کد خبر: ۳۷۵۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر



مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ضرورت دارد در زمان واکسینه کردن علیه هاری بین ۶۰ تا ۷۰ درصد سگ‌های ولگرد سیستان از بین بروند چرا که تاثیر واکسن هاری یک ساله است و در صورتی که بخش عمده سگ‌ها تلف نشوند مجدد خطر شیوع هاری در منطقه وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر سید مهدی حسینی» با تاکید بر اینکه پرسنل دامپزشکی به صورت گمنام برای تامین سلامت جامعه تلاش می‌کنند، اظهار داشت: همکاران ما در استان مرزی سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام بوده و همواره در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان افزود: بیماری‌هایی از جمله هاری، سل و تب کنگو تنها نمونه‌هایی از ۸۳۲ بیماری مشترک میان انسان و دام است که کار اکیپ‌های دامپزشکی را بسیار پر خطر کرده و آن‌ها را همواره در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پرسنل ما در این استان کار بسیار پرخطری دارند چرا که علاوه بر بالا بودن خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، افراد مختلف که در زمینه عرضه فرآورده‌های گوشتی غیربهداشتی فعالیت دارند بعضاً با سلاح سرد و حتی گرم پرسنل ما را تهدید می‌کنند اما آنها در مسیر تامین سلامت مردم همواره ثابت قدم هستند.

سیستان و بلوچستان از لحاظ عوامل افونی در منطقه‌ خطر قرار دارد

حسینی با تاکید بر اینکه تامین بهداشت دام و بهداشت فرآورده‌های دامی اولویت کاری دامپزشکی محسوب می‌شود، افزود: کشور مااز لحاظ عوامل افونی در یکی از پرخطرترین نقاط دنیا قرار دارد و استان سیستان و بلوچستان نیز در میان استان‌های کشور بیش از همه استان‌ها در شرایط خطر است چرا که همسایگی با افغانستان و پاکستان و ورود دام از این کشورها همواره به عنوان یک تهدید در زمینه انتقال بیماری‌های عفونی دامی محسوب می‌شود و این امر وظیفه دامپزشکی استان را سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: علاوه بر آن ما در نقاطی از استان شاهد مهاجرت پرندگان هستیم که در برخی موارد دارای بیماری هستند و می‌توانند برای گونه‌های جانوری در استان یک تهدید محسوب شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در این موقعیت جغرافیایی خاص و واردات بخش عمده‌ای از گوشت کشور از طریق این استان به نوعی دروازه امنیت غذایی و سلامت کشور محسوب می‌شود، افزود: با توجه به این شرایط حساس نیاز است سایر دستگاه‌های مرتبط به ویژه فرمانداری‌ها و نیروی انتظامی و همچنین مردم جهت تامین سلامت همکاری نزدیک‌تری با دامپزشکی داشته باشند.

رسانه‌ها در زمینه تغییر الگوی مصرف فرآورده‌های دامی نقش‌آفرینی کنند

حسینی اضافه کرد: امنیت غذایی از حوزه‌هایی است که پرسنل نیروی انتظامی استان در این زمینه همکاری خوبی با ما دارند و علاوه بر این قشر پرتلاش، مردم نیز می‌توانند از طریق عدم تهیه فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود از مراکز غیرمجاز و بدون پروانه، کمک زیادی به تامین امنیت غذایی در جامعه داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: افرادی که در زمینه عرضه بدون مجوز فرآورده‌های خام دامی فعالیت دارند و از این راه سودهای فراوانی کسب می‌کنند، تاکید دارند که مردم باید ذبح دام را ببینند و با تغییر الگوی مصرف فرآورده های خام دامی مخالف هستند؛ مردم استان باید در راستای تامین سلامت خود در این زمینه آگاهی بیشتری کسب کنند و روی خرید فرآورده‌های گوشتی از مراکز عرضه معتبر تاکید کنند.

وی اضافه کرد: تجربه ثابت کرده در صورت افزایش آگاهی مردم، آنها با خرید فرآورده‌های دامی بسته‌بندی که در کشتارگاه‌های مجاز تهیه شده مشکلی ندارند اما در این میان برخی که منفعت آنها در عرضه غیربهداشتی نهفته است به دنبال جلوگیری از این تغییر در الگوی مصرف هستند و بدون شک اینجاست که نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ می‌شود، چرا که اصحاب رسانه می‌توانند در زمینه تغییر الگوی مصرف مردم بسیار موثر باشند.

