کد خبر: ۳۷۵۴۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر



بیشترین محل درآمد مردم استان آذربایجان غربی از بخش کشاورزی و دامپروری است و همین موضوع باعث شده تا نیاز استان به متخصصان دامپزشکی برای کنترل سلامت دام‌ها ضروری به نظر آید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، با توجه به جایگاه دامپروری و کشاورزی در استان آذربایجان غربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با تشخیص این موضوع از سال ۶۷ و با راه اندازی رشته دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای درصدد فرصت‌سازی و پاسخگویی به نیازهای دامپزشکی استان برآمد.

امروز با گذشت نزدیک به ۳۰ سال از آن روزها، علاوه بر ایجاد دانشکده‌ای مجهز با حدود ۳۰ عضو هیات علمی تمام وقت در واحد ارومیه مختص این رشته، آزمایشگاه‌های مختلف از جمله آزمایشگاه مرجع، درمانگاه تخصصی دام بزرگ، کوچک و طیور، داروخانه و کلینیک‌های مجهزی در دانشگاه و شهر در حوزه دامپزشکی وابسته به دانشگاه آزاد واحد ارومیه فعالیت می‌کنند.

به گفته متخصصان رشته دامپزشکی این دانشگاه، این تعداد استاد در یک رشته یکی از علل پیشرفت چشمگیر دامپزشکی استان به شمار می‌آیند. اکنون ۴۳۰ نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی و چهار نفر در مقطع دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی مشغول به تحصیل هستند.

از سال ۶۷ تاکنون تعداد یک هزار و ۳۳۰ نفر دانشجوی رشته دکتری دامپزشکی نیز در این دانشکده با مدرک دکتری حرفه‌ای دامپزشکی فارغ التحصیل شده‌اند.

مناسبت روز ملی دامپزشکی باعث شد تا در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی، رئیس دانشکده دامپزشکی واحد ارومیه و دو نفر از استادان با سابقه این دانشگاه بیشتر به کارکرد رشته دامپزشکی در این استان بپردازیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی هم معتقد است که نقش دامپزشکان در سلامت جامعه انسانی مهم است، پس نباید نقش دامپزشکان مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد.




«دکتر عزیز جوان پور» تاکید می کند: نقش دامپزشک در افزایش بهره‌وری تولیدات دامی که سهم قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده از اهمیت بالایی برخوردار است. ‌دامپزشکی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی سلامت جامعه محسوب می‌شود و اگر یک دامپزشک وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درباره کدرشته های دامپزشکی می‌گوید: این دانشکده دارای رشته‌های دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی، دکتری تخصصی آسیب‌شناسی دامپزشکی، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی، کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی است.

«دکتر مهدی رضایی» تاکید می کند: درمانگاه های تخصصی دانشکده دامپزشکی با دریافت هزینه پایین‌تر از تعرفه‌های مصوب به صورت آموزشی در بخش‌های مختلف به متقاضیان خدمات می‌دهد.




رضایی در واکنش به تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته می‌گوید: افزایش فارغ التحصیلان بیکار رشته دامپزشکی از اصلی‌ترین مشکلات کنونی این رشته محسوب می‌شود.




تعدد دانشکده‌های دامپزشکی در سطح کشور و نبود برنامه‌ریزی‌های مناسب از اصلی‌ترین دغدغه‌های رشته دامپزشکی در شرایط کنونی است؛ این جمله را رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و دانشیار انگل‌شناسی واحد ارومیه می‌گوید.

«دکتر سهراب رسولی» می‌افزاید: نظام دامپزشکی انسجام لازم مانند نظام پزشکی را ندارد و نبود سیاست‌گذاری‌های مناسب، سبب افزایش بیکاران در حوزه دامپزشکی شده است.

«دکتر محمد حسین صادقی» استاد پیشکسوت این دانشگاه نیز معتقد است که در شرایط حاضر رشته دانشگاهی که نتواند علم را به ثروت تبدیل کند محکوم به شکست است. موفقیت دانشکده‌های دامپزشکی در گرو حرکت در مسیر کارآفرینی و تولید ثروت است.

استادیار دانشکده دامپزشکی واحد ارومیه از قدیمی بودن سرفصل دروس انتقاد کرده و تاکید می‌کند: این موضوع از مشکلات اصلی رشته دامپزشکی است و باید سرفصل‌ها با تعریف جدید به سمت عمل‌گرایی پیش رود تا نیروهایی تربیت شوند که به طور عملی وارد بازار کار شوند.




