کد خبر: ۳۷۱۶۴
دامپزشک کلینیک تخصصی حیات‌وحش پارک پردیسان:
«دکتر ایمان معماریان» افزود: اگر به هر دلیلی روش‌های جفت‌گیری طبیعی، لقاح مصنوعی و IVF جواب نداد، استفاده از رحم اجاره‌ای آخرین راهکاری خواهد بود که امتحان می‌شود ...
 

حکیم مهر - دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پارک پردیسان در اشاره به یوزپلنگ در اسارت پارک پردیسان برای تکثیر آن، گفت: تلاش می کنیم تا دلبر از روش های طبیعی و نزدیک به آن باردار شود اما اگر تمام راه­ها جواب نداد، استفاده از رحم اجاره ای آخرین راهکار خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر ایمان معماریان» روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز پلنگ ایرانی، افزود: برای باروری دلبر با یک گروه آلمانی که در این زمینه روی گونه های در خطر انقراص بسیار مشهور هستند وارد مذاکره شدیم.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات زمان بندی برای باردار شدن دلبر به روش های مختلف مشخص شد، گفت: ابتدا جفت گیری و بارداری به روش طبیعی مد نظر قرار گرفت؛ بر این اساس تمام رفتارهای دلبر (یوز ماده) و کوشکی (یوز نر) به طور دقیق و مرتب تحت نظر گرفته و ثبت شد و بر اساس آن نموداری از رفتار آنها تهیه کردیم که با مقایسه آنها می توان زمان دقیق جفت گیری را مشخص کرد.

وی تاکید کرد: بارداری طبیعی در این شرایط بسیار دشوار است زیرا با وجود یک جفت نر و ماده شانس تکثیر بسیار پایین است.

معماریان افزود: این امکان وجود دارد که دلبر طی یک دوره طبیعی پذیرای جفت برای تولید مثل نباشد، آخرین معاینه هم نشان داد که دلبر فعلا آمادگی جنسی برای جفت گیری ندارد؛ البته این موضوع تا یک یا دو ماه آینده به طور کامل مشخص می شود.

وی اظهار کرد: روش دوم لقاح مصنوعی است اما به دلیل برخی چالش ها در روند رساندن اسپرم به تخمک، کار بسیار سختی است و در این شرایط باید با تزریق هورمون ماده یوز را آماده پذیرش اسپرم کنیم.

معماریان گفت: اگر به هر دلیلی همچون عدم پذیرایی اسپرم توسط رحم، لقاح مصنوعی نیز با موفقیت انجام نشود، روش IVF یا روش کاشت اسپرم و تخمک خارج از رحم و تزریق جنین آماده اجرا می شود و در نهایت اگر تمام این روش ها جواب نداد، استفاده از رحم اجاره ای آخرین راهکار خواهد بود که روی یوز آفریقایی مورد تایید اتحادیه باغ وحش های اروپا که شباهت های زیادی به یوز ایرانی دارد، امتحان می شود.

 
 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه