کد خبر: ۳۷۴۴۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
به بهانه فرا رسیدن ۱۴ مهر، روز ملی دامپزشکی:
دکتر کاظمی‌نیا گفت: شاید برای شما و دیگران جالب باشد که بگویم من اولین زنی بودم که در سازمان دامپزشکی طرح گرفتم، زیرا طرح فقط برای آقایان بود ...
 

حکیم مهر - «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: اولین زنی بودم که در سازمان دامپزشکی طرح گرفتم زیرا طرح فقط برای آقایان بود. با اصرار زیاد و حمایتی که دامپزشکی استان از من نمود توانستم طرح نیروی انسانی دریافت نمایم و از بین سی استان کشور، تنها استان کرمان است که معاونش یک زن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آرمان کرمان، در تقویم کشور ما ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی نام گذاری شده است زیرا دامپزشکی از فصول سلامت جامعه به شمار می رود و این نهاد است که سلامت و امنیت غذایی انسان را تامین می کند و همچنین می تواند پل نجاتی برای انسان و دام از بند بیماری های مشترک باشد.

متاسفانه باید گفت که مردم جامعه ما زیاد با این نهاد آشنایی چندانی ندارند، و حتی گاهی اوقات شده با دامپزشکان زن ما نیز برخورد خوب نداشته و آنان را در برقراری ارتباط و فعالیت موثر نمی دانند.

در این رابطه سعی کردیم با یکی از دامپزشکان زن نمونه که حائز رتبه های موفقیت در سطح استان و کشور شده و هم اکنون نیز تنها زن معاون ادارات کل دامپزشکی این سازمان مشغول به فعالیت می باشد مصاحبه ای انجام دهیم که بهتر است توضیحات بیشتر را از زبان خودش بشنویم.

سالها تلاش کردم تا بتوانم ثابت کنم یک زن هم می تواند دامپزشک باشد

«دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان هستم، قبل از اینکه وارد رشته دامپزشکی بشوم خیلی شناختی از آن نداشتم، اما از کودکی علاقه زیادی به حیوانات خانگی و دوستدار حیات وحش بودم.

رشته تحصیلی ام تجربی بود و برای کنکور رشته پزشکی را انتخاب کردم که رشته دامپزشکی قبول شدم (ورودی سال ۷۵) و وقتی وارد این رشته شدم بسیار سخت بود و از آنچه تصورش را می کردم سخت تر بود، چون دروسی که ما داشتیم می بایست ساختار آناتومی و فیزیولوژیست چند موجود را می خواندیم و می شناختیم؛ بالاخره دوران سختی را گذراندیم.

دو سال آخری که گذراندیم من به این رشته خیلی علاقمند شدم. زمانی که من این رشته را تحصیل می کردم زیاد برای یک زن دامپزشک ارزش قائل نبودند و اصلا در جامعه این مسئله جا نیفتاده بود؛ به طور مثال در یک کلاس ۳۰ نفره تنها ۵ نفر دانشجوی زن تحصیل می کردیم.

سالها تلاش کردم تا بتوانم ثابت کنم که یک زن هم می تواند دامپزشک باشد و در این امر موفق شدم. باید متذکر شوم که حقیقتا کار میدانی و کار صحرایی این شغل بسیار سخت و دشوار است و آن زمان تصور می شد که این کار برای خانم ها بسیار دشوار باشد.

شغل دامپزشکی برای زنان چالش برانگیز است

من به عنوان زن دامپزشک خیلی تلاش کردم که بگویم تفاوت های جنسیتی وجود دارد ولی در حرفه سعی داریم این اختلاف را برداریم و در خانواده این مشکل را داشتم. برای اثبات خودم و برای اینکه اعتماد دیگران را داشته باشم زمانی که مسئولیت مبارزه استان را به عهده داشتم در یکی از روستاها تب برفکی شایع شده بود؛ وقتی برای مبارزه و واکسیناسیون به آنجا رفتم یک پیرمرد مسن کارم را قبول نداشت و می گفت مگر زن هم می تواند دامپزشک باشد؟!، حال پس از ده سال او هنوز شماره مرا دارد و زمانی که برای دام هایش مشکلی پیش می آید با من تماس می گیرد.

