کد خبر: ۳۷۵۵۵
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم جمع‌بندی نقطه نظر کارگروه را در شورای آینده ارائه دهیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به تساهل اعتقاد دارد و تسامح را در عمل به کار می‌بندد. با همان نجابت همیشگی، عملکرد قابل قبولی در راس سازمان نظام دامپزشکی از خود به جای گذاشته است. «دکتر محمدرضا صفری» در مراسم روز ملی دامپزشکی سخنرانی کوبنده‌ای کرد و تحسین بسیاری از هم صنفان خود را برانگیخت. در حاشیه برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی، گفتوگویی را با رئیس سازمان نظام دامپزشکی انجام دادهایم که تقدیم میگردد:

حکیم مهر: آقای دکتر، تعامل میان سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم دوره ۲۰ ساله گذشته یعنی از زمان شکل‌گیری سازمان نظام دامپزشکی تا امروز را بررسی کنیم، این ارتباط نشیب و فرازهای زیادی داشته است. در برآیند کلی، نظر من این است که روابط خوبی وجود نداشته است. در دوره قبل از بنده تنش‌های فراوانی وجود داشت و سازمان نظام عملا دچار رکود در کار خود شده بود. در دوره بنده نیز در ابتدا، خوب شروع کردیم اما بلافاصله روابط دچار اشکال شد.

حکیم مهر: چرا روابط دچار اشکال شد؟

شاید به دو دلیل بتوان اشاره کرد؛ تلقی کلی و تعریف عمومی که سازمان دامپزشکی و چه بسا خیلی‌ها در دولت از حاکمیت دارند، آنچنان مبسوط و باز است که روی هر چیزی می‌توانند نام حاکمیت قرار دهند، آن را قفل کنند و بگویند باید دست ما باشد. در حالی که تعریف حاکمیت، دولت تسهیل‌گر است نه دولت چماق به دست. نگاه سازمان دامپزشکی به حاکمیت کماکان این‌گونه است، یعنی گمان می‌کند که حاکمیت باید شمشیر برنده باشد و اجازه ندهد که خدایی نکرده کسی راهی را به خطا برود. یک تعریف هم مربوط به قوانینی مثل قانون نظام جامع دامپروری و قانون افزایش بهر‌ه‌وری است که در مجلس وضع شده است.

در حدود ۴ سال گذشته که بنده مسئولیت داشتم، بزرگترین چالش‌ها را با سازمان دامپزشکی، در نوع نگاه این سازمان به این ۲ قانون داشتیم، به خصوص قانون افزایش بهره‌وری. نام قانون، «افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی» و شروع قانون با نگاه به بخش خصوصی کشاورزی و دامپزشکی یعنی صاحبان فن است. ماده ۲ قانون می‌گوید اگر قصد داریم در بخش کشاورزی، بهره‌وری ارتقا یابد، باید از خدمات کارشناسان این بخش استفاده شود. آن وقت می‌گوید اگر می‌خواهید استفاده کنید و به حضور دامپزشکی در بخش خصوصی و کشاورزی سامان دهید، تولیت امر را به خود آنها بسپارید. یعنی ما مبدا صدور پروانه‌ها و تعیین ظرفیت‌ها باشیم؛ نظارت اولیه را انجام دهیم؛ سازمان دامپزشکی سیاست‌گذار و ضابطه نویس و ناظر عالی باشد. من این را قبول ندارم. به این خاطر ما با چالش‌های بدی مواجه شدیم. البته ما هیچ زمان شروع کننده نبودیم، اما گاهی مجبور بودیم از جایگاه سازمانی و همکاران بخش خصوصی صیانت کنیم.

حرفه، هزینه‌های زیادی برای این اختلافات در این سال‌ها داد. البته سازمان نظام توانست کار خود را شروع کند و پیش ببرد، اما خیلی بهتر از این می‌توانستیم کار و از این ظرفیت استفاده کنیم. البته همین چالش‌ها هم نوعی تجربه و نیاز بود برای بزرگ شدن.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از مناسبات در دوره جدید چیست؟

با حضور دکتر رفیعی‌پور، ‌با شناختی که از حدود ۲۶ سال پیش از ایشان دارم و اینکه ایشان یک دوره طولانی رئیس نظام دامپزشکی استان بودند، امیدوارم با ملاحظه جایگاه حاکمیت که ما هم به آن اعتقاد داریم، شرایط بهتر شود. ما باید سازمان دامپزشکی را تقویت کنیم، اگر سازمان تقویت شود، ما تقویت می‌شویم و اگر ما تقویت شویم، سازمان تقویت می‌شود. در کل امیدوار هستم که آینده بهتر از گذشته باشد.

