کد خبر: ۳۷۱۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر


دامپزشکان در مدت زمان بیهوشی حیوانات، در حین عمل جراحی معمولا با مشکلات مختلفی نظیر هیپوترمی و غیره مواجه می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در اینجا به هشت اشتباه رایج و روش‌های پیشگیری از آنها اشاره می‌نماییم.

خطای اول: حیوانات جوان در معرض خطرات کمتر ناشی از بیهوشی هستند

معمولا با افزایش سن حیوان، خطرات ناشی از بیهوشی نیز کاهش می‌یابد. اما باید به خاطر داشت، این فرض که حیوانات کم سن، دچار عوارض کمتری در بیهوشی می‌شوند، بسیار خطرناک است. بنابراین تمام حیوانات قبل از انجام اعمال جراحی بایستی چکاپ کامل شوند.

 این معاینات شامل معاینات فیزیکی و انجام تست‌های آزمایشگاهی نظیر اندازه‌گیری هماتوکریت خون و میزان غلظت گلوکز خون است. بیماران باردار نیز نیازمند توجه بیشتری بوده و از جهت دستگاه‌های قلبی-عروقی، تنفسی و عملکرد ارگان‌های حیاتی بایستی دقیق بررسی شوند. بیشتر مرگ و میر ناشی از بیهوشی در حین ریکاوری حیوان رخ می‌دهد، لذا بایستی بیمار در تمام مراحل بیهوشی همچنان تحت مراقبت باشد.

خطای دوم: مراقبت و نظارت ناکافی بر ابزار بیهوشی

دستگاه‌های بیهوشی بایستی هر 3 تا 5 سال یکبار کالیبر شوند. جهت کاهش خطر استفاده از تجهیزات معیوب، تهیه چک لیستی از دستگاه‌های ناکارآمد الزامی است. سیستم‌های تنفسی را هر روز تمیز نموده و روزانه جهت کنترل نشتی ماشین‌ها،قبل از استفاده از دستگاه آن را چک کنید.

حطای سوم: عدم تعویض منظم جاذب CO2

زمانیکه CO2 با جاذب واکنش می‌دهد یک واکنش شیمیایی برگشت ناپذیر رخ می‌دهد و جاذب به شکل کربنات کلسیم مبدل می‌شود. با گذشت زمان، رنگ بنفش حاصل از این کربنات کلسیم حذف می‌شود و در نتیجه دامپزشکان و تکنسین‌ها فریب می خورند. مادامیکه گرانولها نرم و اسفنجی باشند، دستگاه مورد تایید است اما به محض اینکه گرانول‌ها سخت و سفت شدند، بایستی تعویض گردند. برنامه‌ای منظم جهت تعویض جاذب‌ها الزامیست و حتی می‌توان در تقویم گوشی هوشمند در تاریخ های معین جهت تعویض، آلارم تنظیم نمود و یا در چک لیست کارها اضافه نمود.

خطای چهارم: عدم نگهداری گزارش و سوابق بیهوشی

سوابق کنترل بیهوشی مدارکی قانونی است. این مدارک در حوادث رخ داده در حین عمل جراحی به عنوان سند قانونی برای دامپزشک محسوب می‌شود. امروزه می‌توان این اسناد را آنلاین در کامپیوتر حفظ نمایید. تمام داروهای مصرفی در حد میلی‌گرم و میکرو‌گرم، تمام رویدادهای حین عمل بویژه رویدادهای غیر عادی بایستی ثبت شوند. تکنسین بایستی آموزش‌های لازم جهت این کار را ببیند.

خطای پنجم: عدم استفاده از چک لیست و یا لیست کنترلی

یک چک لیست می‌تواند جان بیمار شما را نجات دهد. می‌توانید با کمک یک تکنسین آموزش دیده این چک لیست را تهیه نمایید. موارد ذکر شده در چک لیست شامل: داروهای قبل از عمل، داروهای القای بیهوشی، حتی ذکر مواردی همانند استفاده از عینک، کنترل منحنی‌های مربوطه و غیره می‌باشد. این چک لیست کمک می‌کند تمرکز کافی بر داروها داشته باشید و موارد جزئی اما حیاتی فراموشتان نشود.

خطای ششم: جدی نگرفتن کاهش دمای بدن

این یک مسئله بسیار مهم و حیاتی است. افت دمای بدن یکی از شایع‌ترین عوارض بیهوشی عمومی و همینطور در زمان ریکاوری می‌باشد. این عامل باعث افزایش استرس در بیمار و افزایش زمان ریکاوری و همچنین کاهش پاسخ ایمنی بدن خواهد شد. بیماران مسن، کم سن و نژادهایی نظیر داشهوند بیشتر تحت تاثیر این مسئله قرار می‌گیرند.

راهکار پیشگیری از این حالت این است که حتی الامکان مدت زمان بیهوشی را کوتاه نموده و از مایعات شستشوی گرم، پتو و کیسه آب گرم و میزهای گرم استفاده نمایید. همچنین اگر بدن بیمار در حین جراحی مرطوب شده بود حتما پس از عمل او را با خشک کن خشک نمایید.

اشتباه هفتم: رفت و آمد زیاد در اتاق عمل

در اثر این رفت و آمد ها آلودگی در اتاق عمل بالا می‌رود و اگر این آلودگی به بیش از 4درصد برسد، حتی در صورتیکه حیوان تحت عمل جراحی سالم باشد، برایش بسیار خطرناک است. بایستی به تمام موارد توجه داشت، از جمله چگونگی نظافت اتاق عمل، اطمینان از بسته بودن دربها، جریان هوای اتاق و بسیاری از مسائل اینچنینی.

خطای هشتم: اسکراب دست ها

به توصیه سازمان بهداشت جهانی، پزشکان و دامپزشکان قبل از شروع عمل و انجام جراحی نبایستی دستها را اسکراب نمایند و به جای آن از ماده ضدعفونی‌کننده الکلی برای شستشوی دستها استفاده نمایند.
 
 
منبع: veterinarynews.dvm360
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
خطای هشتم به نظرم صحیح نمیاد. اسکراب دست از اصول اولیه جراحی است
ARZVET
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
خطای هشتم: اسکراب دست ها !!
Are you sure!!!
جراح
|
India
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
1
1
مهمترين نكته در اين رابطه عدم آموزش و پرورش نيروهاي تكنسين براي اتاق عمل در دامپزشكي هست . سيستم آموزش دامپزشكي عملا نيروهايي مثل پرستار ، تكنسين اتاق عمل ، تكنسين بيهوشي و ... تربيت نميكنه . در كار دام كوچك نبود نيروي كاردان زبده بشدت احساس ميشه . در عوض دانشگاه ها بخصوص دانشگاه آزاد بصورت فله اي دانشجوي دكتري ميگيرن كه بدون در نظر گرفتن آينده شغلي فقط يك فرد با مدرك دكتري زير بغلش باقي ميمونه !
تو همين آگهي هاي حكيم مهر كه چرخ بزنيم بيشتر از دكتر دامپزشك كاردان و كارشناس ( تكنسين ) مورد نياز هست !
نظر شما
ادامه