البته جای امیدواری است که در سال گذشته و امسال در کار مدیریتی رویکرد خوبی هم کار تخصصی و مدیربت بانوان ایجاد شده است گرچه شغل دامپزشکی برای زنان چالش برانگیز است، اما ما دامپزشکان برجسته ای در سطح دنیا داریم که تکست های جراحی و رادیولوژی را آنان نوشته اند و به نظر من زنان در این عرصه حرف های زیادی برای گفتن دارند.

اولین زنی که در سازمان دامپزشکی توانست طرح بگیرد

شاید برای شما و دیگران جالب باشد که بگویم من اولین زنی بودم که در سازمان دامپزشکی طرح گرفتم، زیرا طرح فقط برای آقایان بود. با اصرار زیاد و حمایتی که دامپزشکی استان از من نمود توانستم طرح نیروی انسانی دریافت نمایم.

در قسمت های مختلفی از جمله آزمایشگاه، طیور، کار کردم و هم اکنون معاونت سلامت اداره کل دامپزشی را عهده دار می باشم و از بین سی استان کشور، تنها استان کرمان است که معاونش یک زن است.

در این سازمان بانوان دامپزشک حضور بارز و برجسته ای دارند و این سالها حتی در بخش خصوصی فعالیت های خوبی از خود نشان داده اند.

این امر نیاز به روشن کردن افکار عمومی و مردم دارد؛ دامپزشکی در سطح دکترای عمومی مثل پزشکی دوره ۷ ـ ۸ ساله دارد ولی متاسفانه مردم فکر می کنند این رشته فقط در حد لیسانس یا کارشناسی می باشد.

جایگاه یک پزشک را هنوز دامپزشکان نتوانستند پیدا کنند؛ ما زمینه های تخصصی علوم بالینی و علوم پایه هم داریم که بعداز دکترای عمومی شکل می گیرد. دکتر دامپزشک دکتری است در حوزه حیوانات و در حوزه سلامت انسان و در حال حاضر ما یک دنیا و یک سلامت داریم و اینکه یک پزشک در حوزه انسان و دیگری در حوزه حیوانات فعالیت می کند نباید تفاوت جایگاهی و اعتباری در سطح خود داشته باشند.

دامپزشکی یکی از فصول سلامت جامعه است

دامپزشکی یکی از فصول سلامت جامعه است که بحث امنیت و سلامت غذایی را تامین می کند و اگر نباشد جامعه به خطر می افتد؛ دامپزشکی یک عامل بسیار مهمی در بخش بهداشت است.

بیش از ۵۰ درصد بیماریهای عفونی مشترک بین انسان و دام وجود دارد یک حیطه بیماریهای وسیعی را در بر می گیرد که اگر دامپزشکی خدمات خود را به صورت شایسته و بایسته ارائه ندهد می تواند برای انسان بسیار مخاطره آمیز باشد.

تا جایی که دامپزشکی کارش را به نحو مطلوب انجام می دهد نقش برجسته آن مشخص نمی شود ولی به محض اینکه یک بیماری مشترکی بوجود بیاید، بحث بهداشت عمومی و یا تغذیه ای پیش بیاید آن وقت نقش و اهمیت دامپزشکی برای همه آشکار خواهد شد که در چه سطح وسیعی فعالیت دارد از جمله کشتارگاه ها، قرنطینه های مرزی برای ورود و خروج دام، حیوانات خانگی، پرندگان، واحدهای صنعتی و سنتی، پرورش طیور، همه و همه واحدهای عشایری و روستایی، دام سنگین و سبک فرآورده های وابسته مثل کرک، چرم که همگی تحت پوشش دامپزشکی می باشند.

چالش های دامپزشکی

دامپروری در استان باید از حالت سنتی بیرون بیاید و به سمت صنعتی شدن برود زیرا برخی دامپروری هایی که به صورت سنتی وجود دارند، عاری از رعایت اصول بهداشتی هستند و این امر باعث می شود که دامپزشکی برای ارائه خدمات به مشکل برخورد نماید. شاید یکی از مهم ترین مشکلات ما دشوار بودن سطح بهداشت در واحدهایی است که هنوز به صورت سنتی اداره می شوند.

