کد خبر: ۳۷۳۴۸
 

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون تلفات جدیدی از بیماری طاعون در پارک ملی صیدوا اعلام نشده و این بیماری کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سیامک مسعودی» با اشاره به شیوع طاعون (PPR ) در پارک ملی صیدوا و نابودی 100 قوچ و میش وحشی، اظهار داشت: بیماری طاعون (PPR) یک بیماری ویروسی واگیردار است که از دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: با مشورت دامپزشکان و بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی از آبشخورهای دامی بازدیدهایی انجام و از مواد ضد عفونی کننده ویژه این مکان‌ها استفاده شد.

مسعودی با اشاره به کشف تعدادی لاشه قوچ و میش در منطقه صیدوا و امحای بهداشتی آن‌ها، گفت: پس از کشف لاشه‌های قوچ و میش در منطقه صیدوا، دامپزشکی منطقه نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کرد، اما به علت اینکه اولویت‌های کنترل بیماری طاعون (PPR) را به سازمان دامپزشکی اعلام کردیم، در این راستا اقداماتی انجام شد و طبق آخرین گزارش‌ها دام‌های اهلی منطقه واکسینه شدند.

رئیس گروه بیماری‌های دفتر سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد: زمانی که بیماری واگیرداری وارد منطقه‌ای می‌شود، گونه‌های حساس به این بیماری‌ها مانند کله بز به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و سریعا بیماری را به سایر دام‌های منطقه منتقل می‌کنند.

وی افزود: در بحث پایش، ضدعفونی و حفاظت فیزیکی در منطقه سعی شده تا ارتباط بین دام و حیات وحش به حداقل برسد و باید دامداران خود نیز برای واکسیناسیون دام‌هایشان حساسیت نشان دهند و اقدام کنند.

مسعودی در بحث جا به جایی دام نیز اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا دام‌ها بدون نظارت دامپزشکی جا به جا نشوند و دامداران پیگیر واکسیناسیون دام‌های خود باشند تا بیماری‌های واگیردار بر حیات وحش و انسان‌ اثر نگذارد.

وی در رابطه با انتقال این بیماری‌ واگیر در میان دام و حیات وحش به صورت مشترک، افزود: این بیماری به سرعت به دام و حیات وحش سرایت می‌کند، با واکسیناسیون دام‌ها می‌توان به سرعت از گسترش این بیمارس خودداری و آن را کنترل کرد، اما در این میان کنترل این بیماری در حیات وحش بسیار مشکل است، به این دلیل که نه امکان واکسیناسیون و نه امکان درمان آنها وجود دارد و تنها راه حل این مشکل پیشگیری است.

رئیس گروه بیماری‌های دفتر سازمان محیط زیست گفت: مسئولان محیط زیست در منطقه در حال ضدعفونی کردن آبشخورهای مشترک این پارک و هدایت آن به مسیر دیگری هستند.

وی در ادامه افزود: تاکنون تلفات جدیدی از این بیماری در منطقه اعلام نشده است و این بیماری در منطقه کنترل شده، اما ممکن است این بیماری در منطقه و یا مناطق دیگر نیز مشاهده شود.

مسعودی گفت: منطقه صیدوا تاکنون تنها منطقه‌ای بود که شیوع بیماری طاعون در آن به ما گزارش شده است و در این راستا توصیه های لازم به تمام مناطق و ادارات کل حفاظت محیط زیست داده شده تا در مناطق حفاظت شده پایش های لازم انجام شود.

 
 
نظر شما
ادامه