ناظران شرعی در تمام کشتارگاه‌های استان مستقر هستند

حسینی با اشاره به اینکه دام سالم، غذای سالم و انسان سالم شعار اصلی سازمان دامپزشکی کشور است، افزود: در بحث بهداشت دام که از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی است، کنترل بیماری‌های دامی در تامین پروتئین کافی در گوشت دام بسیار موثر است، چرا که درمان بیماری‌های دام نیازمند مصرف دارو است و این مصرف دارو می‌تواند پروتئین موجود در گوشت دام را کاهش دهد و حتی در مواردی مصرف بدون نظارت دارو می‌تواند برای مصرف‌کننده گوشت دام خطرآفرین باشد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بنابراین همکاران ما در ادارات دامپزشکی سطح استان در زمینه بهداشت دام بسیار حساس هستند و در این زمینه نظارت و کنترل دقیقی دارند. همچنین در بحث نظارت بر ذبح شرعی در حال حاضر در تمام کشتارگاه‌های فعال سطح استان ناظر شرعی مستقر است که بر کار ذبح‌کنندگان نظارت دارند و در طول سال کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متعدد برای آنها برگزار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳ ناظران شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز عمل‌آوری و فرآوری فرآورده‌های دامی سطح استان مستقر هستند؛ علاوه بر آن در راستای ترویج ذبح بهداشتی و اسلامی دام تاکنون ۴۵ نفر از ذابحین سطح استان به همت ادارات دامپزشکی تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

ضرورت اتلاف ۷۰ درصد سگ‌های ولگرد منطقه سیستان

حسینی به گسترش ویروس هاری میان سگ‌های ولگرد و وحوش منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: در زمینه بیماری هاری با توجه به اینکه دام‌ها در منطقه به صورت آزاد چرا می‌کنند و امکان حمله وحوش به آنها وجود دارد، واکسیناسیون دام‌های سیستان با وجود گرانی واکسن در دستور کار قرار گرفت و در این راستا از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار و ۶۲ رأس دام علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با این وجود ضرورت دارد در زمان واکسینه کردن علیه هاری بین ۶۰ تا ۷۰ درصد سگ‌های ولگرد منطقه از بین بروند چرا که تاثیر واکسن هاری یک ساله است و سگ‌ها نیز زاد و ولد دارند و در صورتی که بخش عمده آنها تلف نشوند مجدد خطر شیوع هاری در منطقه وجود دارد.

وی به سیر نزولی بروز کانون‌های بیماری تب‌ برفکی در استان اشاره کرد و گفت: سال ۹۱ حدود ۶۵ کانون بیماری تب برفکی در استان وجود داشت اما در ۶ ماهه نخست امسال تنها ۲ کانون بیماری در استان داشتیم که این امر نشان می‌دهد اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در راستای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری در استان مؤثر واقع شده است.

حسینی افزود: واکسیناسیون دام‌های حساس و اجرای فازهای همزمان واکسیناسیون، مراقبت فعال و غیرفعال بیماری، رعایت مقررات امنیت زیستی، آموزش و اطلاع‌رسانی مناسب، کنترل تردد دام، اصلاح ساختار قرنطینه‌های موقت دامی استان و برقراری مناسب زنجیره سرد واکسن و مواد بیولوژیک از برنامه‌های این اداره‌کل در راستای کنترل و پیشگیری از بروز بیماری تب‌برفکی در استان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت گسترده و هزینه بر دامپزشکی سیستان و بلوچستان در زمینه واکسیناسیون دام(مایه کوبی)، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲ میلیون و۲۹۱ هزار و 518 رأس دام در سطح استان علیه بیماری‌های مختلف مایه کوبی شده و همچنین در زمینه مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو 371 هزار مترمربع به علاوه۱۸۲ هزار و ۵۲۲ راس دام علیه کنه ناقل این بیماری سمپاشی شده است.

وی افزود: با وجود همه اقدامات انجام شده در راستای کنترل بیماری تب کریمه کنگو، از ابتدای سال تاکنون ۴۳ نفر در سطح استان به این بیماری مبتلا شدند که یک مورد آن در شهرستان کنارک منجر به فوت شد؛ البته فوت این فرد به دلیل کمکاری پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی نبود بلکه این فرد به دلیل ابتلا به نوعی بیماری گوارشی و عدم اطلاع این موضوع به پزشک جان خود را از دست داد.

