کد خبر: ۳۷۳۴۹
 

به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه یک شکارچی متخلف در دماوند، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این رابطه مشغول شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در این باره گفت: نیروهای یگان محیط زیست پس از کسب اطمینان از بروز تخلف موضوع را با مقام قضایی در میان گذاشتند.

«عباس میرزاکریمی» اظهار داشت: محیط بانان پس از اخذ نیابت قضایی وارد منزل مظنون شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از این مکان حدود ده کیلوگرم گوشت شکار، یک اسلحه گلوله زنی، یک اسلحه شکاری ساچمه زنی و تعداد زیادی انواع فشنگ و مهمات کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک نفر بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم در جریان مراحل بازپرسی منکر هرگونه تخلفی بوده و مدعی شد که گوشت های کشف شده از منزل وی متعلق به گوسفند اهلی می باشد، بنابراین با درخواست اداره محیط زیست دماوند و دستور مقام قضایی گوشت کشف شده جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال گردید.

آزمایشگاه پس از انجام بررسی های تخصصی اعلام نمود گوشت کشف شده متعلق به بز وحشی می باشد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری دماوند، دادگاه بر اساس گزارش ضابطین قضایی، کیفرخواست صادره از دادسرا، تحقیقات بعمل آمده و نتیجه آزمایش انجام شده، دفاعیات بلاوجه متهم و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

اما دادگاه با توجه به اینکه متهم نخستین بار بود که مرتکب چنین جرمی شده، چهار ماه حبس تعیین شده را به مدت دو سال تعلیق نمود.

در صورت انجام هرگونه جرم توسط متهم در این مدت، علاوه بر مجازات جرم جدید، حکم تعلیق حبس نیز لغو و متهم می بایست برای تحمل چهار ماه حبس روانه زندان شود.

با اعتراض وکیل مدافع متهم به رای صادره، پرونده برای بررسی مجدد به شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات دادگاه تجدیدنظر ایراد و اعتراض موثری که موجبات نقض حکم بدوی را فراهم کند تشخیص ندادند. بنابراین ضمن رد تجدید نظر خواهی متهم، حکم صادره از دادگاه بدوی را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

با قطعی شدن رای در دادگاه تجدیدنظر، متهم می بایست بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز بز وحشی را نیز به حساب دولت واریز نماید.

 
نظر شما
ادامه