هر چند تلاش یک دانشگاه در یک حوزه تخصصی مانند دامپزشکی برای استانی به وسعت آذرباجان غربی ناکافی است، اما نگاه رو به جلو و درآمدزا می‌تواند تاثیر شگرفی روی پیشرفت آن حوزه در آینده نزدیک داشته باشد.

همانطور که دامپزشکی در ۳۰ سال گذشته در این استان رشد چشمگیری داشته و این پیشرفت را مرهون دانشگاه آزاد اسلامی است، با نگاه درست مسئولان دانشگاه، رشته‌های مهم و اقتصادی بسیاری نیز همچون دامپزشکی می‌تواند با همت دانشگاه باعث پیشرفت، اشتغال‌زایی و رونق بیش از پیش استان شود.


انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
کارخانه ساخت بیکاران اینده.چه افتخاری دارد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
بنده خودم فارغ التحصیل همین دانشکده هستم ، بسیاری از اساتید ، همچون بخش طیور واقعا چیزی به دانشجو‌یاد ندادند ...............، یا درس متابولیک که هیچ‌کس چیزی یاد نگرفت ، یا فیزیولوژی که توسط یک استاد اونم در ترکیه رزیدنت بود تدریس نشد ، ماحصل اون یکسری فارغ التحصیل بیکار ، باور ندارید با من مصاحبه کنید تا اسنادشو نشان بدم ، ................. هم متاسفانه تنها به فکر داروخانه ها و‌هم صنف های خود هست ، امیدوارم در اینده کمیت عامل مهم برای دانشگاه ازاد نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
فکر کنم استان ها ی غرب کشور بیش از حد دانشکده ی دامپزشکی دارند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
3
اخه دانشگاه ازاد عزیز چرا این کارو میکنی...بابا به خدا دامپزشکای دانشگاه سراسری هم کار ندارن...خود من بعد از هفت سال گذشت از فارغ التحصیلی هنوز نتونستم یک شغل گیر بیارم...خدا لعنت کنه من و که بدون تحقیق این رشته رو برای ادامه تحصیل انتخاب کردم حتما یک دامپزشک با ید بره جلوی وزارت خونه خودش و بسوزونه تا شما دست از سره دامپزشکی برداری....بابا به خدا اکثرا بیکارن نکنید تو به مقدسات عالم نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
افتخار می کنه که پایینتر از تعرفه خدمات ارائه میکنن برادر من این تخلف و خیانته استاد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
آذربایجان غربی و شرقی اوضاع افتضاح کارفرما حتی با حداقل کارگری هم حاضر نیست قرارداد بنویسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
اداره دامپزشکی ...... مخالف تعرفه های نظام دامپزشکی هست وعلیه نظام دامپزشکی
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
چخبره همین الانشم دامپزشک زیاد تر از حد نیازه دوستان دانشگاه آزاد اینا دانشجو میگیرن شما چرا میخونی؟
سکوت نشانه رضایت نیست!
|
United States of America
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
آفرین به مسئولین بالارتبه کشور،مخصوصا نمایندگان دولت(اول نمایندگان مردم بودن ،الان بهتره بگیم نمایندگان دولت!!).حرف رو یه بار می گن،البته مسئولین کشورهای پیشرفته،نگفته،مشکل رو شناسایی و رفع می کنند.مشکلات پیش پا افتاده ای مثل بیکاری که الان دمار از روزگار جامعه ایران به علت عمکرد مدیران نالایق درآورده(البته سیاست خوبیه، بیکار موندن یعنی وابستگی و تبعیت بیشتر از دولت و ...).این مشکل به راحتی توسط این همه مسئول و کارشناس و دکتر و نماینده و غیره با این همه ذخایر طبیعی و غیره حل می شه ولی کسی ظاهرا علاقه ای به این کار نداره البته به مصلحت هم نیست!!حرف رو یه بار می زنن عاقل می فهمه و عملکرد مناسب نشون می ده.اینقدر مثال و رشته و این دانشگاه رفتن و اون سازمان رفتن برای نشون دادن وضعیت اسفبار دامپزشک لازم نیست.همه می دونن.ولی اختیار و اجرا دست عده ای محدود هست.عاقبت مردم واقعی ایران به خیر بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