حکیم مهر: به طور کلی سازمان نظام دامپزشکی چقدر قدرت اعمال دارد؟ اگر بخواهیم مقایسه‌ای با صنف پزشکان انجام دهیم، الان سازمان نظام پزشکی به درجه‌ای از قدرت و اعتبار رسیده که شخص وزیر بهداشت می‌داند که باید برای پیشبرد برنامه‌ها، باید به نوعی موازنه با این سازمان تن دهد. آیا سازمان نظام دامپزشکی مانند بسیاری از تشکل‌های صنفی این ممکلت حالت فرمایشی دارد یا خیر؟

ما برخی انجمن‌ها را داریم که مطالبه‌گر حقوق خود هستند و حوزه اختیارات محدودی دارند. سازمان نظام دامپزشکی اما یک نهاد قانونی مستقل غیر دولتی است. ما ۲ دسته قوانین داریم؛ یک دسته قانون تاسیس ما و آیین‌نامه‌های مرتبط است. ما به منظور ساماندهی فعالیت‌های حرفه‌ای دامپزشکی، نظارت در قالب هیات‌های بدوی و عالی انتظامی، همکاری در آموزش و پژوهش و کمک به دستگاه دولتی و همچنین استانداردسازی فعالیت‌های حرفه‌ای و ... تاسیس شدیم. این یک جایگاه قانونی است.

به دنبال آن قانون نظام جامع دامپروری، صدور پروانه‌های دام، طیور و آبزیان را به ما سپرده است. در چند سال اخیر بیش از ۵۷ هزار فقره پروانه صادر یا تمدید کرده‌ایم. قانون، افزایش بهره‌وری صدور پروانه‌های کلینیک، داروخانه، آزمایشگاه و شرکت‌های حوزه دامپزشکی، تعیین ظرفیت و رتبه‌بندی را به ما سپرده است. حتی در ماده ۳ همین قانون اشاره شده کسانی که می‌خواهند در بخش کشاورزی از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند، باید از کارشناسان مورد تایید سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی استفاده کنند، لذا باور من این است که به اتکای قوانین، قدرت ما از همه نظام‌های دیگر بیشتر است.

حکیم مهر: پس اشکال کجاست؟

اشکال در این است که در جایی مثل نظام پزشکی، همه پزشکان جزء خانواده نظام پزشکی هستند و از پروانه اشتغال، کار و مطب بهره‌مند می‌شوند. برای شخص وزیر بهداشت این افتخار است که از رئیس نظام پزشکی پروانه بگیرد و آن را در صدا و سیما نشان دهد، اما بسیاری از همکاران ما در سازمان دامپزشکی از روز اول یعنی همان ۲۰ سال پیش که به نظام دامپزشکی رای داده‌اند، تا همین حالا حتی نیامده‌اند که عضویت خود را تمدید کنند. وقتی بسیاری از صداهای منتقدی که در فضای مجازی می‌شنوید را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که هر کدام حتی تا ۱۵ سال حق عضویت خود را نپرداخته‌اند، اما امروز به دنبال شفافیت مالی نظام هستند. مشکل ما این است که بدنه دولتی دامپزشکی خود را از نظام دامپزشکی جدا کرده است. در حالی که در وزارت بهداشت به این شکل نیست و همه با هم هستند. طبیعتا می‌توانند یکدیگر را حمایت کنند و پوشش دهند.

حکیم مهر: در هر صورت به نظر می‌رسد که سازمان نظام دامپزشکی آنطور که باید از جایگاه قانونی و قدرت خود استفاده نکرده است. کمااینکه همین الان ادارات کل ما پروانه صادر می‌کنند، در صورتی که این یک کار غیرقانونی است.

