کد خبر: ۳۷۵۸۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یوسف داودی» افزود: ما کار قانونی خود را خیلی قوی ادامه می‌دهیم؛ هر زمان احساس کردیم نیاز است وزیری استیضاح شود، حتما این کار را می‌کنیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: پیکان انتقاد فعالین حوزه دامپزشکی به سمت عملکرد وزارت جهاد کشاورزی نشانه رفته است و سربازان خط مقدم بهداشت کشور از این ناراحتند که چرا در وزارتخانه خود جایی ندارند و دیده نمی‌شوند. «دکتر یوسف داودی» یکی از اعضای دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس است که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در حوزه دامپزشکی، ضعیف ارزیابی می‌کند. 

حکیم مهر: آقای دکتر، از نظر شما اهمیت و جایگاه دامپزشکی در کشور ما چقدر است؟

دامپزشکی جایگاه بسیار مهم، مقدس و والایی داشته و نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه، سلامت انسان‌ها، اقتصاد کشور و اقتصاد دنیا دارد، اما متاسفانه دامپزشکی در کشور ما آن جایگاهی که دامپزشکان در کشورهای پیشرفته دارند، ندارد. این اشکال بزرگی برای کار دامپزشکان است که به تبع آن دامداران، مرغداران، پرورش دهندگان ماهی، زنبور عسل، شتر مرغ و ... درگیر آن می‌شوند.

فعالیت دامپزشکان از دور افتاده‌ترین نقاط و محروم‌ترین روستاها تا قلب پایتخت کشور، پخش شده است. بیشتر خدمات آنها هم به شکلی است که در معرض دید مردم قرار ندارد و فقط  زمانی ارزش کار آنها مشخص می‌شود که مثلا یک بیماری یا مشکل اساسی مانند آنفلوانزا یا تب کریمه کنگو که سلامت انسان را تهدید کند، اتفاق بیفتد؛ آن زمان وظایف دامپزشکان جلب توجه می‌کند و بیشتر در همان زمان است که مورد بازخواست قرار می‌گیرند که چرا این اتفاق افتاد، در صورتی که دامپزشکان نقش بسیار گسترده‌ای به خصوص در حوزه سلامت و اقتصاد دارند.

در حوزه سلامت، مقداری از بودجه سلامت کشور باید در اختیار دامپزشکان باشد. این یک اشکال بزرگ در کشور ماست که همه بخش‌های سلامت انسان مربوط به دامپزشکان است اما بودجه‌ای که وزارت بهداشت برای دامپزشکی و دامپزشکان در نظر می‌گیرد، اعم‌ از کاردان‌ها، تکنیسین‌ها، کارشناسان و دکترها و متخصصین و ... بسیار ناچیز است.

کشور ما ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی دارد که از این رقم، ۹۰ درصد در اختیار حوزه کشاورزی، دامی، آبزیان و ... است. با این گستردگی، چه سهمی از بودجه کشور در اختیار آنهاست؟ اگر این شاخص را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، خواهیم دید که مشکلی بسیار اساسی است که باعث شده ما نتوانیم با دارا بودن ۸۰ میلیون هکتار مرتع در کشور، در دام‌ها بحث اصلاح نژاد را پیاده‌سازی کنیم.

اصلاح نژاد به این معناست که با غذا و هزینه بسیار کم، بیشترین تولید را انجام دهیم. البته در بخش طیور، تا حدی توانسته‌ایم از اصلاح نژاد نتیجه بگیریم اما در مورد دام نتوانسته‌ایم و به خاطر همین روز به روز در حال وابستگی بیشتر هستیم و واردات گوشت قرمز، گوشت گاو و گوسفند را از کشورهای خارجی انجام می‌دهیم؛ در حالی که می‌توانیم با تعداد کم دام و بدون اینکه به مراتع فشار بیاید، بیشترین بهره و تولید گوشت را داشته باشیم. بنابراین نیاز داریم که یک جهش بسیار قوی در حوزه واردات نهاده‌های دامی که ژنتیک برتری دارند، واردات و اصلاح نژاد سریع انجام دهیم. بزهای ما یک کیلو یا دو کیلو شیر می‌دهند، اما بزهای دنیا ۱۰ کیلو شیر می‌دهند. این یک اشکال بزرگ است.

