کد خبر: ۳۷۲۸۱
آسیب‌شناسی کنترل آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور:
در ستاد وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گاه این مسئله بعنوان بحران تلقی نشده و در نتیجه از سوی مقامات عالی کشوری نیز عزمی برای تشکیل مستمر «ستاد ملی بحران آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان» وجود ندارد ...



حکیم مهر - به همت كارگروه دام و طيور و آبزيان اتاق ايران، جلسه كارگروه دام و طيور كميسيون كشاورزی مجلس شورای اسلامی با دستور جلسه «تخصيص بودجه پيشگيري از آنفلوآنزا» با حضور مديران تشكل هاي معتبر، معاون وزير و رييس ستاد بحران كشور، معاون امور توليدات دامي، رييس سازمان دامپزشكي كشور و ديگر مقامات دولتي تشكيل گرديد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کانال اطلاع رسانی انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران، خلاصه آمار و مطالب ارائه شده در این جلسه به شرح زیر است:

۱- در سال ٢٠١٧ میلادی تاکنون بیش از ٦٠ کشور ٩ تیپ مختلف ویروس آنفلوانزای فوق حاد را به سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) گزارش نموده اند.

۲- در مجموع ٤٣ کشور جهان در سال ٢٠١٧ تحت تیپ H5N8 را گزارش نموده اند که از این تعداد ٢٩ کشور اروپایی است.

۳- ١٠٢ گونه پرندگان وحشی به دلیل بیماری تلف گردیده اند.

۴- یونان تنها کشور اروپایی است که ٣ تحت تیپ H5N8 ,H5N6 ,H5N5 را گزارش نموده است.

۵- کشورهای اروپایی اسلونی، صربستان، لهستان، ایتالیا، یونان، آلمان، جمهوری چک و کرواسی تحت تیپ H5N5 را گزارش کرده اند.

۶- تحت تیپ H5N6 عمدتاٌ در آسیای جنوب شرق گزارش شده است.

۷- تحت تیپ H7N9 توسط چین و آمریکا گزارش شده است.

۸- ١٠ کشور اروپایی (اطریش، بلژیک، بوسنی، دانمارک، فنلاند، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان و سوئیس) گزارش نهایی همه گیری بیماری را گزارش نموده اند.

۹- جمع کانون های درگیر شده تا تاریخ یکشنبه ٢ مهر ماه، ٦٢٧ کانون شامل ٢١٠ واحد مرغداری صنعتی، ٤٠٠ واحد روستایی و ١٨ کانون پرندگان وحشی بوده است.

آخرین آمار تفکیک کانون‌های صنعتی درگیر بیماري

۱۴۱ واحد مرغ تخمگذار، ٢٣ واحد پرورش پولت تخمگذار، ١٥ واحد مرغ مادر گوشتي، ٢ واحد مرغ مادر تخمگذار، ١٤ واحد پرورش بوقلمون، ٣ واحد پرورش مرغ رنگی، ٢ واحد پرورش شترمرغ

خسارت تخمینی بیماری

الف- مرغ تخمگذار کشتار یا معدوم شده: حدود ١٢ میلیون قطعه که با احتساب قیمت ١٨ هزار تومان ارزش هر مرغ آماده تخمگذاری معادل ٢١٦ میلیارد تومان خسارت وارد شده که صندوق بیمه محصولات کشاورزی در صورت پرداخت، فقط حدود ٩٠ میلیارد آن را جبران می نماید.

ب- پولت معدوم شده: حدود 1 میلیون و 330 هزار قطعه که با ارزش هر قطعه پولت ١١٠٠٠ تومان معادل ۱۴/۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

ج- تخم مرغ تولید نشده مرغ های کشتار یا معدوم شده:

حدود ١٢٠ هزار تن که با نرخ حدود ٤ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم و تخم مرغ، معادل ٤٨٠ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

د- مرغ مادرتخمگذار و گوشتی معدومی: حدود ٥٠٠ هزار قطعه که با احتساب ١١٠ قطعه جوجه مادر تولید نشده و در نتیجه ٥٥ میلیون جوجه تولید نشده که در ازای هرقطعه جوجه ١٨٠٠ تومان معادل ٩٩ میلیارد تومان خسارت به صنعت مرغ مادر وارد شده است.

