کد خبر: ۳۷۴۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دامپزشک یزدی گفت: دامپزشکی خط مقدم سلامت جامعه است و از مزرعه تا سفره و تمامی مراحل تولید تا سر سفره‌های مردم مسئولیت سلامت جامعه بر دوش دامپزشکان بوده و این بیانگر اهمیت این شغل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزدندا، «دکتر سید مهدی موسوی‌پور» دکتر دامپزشکی است که به مناسبت هفته دامپزشکی و 14 مهرماه روز دامپزشکی گفت: دامپزشکی در حوزه‌های گسترده حضور فعال دارد و بهداشت و سلامت جامعه را تضمین می‌کند زیرا تشخیص و حفظ سلامت دام، طیور و فراورده‌های خام آنها از وظایف یک دامپزشک است.

دکتر موسوی پور اظهار کرد: در واقع دامپزشکی خط مقدم سلامت جامعه است و از مزرعه تا سفره و تمامی مراحل تولید تا سر سفره‌های مردم مسئولیت سلامت جامعه بر دوش دامپزشکان است و این بیانگر اهمیت این شغل است.

وی افزود: تضمین و نظارت بر بهداشت فراورده‌های دامی و طیور و محصولات خام آنها از ابتدای تولید، ذبح، حمل و نقل و حتی نظارت بر محل ساخت و قرارگیری مرغ‌داری و یا دام‌داری و مبارزه با بیماری‌ها بر عهده دامپزشکی است.

مسئول امور کشتارگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: دامپزشکی بر مراکز عرضه گوشت و مرغ و سایر فراورده‌های پروتئینی نظارت دارد و برای مثال اگر در هنگام ذبح گوشت مشکلی داشت ناحیه دارای مشکل جدا شده و اگر کل گوشت دارای بیماری و عیب بود به صورت کامل معدوم می‌شود.

دکتر موسوی‌پور اذعان کرد: دامپزشکان تحصیلاتی هم‌رده پزشکان دارند و به همان اندازه درس خوانده‌اند و عنوان و لقب پزشک دارند اما بین جامعه و حتی مسئولین دامپزشکی شغل مهجور و ناشناخته‌ای است.

این دامپزشک عنوان کرد: دامپزشکان سربازان گمنام حوزه سلامت هستند، کارشان میدانی است و دائم در حال رفت و آمد هستند و انواع بیماری‌های خطرناک بین انسان و دام مثل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که سال گذشته در یزد نیز مشاهده شده بود آنها را تهدید می‌کند اما از کمترین حقوق و مزایا برخوردارند و این سختی برای دامپزشکان در بخش خصوصی بیشتر است زیرا با قشر کم‌درآمد دامدار و کشاورز سر و کار دارند و حق‌الزحمه آنها پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: دامپزشکان از لحاظ معیشتی وضعیت خوبی ندارند در حالی که در دوران تحصیل مانند پزشکان زحمات زیادی کشیده‌اند و اکنون نیز در حوزه نظارت و درمان خیلی مسئولیتشان سنگین و کارشان سخت است اما این سختی خیلی دیده نمی‌شود و در کل مسئولین و جامعه قدردان این قشر زحمت‌کش نیستند.

وجود بیش از 850 مورد بیماری مشترک بین انسان و دام

دکتر موسوی‌پور در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: بیش از 850 مورد بیماری بین انسان و دام وجود دارد که بیماری هاری، تب کریمه کنگو، تب مالت، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، باکتری‌های انگلی از مشهورترین‌های آنها هستند.

این دامپزشک در توصیه به مردم برای در امان ماندن از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: نگهداری حیوانات مانند مرغ، سگ، گربه در خانه به مردم توصیه نمی‌شود و حتی‌الامکان انواع مرغ در خانه نگهداری نشود زیرا کانون‌های آنفلوانزا که سال گذشته در یزد تشخیص داده شد مرغ‌های خانگی بودند اما مردم از سلامت مرغ‌داری‌های صنعتی مطمئن باشند.

دکتر موسوی پور هشدار داد: مبادلات طیور بخصوص مرغ به صورت دستفروشی و دوره‌گردی زیاد شده و دام‌های قاچاق نیز در کشور خرید و فروش ‌می‌شوند که به یزد هم بعضا می‌رسد؛ به همین دلیل باید مردم مراقبت کنند که از طریق این نوع دام و طیور بیماری به سفره آنها نرسد و سلامت جامعه به خطر نیافتد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
........................ خواهشا ارسال کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
باید بیمار زیاد باشد تا پزشکان بیکار نمانند دامپزشک مهم نیست
نظر شما
ادامه