1
1
بنده نزدیک به دو دهه کلینیسین بخش خصوصی بودم و گرایشم در فعالیت دام بزرگ و عمدتاً نشخوارکنندگان بود. بگذریم از اینکه از طبابتم در مجموع چیزی در حد بخور و نمیر بود اما از بطور مشخص سال 1386 به بعد به علت موج خشکسالی و افزایش وحشتناک قیمت علوفه و دیگر نهاده های خوراک دام و از طرف دیگر تقریباً عدم افزایش بهای شیر، جمعیت دام و بطور برجسته جمعیت گاوهای منطقه بطور چشمگیری کاهش پیدا کرد تا آنجا که میزان فعالیت بنده که اگر حمل خودستایی نباشد یکی از بهترینها بودم به زیر 5 درصد قبل از این زمان کاهش پیدا کرد و هرگز هم به 10 درصد حجم قبلی افزایش پیدا نکرد بطوری که قبل از این زمان که بنده روز و شب نداشتم و مدام در فعالیت بودم و شبها از فرط خستگی کار روزانه دعا میکردم دیگر شب کسی با من تماس نگیرد طوری شد که خانه نشین شدم و دعا میکردم کسی برای ویزیت دامش با من تماس بگیرد. اما از طرف دیگر ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره دکترای عمومی و تخصصی دامپزشکی هم در دانشگاه دولتی ارومیه افزایش پیدا کرده هم در دانشگاه آزاد واحد ارومیه! خدا وکیلی این افزایش ظرفیت بر اساس نیاز منطقه یا کلاً جامعه بوده یا بر اساس منافع دیگر؟! بر اساس این آیه شریفه که فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ، تمامی کسانی که مسئول این وضعیت حرفه دامپزشکی هستند و آرزوها و امید هزاران نفری را که به امید آینده ای بهتر وارد این رشته میشوند و حداقل شش سال از عمر خود را صرف تحصیل در این رشته میکنند و بار مالی زیادی را به خانواده خود تحمیل میکنند ولی پس از فارغ التحصیلی در حسرت یک درآمد بخور و نمیر میمانند، به بازی میگیرند باید در روز حسابرسی پاسخگوی عملکرد خود باشند، گفته باشم بعد نگین نگفتی!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
با با به خدا همه بیکارن نکنید تو جون بچه ها تون نکنید با اینده جوانان بازی نکنید من سه سال فارغ التحصیل شدم از دانشگاه سراسری ارومیه با بالاترین کیفیت اموزش ولی بخدا کار گیر نیاوردم وضعیت دامپزشکی گریه اوره بعد بالای چهارصد نفر توی یک ورودی میگره دانشگاه ازاد بعد افتخارم میکنه...بابا دامپزشکی بالاترین امار بیکاری داره بچه ها اکثرا مسافرکشی میکنن یا مشاغل کاذب نکید تو رو به قران نکنید نابود کردید
دکتر وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
6
جناب دکتری که فارغ التحصیل سراسری ارومیه هستی و بیکاری ،بیکاری شما ناشی از نبود کار نیست ناشی از کم توجهی خودته ،الان خداییش کجای متن بالا اون اساتید گفتن که در یک ورودی 430 نفر جذب کردن ؟؟؟میگه کلا از تمام ورودی ها 430 نفر فعلا مشغول تحصیلن ،لطفا برگرد و تمام جزوه هات رو دقیق بخون
عادت کردن بعضی ها بیکاری خودشون رو گردن هر چیزی میندازن ،هنر داشته باش و یک لاین خوب یاد بگیر برو منطقه محروم و خیلی مناطقی که دامپزشک نیست ،تا دلتون بخواد چنین مناطقی پره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
3
0
از تمام کسانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته رو دارند اکیدا اونها رو از خواندن این رشته باز میدارم زیرا...بازار کار این رشته کاملا اشباعست حتی فارغ التحصيلان سالیان گذشته این رشته کار ندارند...سخت بودن این رشته یک دانشجوی دامپزشکی به اندازه یک دانشجوی پزشکی زحمت میکشد...و دستمزد پایین این حرفه که حتی گاهی کمتر از ماهی یک تومان هستش..به شما توصیه میکنم اکیدا سمت این رشته نرید که اخر و عاقبت نداره اینها توصیه های یک دامپزشک بیکار فارغ التحصيل از بهترین دانشگاه سراسری یعنی تهران هست در حق خودتون ظلم نکید این رشته کار نداره..برید سراغ رشته های دیگر
