کد خبر: ۳۷۵۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
 

حکیم مهر - «دکتر کامیاب قیصربیگی» از دامپزشکان کلینیسین فعال در بخش دولتی در گفت‌وگو با حکیم مهر گفت: «نصف بیشتر مشکلات جامعه دامپزشکی کنونی ناشی از دانشکده‌های دامپزشکی، اساتید و بزرگان دامپزشکی است. در واقع مشکلات گریبانگیر امروز ما ناشی از بی‌مهری‌های این بزرگان است.»

وی ضمن اشاره به مشکلات متعدد جامعه دامپزشکی، می‌گوید: «بنده در سال ۱۳۸۳ فارغ‌التحصیل شدم و از آن سال تا الان، هم کارمند دولت هستم و هم در بخش خصوصی فعالیت دارم. جامعه دامپزشکی مشکلات حادی دارد که البته قابل حل هستند. وزارت جهاد کشاورزی در تمام امورات فنی و اداری ما دخالت می‌کند و در مورد مسائلی صحبت می‌کند یا نظر می‌دهد که هیچ‌گونه تخصصی راجع‌به آن ندارد. عمده‌ترین مشکل حال حاضر دامپزشکی همین است که وزارتخانه‌ای برای آن تصمیم می‌گیرد که در این رشته، هیچ اطلاع و آگاهی ندارد.»

مهندسین کشاورزی باید بپذیرند که ما از نظر علمی و توانایی بالاتر هستیم

این کارشناس سل و بروسلوز ضمن یادآوری اینکه دامپزشکان یک جنگ نانوشته با مهندسین کشاورزی دارند، ادامه می‌دهد: «واقعیت این است که آنها نمی‌خواهند بپذیرند که ما از نظر علمی و توانایی، بالاتر از آنها هستیم. ما معتقدیم که تولید بدون بهداشت کار عاقلانه‌ای نیست و در هیچ جای دنیا هم چنین چیزی صورت نمی‌گیرد. هر چه واحدهای پرورش مرغ، گاوداری و جمعیت دامی خود را افزایش دهید، یک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کافی است تا کل صنعت را تعطیل ‌کند. یک تب برفکی کافی است تا تمام جمعیت دامی را نابود ‌کند. پس ما تا زیرساخت‌های بهداشتی را که متولی آن سازمان دامپزشکی کشور است، نداشته باشیم، تولید بی فایده است.»

وضعیت اسفناک ما به جایی رسیده است که دولت از افغانستان گوشت گرم وارد می‌کند

وی با تاکید بر اینکه تولید باید صادرات محور باشد، تصریح می‌کند: «تولید باید استاندارد باشد. اینکه ما از نظر کمی یک محصول را تولید کنیم و توانایی صادرات آن را به سایر کشورها نداشته باشیم، چه ارزشی دارد؟ این اتفاق در خیلی از محصولات ما رخ می‌دهد، از جمله لبنیات، مرغ و ... را نمی‌توانیم به هیچ کشوری صادر کنیم. الان وزارت جهاد کشاورزی به چه چیزی افتخار می‌کند؟ نمایندگان محترم مجلس از این آقایان سوال کنند که چرا ورودی واردات گوشت ما هر سال افزایش و یک روند صعودی طی می‌کند. ما در گذشته خیلی کم پیش می‌آمد که گوشت گرم وارد کشور کنیم اما در سال‌های اخیر علاوه‌بر گوشت منجمد، گوشت گرم هم وارد می‌کنیم. یعنی وضعیت اسفناک ما به جایی رسیده است که دولت جمهوری اسلامی ایران از کشور افغانستان گوشت گرم وارد می‌کند. سطح بهداشتی ما با سطح بهداشت افغانستان قابل مقایسه است؟»

قیصربیگی با بیان اینکه ما می‌توانیم تمام محصولات را تولید کنیم، ادامه می‌دهد: «به شرط اینکه متولی همه چیز سازمان دامپزشکی باشد. تا زمانی که متولی همه آنچه مربوط به دام است با سازمان دامپزشکی نباشد، در این زمینه موفق نخواهیم شد.»

