کد خبر: ۳۷۲۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، راور، خراسان جنوبی، کوهبنان، اصفهان، رودبار، بردسیر، یزد و خراسان شمالی

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
597 شغل جدید در دامپزشکی آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: ‌تا پایان سال‌جاری 597 شغل جدید، به میزان دو برابر سهمیه تعیین شده در دامپزشکی استان ایجاد می‌شود.

بهرام زندیهدر نشست صمیمی استاندار آذربایجان شرقی با فعالان دامپزشکی استان خواستار توجه مدیریت ارشد استان به مشکلات نیروی انسانی و امکانات این اداره کل شد.
وی با اشاره به جایگاه مهم صنعت دامپزشکی و ظرفیت‌های این بخش در کشور و جهان اظهار داشت: صنعت دامپزشکی به واسطه تامین سلامت دام و طیور که مهم‌ترین منابع غذایی آینده هستند، دارای نقشی مهم است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ‌ظرفیت تولید منابع گوشت دام و طیور در کشور و استان ظرفیت بالایی است که می‌تواند علاوه بر نیاز داخلی در زمینه تامین کشورهای دیگر نیز نقش مهمی ایفا کند.
وی با اشاره به مدیریت توانمند در عرصه کنترل بیماری‌های دامی یادآور شد‌: استان آذربایجان شرقی با وجود دار بودن سومین جمعیت دامی کشور در این راستا موفق عمل کرده و در ماه‌های اخیر در بحث کنترل بیماری تب برفکی کم‌ترین تلفات دامی را شاهد بوده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: ‌در زمینه بیماری سندرم تنفسی طیور نیز آذربایجان شرقی جایگاه بسیار خوبی در کشور داشت و در ماه مبارک رمضان با وجود تلفات سنگین در برخی استان‌ها کمترین تلفات را در این استان شاهد بودیم و با تلفات شش درصدی این بیماری کنترل شد.
وی خواستار توجه مدیریت ارشد استان به مشکلات نیروی انسانی و امکانات این اداره کل شد و اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع استخدام نیروی انسانی به استانداری‌ها واگذار شده است، توجه به موضوع تبدیل وضعیت دامپزشکان فعال با این اداره کل مورد درخواست است.
زندیه همچنین با اشاره به کمبود امکانات این اداره کل اظهار داشت‌: در کنار کمبود شدید نیروی انسانی در این اداره کل کمبود امکانات نیز از موضوعاتی است که مرتفع شدن آن موجب ارائه خدمات بهتر می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اشتغال‌زایی این اداره کل با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، گفت: ‌تا پایان سال‌جاری 597 شغل جدید، به میزان دو برابر سهمیه تعیین شده در دامپزشکی آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود.
وی افزود: ‌این اداره کل در سهمیه استانی موظف به تامین 297 شغل بود که تاکنون 290 شغل ایجاد شده و تا پایان سال‌جاری 300 شغل دیگر نیز ایجاد می‌شود.

توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه دامپزشکی رویکرد دولت است

 

استاندار آذربایجان شرقی گفت: رویکرد اصلی دولت، توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه دامپزشکی و افزایش اشتغال در این بخش است.

احمدعلیرضابیگی  دردیدار با مدیران دامپزشکی آذربایجان شرقی، افزود: اقدامات اداره کل دامپزشکی استان درکنترل و پیشگیری ازبیماریهای دامی قابل توجه بوده و این امرموجب شده دامپروری در زمان شیوع بیماری هایی مانند تب برفکی کمترین خسارت را ببیند.

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی‌های انجام شده جنگهای آینده، جنگ غذا خواهد بود و این امر به دامپزشکی و سلامت فراورده‌های دامی اهمیت خاصی می دهد.

علیرضابیگی با اشاره به تمرکز جمعیت دامی در روستاهای استان، افزود: مناطق روستایی و توده‌های مردمی باید درامر خدمات رسانی دامپزشکی مورد توجه ویژه باشند.