دلیل آن این است که آن سمت ماجرا سازمان دامپزشکی بوده است. رئیس پیشین سازمان دامپزشکی مکاتبه‌ای با استان‌ها کردند و تفاهم ۲ رئیس قبلی سازمان در ۱۰ سال گذشته مبنی‌بر اینکه بازآموزی دامپزشکی را نظام دامپزشکی انجام دهد،‌ ملغی اعلام کردند. ببینید، ما می‌توانیم از طریق مراجع قانونی با همه اینها برخورد کنیم، اما مصلحت را در این می‌بینیم که به خاطر حفظ شأن حرفه در کلان قضیه، و صیانت از جایگاه حرفه، با صبر و حوصله و طمأنینه جلو برویم.

حکیم مهر: این صبر و حوصله در طولانی مدت، صدمه‌ای به اقتدار سازمان نظام دامپزشکی نمی‌زند؟

بالاخره آسیب خود را می‌زند. ما سر همین قانون افزایش بهره‌وری، دچار یک به هم ریختگی هستیم. ما پروانه صادر می‌کنیم و سازمان دامپزشکی هم پروانه صادر می‌کند. آنها خیلی جاها بدون ارزشیابی تمدید می‌کنند و ... این اشکالی است که منجر می‌شود همکاران در بخش خصوصی سر در گم شوند و خیلی از آنها با شکایت سازمان دامپزشکی، راهی پاسگاه و دادگاه شوند. ما بردباری خود را بیشتر از حد نشان دادیم که ببینیم آیا سازمان دامپزشکی مسیر خود را شفاف می‌کند یا خیر؟ امیدوار هستیم که در دوره جدید با دکتر رفیعی‌پور این موضوع سریع تعیین تکلیف شود تا همکاران از اینکه یک سازمان نظام دارند، بتوانند با آسایش و آرامش خیال به فعالیت‌های حرفه‌ای خود بپردازند، نه اینکه بین ما و آنها نوسان وجود داشته باشد.

حکیم مهر: نتیجه کارگروه الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت چه شد؟

هنوز جمع‌بندی نکرده‌ایم. جلسه گذاشتیم، دوستان نقطه نظرات خود را گفتند و قرار بر این شد که دیدگاه‌‌های خود را کامل‌تر بیان کنند. امیدواریم بتوانیم جمع‌بندی نقطه نظر کارگروه را در شورای آینده ارائه دهیم.

حکیم مهر: نظر شخصی خود شما به‌عنوان یک دامپزشک و نه به‌عنوان رئیس سازمان نظام دامپزشکی در مورد این انتقال چیست؟

من اعتقاد دارم تا خود ما قوی نشویم، مهم نیست کجا باشیم. انسان ضعیف هرجا که باشد ضعیف است و انسان قوی نیز همیشه قوی است. وزارت بهداشت با وضعیتی که امروز دارد، تمایلی به الحاق ندارد. ما از وزارت بهداشتی که یک ریال از اعتبارات خود را صرف کالای دامپزشکی در حوزه سلامت نمی‌کند، انتظار داریم در آنجا برای ما فرش قرمز پهن کند؟ ما باید واقعیت‌ها را ببینیم. درست است که همکاران ما با دغدغه، نگرانی و مشکلات زیادی مواجه هستند و در بخش خصوصی وضع نامطلوبی داریم. در اشتغال، در درآمد آبرومند، در منزلت حرفه‌ای مشکلات زیادی داریم، اما نباید مشکلات ما را از چاله به چاه بیندازد. ما باید یک سازمان دامپزشکی قدرتمند داشته باشیم که از سطح دانش بالا برخوردار باشد. جایگاه، منزلت قانونی و حرفه‌ای و ساختارمند آن ارتقا پیدا کرده باشد تا جایی که دیگران درخواست کنند که تشکیلات ما به آنها بپیوندد. با این وضع موجود، فکر کنم که اتفاق مثبتی قابل تصور نیست.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

بنده هر روز چند مرتبه این سایت خبری را چک می‌کنم. روند یک سال اخیر این پایگاه خبری خیلی بهتر شده است، نقش و جایگاه خوبی در حرفه دارد و اطلاع‌رسانی قابل اعتمادی را در بخش انجام می‌دهد. چقدر خوب است که ما رسانه‌های فراوانی در بخش دامپزشکی داشته باشیم. چراکه هشیاری، اگاهی و هوشمندی حرفه‌ای به ما کمک می‌کند منزلت بالاتری به دست بیاوریم.