حسینی خاطرنشان کرد: مردم باید جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و دیگر بیماری‌های دامی، گوشت تهیه شده را ۲۴ ساعت قبل از قطعه کردن و مصرف داخل یخچال نگهداری کنند که البته این کار در زمینه افزایش کیفیت گوشت نیز موثر است.

کوهک سراوان، تنها بازارچه مرزی فعال در زمینه واردات دام استان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به مرزهای گسترده که در سیستان و بلوچستان وجود دارد، ممنوعیت واردات دام تنها موجب افزایش قاچاق می‌شود و در این راستا با توجه به تاکیدات استاندار در سال‌های اخیر ما واردات با نظارت دام را تسهیل کردیم و همواره تلاش داریم تا واردکنندگان در مسیر واردات با کمترین مشکل مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها بازارچه مرزی کوهک شهرستان سراوان در زمینه واردات دام فعال است، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۸۰۰ رأس دام از طریق سیستان و بلوچستان به کشور وارد شده و ۹۳ رأس گاو زنده و ۳ هزار و ۸۰۱ نفر شتر زنده از این استان به سایر نقاط کشور حمل شده است.

حسینی با اشاره به اینکهدر این مدت ۲ هزار و ۷۰۰ رأس شتر به استان وارد شده، افزود: خوشبختانه با توجه به راه‌اندازی یک آزمایشگاه مجهز در حال حاضر آزمایش بیماری کرونا که میان شترها رواج دارد در استان انجام می‌شود و همه شترهای وارداتی در این زمینه ابتدا آزمایش شده و سپس به کشتارگاه منتقل می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۹۶۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد، چهار میلیون و ۱۴ هزار و ۹۱۳ کیلوگرم گوشت وکیوم شده گاوی، ۵۱ هزار کیلوگرم گوشت منجمد شتر و ۱۲ هزار و ۴۸۵ کیلوگرم لاشه گوسفند و بز از این استان به سایر نقاط کشور ارسال شده است.

۷۰ درصد ذبح خارج کشتارگاه در استان شرعی نیست

وی با تاکید بر اینکه طبق ارزیابی بازرسان دامپزشکی استان ۷۰ درصد ذبح خارج کشتارگاه در استان به صورت شرعی انجام نمی‌شود، گفت: ذبح غیرمجاز دام در میدان کوزه شهر زاهدان تهدید علیه بهداشت عمومی است و با توجه به اینکه طبق قانون جمع‌آوری دام‌های سرگردان در سطح شهر وظیفه شهرداری محسوب می‌شود، شهرداری زاهدان باید نسبت به جمع‌آوری دام‌های این منطقه اقدام کند.

حسینی خاطرنشان کرد: مردم ما باید بدانند خرید گوشتی که خارج از کشتارگاه کشته شده از لحاظ شرعی مشکل دارد، چرا که عرضه گوشتی که دام آن خارج کشتارگاه ذبح شده خلاف قانون است و بدون شک خلاف قانون خلاف شرع محسوب می‌شود.

رشد ۵ برابری تولید میگو در جنوب استان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۲۰۰ تن میگو از ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری و ۱۰۸ مزرعه ۲۰ هکتاری که مزارع سایت پرورش میگوی منطقه گواتر شهرستان چابهار را تشکیل می‌دهند برداشت و روانه بازار شده، افزود: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ برابر رشد داشته است.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه کنترل بیماری لکه سفید در میگوی تولیدی استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون موردی از بیماری لکه سفید در میگوی تولیدی استان گزارش نشده و موارد ذکر شده در برخی رسانه‌ها شایعه است.

حسینی خاطرنشان کرد:پرورش میگو اقدامی مناسب در راستای حفظ گونه‌های ارزشمند غذایی است و ذخیره‌سازی آن در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود و در این راستا امسال با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده میگوی مولد و بچه میگو در سیستان و بلوچستان تولید و به سایر استان‌های کشور صادر شده است.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
واقعا تاسف بار است که تو هاری هم مشکل داریم ارگانهای مسئول همت کنید که از دست رفتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
اصلا مهم نیست
انجمن حمایت از حیوانات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
بسیار متاسفیم که علی رغم این همه فعالیت گروه های مختلف در حمایت از حیوانات و از قضا ماهیت رشته دامپزشکی در نجات جان حیوانات ، مدیرکل دامپزشکی یک استان با کمال صراحت و با استفاده از تریبون دولتی .................... میفرماید برای پیشگیری از هاری باید ۶۰ تا ۷۰ درصد سگاها را از بین برد !!!!

واقفا متاسفیم برای این سازمان ...................
نظر شما
ادامه