کد خبر: ۳۷۲۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مهرماه سال 86 سلطانی نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی اعلام کرد پرورش قورباغه از نظر شرعی اشکال ندارد اما مصرف گوشت آن مشکل شرعی دارد و پرورش آن تنها باید برای صادرات صورت گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرهیختگان، شاید برای بسیاری از ما چندش‌آور باشد اما برخی افراد با درایت و ریزبینی سراغ کارهایی می‌روند که حسابی برایشان سودآور است. نمونه این موضوع، پرورش و تولید قورباغه است. موجودی که شاید برای ما ایرانی‌ها چندان خوشایند و دوست‌داشتنی نباشد اما این دوست‌نداشتنی‌ها در آن سوی مرزها، سینه‌چاک‌های بسیاری دارند.

ایران پیش از انقلاب یکی از کشورهای صادرکننده گوشت قورباغه به کشورهای دیگر مانند ترکیه، فرانسه، آلمان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و بسیاری از کشورهای دیگر بود و در آن زمان تنها قورباغه کشور که گوشت آن قابلیت صادرات داشت (قورباغه رانا) شکار، پرورش و صادر می‌شد ولی با پیروزی انقلاب و به دلیل فتوای علما پرورش و صادرات قورباغه از کشور ممنوع شد.

باید این نکته را هم در نظر گرفت که به دلیل شکار بیش از اندازه قورباغه رانا نسل این نوع قورباغه به صورت کلی در کشور در حال انقراض بود و این نوع قورباغه به شدت کمیاب و نادر شد. اما ممنوعیت پرورش قورباغه باتوجه به پتانسیل کشور برای پرورش این حیوان و اشتغالزایی بعد از پیگیری‌های بسیار از حدود سال 86 از سوی سازمان دامپزشکی کشور و با گرفتن فتوا از علمای دینی برداشته شد.

مهرماه سال 86 سلطانی نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی اعلام کرد پرورش قورباغه از نظر شرعی اشکال ندارد اما مصرف گوشت آن مشکل شرعی دارد و پرورش آن تنها باید برای صادرات صورت گیرد. او گفت وقتی بخش خصوصی مراجعه می‌کند و آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های این چنینی هستند نباید محدودیت شرعی برای آنها قائل شد.

خبرنگار «فرهیختگان» با یکی از تولیدکنندگان قورباغه گفت‌وگویی داشته که در ادامه مطالعه می‌کنید.

- آیا صنعت پرورش و تولید قورباغه، زمینه‌ای برای ارز‌آوری دارد؟

کسی که بخواهد در این کار سرمایه‌گذاری کند، زمینه‌اش وجود دارد.

- آیا فکر می‌کنید کاری که انجام می‌دهید، ارزشمند است؟

بله. فعالیت ما کاملا در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

- قورباغه‌ای را که تولید می‌کنید، زنده صادر می‌کنید یا اینکه گوشتش صادر می‌شود؟

اینها به هم صورت زنده و هم به صورت گوشت منجمد صادر می‌شود. منتها زنده‌ها در ظرف‌های مخصوص در آب صادر می‌شود.

- قورباغه‌ها را کجا پرورش می‌دهید؟

آنها را در جاهایی که مرداب است یا مکان‌هایی که کنار دریا است، تولید می‌کنیم و پرورش می‌دهیم.

- در قسمتی که نزدیک آب است و تولید به صورت برکه‌برکه است؟

بله. به صورت برکه برکه است.


***

پرورش قورباغه در حال طرفدار پیدا کردن است. چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری و مشاوره‌ای هم دایر شده و به علاقه‌مندان می‌گویند که چطور وارد تولید قورباغه شوند. در واقع به شما راهکار تولید بی‌سروصدای این حیوانات پرسروصدا را نشان می‌دهند. کلاس‌هایی که با پرداخت 300 تا 400 هزار تومان در 10 جلسه به شما پرورش قورباغه را آموزش خواهند داد و شما با پرداخت 50 هزار تومان می‌توانید جزوه آموزش این کار را نیز خریداری کنید. این کلاس‌ها بیشتر در تهران که هیچ‌ گونه قورباغه و برکه‌ای برای پرورش قورباغه ندارد و چند شهر شمالی برگزار می‌شود. در تبلیغ یکی از این کلاس‌ها که تصور قورباغه‌ای سبز رنگی هم با دستکش قرمز رنگ بوکس در کنار آن کشیده شده، نوشته است: «پرورش قورباغه راهی پر سود برای پول درآوردن»

 با مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها صحبت کوتاهی داشتیم که به شرح زیر است:

- برای پرورش قورباغه چه مقدار سرمایه نیاز است؟

برای پرورش قورباغه حداقل صد میلیون تومان سرمایه اولیه احتیاج است و حدودا سه هزار مترمربع هم فضا می‌خواهد.

