کد خبر: ۳۷۵۰

حکیم مهر -  مدیرکل دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: جهانی شدن تجارت در جامعه امروز شرایطی را فراهم کرده که دام و فراورده های دامی به تمامی دنیا منتقل شوند و در عین حال این شرایط باعث شده که بیماری خاص و نوپدیدی در جامعه امروزی به سرعت در حال گسترش باشد.

حسن اختیارزاده در مراسم گرامیداشت 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی در کرمان با بیان این که 61 درصد بیماری های حیوانات بین انسان و دام مشترک هستند، گفت: تامین امنیت غذایی و بهداشت، کنترل و پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامپزشکی از رسالت های این سازمان است.

وی گفت: دامپزشکان در عرصه فعالیت های خود با بسیاری از مشکلات روبرو می شوند و مسوولان باید به این قشر نگاه ویژه ای داشته باشند.

اختیار زاده دامپزشکان را در خط مقدم مقابله با بیماری ها دانست و افزود: به عنوان مثال بیماری تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که در بسیاری از کشورها به عنوان یک بیماری شغلی دامپزشکی مطرح می شود.

وی با بیان اینکه دامپزشک موظف است که برای کنترل بیماری های دامی در جامعه فعالیت هایی را داشته باشد، اظهار داشت: در بیشتر موارد دامپزشکان حتی مورد حملات فیزیکی دام ها نیز قرار می گیرند که این نشانه سختی کار این قشر از جامعه است.

او گفت: جهانی شدن تجارت در جامعه امروز شرایطی را فراهم کرده که دام و فراورده های دامی به تمامی دنیا منتقل شوند و در عین حال این شرایط باعث شده که بیماری خاص و نوپدیدی در جامعه امروزی به سرعت در حال گسترش باشد.

مدیرکل دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تب کریمه کنگو، آنفولانزای خوکی و فوق حاد پرندگان از جمله مواردی است که طی سالهای اخیر شاهد جهانی شدن این بیماری ها بودیم و کار در عرصه بهداشت نیاز به هماهنگی و همکاری بین بخشی برای مقابله با بیماری های دامی در تمام سطوح دارد.

اسماعیل نجار ـ استاندار کرمان ـ نیز در این مراسم گفت: خداوند خلقت را بر اساس حکمت قرار داده و ما انسان ها از این علوم بیگانه ایم و بسیاری از بیماری های که امروز در زمینه دام و کشاورزی ایجاد شده ناشی از استفاده نابجا از علوم است.

وی کرمان در ادامه با اشاره به تعارضاتی که امروز در زمینه مصرف مواد غذایی وجود دارد، افزود: این تعارض که روزی گفته می شود روغن جامد خوب است و دیگر روز می گویند ضرر دارد باید با برگزاری همایش ها و سمینارها رفع شود.

استاندار کرمان توجه به تغذیه مناسب را لازمه کار و حیات بشری دانست و گفت: در این شرایط توجه به روزی حلال در کنار توجه به تغذیه سالم نیز باید مد نظر باشد.

غلام رضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ـ نیز با گرامیداشت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی گفت: با توجه به فعالیت ها و سیاست‌های این اداره کل در استان اعتبار 610 میلیون تومانی تملک دارایی سرمایه ای دامپزشکی بسیار کم است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در زمینه سایر مشکلات اداره کل دامپزشکی افزود: کمبود نیروی انسانی و عدم صدور مجوز های جذب و استخدام نیروهای انسانی که تقریبا نیمی از پست های دامپزشکی بدون تصدی هستند از دیگر مشکلات دامپزشکی استان کرمان است.

زید آبادی گفت: پهناور بودن استان و فاصله زیاد بین واحدهای دامداری که همواره هزینه های زیادی را به دامپزشکی تحمیل می کنند و مراکز بخش خصوصی نیز انگیزه لازم را در این خصوص برای ایجاد مراکز در مناطق محروم به دلیل درآمد زا نبودن را ندارند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ادامه افزود: 14 شبکه دامپزشکی شهرستان، 23 پست دامپزشکی در دهستان ها، دو پست قرنطینه ثابت و چندین پست قرنطینه سیار کار کنترل دام و فراورده های دامی را در استان کرمان به عهده دارند.

حجت الاسلام علی ایمانی تبار ـ نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ـ نیز در این مراسم گفت: خداوند در قرآن کریم در 250 آیه شریفه در مورد تغذیه، نوع تغذیه و کیفیت غذا خوردن با انسان گوشزد کرده است.

وی افزود: روز ملی دامپزشکی و گرامی داشت هفته ای به نام این روز فرصت مناسبی است که سلامت غذایی برای عموم جامعه باز و بیان شود و روان سالم در گرو تغذیه سالم است که باید تلاش کرد آنچه در سفره های مردم قرار می گیرد عاری از مشکلات و بیماری ها باشد.

حجت الاسلام ایمانی تبار سعادت و شقاوت انسان ها را در حلال و حرام بودن مواد غذایی که افرادمصرف می کنند دانست و افزود: دغدغه اصلی مردم سالم بودن مواد غذایی است اما باید به حلال و حرام بودن آن هم توجه داشته باشند.

علیرضا مرادی فرماندار رابر نیز در این مراسم، راه توسعه کشور و دستیابی به توسعه متوازن را سرمایه گذاری در بخش سلامت و امنیت غذایی دانست.

وی با اشاره به اینکه در سالهای قبل از انقلاب گام هایی در زمینه امنیت غذایی برداشته نشده بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در سالهای اخیر شاهد روز افزون خدمات دامپزشکان برای امنیت غذایی موجود در کشور هستیم.

شهباز حسن پور ـ نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ـ نیز در این مراسم با گرامی داشت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی گفت: مجمع نمایندگان استان هر هفته نشست هایی را برای رفع مشکلات این مجموعه برگزار می کند.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان فعایت ها و عملکرد خوبی را داشته به گونه ای که کسب رتبه اول این اداره کل طی سه سال متوالی در کشور نشانه عملکرد این اداره کل است.

او در ادامه با اشاره به اینکه استان کرمان از حادثه خیز ترین استان های کشور محسوب می شود، اظهار داشت: متاسفانه استان کرمان در بخش سلامت کمترین بودجه را از بودجه سرانه کشور دریافت می کند و این مشکل نیز در زمینه راههای استان نیز صدق می کند.

حسن پور رسیدگی به نیروهای قرار دادی اداره کل دامپزشکی کرمان را خواستار شد و گفت: با توجه به ظرفیت های مناسب استان کرمان اشتغال زایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای ایجاد فرصت های شغلی، برای اعطای وام های بنگاه های زودبازده هیچ محدودیتی وجود ندارد و به راحتی این تسهیلات اعطاء می شود.

 

نظر شما
ادامه