حکیم مهر:‌ شما یکی از اعضای قوه مقننه هستید. قوانین دامپزشکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از نظر من ما در قوانین دامپزشکی نیز نقص‌هایی داریم که این نقایص باید توسط ما و اعضای مجلس مورد تجدید نظر قرار گیرد. ما باید در این زمینه تلاش خود را به کار گیریم تا از قافله دامپزشکی دنیا عقب نمانیم. در این میان قوانینی هم داریم که خوب و عالی هستند اما به درستی اجرا نمی‌شوند که این نیز ایجاد مشکل می‌کند.

حکیم مهر: همین مساله بودجه‌ای که می‌فرمایید وزارت بهداشت در اختیار سازمان دامپزشکی قرار نمی‌دهد، توسط شما قابل حل است. کمااینکه یکی از کارهایی که نمایندگان می‌توانند انجام دهند، تصویب بودجه بیشتر برای یک ارگان است. آیا شما در کمیسیون کشاورزی تلاش کرده‌اید که این بودجه‌ها را افزایش دهید؟

بله، تلاش زیادی کرده‌ایم. اما باید در این مسیر، حرکتی ازسوی وزارتخانه آغاز شود. چون بودجه‌بندی از دولت شروع  و بعد در مجلس چکش کاری می‌شود و مجلس می‌تواند تا حدودی ردیف‌ها را جابه جا کند. اصولا زمانی که بودجه‌بندی انجام می گیرد، آن زمان باید بودجه دامپزشکی را آن طور که شایسته است، اصلاح کنند و پیشنهاد دهند تا سازمان دامپزشکی جایگاه خاص خود را در داخل وزارتخانه پیدا کند و اهمیتی که برخی باید به سازمان دهند، در اینجا بیشتر شود.

حکیم مهر: وزیر جهاد کشاورزی در روز جلب رای اعتماد و زمانی که برنامه خود را برای دوره دوم وزارت ارائه کردند،‌ حتی یک بار هم از دامپزشکی نام نبردند. این با چه منطقی قابل توجیه است؟

همان جا که گفتم در وزارتخانه به دامپزشکی توجه نمی‌شود، منظورم همین بود. در واقع جواب این سوال را به شکل تلویحی در سوال قبلی شما دادم. به نظر من اهمیت سازمان بسیار زیاد و اصلا قابل مقایسه با سازمان‌های دیگر در کشور نیست. چون وسعت و اهمیت کار آن بی‌بدیل و بی‌نظیر است.

حکیم مهر: زمزمه‌هایی مبنی‌بر استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شنیده می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

راستش من فعلا این مساله را نشنیدم، اما حق قانونی نمایندگان سوال و استیضاح است. نمایندگان هر زمان تشخیص دهند وزارتخانه‌ای نمی‌تواند در کارهای خود موفق باشد یا برنامه‌ پنج‌ساله ششم را به افق‌هایی که تعریف شده‌، برساند وارد بحث استیضاح می‌شوند که آن هم مراحل قانونی خود را دارد. نمایندگان به عنوان سخنگویان و مطالبه‌گران مردم هستند و اینها حساسیت مجلس است. ما کار قانونی خود را خیلی قوی ادامه می‌دهیم. هر زمان احساس کردیم نیاز است وزیری استیضاح شود، حتما این کار را می‌کنیم.

حکیم مهر: نظر خودتان را در مورد عملکرد ایشان و لزوم استیضاح ایشان نفرمودید.

پاسخ این سوال را نیز لابه لای صحبت‌های خود دادم؛ خودتان هر طور خواستید برداشت کنید.

حکیم مهر‌‌:‌ فرمودید برخی جاها قانون خوب داریم که درست اجرا نمی‌شود؛ برخی جاها قانون خوب نداریم.

بله؛ اصلا برخی جاها خلاء قانونی داریم.

حکیم مهر: ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی جزء کدام دسته است؟

در اینجا هم خلاء قانونی داریم که این هم البته قابل حل است. آنجا که خلاء قانونی داریم، سازمان یا وزارتخانه باید این مساله را پیگیری کنند. آنها می‌توانند لایحه بیاورند، اما در این زمینه یک مقدار کند و ضعیف عمل می‌کنند. مثل «طرح حداقل یک دامپزشک در روستا» که می‌توانند لایحه آن را بیاورند و به احتمال خیلی زیاد هم رای می‌آورد؛ وقتی نمی‌آورند تقصیر ما نیست.