دکان دانشگاه آزاد، علمی کاربردی و پیام نور باید بسته شود

وی در بخش دیگری از سخنان با تاکید بر اینکه ما معتقد به سیستم یکپارچه آموزش در کشور هستیم، می‌گوید: «این دکان دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و پیام نور باید حذف شود. چه الان چه ده سال دیگر، یک رئیس جمهور شجاع و یک مجلس شجاع این کار را خواهند کرد. یکی از ضروریات جامعه ما سیستم آموزش یکپارچه است. باید درب این بنگاه‌های اقتصادی را ببندیم. از نظر من در حال حاضر دانشگاه آزاد به کشور خدمت نمی‌کند. مگر ما فارغ‌التحصیل دامپزشک را می‌خواهیم صادر کنیم؟ آیا از نظر کارشناسان این حجم پذیرش کار عاقلانه‌ای است؟ ما متخصص تربیت می‌کنیم که مشکلی از مشکلات کشور را حل کند، اما الان متخصصان خود تبدیل به مشکل شده‌اند. در آخرین اظهار نظر هم که دکتر نوری از بزرگان دامپزشکی می‌گویند که ما در کشور یک دانشکده دامپزشکی استاندارد نداریم. این حرف‌ها را به که باید گفت؟ کدام یک از دانشکده‌های ما فارم دارند؟ چه چیزی آموزش می‌دهند؟»

آموزش دامپزشکی باید هرچه سریع‌تر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد

این کلینیسین با تاکید بر اینکه ما باید واحدهای غیر استاندارد آموزشی را تعطیلی کنیم، خاطرنشان می‌کند: «حداقل باید از پذیرش دانشجوی جدید جلوگیری کنیم. جناب آقای دکتر ولایتی باید تکلیف دانشکده آزاد بافت را مشخص کنند که ورودی آن ۲۰۰ نفر بوده است که ۸۰ نفر بیشتر ثبت نام نکرده‌اند. حوزه آموزش باید یکپارچه و نحوه و شرایط و تحصیل یکسان شود. نه اینکه یک نفر پول دهد و مدرک بگیرد. اگر قرار نیست این اتفاق بیفتد، برای اینکه مشکلات خیلی از همکاران ما در علوم پایه حل شود، مشکل دوره تخصصی ما که به آنها حقوق پرداخت نمی‌شود، حل شود، مشکل اساتید حل و وضعیت دانشکده‌ها بهتر شود، تعداد دانشجویان منطقی شود، آموزش دامپزشکی باید هرچه سریع‌تر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.»

ما هیچ وقت خود را کمتر از پزشکان نمی‌دانیم

وی می‌افزاید: «ما هیچ وقت خود را کمتر از پزشکان نمی‌دانیم. بلکه در حوزه بهداشت آنها باید تبدیل به زیر مجموعه ما شوند. کمااینکه ما دامپزشکان هستیم که می‌توانیم تعداد بیماران را کاهش دهیم و بیمارستان‌ها را خلوت کنیم. ما علاوه‌بر بیماری‌های مشترک می‌توانیم خیلی از بیماری‌های دیگر از جمله انواع سرطان‌ها را نیز کاهش دهیم. چراکه یکی از ریسک‌فاکتورهای سرطان، باقی مانده دارویی و غذایی و یکی از دلایل اصلی سرطان معده، وضعیت تغذیه است.»

وضعیت بهداشتی فوق‌العاده بحرانی کارخانجات شیر

قیصربیگی ضمن انتقاد از اینکه وزارت بهداشت در خیلی از مواقع هیچ کاره است، می‌گوید: «بنده امیدوارم نظارت آقای دکتر هاشمی بر کارخانجات دارویی که دارو برای مردم تولید می‌کنند، مانند نظارت آنها بر کارخانه‌های لبنیات و شیر نباشد. با مدرک و سند اعلام می‌کنم که کارخانجات شیر ما دارای شیر با بار میکروبی ۳۸ میلیون دریافت می‌کنند و وضعیت بهداشتی فوق‌العاده بحرانی دارند. تا به حال دیده‌اید یک کارخانه شیر یک محموله شیر را معدوم کند؟ وزارت بهداشت توانایی معدوم کردن یک تانکر حمل شیر کوچک را ندارد. یک محموله وارد کارخانه شیر می‌شود، کارخانه شیر آن را تحویل نمی‌گیرد، به ماست‌بندی‌های محلی می‌رود و مصرف می‌شود. این نوع نظارت یک ارگان تحت عنوان معاونت غذا و دارو است. به نظر من معاونت غذا و دارو وظیفه اصلی خود را انجام نمی‌دهد. باید کارخانجات لبنی انواع مواد غذایی را به ما بسپارند و آنها محصول نهایی را آزمایش کنند.»

