کد خبر: ۳۷۳۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیر پلی‌کلینیک اسب کردان تشریح کرد:
«دکتر یاسر ناظم» گفت: پس از خروج تومور اندازه تومور 20 × 22 × 19 سانتی‌متر با وزن 1820 گرم تعیین گردید. در پاتولوژی تومور سلول‌های گرانولوزا تایید شد ...
 

حکیم مهر - تومور تخمدانی 1800 گرمی با موفقیت از بدن یک مادیان خارج شد.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر یاسر ناظم» مدیر پلی کلینیک اسب کردان گفت: تومورهای تخمدانی از جمله عوامل ناباروری در مادیان محسوب گردد. شیوع تومورهای تخمدانی در اسب بالاتر از سایر گونه های اهلی است. اگرچه درصد وقوع تومورهای تخمدانی حدود 2.5 درصد کل بیماریهای سرطانی در اسب گزارش شده است، اما از دو جهت ناباروری و تغییرات رفتاری حایز اهمیت است.

وی افزود: شایعترین نوع تومور تخمدانی در مادیان تومور سلولهای گرانولوزا محسوب می گردد که باعث ناباروری و تغییرات رفتاری مشخص در مادیان (بروز رفتار نرینگی) می گردد که این حالات پیامد تغییرات هورمونی خصوصا افزایش غلظت سرمی تستوسترون و اینهیبین خواهد بود که در نهایت مادیان از نظر تولید مثلی آنستروس می شود.

دکتر ناظم در ادامه گفت: از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که سرعت و میزان رشد تومور در مواردی افزایش یافته و با کشیده شدن لیگامان ها در اثر افزایش وزن تخمدان، مادیان دچار کاهش بازدهی ورزشی و یا حتی دردهای احشایی مشخص گردد. تنها راه درمان خروج تومور و در واقع اواریکتومی است.

وی تصریح کرد: بازگشت مادیان به تولید مثل در بین موارد مختلف از نظر مدت زمان از جراحی تا بروز اولین بروز فحلی مطلوب با اجرای پروتکل های درمانی بسیار متفاوت است و گاهی مادیان ممکن است به تولید مثل باز نگردد.

مدیر پلی کلینیک اسب کردان افزود: از سال 95 تا شهریور 96 جمعا 26 مورد تومور تخمدانی از 6 استان کشور به این مرکز ارجاع شد که از نظر اندازه و وزن، اختلال تولید مثلی، مدت زمان وقوع پراکندگی تفاوت های بسیاری مشاهده شد.

دکتر ناظم در ادامه گفت: در شهریور ماه مادیان با نژاد عرب خالص ایرانی با سابقه ناباروری 5 ماه به مرکز ارجاع شد که پس از معاینات سونوگرافی و آزمایشگاهی وجود تومور تخمدانی تایید گردید. در معاینات اولیه اندازه تومور تخمدانی حدود 15×18 سانتی متر تخمین زده شد. خروج تومور تخمدان با هدف حذف عامل ناباروری و نیز دفع خطرات بعدی به دلیل سرعت رشد بالا مد نظر قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: مانند سایر موارد مشابه، رهیافت تهیگاه و جراحی ایستاده با بی حسی موضعی انتخاب گردید. پس از خروج تومور اندازه تومور 20×22 × 19 سانتی متر با وزن 1820 گرم تعیین گردید.

دکتر ناظم در پایان گفت: در پاتولوژی تومور سلولهای گرانولوزا تایید شد. مادیان روز 5 پس از جراحی مرخص شد.

 
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
کارآموز کلینیک اسب کردان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
1
0
یادم هست یکبار تومور کوچکتری را با دکتر ناظم از ابدومینال خارج کردیم. لطفا توضیح فرمایند چرا اینبار از این محل خارج کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
1
0
خبر جراحی موفقیت آمیز تومور با این حجم را به دکتر ناظم و تیم جراحی پلی کلینیک اسب کردان تبریک میگویم .منتظر شنیدن خبر سایر موفقیت هاشون هستم.
نظر شما
ادامه