کد خبر: ۳۷۵۳۳



مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: طی اعلام آزمایشگاه دامپزشکی استان که مرجع رسمی اعلام نوع بیماری حیات وحش است، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک منتفی اعلام شده و بیماری شایع شده در منطقه سالوک اکتیما می‌باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «سید اصغر مطهری» گفت: طی دو مرحله نمونه‌هایی که از لاشه‌های کشف شده حیات وحش پارک ملی سالوک به دامپزشکی استان ارسال شد، در هر دو مورد تشخیص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک منتفی اعلام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: برخی علائم ظاهری بیماری اکتیما مانند بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است اما نسبت به آن تلفات کمتری دارد.

وی با بیان اینکه منطقه بصورت مستمر و موثر در حال پایش است بیان کرد: بیماری اکتیما بیماری مشترک بین دام اهلی و حیات وحش است و ممکن است عوارض بسیار خفیف برای انسان نیز داشته باشد که در همین راستا و در جهت جلوگیری از شیوع بیماری و سلامت محیط‌بانان اقدامات ایمنی بهداشتی ویژه‌ای از قبیل خرید و استفاده از البسه مخصوص انجام و توصیه به محیط‌بانان جهت رعایت اصول بهداشتی و ایمنی انجام پذیرفته است.

مطهری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل شیوع این بیماری می‌تواند به‌علت خشک بودن علوفه مراتع در این فصل و تغذیه حیات وحش از آن علوفه خشکی که معمولا حیات وحش را از ناحیه لب و دهان دچار آسیب و زخم نماید که باعث سرایت بیماری به علف‌خواران شود.

وی اظهار کرد: تلفات بیماری اکتیما در حیات وحش ضعیف‌تر مانند بره‌ها و گونه‌هایی که به هر دلیلی دچار ضعف بدنی هستند بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی آخرین آمار لاشه‌های کشف شده را تا کنون ۳۰ راس اعلام نمود و اظهار کرد: با اقدامات خوبی که در حال انجام است امیدواریم این بیماری به زودی کنترل شود.


نظر شما
ادامه