کد خبر: ۳۷۴۰۴



رئیس اداره دامپزشکی جویبار با بیان اینکه جمعه‌بازار جویبار یکی از کانون‌های ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، گفت: در سال جاری با نمونه‌برداری از جمعه‌بازار جویبار، این بازار به‌عنوان کانون این آلودگی معرفی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بلاغ مازندران، «علیرضا آقاجانی» در جلسه پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در جویبار با اشاره به مصوبات 10 گانه مازندران، اظهار کرد: بر اساس مصوبات استانی باید اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه توسط ادارات و نهادهای اجرایی برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان اجرا شود.

وی افزود: تاریخچه ورود این ویروس یا بیماری به کشور ایران به دو دهه اخیر بازمی‌گردد که از طریق پرندگان وحشی مهاجر و در ادامه رفتارهای پرخطر بود که در محل‌ها پرورش طیور در روستاها و هم در واحدهای صنعتی اتفاق افتاده است.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار به مصادیق رفتارهای پرخطر اشاره و عنوان کرد: عرضه و خرید طیور زنده از بازارچه‌ها و دوره‌گردها، ورود خودروها و افراد آلوده به محل‌های پرورش طیور از عوامل گسترش این آلودگی است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها سال 2017، بیش از 60 کشور جهان درگیر این بیماری هستند که 9 تیپ از این بیماری شناسایی‌شده است.

وی H5N8 را از نوع فراوان این بیماری دانست و افزود: 43 کشور به ویروس نوع H5N8 آلوده و کشور چین و آمریکا نیز به نوع H7N9 درگیر هستند.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار به وضعیت این بیماری در ایران اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر 628 کانون آلوده به این بیماری شناسایی‌شده است که از این تعداد 210 مرغداری صنعتی، 400 واحد روستایی و 18 کانون پرندگان وحشی است.

این مسئول تصریح کرد: 26 استان کشور با این بیماری درگیر هستند که اصفهان بالاترین آمار را دارد.

آقاجانی اعلام کرد: خسارت وارده شده به 210 مرغداری آلوده به این ویروس یک هزار و 634 میلیارد تومان است.

وی افزود: از انواع این بیماری H5N1،H5N8 و H5N9 در ایران مشاهده‌شده است.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار همچنین به وضعیت استان مازندران در رابطه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان اشاره و خاطرنشان کرد: در استان 9 کانون آلوده که از این تعداد سه بازارچه، پنج کانون روستایی و یک واحد مرغداری صنعتی مرغ مادر شناسایی‌شده است.

آقاجانی با بیان اینکه جمعه‌بازار جویبار یکی از کانون‌های این ویروس خطرناک است، گفت: در سال جاری با نمونه‌برداری از جمعه‌بازار جویبار، این بازار به‌عنوان کانون این آلودگی معرفی شد.

وی افزود: جهش این ویروس باعث شد که در فصل گرما و سرما نیز فعال باشد و منجر به واگیر طیور و انسان‌ها شود.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار بابیان اینکه اطلاع‌رسانی‌هایی به مردم و واحدهای مرغداری صنعتی انجام‌شده است، بیان کرد: در این راستا 12 روستا و 9 واحد مرغداری صنعتی پایش شدند که خوشبختانه نتایج آزمایش‌ها منفی بود.

آقاجانی اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند که طیور غیرزنده در بازارچه‌ها سالم هستند ولی این طیور نیز در فضای غیربهداشتی کشتار می‌شود و امکان دارد ناقل این بیماری باشند.

وی افزود: در جمعه‌بازار سودجویان زیادی در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند و گاهاً به برخوردهای فیزیکی با کارشناسان ما می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار در پایان از ادارات و نهادهای مرتبط با این موضوع خواست تا با همکاری با کارشناسان اداره دامپزشکی و بهداشت از شیوع این بیماری در شهرستان جلوگیری کنند.



نظر شما
ادامه