی لاشه عازم منطقه شدند، مدتها از مرگ حیوان گذشته و لاشه فاسد شده بوده. بنابراین با توجه به اینکه مسئولان محیط زیست گلستان نسبت به ابتلای این خرس به ویروس هاری مشکوک بودند، مسئولان دامپزشکی استان از این لاشه فاسد نمونه مغز گرفته و به منظور آزمایش برای انستیتو پاستور تهران ارسال و معدوم‌سازی لاشه را توصیه کرده‌اند.

دوشنبه 13 شهریور، به دنبال گزارش واصله به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از سوی یکی از اعضای عضو شورای روستای ترجنلی، مبنی بر مشاهده یک خرس در نزدیکی این روستا که در سه کیلومتری پارک ملی گلستان واقع شده، این توله خرس، به دستور حمید خیرآبادی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان گلستان توسط سید مهدی کوچکی ،رئیس پارک ملی گلستان، در نزدیکی پارک ملی گلستان و در حاشیه منطقه حفاظت شده زاو مورد اصابت سرنگ بیهوشی قرار گرفت.

این سرنگ که به گردن توله خرس اصابت کرد هنوز به طور کامل به بیهوشی حیوان منجر نشده بود که عبدالهادی باکیده، عضو شورای روستای ترجنلی، بی‌توجه به هشدارهای مسئولان محیط زیست، به حیوان نزدیک شده و توسط این حیوانِ نیمه‌بیهوش از ناحیه دست دچار آسیب جزئی می‌شود. توله خرس که ظاهراً مسئولان و اهالی منطقه در بیهوش‌ شدنش تعجیل بسیار داشتند، بدون آنکه فرصتی داشته باشد تا با همان سرنگ اول به طور کامل بیهوش شود مجدداً از سوی رئیس پارک ملی گلستان، این بار از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت سرنگ بیهوشی قرار گرفته و ساعتی بعد از پای در می‌آید.

مسئولان محیط زیست گلستان که طی این مدت از گفت‌وگو با رسانه‌ها پرهیز می‌کردند و به مکاتبات مسئولان ستادی محیط زیست هم پاسخ ندادند، تلاش داشتند عامل مرگ این توله خرس را ابتلا به ویروس هاری جلوه دهند. اما اکنون که نتیجه آزمایش هاری این توله خرس منفی از آب درآمده مشخص شده است، معلوم نیست مسئولان محیط زیست گلستان اشتباهات خود از جمله از بین بردن حیوان با استفاده ناشیانه از داروی بیهوشی و دفن لاشه را چگونه توجیه خواهند کرد.


نظر شما
ادامه