کد خبر: ۳۷۵۳۸



رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک مهمترین عامل آلودگی تخم مرغ را باکتری سالمونلا ذکر کرد و گفت: این آلودگی می‌تواند موجب بیماری‌های گوارشی خطرناک و گاها منجر به مرگ در انسان شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر مجید اسدی» با تأکید بر نظارت‌های دامپزشکی بر حلقه‌های پیش و پس از تولید تخم مرغ از مزرعه تا سفره غذا را حوزه نظارتی سازمان دامپزشکی درباره تخم مرغ و سایر محصولات دامی عنوان کرد.

وی مهمترین عامل آلودگی تخم مرغ را باکتری سالمونلا ذکر کرد و افزود: این آلودگی می‌تواند موجب بیماری‌های گوارشی خطرناک و گاها منجر به مرگ در انسان شود که این باکتری می‌تواند از مرغ بیمار و از طریق تخمدان به زرده منتقل و ماهیت تخم مرغ را آلوده کند یا اینکه از طریق آلودگی‌های پوسته تخم مرغ موجب انتقال بیماری به انسان شود.

اسدی این اطمینان خاطر را به شهروندان داد که در صورت تهیه تخم مرغ از مراکز مجاز و به صورت بسته‌بندی، از انتقال این آلودگی‌ها مصون خواهند ماند، زیرا نظارت کامل بر مراکز تولید و بسته‌بندی تخم مرغ وجود دارد.

وی در خصوص اهمیت غذایی تخم مرغ اعلام کرد: تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است؛ ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن است. بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در مورد تهیه تخم مرغ گفت: مهمترین مسئله در مصرف تخم مرغ حفظ کیفیت آن و جلوگیری از احتمال آلودگی‌اش توسط عوامل گوناگون است. لذا در خرید تخم مرغ باید از تخم مرغ هایی که در یخچال نگهداری می شوند و درجه حرارت آن متناسب با تغییر درجه حرارت محیط بیرون تنظیم شده است، خریداری شوند.

وی گفت: همچنین لازم در هنگام خرید مطمئن شوید که تخم مرغ تمیز، پوست آن سالم و ترجیحاً دارای مشخصات تولید (کد بهداشتی و تاریخ تولید) است.

اسدی با تاکید بر اینکه حدالامکان تخم مرغ را به صورت بسته‌بندی شده تهیه کنید و بلافاصله پس از خرید آن را به یخچال منتقل کنید، تخم مرغ بسته‌بندی را با جعبه اصلی آن نگهداری کنید، افزود: تخم‌مرغ‌ها را برای نگهداری در یخچال، نشویید زیرا راه ورود باکتری‌‌ها از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: بهترین درجه نگهداری تخم مرغ در یخچال با برودت ۴ – ۲ درجه سانتی‌ گراد و رطوبت ۸۵ درصد است؛ مدت نگهداری تخم مرغ در این شرایط یک ماه است که هرچه از میزان سرمای محیط نگهداری تخم مرغ کاسته شود مدت نگهداری آن کوتاه‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ نباید در معرض نور خورشید باشد، زیرا موجب فساد آن می‌شود، گفت: تخم مرغ فاسد دارای علائمی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

اسدی عنوان کرد:سطح پوسته خارجی در تخم مرغ‌های کهنه و فاسد کاملاً کدر و بد رنگ می‌شود، مخلوط شدن سفیده و زرده تخم مرغ هم نشانه فساد آن است.

وی گفت: هر گونه علائم کپک‌زدگی در پوسته خارجی به سرعت به داخل تخم مرغ سرایت می‌کند و موجب تشکیل لکه‌های کپک یا قارچ به رنگ‌های خاکستری، سیاه و قهوه‌ای می‌شود که با چشم قابل رویت است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک ادامه داد: اتاقک هوایی در تخم مرغ‌های کهنه بزرگ می‌شود، وجود اتاقک هوایی بزرگ، علامت از دست دادن رطوبت داخلی و نگهداری طولانی مدت است.

اسدی عنوان کرد: برای آزمایش اندازه اتاقک هوایی می‌توان تخم مرغ را در لیوانی از آب شناور کرد. در صورت ته نشین شدن، تخم مرغ تازه و در صورت معلق شدن بر روی آب تخم مرغ کهنه است.


نظر شما
ادامه