اتفاقات چند سال اخیر در محدود کردن فضای دانشگاه‌ها، آن ۵ دانشکده‌ای که اجازه ندادیم شکل بگیرد، همین دانشکده بافت که الان پیگیر هستیم که سامان پیدا کند، این قوانینی که در مجلس در حمایت از حرفه دامپزشکی است، نشانگر فعالیت اعضاست. این تریبون‌های متعددی که ایجاد شده و تلاشی که اعضا می‌کنند که اثبات کنند نقش موثری داریم و باید به آن توجه شود، اثرات خود را داشته است.

گام‌ بعدی این است که ما حالا اذهان را روشن کردیم و نگاه‌ها به سمت ما مثبت شد، این نگاه‌ها باید تبدیل به برنامه و عملیات شود مگر نه در همین حد متوقف می‌ماند و چه بسا که ما گرفتار می‌شویم. کسانی در پشت تریبون‌های مختلف صحبت می‌کنند، فردا می‌گویند ما که همه چیز را گفتیم، گفتیم در کنار شما هستیم و شما را درک می‌کنیمِ، شما پا پیش نگذاشتید. لذا بنده این حرکت‌هایی که در کلان حرفه شروع شده را به فال نیک می‌گیرم و آنها را اثربخش و ارزشمند می‌دانم. ان شاالله وحدت رویه ایجاد شود، فلش‌ها در یک مسیر حرکت کنند و بتوانیم دستاوردهای زیادی برای حرفه و مردم داشته باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
حیرت زده.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
2
پس خوبه شما وسازمان تا به مبارزه باهم سرگرمید وضه دامپزشکی بدترمیشود.گفتن بعضی ها14سال حق عضویت ندادندخوب بدن که چی بشه کدام امتیازومنفعت گیرشان میاد!!!!!.بعدگفتن ماتاقوی نشدیم مهم نیست درکجا باشیم!!!!.چرا خیلی مهم است دروزارت گوجه باشد بهتراست یادروزارت بهداشت.بعدگفتن تا قوی نشدیم نریم جای دیگرخوب حالاشمایه20سال دیگرصبرکنید تاقوی شین.دامپزشکی هم بدتربه قهقرا میرود.حق گرفتنی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
2
فقط حرف های ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
دکتر صفری نسبت به رئیس پیشین نظلم پیگیر تر هستند.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
1
0
احسنت به دکتر صفری مثل همیشه با تدبیر و جامع نگر جواب سوالات رو دادن.واقعا که لازم است دوستان دولتی غیر از مطالبه گر بودن از نظام در پیشبرد اهداف نظام صنفی خود کمک کننده نیز باشند
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
با سلام خدمت اقای دکتر ما جامعه دامپزشکان شما را به عنوان فردی که دلسوز خادمان بهداشت و سلامت جامعه هستند میشناسیم امیداست که با خواسته اکثریت جامعه دامپزشکی و اساتید دانشگاه ها که الحاق به وزارت بهداشت میباشد همراهی لازم را بفرمایید. این مهم را به دفعات در قالب نامه های مختلف به مسیولین و نظرسنجی های حکیم مهر و تجمع اخیردر مجلس میتوان دریافت. بی توجهی به خواسته اکثریت دامپزشکان این سرزمین بی انصافی است کما اینکه بارها مصادیق بی توجهی وزارت کشاورزی به پزشکان دام را دیده ایم چه در بخش دولتی و چه خصوصی. امید است در جلسات اینده تان تصمیمات مهمی که برای نسل های اینده دامپزشکی هم مفید باشد بگیرید و نام نیکویی از خود باقی گذارید.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
با سلام
جناب آقای دکتر شما یکی از افرادی هستید که زیر بار ظلم رفته اید واز نظام دامپروری دفاع وپیروی میکنید.
نظام دامپروری که به آن می بالید جهت ریشه کنی کل دامپزشکی روی کار آمد.وشما ندانسته یا دانسته دارید تیشه به ریشه دامپزشکی میزنید .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