استاندار آذربایجان شرقی، گفت: با استفاده از توان دانشگاهها، دستیابی به پیشرفت‌های مهم در حوزه دامپزشکی باید همزمان با توسعه شبکه دامپزشکی در استان پیگیری شود.

 

-----------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی راور:
اطلاع‌رسانی در حوزه دامپزشکی کافی نیست


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: یکی از دلایل گمنام ماندن فعالیت‌های دامپزشکی عدم اطلاع‌رسانی کافی در این حوزه است.

محمود‌ زین‌الدینی در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی در شهرستان راور اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم معرفی رسالت‌ها و وظایف خطیر دامپزشکی و بالا بردن سطح آگاهی مردم در مورد حیطه کاری دامپزشکی است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل گمنام ماندن فعالیت‌های دامپزشکی عدم اطلاع‌رسانی کافی در این حوزه است.
زین‌الدینی تصریح کرد: هدف بعدی برنامه‌های هفته دامپزشکی شناساندن و معرفی سختی کار کارکنان دامپزشکی و مخاطراتی است که همواره در مسیر فعالیت این زحمتکشان وجود دارد.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور با اشاره به وظایف دامپزشکی افزود: از مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط شبکه دامپزشکی راور مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نظارت بهداشتی بر کشتار بهداشتی در کشتارگاه دام، نظارت بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان است.
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام علی لطیفی، امام جمعه موقت شهرستان راور ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی به تمام کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان راور و قدردانی از تلاش‌های مسئولان اظهار داشت: دامپزشکی دامنه وسیعی از ابعاد مختلف زندگی بشر را پوشش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: همه آحاد جامعه باید به نقش مهم دامپزشکی در تأمین بهداشت و سلامت جامعه آگاه باشند.
امام جمعه موقت شهرستان راور تصریح کرد: هر‌گونه سهل‌انگاری در انجام وظایف می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به کل جامعه وارد کند.
وی ضمن گلایه‌مندی از مسئولان امر خاطرنشان کرد: در مورد وظایف دامپزشکی اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.
در ادامه جلسه پور‌برخورداری، رئیس اداره حقوقی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات ادارات ستادی اداره کل دامپزشکی استان ارائه کرد.
در پایان جلسه از تعدادی از پیشکسوتان، کارکنان و فعالان بخش دامپزشکی تقدیر و لوح سپاس به آنان اهدا شد.
شایان ذکر است، در این مراسم کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان راور، امام جمعه موقت، بخشدار مرکزی، رئیس دادگستری، مسئولان ادارات و فعالان بخش خصوصی شهرستان حضور داشتند.


 ----------------------------------------

 

رئیس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد:
عدم اجرایی شدن ماده 19 آیین‌نامه نظارت دامپزشکی


رئیس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی از عدم اجرایی شدن ماده 19 آیین‌نامه نظارت دامپزشکی در مورد قطع ارتباط مالی بین کارفرما و ناظران فنی و بهداشتی دامپزشکی خبر داد.

محمود قربان‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی در سال 76 تأسیس شده است، گفت: اعضای شورای نظام دامپزشکی استان در حال حاضر نزدیک به 240 نفر هستند.
وی ادامه داد: از مجموع اعضای این سازمان 63 نفر دکتر، 153 نفر کاردان و تکنیسین، 24 نفر کارشناس و کمک کارشناس و 130 نفر در بخش خصوصی و مابقی نیز در بخش دولتی مشغول فعالیت هستند.
رئیس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی ضمن انتقاد از اینکه هنوز دامپزشکی جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود، افزود: علاوه بر 837 بیماری مشترک بین انسان و حیوان، هم‌اکنون 157 بیماری نوپدید به وجود آمده که 114 مورد از آنها در زمره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بوده و دامپزشکان نیز در خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها قرار دارند.
مسئول نوآموزی بخش خصوصی دامپزشکی استان گفت: تاکنون نزدیک به 4 کلاس آموزشی برای بخش‌های خصوصی برگزار شده که بازخورد خوبی در پی داشته است.
قربان‌زاده یکی از اقدامات مهم شورای نظام دامپزشکی را پیگیری ساختمان برای شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: یک قطعه زمین به متراژ 518 متر در سایت اداری در مرکز استان خریداری شده است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
رئیس نظام دامپزشکی خراسان جنوبی راه‌اندازی سایت خبری شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی، عضویت در کمیته اصل 44 سازمان جهاد کشاورزی و عضویت در شورای مدیران جهاد کشاورزی را از دیگر اقدامات صورت گرفته شورای نظام دامپزشکی استان برشمرد.
قربان‌زاده با بیان اینکه دامپزشکی تنها ارگانی بوده که با حداقل اعتبارات این حجم از فعالیت‌ها را انجام می‌دهد، گفت: شورای نظام دامپزشکی خراسان جنوبی در طی پنج سال با اعتباری بالغ بر 28 میلیون تومان توانسته این اقدامات را انجام دهد.

