کد خبر: ۳۷۴۰۳



مدیرکل مبارزه با بیماری های طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل سازمان دامپزشکی از شناسایی 100 بازارچه در کشور خبر داد و گفت: این بازارچه ها در امر توزیع پرندگان مهاجر فعال هستند و از سوی دیگر هیچ یک از آن ها برای فعالیت مجوز ندارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر طهرانی» در جمع خبرنگاران در بجنورد و در حاشیه همایش تجلیل از جامعه دامپزشکی تاکید کرد: با توجه به خطر شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان باید این بازارچه ها ساماندهی شوند و فرآیندی شکل گیرد تا پرندگان سالم و با نظارت های انجام شده میان مردم توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه 50 بازارچه از عدد مذکور در سه استان گلستان، مازنداران و گیلان قرار دارند، افزود: به عنوان مثال یکی از این بازارچه ها در شهر جویبار قرار دارد که 30 هزار پرنده مهاجر وارد آن و سپس توزیع می شود که اگر یکی از این پرنده ها آلوده باشد می توانند حجم وسیعی از کشور را آلوده کند.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود 3.5 میلیون پرنده مهاجر وارد کشور می شود، اظهار کرد: از این تعداد فقط 1.5 میلیون پرنده وارد شهر فریدونکار در استان مازندران می شوند که حدود 700 هزار قطعه از آن ها مورد صید قرار می گیرد و به همین دلیل این شهر با نام سیاه چاله پرندگان معروف است.

طهرانی ادامه داد: از سوی دیگر طی سال گذشته حدود چهار هزار قطعه پرنده وحشی در تالاب میغان اراک تلف شدند.

وی بیان کرد: نگرانی این سازمان از طیور روستایی نیز برای انتقال بیماری آنفولانزای پرندگان بسیار بالاست و برخی از افراد تصور می کنند که آنفولانزا فقط متعلق به فصل سرماست اما در حقیقت این گونه نیست.

وی تصریح کرد: سه استان مازندان، گلستان و گیلان به دلیل اینکه تولید 21 درصد مزارع مرغ گوشتی کشور در آنجا قرار دارند و 420 میلیون جوجه یک روزه در آنجا تولید می شود، برای سازمان دامپزشکی حائز اهمیت است.

مدیر کل مبارزه با بیماری های طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل سازمان دامپزشکی گفت: جمعیت طیور موجود در این سه استان 30 درصد طیور روستایی کل کشور است.

وی تاکید کرد: به منظور پیش گیری از انتقال بیماری آنفولانزای پرندگان، باید پرداخت غرامت ها برای طیور تلف شده خیلی سریع صورت گیرد تا پنهان کاری از سوی تولید کننده به وجود نیاید.

وی افزود: شناسایی زودهنگام بیماری، قرنطینه کانون و مناطق آلوده، معدوم سازی کانون های آلوده، ممنوعیت صید و شکار، کنترل تردد خودروهای حامل طیور از جمله اقداماتی است که در صورت مشاهده آن بیماری برای پیش گیری از شیوع انجام می شود.

طهرانی ادامه داد: بازارچه ها مکان های پرمخاطره برای انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان هستند و به مردم توصیه می شود که از این مراکز طیور مورد نیاز را خریداری نکنند.


نظر شما
ادامه