آقای دکتر صفری با سلام وعرض ادب ، از شما درخواست می گردد برای روشن شدن اذهان همکاران دامپزشکی یکبارهم شده درخصوص شفافیت مالی ودخل وخرج سازمان نظام صحبت نمایند. درزمانی که نظام فاقد درامدهای فعلی بود بهتر اداره می شدوتا حتی امکان انقدر شاهد تنش بین دومجموعه بزرک دامپزشکی (سازمان دامپزشکی وسازمان نظام دامپزشکی )نبودیم ودرحال حاضر دامپزشکی تا این حد منفعل نگردیده بود. درضمن درخصوص عدم پرداخت حق عضویت سالیانه همکاران دولتی درنظام دامپزشکی خاطرتان عرض می گردد که متاسفانه بعلت عدم امکان انجام کار همکاران بخش دولتی در اموردرمانی ومسئولیت فنی وبهداشتی واحدهای دامی وطیور بعلت قانون نانوشته سازمان دامپزشکی کشور ونامحدودگردیدن انجام هرگونه فعالیت صرف بخش خصوصی صورت نگرفته چرا که هکاران لزومی درپرداخت حق عضویت نمی بینند. با تشکر
مسوول فنی
|
United States of America
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
2
سایت حکیم مهرشده وسیله تبلیغ نظام دامپزشکی حکیم مهرجان اگربیطرف حرکت نکنیدخیلی ازمخاطبانتون راازدست میدهید یکطرفه به قاضی رفتن بسیارآسان است.
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
باسلام و احترام
جناب آقای دکتر صفری از عدم پرداخت حق عضویت همکاران بخش دولتی می گویند ایشان بفرمایند در سازمان نظام دامپزشکی کوچکترین قدمی که برای اعضاء نظام در بخش دولتی برداشته اند چیست
سازمان نظام دامپزشکی طبق چه قانونی معوقات حق عضویت نظام همکاران بخش دولتی را براساس نرخ روز حساب و همکاران را بدهکار نموده اند
همکاران بخش دولتی حداقل 10 سال حق عضویت به نظام دامپزشکی پرداخت کرده اند با توجه به حذف حق محرومیت از مطب دامپزشکان بخش دولتی از سال 1386 سازمان نظام با این همه ادعا در این زمینه چه کاری انجام داده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
3
........................ هر عقل سلیمی می‌دونه که با رفتن زیر نظر بهداشت شرایط ما از این که هست بدتر نمیشه پس بهتره الکی مانع تراشی نکنن البته تصمیم انتقال در سطوح بالاتر نظام یعنی وزارت بهداشت و مجلس هست و کاری به نظرات نظام دامپزشکی ندارن بنده از دوستان دامپزشکی درخواست دارم همه در صفحه مجازی ایناستاگرامی آقای دکتر حسن هاشمی وزیر محترم بهداشت رفته و درخواست الحاق به وزارت بهداشت را داشته باشیم مگر نه کار با آقایان صفری یا رفیع پور به جایی نمی‌رسد والسلام
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
2
0
از زحمات دکتر صفری و همکارانشان در نظام تشکر می کنم. امیدوارم با مدیریت جدید سازمان دامپزشکی تعامل بین این دو دستگاه افزایش یابد و در جهت حل مشکلات و معضلات دامپزشکی گام بردارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر محمدرضا صفری که نشان داده اند تلاش می کنند به موضوعات عمیق تر نگاه کنند و انصافاً در همایش روز ملی دامپزشکی مسئولانه تر و به دور از شعار زدگی و به به و چه چه های چندش آور، سخنان قابل توجهی گفتند، با هم دیگر نقطه نظرات ایشان را در رابطه با موضوع الحاق به وزارت بهداشت مرور می کنیم:
"1- من اعتقاد دارم تا خود ما قوی نشویم، مهم نیست کجا باشیم. انسان ضعیف هرجا که باشد ضعیف است و انسان قوی نیز همیشه قوی است.
نکته: بیان جناب عالی متین و درست!
ولی آیا تصور نمی فرمایید که علت این ضعف نهادینه و شدید ما،
بودن ما در وزارت جهاد کشاورزی بوده است و