مدیران کل دامپزشکی براساس تصمیم رئیس دفتر وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند

وی ضمن اشاره به اینکه در اکثر کشورهای دنیا سازمان دامپزشکی زیر نظر اداره کشاورزی است، اما هیچ‌گونه دخالتی در آن صورت نمی‌گیرد، می‌افزاید: «اما مدیران کل ما بر اساس تصمیم رئیس دفتر وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند. در شهرستان‌های ما تصمیم گیرنده‌های اصلی معاونان امور دام هستند که آن را تبدیل به یک بنگاه اقتصادی کرده‌اند. سازمان دامپزشکی فقط نظاره‌گر است و بودجه و نیرو ندارد و هر مشکلی هم در این کشور به وجود بیاید، نفر اول سازمان دامپزشکی است.»

ضرورت مقاومت جدی در برابر انحلال سازمان دامپزشکی

قیصربیگی در پایان ضمن اشاره به حضور ریاست جدید سازمان دامپزشکی، می‌گوید: «مهمترین مشکل رئیس جدید ایجاد اتحاد و انسجام میان نیروهای دامپزشکی است. ایشان باید از همان روز اول، تکلیف خود را با وزارتخانه مشخص کند. شایعاتی وجود دارد مبنی‌بر اینکه وزیر می‌خواهد سازمان دامپزشکی را منحل و آن را به یک بخش کوچک ذیل معاونت امور دام ببرد که باید با آن مقابله کند.»