 

--------------------------------------------------

 

به همت دامپزشکی کوهبنان صورت گرفت؛
برگزاری دوره آموزشی تب بیماری کنگو در کوهبنان


به همت دامپزشکی کوهبنان دوره آموزشی تب بیماری کنگو برای دامداران و توزیع کنندگان فرآورده‌های خام دامی برگزار شد.

به همت دامپزشکی کوهبنان دوره آموزشی تب بیماری کنگو برای دامداران و توزیع کنندگان فرآورده‌های خام دامی بعد از ظهر امروز برگزار شد.
محسن عسکرپور رئیس دامپزشکی شهرستان کوهبنان در این نشست اظهار داشت: شناخت و اهمیت مبارزه با بیماری‌ها مشترک میان انسان و دام بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به جایگاه والای دامپزشکی در مورد بیماری خطرناک تب کریمه کنگو و راه‌های انتقال و شیوع بیماری با استفاده از نرم‌افزار کمک آموزشی تب خونریزی‌دهنده کنگو طراحی شده توسط خودشان توضیحاتی را برای حاضران ارائه کرد.
وی افزود: استفاده از دستکش، عینک، چکمه، ماسک، کلاه و لباس کار یکسره در موقع کشتار دام و رعایت نکات ایمنی برای تامین سلامت جامعه لازم و ضروری است.
در ادامه این مراسم علی توکلی فرماندار کوهبنان از برپایی اینگونه کلاس‌های آموزشی برای اطلاع‌رسانی بیشتر از مسئول و مجموعه کارکنان شبکه دامپزشکی تشکر کرد و خواستار برگزاری نشست مسئولان دامپزشکی و دامداران به صورت هر سه ماه یک بار با مدیریت شبکه دامپزشکی شد.
در ادامه این مراسم زارعی بازرس بهداشتی گوشت و فرآورده‌های خام دامی در مورد نواقص و معایب کشتارگاه مطالبی را بیان کرد و مقرر شد در اسرع وقت امکاناتی از جمله جرثقیل،‌ چنگک،‌ آبگرم و احداث یا ترمیم اصطبل انتظار برای دام‌های کشتاری در محل کشتارگاه و همچنین تامین خودرو سردخانه‌دار برای حمل گوشت کشتارگاه به وسیله شهرداری فراهم شود.
همچنین در این نشست مقرر شد، برای ساماندهی وضعیت دام در شهرستان کوهبنان، گاوداران شهرستان اقدام به تشکیل تعاونی کرده، سپس در صورت تمایل اقدام به تشکیل مرکز جمع‌آوری شیر کنند.

 

---------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان:بیماری تب برفکی در اصفهان 13 هزار رأس دام را تلف کرد


مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از تلف شدن 13 هزار رأس دام سبک و سنگین بر اثر تب برفکی در این استان خبر داد.   
سید اکبر حسینی در جمع خبرنگاران با اشاره به کنترل نوع جدید بیماری تب برفکی در استان گفت: در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری با یک تیپ جدید بیماری تب برفکی در کشور مواجه شدیم اما با اقدمات قرنطینه‌ای و ارائه واکسن، بیماری را مهار کردیم.