تا در این وزارتخانه باشیم به هیچ عنوان نمی

توان انتظار داشت که قوی بشویم؟!!

مانند مثال معروف مرغ اول بود یا تخم مرغ!

که بالاخره معلوم شد که اول مرغ بوده و پس از

آن مرغ تخم مرغ ساز شده است؟!

بایستی عنایت داشت که همین مشکل ضعف

سازمانی در رابطه با وزارت بهداری سابق هم مطرح بود!

به طوری که پس از الحاق وزارت بهداری و

دانشکده های گروه پزشکی به جز دانشکده

های دامپزشکی به وزارت بهداشت، درمان و

آموزش پزشکی در سال 1365، جهش بسیار

بزرگی هم در آموزش و هم در بخش اجرایی

بهداشت و درمان پدیدار شد و با توجه به ارتقا

بسیاری از شاخص های آموزشی، بهداشت،

سلامت و کنترل بیماری های عفونی انسانی

این الگوی ایرانی مورد استقبال جهانی قرار گرفته است!

بگذریم که عده ای متأسفانه این تغییرات مثبت

ناشی از ادغام آموزش و درمان را نمی بینند و مدام بر نقاظ آن تکیه می کنند!

می خواهم این نکته را عرض کنم که در صورت

ادغام آموزش و اجرای دامپزشکی در وزارت

بهداشت، انشاء الله همین اتفاق مبارک و مثبت

هم در افزایش سطح آموزشی دانشکده های

دامپزشکی به خصوص کاهش تعداد دانشکده

ها و ظرفیت پذیرش آنها، و هم حرکت به سوی

توانمندسازی نهادهای اجرایی دامپزشکی و نیز

قدرتمند شدن نظام دامپزشکی سرعت و قوت خواهد گرفت.

2- وزارت بهداشت با وضعیتی که امروز دارد، تمایلی به الحاق ندارد.

نکته:
ولی در عمل می بنیم که در این ده سال اخیر تغییر شگرفی در برخوردها ورویکردهای بهداشتی اعم از وزرا، معاونان، مدیران کل و نمایندگان پزشک و متخصص عضو کمیسیون های بهداشت ودرمان نسبت به دامپزشکی به دلیل توصیه های سازمان بهداشت جهانی (ٌWHO) به همه کشورهای جهان دائر بر تحقق یکپارچگی وجامعیت کلیه نهادهای بهداشتی کشور اعم از بهداشت دام و انسان در زیر چتر وزارت بهداشت با عنوان بهداشت واحد (One Health) بر مبنای اصل سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره مشاهده شده است.

این در حالی که تا پیش از این بهداشتی ها،

مغروانه خودشان را بی نیاز از دامپزشکی می

پنداشتند و تصوری اشتباه داشتند که می توانند

با ایجاد حصارهای اداری و وزارتی، همه

بیماریهای انسان را خودشان بدون دامپزشکان مدیریت کنند!

ولی اکنون می بینیم که می گویند:

دامپزشکان چشم و چراغ وزارت بهداشت

هستند یا اینکه در بهداشت و سلامت مواد

غذایی دامپزشکی حرف اول را می زند و از ما مفیدتر عمل می کند؟!!

دوستی که ارتباطی با کمیسیون بهداشت و

درمان مجلس دارد، نکته جالبی را مطرح می

کرد:
ایشان می گفت که تقریبا همه اعضای کمیسیون

بهداشت و درمان بر ضرورت الحاق سازمان

دامپزشکی به وزارت بهداشت متفق القول هستند!

اما آنچه که آنها را نگران می کند عدم یک

صدایی و اختلافی است که از بخش های

مختلف دامپزشکی به گوش می رسد.

به همین دلیل تا اطمینان از حصول این

همبستگی در بین دامپزشکان، دست نگه می دارند.

3- ما از وزارت بهداشتی که یک ریال از اعتبارات خود را صرف کالای دامپزشکی در حوزه سلامت نمی‌کند، انتظار داریم در آنجا برای ما فرش قرمز پهن کند؟ ما باید واقعیت‌ها را ببینیم.


بله واقعیت تلخی است که وزارت بهداشت از اعتبارات خود صرف دامپزشکی نمی کند!

ولی چرا کلاه خودمان را قاضی نمی کنیم که

وقتی وزیر جهادکشاورزی که ما زیر مجموعه آن

هستیم برای نخستین بار در طول تاریخ

دامپزشکی آنهم به دلیل خبردار شدن از وضعیت

نگران کننده افکار عمومی جریحه دار و ناراضی

دامپزشکان و خطر بیخ گوش استیضاح، تازه به

فکر تبریک دیر هنگام روز ملی دامپزشکی و

حضور در آن افتاده است، هیچ گونه تلاشی

برای جذب بودجه هنگفت مورد نیاز تحول

دامپزشکی نکرده است، از دیگران انتظار داشته

باشیم که دائما برای آنها طاقچه بالا هم می گذاریم؟!!