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
1
2
بسیار عالی.قشنگ انگشت گذاشتین رو دردا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
1
1
........... مديران سازمان دامپزشكي از قوانين خود ساخته و نيز عدم مديريت و بي برنامگي را نبايد گردن جهاديها انداخت.وقتي رييس سازمان اسبق شيوع تب برفكي را گردن داعش و جبهه النصره انداخت به نظرتان مديران جهاد و نمايندگان مجلس چه ديدي به دامپزشكان دارند؟
آيا تابحال برنامه اي كوتاه مدت و بلند مدت در مورد مبارزه با بيماريهاي دامي و يا بهداشت مواد غذايي از طرف سازمان دامپزشكي مشاهده كرده ايد؟
آيا وزير به رييس سازمان دستور مي دهد كه كارفرمايان حقوق مسوولان فني را ندهد؟!!
همين الان برويد سازمان دامپزشكي و تعداد جمعيت دامي و طيور را بپرسيد باور بفرماييد نمي دانند.
آيا تابحال شنيده ايد كه رييس سازمان كمبود نيروي خود را با سرباز امريه پر كند و پيگير اين موضوع باشد؟
مشكلات خيلي زياد است كه شايد ربطي به جهاد نداشته باشد و هر كس سكان رياست را بدست گرفت يكسري شعار داد و تيمش را .....(همون..) و رفت.
متاسفانه خود خواهيها هم به مشكلات اضافه شده است.مشكلات ماده ١٩ كمي به خودخواهيهاي همكاران هم بر مي گردد.
وزارت جهاد بخشنامه اي صادر كرده كه موقع استخدام از نيروهاي بي سواد و از ما بهتران استفاده شود؟
ورود سازمان دامپزشكي به وزارت بهداشت بسيار زمان بر است.بايد اصناف دامپزشكي ارتباط خود را با رسانه ها و مجلس و دفتر وزيرجهاد و علوم بالا ببرند تا لا اقل بخشي از مشكلات حل گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
2
3
درود بر دکتر قیصربیگی، همتا ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
1
1
بسیار عالی کاشکی دامپزشکی چندتا دلسوز مثل آقای دکتر قیصربیگی داشتن تا الان در این وضع موجود نبودیم
دامپزشک فیلد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
2
2
در شهرستان‌های ما تصمیم گیرنده‌های اصلی معاونان امور دام هستند که آن را تبدیل به یک بنگاه اقتصادی کرده‌اند.
این جمله را با آب طلا باید نوشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
1
0
بسیار عالی عنوان کردید دکتر...این اهمال ها واغماض ها کل زنجیره ی دام سالم,غذای سالم و انسان سالم را مختل میکند و بر ان تاثیر مستقیم دارد.یک دامدار کلی هزینه خوراک ودارو و درمان میکند.شیر تولیدی اش درصد چربی بالاست .آب ندارد.ولی وقتی بار میکروبی ان ب شدت بالاست.وقتی اسید ان ب شدت بالاست.وقتی فاسد است,چ فایده ای دارد؟ایا فقط هدف ما تولید است؟یا تولید سالم؟تولید بهداشتی؟جهادی ها ب کمیت اهمیت میدهند و کیفیت را درنظر نمیگیرند.تولید سالم را در نظر نمیگیرند.روسای دامپزشکی بسیار ضعیف عمل میکنند و با سلامت مردم بازی میکنند.وقتی ماده نوزده اجرا نمیشود.فقط مشکل این نیست ک ب من بعنوان مسیول فنی حقوق درست نمی دهند.بحث اصلی این است ک من پشتوانه ای برای ایستادگی دربرابر تخلفات ندارم.بخش دولتی از من حمایت نمیکند.چون سازمان دامپزشکی خودش ضعیف و گوش ب دست جهاد کشاورزی ست.و دستورالعمل ها را دقیق اجرا نمیکند.ایا این جوابیست ک شبکه دامپزشکی ب من میدهد؟ک شیر و تخم مرغ از دست دررفته و شما هم گیر نده,تا دستورالعمل دقیق از استان بیاد!!!شما در بحث شیر بارمیکروبی رو عنوان کردید.ک بسیار دقیق گفتید .چرا باید چنین شیری معدوم نشود؟ایا ب نفع مردم و کارفرما و حتی دامدار نیست؟ایا دامدار وقتی شیرش معدوم شود,مصمم ب رعایت بهداشت و اصول نمیشود.این چه ظلمی ست در حق سلامت مردم؟وقتی ما اغماض میکنیم در مورد شیر خراب دامدار..غیرمستقیم باعث شیوع ورم پستان در گاوهاش میشیم.چون اون وقتی میبینه شیر هرجور باشه رو دسش نمیمونه ..دیگ رعایت نمیکنه.همین رعایت نکردن بهداشت بزرگترین ضربه رو قبل ازینک ب سلامت مردم بزنه ب اون میزنه...چرا باید شیر کاملا فاسد و خراب و انتی بیوتیک برای پنیر پیتزا استفاده شه؟ب چه استدلالی؟چرا باید کارخانه لبنیات شیر انتی بیوتیک رو تحویل بگیره ,شیر مدارس بزنه..مگه کودکان ما چه گناهی کردن؟؟؟مگرنه اینک قشر حساس جامعه هستند,ک باید توجه بیشتر بهشون بشه؟ایا اگ کارخونه با اموزش پرورش خورده حساب داره.تاوانش رو باید کودکانمون بدن؟مردم ب چی اعتماد کنند؟ب شیر کارخانجات یا شیر های سنتی؟رو اوردن ب هوای ارگانیک بودن و سنتی و سالم بودن ب شیر سنتی..اگ شیر کارخونه بار میکروبیش ۳۸میلیون هس.سنتی ک دوبرابر بیشتره.و اکثرا شیر برگشتی کارخانجات هست.ک با قیمت کمتر میگیرن.بش سود و جوش شیرین و.وایتکس اضافه میکنند.ایا مردم وقتی این افزودنی ها بهش اضافه شده و شیر نمیبره..