وی تعداد دام‌های سنگین تلف شده ناشی از این بیماری را کمتر از یک هزار راس دانست و افزود: در جریان دومین مرحله مایه‌کوبی دام‌های استان علیه بیماری تب برفکی، 140 اکیپ بیش از 600 هزار راس دام سبک و سنگین را از 24 شهریور تا 24 مهرماه مایه‌کوبی می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: خونگیری 86 هزار راس دام برای بررسی ابتلا به تب مالت و مایه‌کوبی 300 هزار راس دام علیه این بیماری از اقدامات یکسال گذشته اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: مایه‌کوبی 2 میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری سیاه زخم و سم‌پاشی جایگاه نگهداری یک میلیون 300 هزار راس دام برای مبارزه با تب کنگو از دیگر اقدامات دامپزشکی استان اصفهان است.

حسینی افزود: 11 هزار نمونه برداری از طیور، ارائه 670 میلیون در واکسن به مرغداری‌ها، 234 مورد بازدید از مراکز آبزی‌پروری و 62 مورد بازدید از زنبورستان‌های استان از دیگر اقدامات یکسال گذشته این اداره کل است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: طی یک سال گذشته یک میلیون و 730 هزار راس انواع دام در کشتارگاه‌های استان ذبح شده که 207 تن آن به دلیل بیماری ضبط شده است.

وی افزود: از 62 میلیون طیور ذبح شده در استان نیز طی یک سال گذشته 621 هزار قطعه لاشه ضبط و امحا شده است.

حسینی میزان بازدیدهای صورت گرفته از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی در استان طی یکسال گذشته را 105 هزار مورد اعلام کرد و ادامه داد: در این بازدیدها 3 هزار و 900 مورد غیر بهداشتی مشاهده شده که 650 مورد آن با تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارائه شده است.
 
------------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی رودبار:
23 هزار رأس دام در رودبار واکسینه شدند


رئیس اداره دامپزشکی رودبار از واکسیناسیون بیش از 23 هزار رأس گاو و گوساله از ابتدای سال جاری در این شهرستان خبر داد.

مرتضی توکل‌نیا اظهار داشت: با توجه به بافت جغرافیایی و طبیعی رودبار، این شهرستان یکی از کانون‌های مهم دامپروری گیلان به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: ویژگی‌های اقلیمی، تنوع آب و هوایی، پوشش گیاهی مناسب در دامنه‌ها، ارتفاعات بالقوه و مناطق کوهستانی زمینه را برای ایجاد و رونق شیوه‌های مختلف بهره‌برداری از دام فراهم کرده است.
توکل‌نیا افزد: طبق اطلاعات موجود بالغ بر 40 هزار راس گاو و گوساله و 130 هزار راس گوسفند و بز در مناطق رودبار پرورش می‌یابند.
به گفته رئیس دامپزشکی رودبار هفت میلیون قطعه طیور گوشتی و هشت هزار کندوی زنبور عسل نیز در مناطق این شهرستان پرورش داده می‌شوند.
وی حفظ و حراست از دام‌های رودبار برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی را وظیفه مهم اداره دامپزشکی عنوان کرد.
توکل‌نیا با بیان اینکه مقابله با شیوع بیماری دامی با اهمیت است، گفت: مقابله با شیوع بیماری افزایش تولیدات دامی و ایجاد امنیت شغلی پرورش دهندگان دام و طیور را به دنبال دارد.
رئیس دامپزشکی رودبار جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، توسعه تولیدات دامی در ابعاد اقتصاد ملی و ایجاد بهداشت عمومی را از دیگر مزیت‌های مقابله با شیوع بیماری دامی عنوان کرد.
به گفته وی شبکه دامپزشکی رودبار با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی اقدام‌های متعدد و مفیدی برای اجرای وظایف خود انجام داده است.
توکل‌نیا از واکسیناسیون 23 هزار راس دام در تابستان امسال خبر داد و گفت: 23 هزار و 341 راس گاو و گوساله بومی، اصیل و دو رگ در شش ماه نخست سال جاری واکسینه شدند.
به گفته رئیس دامپزشکی رودبار واکسیناسیون دام‌ها در مقابل بیماری‌های سیاه‌زخم با نام محلی اسپرز، تب برفکی، شاربن علامتی، زردی و تب مالت انجام شده است.
وی ادامه داد: 148 هزار و 732 راس گوسفند و بز نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های آبله، تب برفکی، قانقار، انتروتوکسمی و آگالاکسی مایه‌کوبی شدند.
توکل‌نیا واکسیناسیون دام‌های حساس منطقه در مقابل بیماری‌های واگیر، مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، مبارزه با بیمارهای انگلی دام و بازرسی و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در مراحل تولید، توزیع و عرضه را از اقدام‌های شبکه دامپزشکی رودبار برشمرد.
رئیس دامپزشکی رودبار همچنین کنترل بهداشتی محموله‌های دامی در گلوگاه لوشان، بررسی و بیماری‌یابی، نمونه‌برداری و عملیات آزمایشگاهی را از دیگر اقدام‌های انجام شده توسط این اداره عنوان کرد.