4- درست است که همکاران ما با دغدغه، نگرانی و مشکلات زیادی مواجه هستند و در بخش خصوصی وضع نامطلوبی داریم. در اشتغال، در درآمد آبرومند، در منزلت حرفه‌ای مشکلات زیادی داریم، اما نباید مشکلات ما را از چاله به چاه بیندازد.

نکته:

با کمال شرمندگی، نظر شما را نمی توان پذیرفت!

برعکس!

در صورت الحاق به وزارت بهداشت، دامپزشکی

از چاه ویل و فاجعه بار وزارت جهادکشاورزی

خارج شده و احتمالاً در چاله وزارت بهداشت

خواهد افتاد که باز حداکثر انتخاب بین بد و بدتر خواهد بود!

5- ما باید یک سازمان دامپزشکی قدرتمند داشته باشیم که از سطح دانش بالا برخوردار باشد. جایگاه، منزلت قانونی و حرفه‌ای و ساختارمند آن ارتقا پیدا کرده باشد تا جایی که دیگران درخواست کنند که تشکیلات ما به آنها بپیوندد. با این وضع موجود، فکر کنم که اتفاق مثبتی قابل تصور نیست.

نکته:

اما اکثریت قابل توجهی از دامپزشکان در هر

بخشی که هستند بر خلاف شما فکر می کنند

و معتقدند که انشائ الله اتفاقات مثبتی با انتقال و

الحاق به وزارت بهداشت رقم خواهد خورد.

به هر حال قدری بیندیشم و این نکته اساسی

و بسیار مهم را بایستی

در نظر داشت که هر پست و مقاوم مهم و البته

زودگذر هم که داشته باشیم ما قیم و مالک

الملک مطلق

دامپزشکی و دامپزشکان نیستیم و آینده

دوردست را در نظر بگیریم که همانند کسانی

که در سال 1365 با نوشتن یک طومار نگذاشتند

دانشکده های دامپزشکی به وزارت بهداشت

ملحق شود، مورد لعن و نفرین ابدی قرار نگیریم!!!

با تشکر و آرزوی موفقیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
2
دکتر صفری عزیز
به یکباره بفرمایید من مخالف الحاق به وزارت بهداشت هستم ..........................
یقین بدانید به جای ایستادگی در مقابل موج الحاق، اگر همراه نباشید، امیدی به نظام دامپزشکی دیگر وچود ندارد ..................
دکتر کیانوش ژیانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
2
به نظر من حداقل فایده الحاق به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی این است که مثل گروه پزشکی دانشگاه ها مطابق با ظرفیت و نیاز جامعه دانشجو تربیت می کنند ومی بینید که علیرغم فشارهای سیاسی برای افزایش ظرفیت دانشگاههای دولتی و آزاد در رشته های پزشکی دندانپزشکی و دارو سازی بازهم وزارت بهداشت به خواست این استاندار و آن نماینده دانشکده جدید نزده و بازار کار فارغ التحصیلان خود را حفظ می کنند. کاری که سایر وزارتخانه ها بعلت جدایی وزارت جذب کننده دانش آموختگان با وزارت فرهنگ و آموزش عالی نتوانستند انجام دهند و دودش به چشم فارغ التحصیلان جوان رفت.
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
1
با سلام و احترام خدمت همه بزرگواران
به استحضار می رساند که چنانچه بزرگواران الحاق سازمان دامپزشکی را به وزارت بهداشت بپذیرند کمک به اشتغال بخش عظیمی از سایر رده ها و فارغ التحصيلان این رشته خواهند کرد و پیوستن به یه جامعه بزرگ بهداشتی، نقش آفرینی همکاران را هم پر رنگ تر خواهد کرد بزرگواران از تنگ نظری و خودبینی اجتناب بفرمایند و مصالح همگان را در نظر بگیرند
. شهروند کلانشهر بودن بهتر از کد خدای ده بودن هست.
جزء کوچک از مجموعه ای بزرگ بودن بهتر از جزء بزرگ از مجموعه ای کوچک باشیم.
آرزوی توفیقات جامعه دامپزشکی . جزاک ا... خیرا.
دکتر درویشی
حسین ترابی
|
Brazil
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
ایراد اول را بخودمان بگیرم که برای زدن حرف حق یا حتی نظرمان از نوشتم نام خود دریغ میکنیم که امیدوارم بخاطر عافیت طلبی نباشد و دوم اینکه اولا اکثر دامپزشکان کشور برای شان پرداخت 200-300 هزارتومان حق عضویت سالانه بسیار مشکل است و بعد اینکه چرا در این مورد نظام پزشکی را با نظام دامپزشکی مقایسه میکنید؟! روسای نظام پزشکی ایران انتخابی و توسط پزشکان و سایر حرف عضو سازمان نظام پزشکی با رای مستقیم انتخاب شده و حکم شان توسط رئیس جمهور صادر میشود نه چون نظام دامپزشکی انتصابی باشد و تاکنون کوچکترین قدم سازنده و مثبتی که در زندگی مادی و معنوی اعضایش تاثیر ملموس داشته باشد برنداشته و از دامپزشکی هم فقط بلدند فوری مشترک بودند چندصد (معمولا 850 ذکر میشود) بیماری با انسان را مطرح کنند.
دامپزشك بخش دولتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
با سلام خدمت جناب آقاي دكتر صفري
رياست محترم نظام دامپزشكي كشور

