کد خبر: ۳۷۲۲۵
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...


حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، شانزدهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:


سرطان قاتل شما‌ره یک سگ‌ها و گربه‌ها

مطالعات جدید حاکی از آن است که امروزه، کنسر عامل اصلی مرگ و میر سگ‌ها و گربه‌ها محسوب می‌شود. بنابراین در سال‌های اخیر، علم سرطان شناسی در دامپزشکی بسیار پیشرفت کرده است.

میزان وقوع این بیماری در سگ‌ها و گربه‌ها، تشخیص آن و درمان از مسائل مربوط به این بیماری در حیوانات می‌باشد. روش‌های درمانی و داروهای مورد تایید FDA هم‌اکنون در کلینیک‌های دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین روش‌های جدید در این رابطه در دست مطالعه می‌باشد. درمان ها بغیر از دارو شامل شیمی درمانی و ایمونوتراپی است.

جالب اینجاست که، صاحبان حیوانات، علی رغم هزینه بر بودن این روش‌های درمانی که گاهی به هزاران دلار نیز می‌رسد، تمایل به درمان حیوانات مبتلا به سرطان خود دارند.

منبع:   Veterinary Practice News 


 
ابداع پمپی کوچک جهت تجویز دارو در حیوانات آزمایشگاهی

دانشمندان یک پمپ کوچک بی‌سیم، جهت تجویز داروهای مورد نیاز حیوانات آزمایشگاهی در تحقیقات اختراع نمودند.

اکثر روش‌های تلقیح دارو به حیوانات آزمایشگاهی باعث ایجاد محدودیت و نیز وارد آمدن استرس به حیوان شده و اغلب بایستی حیوانات را ایزوله کرد. هم‌اکنون با استفاده از این پمپ حیوان، به راحتی دارو را دریافت کرده و بدون هیچگونه محدودیتی در تماس با سایر حیوانات خواهد بود و براحتی می‌توان رفتارهای اجتماعی او را به بهترین نحو ارزیابی نمود.

علاوه بر این، از این پمپ می‌توان در تجویز دارو به حیوانات خانگی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال چنین پمپی برای تزریق انسولین به حیوانات دارای بیماری دیابت، بسیار مناسب است. حتی این پمپ در حیوانات وحشی باغ وحش‌ها نیز کاربرد بسیار مفیدی خواهد داشت. این پمپ دارای قابلیت کاشت در بدن را دارا است.

منبع: Arkansas Online


 
بحران بیماری FMD در آفریقای جنوبی

در حالیکه صنعت کشاورزی و دامپروری در سه ماهه دوم سال جاری، در شهر گیانی آفریقای چنوبی رشد چشمگیری داشته است، اما بیماری FMD بار دیگر دام‌های این شهر را درگیر نمود.

در صورت عدم کنترل این بیماری به شدت واگیردار، ضربه بزرگی به صنعت دامپروری این منطقه وارد می‌گردد. در 21 ماه اوت در طی بازرسی‌های مستمر صورت گرفته، تعدادی از گاوهای این منطقه با علایمی نظیر زخم‌های دهانی مشاهده شدند. بلافاصله گاوهای مشکوک قرنطینه شده و تحت معاینه دقیق قرار گرفتند.

نتایج آزمایشات تکمیلی، سروتیپ SAT 1 ویروس FMD را تایید نمود. پس از آن این بیماری به سازمان بهداشت جهانی حیوانات OIE گزارش گردید.

منبع: LETABA Herald                    
 
 
 
ویتنام: تولید واکسن آنفلوانزای پرندگان از سال 2018

سازمان ملی دامپزشکی ویتنام  Navetco، اعلام نمود که در سال 2018 واکسن آنفلوانزای پرندگان سویه H5N1/A خود را تولید و جانشین واکسن‌های وارداتی خواهد کرد.

این سازمان درصدد تولید واکسن غیرفعال شده امولسیونه روغنی می‌باشد، که پرندگان را در مقابل ویروس‌های مختلف آنفلوانزای پرندگان نظیر H5N1  و H5N6 محافظت می‌کند.

این واکسن در مرکز ملی بهداشت و درمان دامپزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته است تا دارای استاندارهای ایمنی لازم را از جهت داروهای دامپزشکی دارا باشد و تاکنون نیزمورد تایید بوده است.

همچنین مجموعه‌ای از استاندادرهای لازم جهت تولید، آزمایش، نگهداری و استفاده از این واکسن تدوین شده است.