لازم به ذکر است از محل جوجه تولید نشده معادل ١١٠ هزارتن گوشت مرغ تولید نشده که در ازای هر کیلوگرم ٧٥٠٠ تومان، مبلغ ٨٢٥ میلیارد تومان خسارت گوشت مرغ به کشور وارد شده است.

چشم‌انداز بیماری در کشور

- ادامه همه گیری بیماری در سال جاری حتی در فصول بسیار گرم، نشانگر آن است که ویروس می تواند در هر شرایط آب و هوایی فعالیت نماید.

- ماهیت ویروس و تاریخچه آن حاکی از آن است که آنفلوانزای پرندگان خود را به میزبان اصلی محدود نمی نماید (خطر انسانی).

- ماهیت بیماری در شرایط فعلی به شکلی است که اغلب کشور های درگیر پیش بینی دقیقی از آینده بیماری اعلام ننموده اند.

- با این شرایط بیماری و عدم تغییر نحوه برخورد با آن، هیچ خط پایانی برای این همه گیری در کشور متصور نبوده و خسارت های آن بی حد و مرز خواهد بود.

درخواست‌ها و مشكلات موجود

۱- در ستاد وزارت جهاد کشاورزی هیچ گاه این مسئله بعنوان بحران تلقی نشده و در نتیجه از سوی مقامات عالی کشوری نیز عزمی برای تشکیل مستمر ”ستاد ملی بحران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان” وجود ندارد که ریشه اصلی گسترش شیوع و خسارت بیماری در همین نکته نهفته است (توضیحات مهندس فارغی-رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران).

۲- عدم کفایت بیمه محصولات کشاورزی و عدم استقبال مرغداران مجاز از بیمه و لذا پنهان‌کاری در بیماری و روی آوردن به نقل و انتقال های غیرمجاز (توضیحات مهندس مصطفوی - دبیر ستاد بحران آنفلوانزای صنعت طیور)

۳- همکاری بالاتر و مناسب تر دستگاه قضایی با سازمان دامپزشکی کشور برای ممانعت از فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغداری که مشمول بیمه هم نیستند و هیچ رعایتی ندارند (مهندس ترکاشوند - مدیر عامل اتحادیه میهن).

۴- مشارکت بیشتر نیروی انتظامی با سازمان دامپزشکی برای امور قرنطینه ای و ترددهای غیر مجاز بخصوص در استانهای مازندران و گلستان(مهندس حسن زاده - رییس هیئت مدیره اتحادیه مرغ گوشتی)

۵- کمبود شدید اعتبار سازمان دامپزشکی برای اقدام سریع و راه اندازی گروههای تخصصی معدوم سازی و همچنین اجرای اقدامات کشتار در شعاع کانون بیماری بخصوص در استان های اصلی تهران، قم و اصفهان که خودش باعث گسترش بیماری به نقاط دیگر شد (صنیع خانی - مدیرعامل تعاونی مرغداران مرکز).

چند نکته جالب در این جلسه وجود داشت که از جمله می توان به مشارکت و سینرژی خوب بخش دولتی (معاونت امور دام و سازمان دامپزشكي) مجلس و بخش خصوصی جهت کاهش تبعات این بیماری در کشور اشاره نمود؛ همچنین به گفته دکتر نجار معاون وزیر کشور و رئیس ستاد بحران وزارت کشور، بیشترین جلسات در این ستاد در سه سال گذشته در خصوص انفلوآنزا بوده است؛ و نیز نماینده سازمان برنامه و بودجه علیرغم دعوت قبلی در جلسه حضور نداشت.

در انتهای جلسه مقرر گردیدکه گزارش دقیق و کاملی از اعتبار مورد نیاز برای بخش بیمه، پیشگیری و مبارزه بر علیه این بیماری استخراج و برای پیگیری ارسال شود و همچنین ستاد ملی بحران انفلوآنزاي پرندگان با حضور تشکل های بخش خصوصی تشکیل و جلسات منظم طبق مقررات تدوین شده منعقد گردد.



 

نظر شما
ادامه