١-فرموده بوديد دوستان بخش دولتي عضويت خود را تمديد نميكنند،خوب تمديد جهت اخذ پروانه اشتغال هست،ما تا تصميم ميگيريم بياييم بعدالظهر بخش بخش خصوصي كار كنيم دوستان بخش خصوصي ناراحت ميشن،آقاي وزير بهداشت كه ميفرماييد از نظام پروانه ميگيرد و افتخار ميكند چون اولا با اون پروانه ميتواند ماهي nميليون تومان درآمد داشته باشد و ثانيا پزشكان بخش خصوصي هم تحمل بخش دولتي را دارند ولي در دامپزشكي نه بخش دولتي تحمل همديگر را دارد و نه بخش خصوصي
٢-در حال حاضر دانشگاه ها به رشته هاي بسيار بي ربط (تغذيه،صنائع غذائي،زيست شناسي و ...)اجازه مي دهند در مقطع دكتري تخصصي رشته ها پايه و بهداشتي مثل آناتومي و بهداشت مواد غذائي شركت كنند ولي سازمان نظام و سازمان دامپزشكي هيچ عكس العملي نشان ندادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
انوقت جهاد به چه چیزی بودجه را بگیرد ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
... لطف کنید دست از سر بخش خصوصی بردارید و به فکرشون نباشید . سه سال به دلیل داشتن کلنیک دامپزشکی خودم رو بیمه مسئولیت مدنی نزد بیمه ایران میکردم و برای بیمه با تعهد 60 میلیون تومان حدود 80 هزار تومان پرداخت میکردم . امسال بعد از توافق حضرات نظام دامپزشکی با بیمه ایران با داشتن 2 سال تخفیف عدم خسارت برای همان تعهد 60 میلیون تومان مبلغ 109 هزار تومان پرداخت کردم . لطف کنید اگر برای افزایش درآمد سازمان نظام دامپزشکی بازاریابی میکنید ،منت سر همکاران بخش خصوصی نگذارید . شما جز صدور یک کارت نظام دامپزشکی چه خدمتی به همکاران بخش خصوصی ارائه میکنید. بیمه تامین اجتماعی و مکمل هم که با قیمت آزاد هیچ فرقی نمیکنه . ماشین و خونه هم که حرفشو نزنیم بهتره ......................
دوستان حکیم مهر اگر دوست داشتید اعلام کنید مدارک رو براتون میفرستم . تا متوجه بشید نظام چقدر فعالانه در پی ایجاد درآمد پایداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
در استان کرمان بخش خصوصی رو با تهدید مجبور کردید به بهانه اینکه نظام باید پروانه صادر کنه قبل از اتمام مدت پروانه بیان پیش شما پرونده تشکیل بدن . میشه بگید 158000 تومان برای بازدید از محل کار رو برای چی گرفتید؟ وقتی کارشناسی ندارید که بیاد بازدید .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
یکی از رفقا پدرش کارمند شبکه بهداشت و درمان بود که ایشان جذب وزارت بهداشت شده. میگه جایگاه ما از بهداشت محیط ها هم پائین تره . دوستان بهداشتی رئیس دامپزشکا هستند و هر روز هم شاکیند که دام چیکار داره به ادما. دامپزشکی باید مثل استاندارد سازمان جدا از هر وزارت خانه ای باشد.
نظر شما
ادامه