منبع: Vietnam+                         


ژن تراپی و درمان دیستروفی عضلانی در سگ‌ها

دیستروفی عضلانی یک بیماری ژنتیکی بوده که در اثر جهش ژن دیستروفین ایجاد می‌شود. این ژن مسئول عملکرد پایدار ماهیچه‌های اسکلتی و قلبی است.  ژن تراپی یک رویکرد درمانی امید بخش در این راستا می‌باشد.

در اولین مطالعات صورت گرفته بر روی سگها، تیم تحقیقاتی نشان دادند که کارایی این روش درمانی، بدون ایجاد کاهش ایمنی در بدن حیوانات، تاثیری بسیار عالی و دراز مدت دارد. این دستاورد در نشریه نیچر به چاپ رسیده است.

این تحقیق در دو بخش، بر روی 12 قلاده سگ نر، در مرکز تحقیقاتی در فرانسه صورت گرفت. در این روش از وکتور ویروسی حامل میکرودیستروفین استفاده گردید و نتایج حاکی از درمانی ایمن و موثر بر روی سگهای بیمار بوده و باعث طول عمر این حیوانات شده است.

منبع: American Veterinary

 

 

کشف بیماری جدید در گاوهای هلشتاین و پیشگیری از آن

بر اساس مطالعات جدیدی که در دانشگاه کپنهاگ صورت گرفته، بیماری ناشناخته‌ای در میان گاو‌های نژاد هلشتاین گزارش شده است. این گاوها در اثر جهش ژنتیکی دچار تغییر شکل ظاهری شده، بطوریکه تنفس این حیوانات به سختی صورت می‌گرفت و دارای مشکلات تنفسی حاد بودند.

تکثیر این حیوانات از طریق تلقیح نمونه اسپرم یک گاو به سایر گاوهای ماده صورت گرفته بود. بر همین اساس دانشمندان دانشگاه کپنهاگ به بیماری ارثی ناشناخته‌ای در بین این گوساله‌ها، دست یافتند که در آن، شکل ظاهر صورت این حیوانات دفورمه و تغییر شکل یافته است و به سندرم تغییر شکل صورت معروف شد.

دانشمندان این جهش ژنتیکی را کشف نمودند و عامل این سندرم، گاو نری بود که نمونه اسپرمش جهت تکثیر مورد استفاده قرار می‌گرفت و در سلولهای زایای اسپرم تغییرات ژنتیکی حادث شده بود. از این گاو حدود 2000 گوساله حاصل شده است.

تمام گوساله‌های بیمار، تلف شده و یا اینکه حذف شدند، زیرا دچار مشکلات تنفسی و درد بودند. با سکانس ژنی و تشخیص این بیماری، دانشمندان از این بیماری ارثی پیشگیری و از گسترش بیماری جلوگیری نمودند.

منبع: Science Daily              


 

سنجش آنزیم لیپاز پانکراس حیوانات در عرض چند دقیقه

اولین تست کمی تشخیص آنزیم لیپاز در سگ، به عنوان یک محصول جدید در بازار عرضه گردید.

این تست تشخیصی سریع با حذف نتایج مشکوک و یا سایر خطاهای آزمایشگاهی، نسبت به سایر آزمایشات تشخیصی لیپاز، از دقت و صحت بالایی برخوردار است. نتایج درست حاصل از این تست، علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافه جهت ارسال نمونه به آزمایشگاه، از جهت زمانی نیز بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

نتایج حاصل از این آزمایش را نیز می‌توان طوری تنظیم نمود که در دستگاه تلفن همراه هوشمند خود نیز در عرض چند دقیقه مشاهده بفرمایید.

منبع: Vet Times


 

درمان قطعی بیماری سارکوئیدوز در اسبها

روشی جدید جهت درمان سارکوئیدوز اطراف چشمی در اسب، یکی از موثرترین تکنیکهای پیشگام و بدون عارضه، شناخته شده است.

روش براکی‌تراپی یا نوعی رادیوتراپی داخلی با دوز بالا، یکی از بهترین روشهای درمانی ضایعات حاصل از این بیماری می‌باشد. حدود 8/5 درصد از اسبها دچار بیماری سارکوئیدوز می‌باشند.

این شیوه درمان یک استاندارد طلایی جهت سارکوئیدهای اطراف چشمی اسب محسوب می‌گردد که نسبت به درمان‌های تهاجمی قبل بسیار بهداشتی، ایمن و کاربردی است. اسبها در عرض چند دقیقه درمان شده و در مدت زمان کوتاهی و بدون نیاز به جداسازی به زندگی عادی خود بازمی‌گردند.

منبع: Vet Times

 
 
نظر شما
ادامه