کد خبر: ۳۷۴۰۲



«ناصر باکیده» دبیر نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار»، ضمن تشریح برنامه‌های این جشنواره، بیان کرد: درهای سازمان دامپزشکی بر روی همه فیلمسازان و عکاسان در سراسر نقاط کشور باز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره بیطار، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار» با حضور «ناصر باکیده» دبیر جشنواره و «دکتر خالد خداویردی» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور روز چهارشنبه (۱۲ مهرماه) در سازمان دامپزشکی برگزار شد.

ناصر باکیده دبیر جشنواره‌ی فیلم «بیطار» با اظهار خرسندی از اینکه مراکز و سازمان‌هایی توانستند درگیر مأموریت خاص‌شان شوند که می‌توانند از حوزه سینما و عکاسی و دیگر حوزه‌های مرتبط با هنر در جهت اهداف خود بهره بگیرند.

او با اشاره به دوره نخست جشنواره‌ی «بیطار» بیان کرد: در درجه اول سعی داشتیم تا یک رفاقت و تعامل و آشنایی بین هنرمندان و نگاه‌های موجود در سازمان دامپزشکی کشور و نگاه‌های متقابل هنرمندان و آشنایی سازمان دامپزشکی با نگاه‌های ظریف هنرمندان در حوزه سینما و عکاسی ایجاد کنیم.

دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره محلی برای ارزیابی و رقابتی توأم با رفاقت است، گفت: معنای لغوی این جشنواره برگرفته از یک فرهنگ اصیلی و قدیمی بوده که باعث شد نام این جشنواره را تحت عنوان «بیطار» نامگذاری کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود در سراسر کشور و گستردگی نگاه هنرمندان، این جشنواره در سه بخش مختلف تعریف شده است، توضیح داد: اولین نگاه «بیطار»، نگاهی جدی به استان‌های کشور و اتفاقاتی است که در سراسر کشور شکل می‌گیرد، بوده که به طور جدی در مدتی کمتر از ۶۰ روز بالغ بر سی‌وچند هم اندیشی برگزار شد، همچنین تلاش شد تا هنرمندان استان‌ها با سازمان‌های دامپزشکی و اهداف و نگاه‌های سازمان آشنا شوند و در این مدت به سوژه‌یابی دست پیدا کنند.

باکیده با بیان اینکه درهای سازمان دامپزشکی بر روی فیلمسازان و عکاسان در همه نقاط کشور باز است، ادامه داد: یکی از اهداف ما این بود که دوستان در جشنواره آن را دنبال کردند و امیدواریم که جشنواره نه فقط چند روز، بلکه در جهت تداوم بهتر و تولید فیلم قرار گیرد و همین‌جا اعلام می‌کنم که فیلمسازان و مستندسازان می‌توانند در جهت همکاری و تولید فیلم، طرح‌های خود را به ادارات کل استان‌ها و یا روابط عمومی سازمان ارایه دهند.

او با اشاره به مجموعه فعالیت‌های دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی «بیطار» اظهار کرد: در بخش عکس ۱۴۷۰ عکس از ۷۴ شهر توسط ۳۲۸ عکاس برای دبیرخانه ارسال شد که هیأت داوران و انتخاب جشنواره ۷۱ عکس را از ۶۱ عکاس که شامل ۲۸ شهر می‌شود، انتخاب کرد.

در بخش فیلم در بخش‌های مستند، فیلم کوتاه و پویانمایی که به انضمام آثار غیرحرفه‌ای؛ ۳۹۷ عنوان فیلم از ۵۳ شهر برای دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۳۸ عنوان فیلم با نگاه کیفی از نگاه جشنواره پذیرفته شد که جشنواره تلاش داشت تا با توجه به ابعاد استاندارد و حرفه‌ای خود برنامه‌های جانبی را دنبال کند، همچنین نمایش‌های ویژه‌ای در نظر گرفتیم که در جدول برنامه قرار گرفته است.

او همچنین از شش عنوان فیلم محمود کیانی فلاورجانی که قرار است به منظور بزرگداشت این هنرمند در جشنواره رونمایی شود، خبر داد.

ناصر باکیده در پایان سخنان خود اظهار کرد: در رابطه با حمایت از تولید فیلم در نشستی که با آقای خداویردی برگزار شد ایشان قول حمایت از آثار تولیدکنندگان منتخب را دادند.

در ابتدای نشست هم دکتر خالد خداویردی به تاریخچه سازمان دامپزشکی اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: بخش کشاورزی یکی از حوزه‌های آسیب‌پذیر این سازمان است. در حوزه دام، طیور و آبزیان به دلیل اینکه مخاطرات بسیار متعددی این حوزه را تهدید می‌کند، این حوزه از جمله حوزه های آسیب‌پذیر این سازمان است. همچنین نزدیک به ۱۷۵۰ بیماری که ۶۰ درصد آن‌ها بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات هستند، این حوزه را تهدید می‌کنند. این بخش جزو فعالیت‌های سازمان دامپزشکی است که با نوع دامی که تولید می‌کنند باعث اطمینان برای محصول نهایی می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور همچنین یکی از مشکلات این حوزه را نداشتن شناخت کامل جامعه از حوزه سازمان دامپزشکی کشور دانست و گفت که سعی کردیم به روش‌های مختلفی متوسل شویم و سعی داریم این سازمان را به جامعه به صورت گسترده‌تر معرفی کنیم، چرا که اگر مسئولان با وظایف دامپزشکی آشنا شوند باعث منفعت دو طرفه خواهد شد و از طرفی هم باعث اقتدار سازمان می‌شود.

وی با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده برای نخستین جشنواره بیطار بیان کرد: این جشنواره با هفت رویکرد مختلف و با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج جایگاه سازمان که به تولید و اقتدار سازمان دامپزشکی کمک می‌کند، برگزار می‌شود. درمان و واکسیناسیون حیوانات، مقابله با بیماری‌های بین انسان و حیوان، سختی‌های فعالیت دامپزشکی، ارتباط بین انسان و حیوان، بازرسی بهداشتی دامپزشکی و قرنطینه دامپزشکی که در تهیه فیلم و عکس با این هفت رویکرد جشنواره برپا خواهد شد.

جشنواره‌ی فیلم «بیطار» از فردا ۱۳ مهرماه ساعت ۹:۳۰ صبح در سالن گالری عکس فرهنگسرای «شفق» فعالیت خود را آغاز می‌کند و اختتامیه جشنواره‌ی ۱۷ مهرماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایش صداوسیما برگزار می‌شود.


نظر شما
ادامه