کد خبر: ۳۷۳۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر



«دکتر محمد نعیم امینی‌فرد»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از بررسی وضعیت سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره با حضور مسئولان وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان پدافند غیرعامل، سازمان استاندارد و مرکز پژوهش های مجلس در نشست روز گذشته خبر داد و افزود: با توجه به دستور دکتر لاریجانی و نگرانی های مردم و جامعه در ارتباط با امنیت مواد غذایی بر آن شدیم که نشستی را با مسئولان مرتبط با حوزه مواد غذایی و بررسی این موضوع داشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از امتداد نیوز، وی با یادآوری اینکه در احکام برنامه های پنجم و ششم توسعه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت مکلف به امنیت مواد غذایی، تعیین میزان مجاز سموم باقیمانده، فلزات سنگین و تضمین سلامت مواد غذایی شدند، تصریح کرد: نگرانی هایی در سطح جامعه در مورد سلامت و امنیت مواد غذایی به ویژه در مورد میزان باقیمانده سموم وجود دارد که لازم دانستیم در این رابطه سازمان استاندارد در نشست حضور داشته و پاسخگو باشد.

امینی فرد یادآور شد: سازمان دامپزشکی بر عرضه محصولات دامی نظارت داشته و در این رابطه پیشرفت هایی صورت گرفته است؛ البته شناسه ردیابی و رهگیری را در ارتباط با مواد لبنی، گوشت قرمز و سفید و ماهی داریم اما در مورد سایر اقلام مواد غذایی خام کد شناسایی ردیابی و رهگیری نداریم و تا زمانی که کد شناسایی و ردیابی تعریف نشود نمی توان اطلاعات نحوه و چگونگی تولید و تهیه و مشکلات مربوط به آن را داشته باشیم.

وی یادآور شد: در نشست دیروز تاکید سازمان غذا و دارو بر این بود که به دلیل دخالت دستگاه های متعدد و موازی کاری نظارت موثر و بهینه بر سلامت مواد غذایی وجود نداشته و همچنین تداخل مسئولیت های سازمان ملی استاندارد با سازمان غذا و دارو و دامپزشکی اشاره کردند.

امینی فرد یادآور شد: لایحه جدید استاندارد برای تمامی محصولات غذایی به جز دارو که تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت است به نوعی سازمان ملی استاندارد را مسئول دانسته البته این موضوع هنوز شکل قانونی به خود نگرفته و اگر شکل قانونی به خود بگیرد مشکلات زیادی را برای سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در بحث نظارت بر مواد غذایی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در نشست دیروز مسئولان سازمان پدافند غیرعامل مشکلات خود را بیان نموده و بر این باور بودند که قبل از آنکه مواد غذایی وارد کشور شوند یعنی از مبدا باید ردیابی و رهگیری کرد نه اینکه وارد شوند و سپس بحث نظارت را مدنظر قرار دهیم.

امینی فرد ادامه داد: در واقع بررسی وضعیت فعلی ایمنی و امنیت مواد غذایی هدف اصلی ما از تشکیل نشست روز گذشته بود و مقرر شد چنین جلساتی تداوم داشته باشد ضمن آنکه از مشارکت موثر فراکسیون غذا و داروی مجلس نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با امنیت مواد غذایی وضعیت مناسب و مطلوبی نداریم، تصریح کرد: البته در وضعیت نامناسبی نیز قرار نداریم، باید اقدامات بسیاری برای تحقق امنیت مواد غذایی انجام و استانداردهای لازم تضمین شود زیرا از نظر امنیت غذایی در وضعیت متوسطی قرار داریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به شیوع قابل توجه بیماری های غیرواگیر و مزمن به نظر می رسد ریشه بسیاری از بیماری ها از مواد غذایی ناسالم نشات می گیرد بنابراین باید تلاش موثری برای ارتقای کیفیت مواد غذایی برای تامین سلامت مردم و افزایش واردات داشته باشیم.


 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
0
0
برای تامین امنیت غذایی از مزرعه تا سفره ادغام حوزه نظارت بر غذا و یکپارجگی در وزارت بهداشت امری اجتناب ناپذیر است. بر سر سلامت مردم معامله نکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
0
0
اگه سلامت مهم بود وضع این نبود
نظر شما
ادامه