کد خبر: ۳۷۱۸۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر احمد همتی» درباره پیشنهاد الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت گفت: باید بررسی‌های دقیق علمی روی ادله موافقان و مخالفان طرح صورت گیرد و سپس تصمیم‌گیری شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر احمد همتی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و از جمله افرادی است که قائل به اهمیت نقش دامپزشکی در مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است. از نظر او اگر این بیماری‌ها کنترل نشوند، تبدیل به یک خطر جدی برای سلامت انسان خواهند شد.

حکیم مهر: آقای دکتر، جایگاه دامپزشکی در مجلس شورای اسلامی کجاست؟

از چند بعد می‌توان روی مساله صحبت کرد. یک بعد، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که تعداد آنها نیز بسیار زیاد است. این بیماری‌ها اگر کنترل نشوند، طبعا می‌توانند سلامت انسان‌ها را به خطر بیندازند. در مقابل اگر کنترل خوبی روی بیماری‌های مشترک صورت گیرد، می‌تواند بیماری‌های انسان‌ها را نیز کنترل کند. برخی بیماری‌ها نیز مشترک نیستند اما می‌توانند عوارضی در گوشت‌های آلوده ایجاد کنند که در سلامت افراد جامعه موثر است.

موضوع بعدی کیفیت مواد غذایی دام‌ها و طیور است. نظارت‌هایی که از طرف دامپزشکی انجام می‌شود، منجر به این خواهد شد که فرآورده‌های سالمی در اختیار مردم عزیز قرار گیرد. بنابراین نقش دامپزشکی در سلامت جامعه هم از نظر بیماری‌های عفونی و هم بیماری‌هایی که ناشی از غذاهای ناسالم در جامعه تحمیل می‌شود، بسیار موثر است.

حکیم مهر: حال که نقش دامپزشکی این قدر مهم است، چرا در مجلس و در کمیسیون‌های بهداشت و کشاورزی، یک حرکت جدی در راستای حمایت از دامپزشکی نمی‌بینیم؟

اتفاقاً در کمیسیون بهداشت بارها با رئیس سازمان دامپزشکی در همین رابطه تعامل و جلسه داشتیم و مواردی که مدنظر آنها بوده را حتی الامکان پیگیر بودیم که به نتیجه برسد. من نمی‌دانم منظور دقیق شما از عدم حمایت روی چه موضوعی است؟

حکیم مهر: مثلا تاکنون کدام حرکت شاخص را برای دامپزشکی انجام داده‌اید؟ بسیاری از مدیران سطح بالای دامپزشکی نسبت به عدم توجه مجلس به مسائل دامپزشکی گلایه‌مند هستند.

خب، باید به شکل موردی به ما بگویند که مثلا در حال حاضر مشکل ما این است.

حکیم مهر:‌ اگر بخواهیم موردی صحبت کنیم، می‌توانیم به بحث اعتبارات و مخصوصا آن مبلغ صد میلیارد تومان که با هزار اما و اگر از سوی مجلس تصویب شد، اشاره کنیم.

موارد این چنینی باید در داخل کمیسیون مطرح می‌شده، اما چنین درخواست‌هایی مطرح نشده است. اینها بحث‌های تخصصی و کارشناسی است که باید متولیان دامپزشکی به شکل موردی مطرح کنند تا ما هم به ریز وارد شویم و اگر واقعا حق آنها ضایع شده است، حتما باید در بودجه آتی مدنظر قرار گیرد.

هم از مسئولین دامپزشکی هم از سازمان نظام دامپزشکی می‌خواهیم که در جلسات کمیسیون که تشریف می‌آورند این مسائل را مطرح کنند که روی آنها یک بحث کارشناسی دقیق مطرح شود. آنها اگر بتوانند کمیسیون را به یک نقطه اقناع برسانند، قطعا کمیسیون از آنها حمایت خواهد کرد. جایگاه آنها طوری نیست که ما بتوانیم به راحتی از کنار آن بگذریم. کمااینکه همه حساسیت کار را می‌دانند و باید از آنها حمایت شود. این موارد رسانه‌ای نیست، مباحث کارشناسی است که اگر در مورد آنها بحث صورت گیرد و نتیجه‌گیری شود، قطعا مورد حمایت قرار می‌گیرد.

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا با پیشنهاد جدایی سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت بهداشت موافق هستید و اگر احیاناً در مجلس مطرح شود، از آن حمایت می‌کنید؟

بنده اولین بار است که این مساله را می‌شنوم. این بحث هم جزء مواردی است که نباید به راحتی در مورد آن اظهار نظر کرد. بلکه باید بررسی‌های دقیق علمی روی ادله موافقان و مخالفان طرح صورت گیرد و سپس تصمیم‌گیری شود تا ببینیم کدام به صلاح است.