با وجود فاسد بودن.از کجا بفهمن ک شیر خرابه؟انتی بیوتیک شیر سنتی رو از کجا بفهمن؟مردم ب اعتماد من و شما مصرف میکنند و ما ایا چه میکنین در حق این مردم؟؟ایا چوب اعصاب خراب دامدار ,یا من مسیول فنی ک حقوقم ماده ۱۹نیست.یا اون کارمند سازمان ک فکر میکنه حقوقش کمه,کارش سخت .یا اهمال وزارت بهداشت ک همه چی رو ب امون خدا ول کرده باید مردم بخورن؟ماداریم چیکار میکنیم؟چطور باوجدانمون کنار میایم؟شیری ک توش سود میریزن میدن ب مردم ب جای اینک کلسیم بشه برااستخونشون,کلسیم شونو تجزیه میکنه..سودسوزاوری ک دست کارگری ک دستکش نداره .زخم میکنه رو.چجوری قاطی شیر میکنن میریزن تو شکم مردم و شما چشم پوشی میکنین،ای روسا؟ای شمایی ک دستتون میرسه کاری کنین!!لبنیات سنتی هم ک قوز بالا قوز.کلامسیولیت عرضه شیر خام در لبنیات سنتی رو دامپزشکی پاس میده ب بهداشت ..بهداشت ب دامپزشکی.دودش تو چشم همه میره.تو چشم همه.این شیرای انتی.و افزودنی.و تقلب.این پنیر پیتزاهای باشیر فاسد.اینا از شکم بچه همون روسا هم سر درمیاره.چوب خدا صدا نداره.بیخود نیست ک بیمارستانامون جای سوزن انداختن نیست.پیشگیری رو فاتحشو خوندیم.پیگیر درمان مردمی هسین ک خودتون سرطانیشون کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
2
اقای دکتر خیلی خوب گفتی.همه اینارو همشون میدونن.ولی نرود میخ اهنین در سنگ ..بخدا رفتار اینا و.چشم پوشیاشون از خاوری ک ورداشت و رفت وقیح تره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
با سلام
بنده با 28 سال فعالیت در دامپزشکی اعتقاد دارم دکتر قیصر بیگی توانسته اند مشکلات و معضلات دامپزشکی را بیان کنند ، حرفهای ایشان درد دل تمامی خانواده دامپزشکی در تمامی سطوح و رسته می باشد . امیدورام که ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور که به نظرم تنها رییس سازمانی می باشند که خود چندین و چند سال در مناطق محروم فعالیت داشتن و بخوبی فداکاریها و تلاشهای شبانه روزی همکارانمان را در زابل ، سراوان ، نهبدان و... از نزدیک دیده اند ، ایشان خوب می دانند در بعضی از نقاط جنوب شرقی کشور همکاران از ترس اشرار یا باید قبل از غروب آفتاب به مبدا برگردند و یا باید شب را در چادرهای عشایری با کمترین امکانات سپری کنند ، ریاست محترم سازمان بخوبی آگاهند و از نزدیک مشاهده کرده اند که در بعضی از روستاهای کشور ممر در آمد بعضی خانواده ها همان یک و یا دو راس دام است .
ما همگی امیدورایم جناب دکتررفیعی پور با پیشینه ای که دارند و با صحبت های که در روز اول ریاست شان کردند ، که شفاف سازی و ارج نهادند به نیروهای توانا ، مجرب و همچنین سخنان بسیار دلسوزانه و مدبرانه ایشان در روز 17 مهر نشانگر درایت و تیز بینی ایشان از دامپزشکی است و با تعاملی که فیمابین دستگاه های ذیربط و ذیصلاح بلاخص وزارت جهاد کشاورزی بر قرار می کند ، حتما دامپزشکی کشورروزهای خوبی را خواهد دهید .
بنده ضمن تبریک به خانواده بزرگ دامپزشکی و آرزوی موفقیت و نام جاوید و ماندگار برای جناب دکتر رفیعی پورخواهشمندم در زمان انتصاب مدیران تمامی جوانب را مد نظر قرار دهند زیرا دامپزشکی بصورت زنجیر بهم وصل هستند ، عدم کنترل مدیریت یک بیماری در یک استان می تواند سراسر کشور را آلوده کند .
با تشکر . دکتر حمید رضایی . استان قزوین . دوشنبه . 17 / 07 / 96
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
0
متین و سنجیده سخن گفتن دکتر قیصر بیگی مایه مباهات است ولی نکته کوچکی را فراموش نموده اند از زمان راه اندازی کمپین ایشان در خصوص دامپزشکی بسیاری از تریبونهای صنفی دامپزشکی در رسانه های اجتماعی در اختیار ایشان بوده است و تا قبل از برگزاری کمپین دائما پیامهای ایشان را دنبال نمودیم ولی متاسفانه پس از برگزاری کمپین نسبت به همین رسانه ها و توضیح راجع به آنچه اتفاق افتاد کم لطف گردیدند به هر روی انتظار ما از ایشان بیشتر از اینهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
آرزو بر جوانان عیب نیست. شما که به بخش دولتی وصلی و آب باریکه را داری، حالا هم که موضوع برزیل باید به بخش خصوصی واگذار بشه فعال شدی و دغدغه دانشگاه را داری، ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
دامپزشکی,درمقابل فشار کارفرما مقاومت نمیکند چون توانش رو نداره .کارفرما با ....... زدوبند میکنه.و دامپزشکی خط مشی ها رو از جهاد میگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
0
حالا دکتر قیصربیگی چه تخصص و جایگاه خاصی دارند که حکیم مهر میره نظر ایشون را در خصوص مسائل دامپزشکی جویا میشه؟!
خوبه جایگاه یه خبرگزاری اینقد افت نکنه!
نظر شما
ادامه