کد خبر: ۳۷۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: 20 راس میش و بره وحشی در منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین تلف شدند که احتمال داده می شود مرگ آنها بر اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید اصغر مطهری» اظهار کرد: شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی سالوک با توجه به مشاهدات و تلفات از نظر این اداره کل قطعی است، اما نمونه برای اداره کل دامپزشکی ارسال شده که هنوز نتیجه آن نیامده است .

وی افزود: در گشت محیط بانان در اوایل این هفته لاشه 9 راس میش و بره وحشی در پارک ملی سالوک کشف شد که به علت تعطیلات تاسوعا و عاشورا انتقال لاشه ها به دامپزشکی میسر نبود و برای جلوگیری از شیوع بیماری لاشه ها با رعایت اصول بهداشتی دفن شد .

وی گفت: با همکاری اداره کل دامپزشکی نمونه گیری اولیه از لاشه های کشف شده انجام شده و درمورد اقدامات و شیوه کنترل این بیماری اطلاع رسانی خواهد شد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: منطقه مداوم توسط چندین گروه از محیط بانان و کارشناسان پایش می شود و اقدامات ایمنی مثل جمع آوری و سوراندن یا دفن اصولی لاشه ها و آهک پاشی و ضدعفونی آبشخورها، منع ورود و خروج به داخل منطقه و سایر اقدامات برای کنترل شیوع بیماری در حال انجام است .

پارک ملی و منطقه محافظت شده سالوک در شمال غربی شهرستان اسفراین حدود 20هزار هکتار است و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است .

شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی این منطقه را به یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه های وحشی بدیل کرده که قسمت شمالی آن دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است. قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین به شمار می آید .

همچنین در این پارک گونه های مهم جانوری دیگر از جمله پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، گربه، پالاس، سمور سنگی، تشی، کبک، تیهو، چکاوک، انواع سهره، سارگپه، بحری، کفچه مار، افعی و مار آتشی وجود دارد .

شهرستان 120هزار نفری اسفراین در جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قراردارد که با دارا بودن 2 پارک ملی سالوک و ساریگل و 2منطقه حفاظت شده و یک منطقه شکار ممنوع با تنوع جانوری و گیاهی ارزشمند از ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور در این حوزه محسوب می شود .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
علت احتمالی؟؟؟
یعنی آزمایشگاه نیست برای اتوپسی حیوان!؟ تا علت مرگ مشخص بشه!
نظر شما
ادامه