کد خبر: ۳۷۴۲۵
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) عامل اصلی تلف شدن ده ها راس دام وحشی در منطقه صیدوای شهرستان مهدیشهر بوده است که در حال حاضر به کنتزل کامل درآمده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرآت، «دکتر محمد سعیدی» مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در خصوص خبر تلف شدن ده ها راس دام وحشی بر اثر شیوع طاعون PPR در مناطق حفاظت شده شهرستان مهدیشهر در هفته های اخیر گفت: در تاریخ پنجم شهریور سال جاری گزارشی مبنی بر تلف شدن چند راس میش، بره و کل در منطقه حفاظت شده صیدوا در 30 کیلومتری شمال شرقی مهدیشهر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست به دست ما رسید که پس از نمونه برداری و بررسی های دقیق، عامل آن طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا PPR تشخیص داده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه با توجه به احتمال فراگیر شدن این بیماری از همان روزهای نخست اقدامات مناسب در مناطق هدف انجام شده است، اظهار کرد: به این منظور علاوه بر آموزش میدانی محیط بانان منطقه در خصوص نحوه مقابله با این بیماری، نسبت به امحا و معدوم سازی لاشه های تلف شده اقدام کردیم چراکه اگر این لاشه ها در محیط تجزیه شوند به منابع انتشار بیماری تبدیل خواهند شد.

سعیدی ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که در این خصوص وجود دارد امکان انتقال این بیماری از مناطق مرطوب و آبشخورها است، لذا آبشخورهای منطقه به طور مداوم مورد پایش و کنترل قرار گرفته اند.

وی با اشاره به ضدعفونی مداوم آبشخورهای منطقه با همکاری اداره کل محیط زیست گفت: دستگاه های سمپاش برای استفاده در اختیار این اداره کل قرار گرفته و آموزش های جانبی آن نیز به محیط بانان ارائه شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با تقدیر از دقت نظر مدیران اداره کل محیط زیست افزود: از 15 روز قبل آمار تلفات روزانه به شکل قابل توجهی کاهش یافت و در حال حاضر نیز حدود یک هفته است که گزارش تلفات جدیدی به دست ما نرسیده است.

سعیدی در خصوص امکان انتقال این بیماری به دام اهلی نیز گفت: این بیماری در سال 92 تلفات زیادی به دام های اهلی محیط مجاور خود وارد کرده بود، لذا کلیه دام های اهلی تا شعاع 10 کیلومتری این منطقه پایش شدند و نسبت به واکسیناسیون آنها نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی به واکسیناسیون بیش از 70 هزار راس انواع دام اهلی در مناطق شمالی شهرستان مهدیشهر و بخش هایی از مناطق شهرستان دامغان اشاره کرد و گفت: فقط یک نگرانی در روزهای آینده وجود دارد و آن نیز به احتمال افزایش سطح بیماری دام های وحشی بر اثر کاهش دمای هوا مربوط می شود چراکه برخی از دام ها ممکن است هنوز بر اثر ابتلا به این بیماری، عفونت های ضعیفی به همراه داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه این ویروس در بز و کل حتی تا 100 درصد تلفات درپی دارد اظهار کرد: با توجه به انجام اقدامات پیشگیرانه و وجود سایر دام های وحشی نظیر میش و بره که مقاومت بیشتری در برابر این بیماری دارند تلفات کمتری ایجاد شد.

سعیدی تعداد تلفات دام های وحشی بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان در هفته های اخیر را حدود 60 تا 70 راس عنوان کرد و گفت: خسارت ها نسبت به جمعیت 2 هزار راسی دام وحشی موجود در این مناطق، شدید ارزیابی نمی شود.

وی منشا اصلی شیوع این بیماری را نقل و انتقال قاچاق دام های آلوده دانست و گفت: باتوجه به اینکه حیات وحش، مرز مشخصی ندارد جابجایی دام وحشی آلوده نیز می تواند به شیوع این بیماری منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در دام های اهلی منطقه مشاهده نشده است خاطرنشان کرد: دامداران و عشایر شهرستانهای مهدیشهر، دامغان و سمنان با مراجعه به ادارات دامپزشکی نسبت به پیشگیری از ابتلای دام های خود به این بیماری اقدام کنند.

 
 
نظر شما
ادامه