کد خبر: ۳۷۵۳۷
تعداد نظرات: ۶ نظر



قائم ‌مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام گفت: کارخانجات خوراک آماده، هنوز زیر مجموعه بخش کشاورزی به حساب نمی‌آیند و سهم بیمه و هزینه‌های بالای حامل‌های انرژی، آن‌ها را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «مهدی مسعودی» قائم ‌مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان در نشست مشترک اعضای اتحادیه خوراک دام، طیور و آبریان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، به اهم مشکلات واحدهای تولیدی در این صنعت پرداخت و گفت: سهم کارخانجات خوراک آماده در تامین بهداشت و سلامت جامعه بالا است، همچنین این صنعت به میزان ۷۰ درصد، در هزینه‌های تولید و پرورش طیور سهم دارد؛ اما از حمایت‌های لازم و کافی برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: کارخانجات خوراک آماده هنوز زیرمجموعه بخش کشاورزی به حساب نمی‌آیند و سهم بیمه ۳۰ درصدی و هزینه‌های بالای حامل‌های انرژی را می‌پردازند که همین امر، واحدها را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

ارائه راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده تولید

در ادامه پیمان ذوالفقاریان، از اعضای اتحادیه خوراک دام کشور اظهار داشت: قیمت تمام شده تولید، از گذشته چالش اصلی تولیدکنندگان است و تقاضای تسهیلات کم بهره یکی از راهکارهایی است که قیمت تمام شده را تعدیل می‌کند.

وی اضافه کرد: مصوبات خوبی در بخش کشاورزی صادر شده است؛ اما می‌توان چند راهکار برای کاهش قیمت تمام شده تولید ارائه داد.

ذوالفقاریان با بیان اینکه با همکاری وزارت کشاورزی و بخش خصوصی، صندوق حمایت از صنعت دام و طیور که مدت‌ها است تأیید شده، قرار است تشکیل شود، گفت: سهم آورده وزارتخانه برای تأمین سرمایه باید حداقل یک میلیارد تومان باشد؛ اما این وزارتخانه بزرگ نمی‌تواند این مبلغ را تأمین کند؛ به همین دلیل از دولت می‌خواهیم وزارتخانه را حمایت نماید.

وی اضافه کرد: بورس با مدیریت خوب جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر روند خوبی طی کرده و برخی محصولات از این طریقعرضه می‌شود؛ بورس یکی از راه‌های تأمین سرمایه صنعت است که با عرضه محصولات خریدار را مطمئن می‌کند؛ اما این روش هم نتوانست قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد.

ذوالفقاریان با بیان اینکه هیچ جایگاهی برای توسعه پایدار این صنعت در نظر گرفته نشده است، افزود:صنعت خوراک در دنیا به سمت تولید پروتئین بر پایه حشرات پیش می‌رود که یک دهم تا یک دوازدهم کاهش هزینه دارد و این طرح‌ها باید حمایت شوند و فناوری جدید تولید را بهره‌ور کنند؛ به خصوص اینکه کشور با شرایط خشکسالی مواجه است.

وی ادامه داد: سالانه ۷ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی داریم؛ اما ۶۰ درصد ظرفیت تولید در کشور خالی است.

سازمان دامپزشکی مانع تولید شده است

در ادامه این نشست «ارسلان قاسمی» مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران نیز گفت: ۲۲ هزار تعاونی در ۱۷ گرایش در بخش کشاورزی داریم و ۷۰ درصد کل تولید محصولات کشاورزی در کشور بر عهده تعاونی‌ها است؛ اما در کمتر از یک درصد تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های این بخش، سهیم هستند؛ در نتیجه این مساله، وضعیت تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی به گونه‌ای می‌شود که اکنون با آن روبرو شده‌ایم.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان که تامین‌کننده بخش بزرگی از زنجیره تولید محصولات کشاورزی هستند، هنوز جزو و زیر مجموعه این بخش محسوب نمی‌شوند و بر همین اساس با واحدهای تولید خوراک آماده مانند صنایع، برخورد می‌شود.

به گفته قاسمی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم محصولات را بیمه نمی‌کند و تشکل‌های مربوطه با موازی کاری در سازمان تعاون روستایی و وزارت تعاون مواجه هستند.

وی با بیان اینکه زمانی سازمان محیط زیست به سازمان محیط ایست در میان دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی معروف بود، تصریح کرد: اکنون سازمان دامپزشکی به سازمان ایست برای سایر دستگاه‌های مرتبط تبدیل شده که با قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های دست و پا گیر، در کار تولید توقف ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه این سازمان مانع توسعه تولید شده و بر کار واحدهای تولید خوراک دام قفل می‌زند.

قاسمی افزود: باید در قوانین سازمان مذکوربازبینی و اصلاحات انجام شود.


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
سلام
برادر عزیز توسعه کمی بدون توسعه کیفی راه بجایی نخواهد برد.تولید محصولات صادرات محور تنها را غلبه بر چالش ها است.در این رابطه سازمان دامپزشکی نیز با در راستای نظارت بر تولید محصولات سلامت محور , با نگاه صادرات محور جهت توسعه پایدار همه بخش ها , ازجمله آن مجموعه ها اقدام می نماید.امید که با همدلی , تعامل و بدور از فضاهای غیرکارشناسی زمینه رشد و بالندگی آن صنعت فراهم گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
شما نگران نباشید.اون ایست اگه واقعی بود%70 کارخانجات شما تعطیل شده بود.حالشو ببرید که دور دور شماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
کی به کیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
شما که کلا دنبال حداکثر سود خودتون هستین.بهداشت و فلزات سنگین و چی به خورد دام و طیور و ماهی میدین و بعد مردم بیچاره چی میخورن که اصلا مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
برا خودتون انفولانزا به واحدای مرغداری منتقل کنید. نه حوضچه ضد عفونی دارید، نه واحد کنترل کیفیت، نه انبار قرنطینه، نه گواهی شستشو میارن ماشینا، نه انبار سرد و محصول نهایی از هم جداس کامیونم که از وسط همشون رد میشه در حالی که کلا باید خارج از سالنا بارگیری کنه و بارانداز داشته باشه و سایبان و...
ایست سازمان دامپزشکی ایست به خونه خراب کردن مرغداریا و تعطیل شدنشونه. اتفاقا ول شده ترین بخش دامپزشکی همین خوراک دامیا هستن که هیچ نظارتی روشون نمیشه. قربان همه چیزدانی شما که هرجا کم میارید فوری تولید ملی رو علم میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
ایست هست ایجوریه وضع بهداشت و سلامت محصولاتتون .ایست نباشه دیگ چی میشین..نردم رو شما سرطانی کردین..خوراک ناسالم و غیدبهداشتی و غیر اصولی ک کپک زده ست ..سم افلاتوکسین داره..ک سرطان زاست میدین ب دام..دام ناسالم ...غذای ناسالم و انسان ناسالم و سرطانی رو شما میسازین.سم افلاتوکسیندخوراک شما مستقیم وارد گوشت و شیر دام میشه و سرطان میشه برا ملت زجر دیده!!!چقد اغماض.چقد چشم پوشی!!
نظر شما
ادامه