حکیم مهر: تعامل شما با نمایندگان کمیسیون کشاورزی به چه شکل است؟ آیا تا به حال جلسه مشترکی با هم برگزار کرده‌اید؟

تا به حال جلسات مشترک نداشتیم. البته جلسات غیر رسمی برگزار کرده و مباحثی که برای ما مشترک بوده، به صورت غیر رسمی انجام داده‌ایم اما به شکل رسمی جلسات مشترک نداشتیم.

حکیم مهر: آیا به نظر شما اصلا نیازی به برگزاری جلسات مشترک احساس می‌شود؟

بله. جلسات مشترک لازم است. کمااینکه در برخی موارد وجه مشترک وجود دارد. لذا به نظر می‌رسد که باید هم با کمیسیون کشاورزی و هم کمیسیون اجتماعی، نشست‌های مشترک داشته باشیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما از موافقان وزیر جهاد کشاورزی بودید یا مخالفان؟ آیا به ایشان رای اعتماد دادید؟

به هر حال رأی مخفی مخالف و موافق را برای چنین روزهایی طراحی کرده‌اند که شما آن را ندانید!

حکیم مهر: فارغ از اینکه شما به ایشان رای اعتماد دادید یا خیر، یکی از انتقادات این بود که مهندس حجتی در برنامه سی صفحه‌ای خود در وزارتخانه، حتی یک بار هم نامی از دامپزشکی نبرده‌اند.

ممکن است ایشان به شکل مستقیم نامی از دامپزشکی نبرده باشند اما در طرح و برنامه‌ای که راجع به دام و طیور و امثال اینها بوده، بحث‌های زیادی داشتند و طرح‌هایی را که اجرا و توسعه‌ای را که در این بخش‌ها انجام بودند، معرفی کردند.

سوال‌هایی که دوستان و همکاران ما در این رابطه دارند، بحث‌های کلی و مبهم است که هنوز مشخص نیست و کار درستی نیست که رسانه‌ای شود، چرا که ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اینها را باید از طریق مجاری موجود، چه وزارت جهاد کشاورزی و چه وزارت بهداشت، ‌کمیسیون بهداشت و کشاورزی پیگیری کرد. کمااینکه مساله‌ای نیست که با عدم همکاری و تعامل از جانب آنان مواجه شود. این مسائل به همه افراد جامعه مربوط می‌شود و لذا باید در مورد آن تعامل داشته باشند و از این طریق عموما مسائل و مشکلات حل می‌شود.

بنده شاید در این مدت ۱۶ ماه، غیر از یک مورد که خاص بود و تذکر به شخص رئیس جمهور در خصوص پیگیری طرح انتقال آب خزر بود، در هیچ مورد دیگری تذکری به وزرا ندادم. اما مشکلات را به شکل رو در رو با آنها طرح می‌کردم که معمولا هم پیگیری و ختم به نتیجه می‌شود. کلی گویی معمولا خیلی نتیجه نمی‌دهد و امیدوارم که از این به بعد تعامل هم از طرف ما و هم دوستان ما صورت گیرد که افکار نزدیک‌تر باشد و مشکلات حل شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
ممکن است ایشان به طورمستقیم نامی ازدامپزشکی نبرده باشند.یعنی چه ...........؟ نگاه کن اصلا نامی نبرده پس چرامیگین ممکن است.!!!!!!.وزارت گوجه راچه کاربادامپزشکی.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
حرمت امامزاده به متولیشه. وقتی روسای سازمان خود را در حد نیروی کمکی برای دامدار و مرغدار تعریف میکنند و نه ضامن سلامت مردم, از دیگران چه توقعی داشته باشیم. احتمالا اگر روزی یک دامپزشک متخصص اپیدمیولوژی, مواد غذایی , پاتولوژی , داخلی و.. در راس سازمان و نظام قرار بگیرند وجه ی سلامت عمومی و طبیب بودن دامپزشکان برای ارکان دیگر حکومت آشکار میشود. ولی الان یک نیروی خدماتی به دامدار و مرغدار برای افزایش چند درصدی تولید آنها هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
سلام یکی از موادقوانین ناکارامد و قدیمی سازمان است که نیاز است در مجلس قوانین بروز شود که این موضوع انجام نشده حتی در خصوص تخلفات حیطه وزرت بهداشت هم اقدامی صورتنپذیرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
انشاالله وقتی ............ گرفتی قانع میشوی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
سریال ............ تداعی میشود
نظر شما
ادامه