 

----------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بردسیر:
34 هزار رأس دام علیه تب مالت در بردسیر مایه‌کوبی شد


رئیس دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: تاکنون 15 هزار و 550 رأس دام سنگین و 18 هزار و 871 رأس دام سبک در شهرستان بردسیر علیه بیماری تب مالت واکسینه شد.

مهدی رادمهر در جلسه تقدیر از فعالان عرصه دامپزشکی شهرستان بردسیر با اشاره به پاکسازی بیماری تب مالت در روستای ماهونک که تا قبل از این بیشترین آمار آلودگی این بیماری را در بردسیر دارا بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه بردسیر از کانون‌های بیماری تب مالت در استان است، تاکنون اقدامات بسیار خوبی در مورد کنترل این بیماری در شهرستان بردسیر انجام شده است.
رادمهر گفت: از 22 هزار دام سنگین در بردسیر تاکنون 15 هزار و 550 راس و از 700 هزار دام سبک نیز 18 هزار و 871 راس علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.
رادمهر خاطرنشان کرد: شهرستان بردسیر به عنوان یکی از کانون‌های بیماری هاری در استان کرمان است که در راستای کنترل این بیماری نیز 5 هزار و 183 راس دام و 2 هزار و 239 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
رئیس دامپزشکی بردسیر این شهرستان را دارای ظرفیت‌های دامی فراوان خواند و بیان داشت: در بردسیر 22 هزار راس دام سنگین، 700 هزار راس دام سبک و یک میلیون مرغ گوشتی وجود دارد و تولید شیر در این شهرستان روزانه بیش از 80 تن است.
علی نورمندی دبیر ستاد برگزاری هفته دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: هماهنگی بسیار خوب ضابطان قضایی با دامپزشکی موجب پیشرفت عالی دامپزشکی در نظارت بر فرآورده‌های دامی شده است.
وی افزود: این رابطه تنگاتنگ موجب شده تا ذبح سالم و ورود گوشت سالم در استان روند متعالی داشته باشد و اداره کل دامپزشکی استان کرمان دو سال متمادی رتبه نخست نظارت بر مواد خام دامی را در کشور کسب کرده است.
وی تصریح کرد: دامپزشکی در تامین سلامت جامعه نقش بسزایی دارد و تمامی اقدامات عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی یک کشور بر پایه سلامت جسم و روح افراد آن جامعه است و بخش عمده‌ای از این سلامت با تلاش بی‌وقفه کارکنان گمنام دامپزشکی به ثمر می‌نشیند.
در انتهای این مراسم از دامداران نمونه و صنعتگران عرصه دام در شهرستان بردسیر تجلیل به عمل آمد.