یکی دیگر از مشکلات اعتبار دامپزشکی و استقلال آن از طرف برخی از مسئولین و دستگاه های موازی هنوز شناخته نشده و اینکه دامپزشکی تامین کننده اصلی سلامت جامعه به شمار می رود و این سازمان در بسیاری اعتبارات سلامت جامعه جایی ندارد و این جای کار دارد.

متاسفانه باید گفت در بحث های نظارت بهداشتی در بخش دامداری ها اجرای آن دشوار است با توجه به اینکه بسیاری از زیرساخت ها هنوز آماده نیست، از جمله اینکه ناوگان حمل و نقل موجود بسیار قدیمی و فرسوده است و نیاز است از لحاظ امکانات معنوی و مادی دیده شوند.

زنجیره تولید، توزیع و عرضه از جمله کشتارگاه ها، بسته بندی، ناوگان حمل و نقل و مراکز بهداشتی نیاز به بازسازی دارند.

بحث های اقیلمی و خشکسالی ها فعالیتهای دامپزشکی را بارها دچار مشکل کرده است که این امر افزایش بیماری ها و عوارض را می تواند بدنبال داشته باشد.

از لحاظ صنفی نیاز به تشکل های صنفی توانمند داریم که فعالیت های پرورش در زمینه دام، طیور، آبزیان، تعاونی های تولید کننده را سامان دهی کنند.

در خصوص بهبود نظام دادمداری و مدیریت دامداری، نیاز است قوانین تحصیل شوند و فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی برنامه ریزی شده جذب شوند تا با حجم بسیار زیاد و انباشتگی روبرو نباشیم که این امر باعث افت جایگاه دامپزشکی در جامعه خواهد شد.

نیاز به کمیته های تخصصی شناسایی مردم از وظایف مان داریم. با توجه به تلاش هایی که در سال های اخیر داشتیم علی الخصوص در دولت یازدهم توانستیم نشان لوح تقدیر به عنوان دستگاه موفق در تدوین اجرای سند امنیت غذایی را از استاندار محترم دریافت و همچنین عالی ترین نشان را از مقام عالی وزات بهداشت دریافت نمودیم.

پالایش آلودگی به فلزات سنگین در فرآورده ها، صدور کد رهگیری برای مرغ از جمله طرح هایی بود که از سال گذشته شروع و اجرا کردیم.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
حق پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
2
بسیار عالی
دکتر امامی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
3
2
با سلام خدمت خانم دکتر
ایشان واقعا و به حق یکی از دامپزشکان دلسوز ، فعال و از ذخایر ارزشمند کارشناسی و علمی در مجموعه سازمان دامپزشکی کشور می باشند.
برای ایشان و کتر رشیدی (مدیر کل محترم استان کرمان که با دید عمیق خود بهترین فرد را به عنوان معاون سلامت انتخاب کردند آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
امامی
دکتر مرضیه صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
2
با سلام خدمت خانم دکتر و همکاران گرامی
بنده با توجه به شناختی که از خانم دکتر کاظمی نیا دارم ایشان نمونه یک انسان لایق و شایسته هستند ایشان هم از لحاظ علمی و هم اخلاقی الگو برای تمام کارکنان خانم در دامپزشکی هستند به امید موفقیت روز افزون ایشان.................
دكتر رضا حسن زاد
|
Canada
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
خانم دكتر از دامپزشكان پرتلاش و با اطلاع از نظرعلمي و عملي هستند ، ارزوي موفقيت براي ايشان دارم و با توجه به شناختي كه از ايشان و همسر گرامي ايشان دارم مطمئن هستم كه با اراده و عزم بالا به چالشهاي مديريتي هم غلبه مي كنند. با ارزوي بهترين ها براي تمام همكاران با وجدان و دلسوز در بخشهاي دولتي و خصوصي و باميد اينكه روزي دامپزشك با تلاش اين دوستان ، به جايگاه والاي خود در جامعه برسد.
دکتر حاج محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
سلام ودرود به خانم دکتر کاظمی نیا واقعا با دکتر امامی عزیز موافقم که ایشان از سرمایه های ارزشمند وذخایر علمی در بدنه سازمان دامپزشکی هستند برای ایشان بهترین ها را آرزو دارم ناگفته نماند قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری که جناب دکتر رشیدی هم بهترین ها رو انتخاب می کند
نظر شما
ادامه