کد خبر: ۳۷۳۶۷
هجدهم مهرماه: نخستین گردهمایی آزمایشگاه‌های دامپزشکی کشور
فعالان آزمایشگاه‌های دامپزشکی دولتی و غیر دولتی در روز هجدهم مهر ماه در کنار هم جمع می‌شوند تا توانمندی‌های یکدیگر را معرفی کرده و به دنبال راه‌هایی برای تعامل بیشتر باشند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: فعالان آزمایشگاه‌های دامپزشکی دولتی و غیر دولتی در روز هجدهم مهر ماه در کنار هم جمع می‌شوند تا توانمندی‌های یکدیگر را معرفی کرده و به دنبال راه‌هایی برای تعامل بیشتر باشند.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی آزمایشگاه‌های دامپزشکی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه این گردهمایی برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود، گفت: «تعامل و هماهنگی بین آزمایشگاه‌های بخش دولتی و بخش خصوصی در سازمان دامپزشکی، آزمایشگاه‌های ادارات کل و مرکز تشخیص، دیگر آزمایشگاه‌های دولتی حوزه دامپزشکی نظیر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان دامپزشکی، از اهداف اصلی برگزاری این گردهمایی است.»

 «دکتر انعام شکری» همچنین معرفی توانمندی‌ موجود در بخش خصوصی و بخش دولتی آزمایشگاه‌ها را یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش عنوان و تصریح کرد: «این توانمندی‌ها می‌توانند مکمل یگدیگر باشند تا در نهایت یک توانمندی کل در سطح آزمایشگاه‌های دامپزشکی کشور شاهد باشیم. اینکه این آزمایشگاه‌ها در چه سطحی هستند؟، چه برنامه‌ریزی‌هایی می‌توان انجام داد؟ در چه جاهایی دولت و چه جاهایی مردم و بخش خصوصی، تولید کنندگان و ... می‌توانند از این توانمندی استفاده کنند در این همایش بررسی می‌شود.»

وی برگزاری گردهمایی را محصول یک فعالیت مشترک میان سازمان دامپزشکی با نمایندگی مرکز تشخیص و مطالعات راهبردی و آزمایشگاه‌های کشور و همچنین انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی ایران دانست و ادامه داد: «این انجمن صنفی سال‌هاست که تشکیل شده و قریب به اتفاق آزمایشگاه‌های دامپزشکی فعال کشور در آن عضو هستند.»

وی با یادآوری آغاز هفته گرامی‌داشت دامپزشکی از روز چهاردهم مهر ماه، خاطرنشان کرد:‌ «این گردهمایی در روز هجدهم مهر ماه با حضور رئیس سازمان دامپزشکی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس آزمایشگاه‌های کشور و اساتید دانشگاه برگزار و در طول برگزاری آن از پیشکسوت‌های حوزه دامپزشکی تقدیر و تشکر صورت می‌گیرد. همچنین یاد و خاطره عزیزان از دست رفته حوزه آزمایشگاه‌های دامپزشکی کشور نیز گرامی داشته خواهد شد.»

شکری ضمن اشاره به سخنرانی‌هایی که در این گردهمایی ایراد خواهد شد، خاطرنشان کرد: «در جریان این سخنرانی‌ها، بخش خصوصی و بخش دولتی به طور جداگانه توانمندی خود را بیان و مطالبات آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی اعلام خواهد شد. همچنین شیوه‌نامه جدید ارسال آزمون و نمونه به آزمایشگاه همکار معرفی می‌شود که بر اساس آن دولت می‌تواند برخی نمونه‌ها را از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار کند تا آزمایشگاه‌های خصوصی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه مشغول به کار شوند.»

وی ادامه داد: «بعد از ظهر روز برگزاری گردهمایی نیز میزگردی با حضور نمایندگان هیات مدیره انجمن، مرکز تشخیص و همچنین معاون سازمان دامپزشکی برگزار و به سوالات در خصوص چگونگی تعامل و هماهنگی‌ها پاسخ داده خواهد شد.»