مسئول فنی خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
فارغ از بحث آزاد و سراسری، به خدا این وضع دانشجوگیری به جنایت علیه دامپزشک تبدیل شده است. وزارت علوم هیچ استراتژی خاصی ندارد. سرها همه در گریبان است. خسته شدیم به خدا.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
بعضیها هم عادت کردن هی الکی از این رشته حمایت کنن.. و واقعیت و نبینن اقای محترم بنده در منطقه محروم دارم کار دام بزرگ انجام میدم سال به سال وضع بدتر میشه و جمعیت دامی کشور به دلیل خشک سالی رو به کاهش ...و جمعیت دامپزشک رو به افزایش..واقعیت اینه که وضعیت دامپزشکی واقعا تاسف باره بیکاری به اوجش رسیده دامپزشکی مثل پزشکی نیست که بشه طرح پزشکه خانواده براش گذاشت و در کوچکترین روستا ها فعالیت کرد وقتی جمعیت دامی و روستایی رو به کاهشه بخاطر بی ابی شما از کدوم منطقه محروم حرف میزنی اوضاع کار به قدری خرابه که دوتا دامپزشکم برای منطقه من زیاد چه برسه این حجم زیاد فارغ التحصیل خصوصا دانشکده دامپزشکی شوشتر و بافت ...دامپزشکی نابود شد وسلام
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
همین الان کار برای ده نفر دامپزشکم توی این کشور نیست چه برسه این تعداد دامپزشک تازه اگر هم کارباشه کاربا چه حقوقی زیر هشتصد تومان ..کار دام بزرگ و مرغداری هم جای خود داره که بیشتر اوقات پول دامپزشک و نمیدن...اکثرا دامپزشکا خصوصا دانشگاه سراسری رتبه قولی رشته هایی مثل پرستاری و حسابداری میارن این رشته ها بازار کارش بهتره خودم من میتونستم به راحتی رشته ای مثل پرستاری یا کارشناسی رادیولوژی بخوانم اونم در بهترین
دانشگاه اما متاسفانه بخاطر علاقه دامپزشکی انتخاب کردم و الان پشیمانم چون بازار کار این رشته کاملا اشباعست و مسیولین این رشته هم اصلا به فکر این رشته نیستند روز به روز دانشکده ها رو زیاد میکنن ...واقعا دامپزشکا بدبختن یک رشتا هرچقدر هم قشنگ باشه هرچقدر هم علاقه باشه وقتی یک رشته کار نداشته باشه بی ارزش میشه دامپزشکی الان بخاطر نداشتن کار و تعداد زیاد دامپزشک بی ارزش شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
واقعا مسولان دنبال چی هستن چی از جون این رشته میخوان طرح هر گوسفتد یک دامپزشک یا هر گاو یک دامپزشک و دارن اجرا میکنن بابا چهار تا دانشکده دامپزشکی ام زیاده توی این کشور که هی جمعیت روستایی کاهش میابد و جمعیت شهریش افزایش ...چقدر تهران گنجایش کلینک دام کوچک و چقدر پتانسیل زدن داروخانه هست دیگه اقایون دامپزشکی مثل رشته های دیگر نیست زود اشباع میشه.. حتی متخصصین این رشته بیکار هستن...باور کنید ما مناطق محروم هم رفتیم حتی اونجا هم تعداد دامپزشک زیاد شده..بازار کار خراب و اشباع ست...اکثرا یا دامپزشکا بیکارن یا رو به مشاغل کاذب اوردن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
واقعا بعضی ها چطور میرن پول میدن و رشته ای میخوانن که ته اش بیکاریه حیف پول و صرف هزینه نیست دامپزشکی اصلا کار نداره نگاه به استثناء ات نکینید و چند نفر که کار دارن.. اکثریت این رشته حتی بچه هایی که خیلی باسوادن توی این رشته بیکارن بطور کلی امار بیکاری این رشته بالاست پولتون دور نریزید ...بعضیا هی میان میگن اگر سواد داشته باشید یا اگر برید منطقه محروم کار هست نه برادر من دامپزشکی اشباع ست...و وضعیتش خرابه..خود من به شخصه اشخاص باسوادی میشناسم که از بهترین دانشگاهها در این رشته فارغ التحصيل شدن اما بیکارن بازار کار این رشته شدیدا اشباعست از اما گفتن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
اگر اون دنیایی باشه اگر خدایی باشه که هست من اون دنیا میگذرم از همه کسایی که دامپزشکی به این روز انداختن واگذارشون کردن به خدا
نظر شما
ادامه