 

---------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تاکید کرد:
ضرورت راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی با توجه به جایگاه اول استان یزد در تولید بلدرچین

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: در حال حاضر ‌٦٠٠ قطعه شترمرغ، ‌٥ هزار قطعه بوقلمون و ‌٦٥٠ هزار قطعه بلدرچین و دیگر ماکیان چون کبک و قرقاول در استان تولید می‌شوند که بیشترین تولید ما در پرروش بلدرچین است که درصدد راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی بلدرچین هستیم که از ضرورت‌هاست.

حدادزاده به مناسبت ‌١٤ مهر، روز دامپزشکی در جمع خبرنگاران استان یزد به اهم فعالیت‌های این سازمان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی واگیردار و غیرواگیردار و نیز کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد.

وی افزود: در سال گذشته برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار دام‌ها، ‌١٦٤ هزار و ‌٧٦٦ راس دام سنگین و یک میلیون و ‌٩٢٠ هزار و ‌١٤٠ راس دام سبک واکسینه شدند.

وی از بیماری‌هایی که سال گذشته در بین دام‌های استان شایع شد بیماری تب برفکی را معرفی کرد و گفت: اگر این بیماری در منطقه‌ای شیوع پیدا کند تقریبا ‌٢٥ درصد تولیدات دامی آن منطقه به خصوص دام‌های جوان و نوزاد را تلف خواهد کرد.

حدادزاده ادامه داد: در راستای مقابله با این بیماری در سال‌های قبل فازهای مختلفی از واکسیناسیون در دام‌های استان اجرا شد و دیماه سال گذشته نیز فاز بیستم آن در استان بر روی ‌٣٢٠ هزار راس دام انجام شد اما متاسفانه بعد از انجام واکسیناسیون نیز شاهد کانون‌های تب برفکی در استان بودیم که برای مقابله با آن یک فاز ضربتی واکسیناسیون در اردی‌بهشت ماه صورت گرفت که در این مرحله ‌٢١٨ هزار راس دام واکسینه شدند البته در مجموع شرایط استان ما از سایر استان‌ها بهتر و تلفات ما نیز کمتر بود.

وی درخصوص دلایل شیوع تب برفکی در استان اظهار داشت: نیاز به دام کشتاری باعث شد که بیش از حد نیاز دام وارد استان شود و عوامل بیماری‌زا نیز همراه آن وارد استان شد که سد واکسن‌ها را شکست چرا که واکسن تب برفکی پیشگیرانه نیست بلکه کمک کننده است.

وی دیگر عامل را ورود عامل جدید تب برفکی بود که درصد کشندگی آن نیز بالاتر بود وعمدتا از کشورهای همسایه شرقی وارد کشور شد عنوان کرد که دلیل آن تفاوت قیمت گوشت در شهرهای مرزی و استان‌های مرکزی بود که استان یزد به نوعی محور ترانزیتی این دام‌ها بود.

حدادزاده گفت: در زمینه پیشگیری از بیماری طیور نیز ‌١١ اکیپ فعال در استان به مرغداری‌ها اعزام شده و بیماری‌یابی می‌کنند که ‌٢ هزار و ‌٢٣٠ مورد بازرسی صورت گرفت و ‌٣ هزار و ‌٤٢٠ مورد نمونه‌برداری و ‌٤ هزار و ‌٨٦ مورد نیز نمونه‌گیری انجام شد که خوشبختانه بیماری حادی در طیور استان نداشتیم و حتی یک مورد از بیماری‌ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد مشاهده نشده است.

وی از دیگر فعالیت‌های این نهاد را پیشگیری از بیماری‌های و حفظ منابع دامی عنوان کرد که ‌١٠٠ درصد درمان طیور و ‌٨٥ درصد درمان دام‌ها در بخش خصوصی و ‌١٥ درصد باقیمانده نیز که در مناطق محروم است توسط بخش دولتی انجام می‌گیرد و خدمات درمانی دام و طیور در ‌١٠ کلینیک دامپزشکی، ‌٢ بیمارستان دامپزشکی، ‌٢٢ داروخانه و ‌٢ مرکز مایه کوبی و یک آزمایشگاه ارائه می‌شود و یک

نظر شما
ادامه