وی در پایان با تاکیدبر اینکه هم‌اکنون قدرت آزمایشگاه‌های بخش خصوصی بسیار زیاد شده است، اضافه کرد: «این قدرت به اندازه‌ای است که حتی می‌تواند برخی آزمایش‌ها که بخش دولتی توان انجام آن را ندارد، به انجام برساند. از طرف دیگر آزاد بودن آزمایشگاه‌های بخش خصوصی از بوروکراسی اداری و چابکی آنها، یک وجه تمایز برای آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به وجود آورده که این انعطاف در مواقعی که بحران در زمینه مواد غذایی به وجود می‌آید و فرصت زمانی کمی وجود دارد، نمود بیشتری پیدا می‌کند. از نظر ما این یک وجه تمایز آزمایشگاه‌های خصوصی نسبت به آزمایشگاه‌های دولتی است.»

ظرفیت همایش ۲۰۰ نفر است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی آزمایشگاه‌های دامپزشکی ایران نیز در گفت‌وگو با حکیم مهر با بیان اینکه شرکت کنندگان در این گردهمایی از تمام استان‌های کشور هستند، گفت: «پیش‌بینی می‌شود که از آزمایشگاه‌های دامپزشکی بخش خصوصی بین ۴۰ تا ۷۰ نفر و از سازمان دامپزشکی و استان‌ها حدود ۱۳۰ نفر در این گردهمایی شرکت کنند.»

 «دکتر بیژن امیدی» اضافه کرد: «ظرفیت ما برای همایش ۲۰۰ نفر است که البته حضور نمایندگان استان‌ها منوط به ثبت نام است و باید از طریق دفتر انجمن باید ثبت نام صورت گیرد.»

وی ضمن یادآوری فعالیت چندین ساله این انجمن، گفت: «از حدود ۵ سال پیش فعالیت‌های انجمن گسترده‌تر و به صورت کشوری در آمد. در حالی که سال‌های قبل به صورت یک کمیته در جامعه دامپزشکان کار می‌کردیم.»

امیدی با بیان اینکه انجمن همواره به دنبال این بود که از حقوق صنف خود دفاع کرده و کیفیت خدمات صنف را افزایش دهد، تصریح کرد: «عمده‌ترین مساله‌ای که این اواخر به عنوان یک مطالبه صنفی به دنبال آن بودیم، واگذاری خدمات آزمایشگاهی از سازمان دامپزشکی به بخش خصوصی بود. در نهایت جلسات متعددی را با رئیس مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور که متولی کارهای دامپزشکی است، برگزار کردیم. به دنبال خواسته‌های اعضای ما در استان‌های مختلف و تهران ما درخواست برگزاری جلسه‌ هم‌اندیشی داشتیم به شکلی که همه استان‌ها حضور داشته باشند.»

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه در این جلسه هم‌اندیشی افراد بخش خصوصی از استان‌های مختلف حضور پیدا کنند تا مشکلات مرتفع شود، خاطرنشان کرد: «همه این مسائل در گردهمایی روز هجدهم مهر ماه مطرح می‌شود. آنچه بیش از همه چیز اهمیت دارد، شیوه‌نامه‌ای است که تحت عنوان واگذاری امور آزمایشگاهی به بخش خصوصی، ۲ سال پیش توسط سازمان دامپزشکی صادر شد. اگرچه هنوز هم این شیوه‌نامه نواقصی دارد اما تقریبا در حال اجرایی شدن است. در واقع به این صورت است که مرکز تشخیص یا ادارات کل، از آزمایشگاه‌های دامپزشکی بخش خصوصی بازدید می‌کنند، به آنها تاییدیه می‌دهند و به عنوان آزمایشگاه همکار می‌شناسند و آن کارهایی که می‌توانند واگذار کنند را در استان‌ها واگذار می‌کنند.»

امیدی با اشاره به اینکه این فرایند هنوز در بعضی استا‌ن‌ها انجام نشده است، گفت: «این جلسه با این هدف برگزار می‌شود که در این خصوص به نتایج خوبی برسیم و خروجی خوبی داشته باشیم که به نفع همه اعضا و خود اداره کل و سازمان دامپزشکی باشد.»

 
 
نظر شما
ادامه