- پرورش آن به چه صورتی است؟

هشت ماه زمان می‌برد که به سایز مصرف برسد و از آن طرف قبل از تولید باید بازاریابی کنند، اگر بازارش را دارید وارد این کار شوید.

- بازار قورباغه بیشتر  در کدام کشورهاست؟

کشورهای حوزه آسیای شرقی.

***

البته کشورهای اروپایی و آمریکا هم مشتری پروپاقرص  قورباغه هستند؛ تولیدی که در کشور ما صرفا با صادرات صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران می‌گوید مجوز تولید این حیوانات دوزیست صادر شده و تسهیلاتی هم در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. دلاور حیدرپور این گونه توضیح می‌دهد: «تولید و پرورش قورباغه، از ظرفیت‌های جدیدی است که باید به شکل‌گیری آن کمک کنیم. خوشبختانه منابع تسهیلاتی خوبی از محل صندوق توسعه ملی برای این کار صلاح دیده شده که اینها پتانسیل بزرگی را به‌وجود آورده است. خوشبختانه سرمایه‌گذارانی مراجعه کردند و آمادگی دارند و مجوزهایش صادر شده است و ان‌شاءا... بتوانیم از این ظرفیت‌ها به نحو احسن در آینده استفاده کنیم . »

وی در پاسخ به این سوال که آیا قورباغه در داخل کشور مصرف دارد یا خیر می‌گوید: «قورباغه صرفا صددرصد صادراتی است و به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاری کردن در آن می‌ارزد و درآمد خوبی دارد و کشورهای اروپایی با قیمت بالا هم خواهانش هستند.»

قورباغه‌ای که قابلیت صادرات داشته باشد باید بین دو تا سه کیلو وزن بگیرد. اگر چه بسیاری از قسمت‌های بدن قورباغه مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی سود اصلی در فروش ران قورباغه است. بنابراین تولیدکنندگان قورباغه تلاش دارند قورباغه‌هایی در حد جثه یک مرغ تولید کنند تا هم بازارپسند باشد و هم درآمد خوبی به دست بیاورند.

 «چوب‌بر» مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران در این خصوص می‌گوید: «با توجه به استعدادی که در تولید قورباغه در محیط آب و هوایی مازندران وجود داشت، دو تا سه مزرعه شروع به پرورش کردند که با نظارت دامپزشکی اینها صرفا برای صادرات پرورش داده می‌شود و بسته‌بندی می‌شود و به کشورهایی مثل هنگ‌کنگ، چین تایپه و کشورهایی از این دست صادر می‌شود و بازدهی اقتصادی این محصولات بالا است . »

باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که تنها تعداد معدودی از انواع قورباغه‌های جهان قابلیت مصرف گوشتی و پوستی را دارند و در بین انواع قورباغه، قورباغه‌های به شدت سمی هم وجود دارند، بنابراین پرورش قورباغه کاری به شدت تخصصی است و افرادی که در کشور قصد پرورش قورباغه را دارند باید باتوجه به شناسایی کشورهای دارنده قورباغه خوراکی مولد (قورباغه‌هایی که امکان زادآوری دارند) مثل اندونزی و برزیل اقدام به خرید و واردات این قورباغه‌ها برای پرورش کنند. در حال حاضر قورباغه‌های دو مزرعه پرورش قورباغه کشور در شمال ایران از کشورهای برزیل و تایوان وارد شده‌اند و در ایران قورباغه‌هایی برای پرورش وجود ندارد.

بالاخره اقتصادی که می‌خواهد پاهایش را محکم و مقاوم کند باید تولید مد نظرش باشد و به صادرات چشم بدوزد. یک نگاه اقتصادی می‌تواند چیزهایی را که از نظر اول ارزش اقتصادی ندارد‌، ارزش افزوده دهد و آن را به کالای صادراتی تبدیل کند تا نه‌فقط کشورهای خارجی به ما وابسته شوند بلکه اشتغال هم ایجاد شود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ضیاء
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
3
باسلام و خسته نباشید. لطفا" بفرمایید آیا کسی در ایران درحال انجام این کار می باشد یا غیر؟
1- درصورت مثبت بودن پاسخ لطفا" جهت مکاتبه و برگزاری کلاس آموزشی با ایمیل اینجانب پیام بگذارید.
2 - ارسال رزومه کاری و مدارک انجام پرورش ، محل پرورش و مکانی که هم اکنون درحال پرورش می باشد.
زمردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
جهت شرکت در دوره های آموزشی با فراساحل نگار تماس بگیرید

02166069301

09126625703

با تشکر از سایت خوب حکیم مهر
احمد حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
0
خیلی عالب انشالله همیشه سالم وتندرست باشید با تشکر
نظر شما
ادامه