حکیم مهر: آیا پایگاه خبری حکیم مهر را مطالعه می‌کنید؟

بله مطالعه می‌کنم. اتفاقا خبرنگاران این سایت خبری با بنده تماس‌های زیادی می‌گیرند.

حکیم مهر: نظرتان در خصوص فعالیت‌های این پایگاه خبری چیست؟

بنده از فعالیت این سایت بسیار خوشحال هستم و برای آن آرزوی موفقیت دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
صهیب شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
سپاس از فعالیت های دکتر داودی در حوزه کشاورزی و دامپروری
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
اقای دکتر لطفا طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت را رسما مطرح کنید ما به شما امیدواریم ضمنا همانطور که گفتین اشل حقوقی دامپزشکان باید مثل وزارت بهداشت شود لطفا اقدامات لازم را انجام دهید. شما صدای دامپزشکی کشور در مجلس هستید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
اینقدر دامپزشک گرفتید و اینقدر تعداد بیکاران این رشته زیاد شده که اگر در هر روستا هزار دامپزشک مستقر کنید شاید مشکل دامپزشکی حل شه دامپزشکی نابود شد ...ویرانه شد...برای مسئولان این رشته متاسفم که همه چی زو نابود کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
1
لایحه را کی می خواد بنویسه؟!
یک عده تو سازمان که ........ شده اند و کارشان .........بازی اداری است؟!!
تو استانها هم که همه فکر خودشان و ایضا ............ هستند و یا دنبال خرید و فروش گوشت و مرغ وچرم و پوست مرغ و اسکلت و غیره.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
1
درود به غیرت این دکتر مسیولیت پذیر .خواهش میکنم وزیری که دنبال نابودی سازمان ماست رو استیضاح کنید
کوتاهی و بی لیاقتی مسئولین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
آقای دکتر با این وضعی که تعداد فارغ التحصیلان دامپزشکی کنترل نمی شن باید بگید طرح یک گاو یک دامپزشک.ان شاءالله همین وضعیت سر مسئولین مرتبط هم بیاید.دست ما کوتاه هست ولی خدا از اونها نگذره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
ارتبات جهاد با سازمان دامپزشکی مثل رابطه قنادی با فروش ماهی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
دکتر جان زحمت بیخود نکش از این مجلس ابی گرم نمیشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
اقای دکتر یوسف ابادی ان شاء ا.. با دم گرمتون مشکلات اساسی دامپزشکی رو با وضع و یا اصلاح قوانین نا کار امد موجود، حل خواهید کرد. خیلی ها امروز چشم امید به شما دارند اقای دکتر .با تلاش در بهبود وضع نابسامان دامپزشکی امروز نام مانندگار از خود باقی بگذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
از زحمات اقای دکتر داودی بسیار سپاسگزاریم.ولی ای کاش ایشان با توجه به اینکه بابت روز دامپزشک در مجلس وقت داده شده بود که درباره مشکلات دامپزشکی صحبت کنند اصلا در این باره به غیر تبریک چیز دیگری نگفتن وانتظارات این قشر زحمتکش رو براورده نکردن.ولی با این حال می دانیم که ایشان با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند امید است که حمایت گسترده ای از این شغل مظلوم انجام گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
متاسفانه امیدی به بهبود این وضعیت نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
کیست که گریه شبانه بچه های دامپزشک که شرمنده زن و بچه هاشون از بی پولی وبا این همه مشکلات ببیند ..ده سال قبل با افزایش دانشکده های دامپزشکی دانشگاه سراسری نظیر تبریز و سمنان ..زابل خیلی ها این پیشبینی کردن که وضعیت وخیم خواهد شد ولی هیچ کس کاری نکرد ده پانزده سال قبل دامپزشکا مشکل داشتند در بحث اشتغال چه برسه الان که اینقدر دانشکده زدند که تعداد دانشکده های داممزشکی از خیلی از رشته های علوم انسانی هم بیشتر شده...واقعا اگر کسی قصد ادامه تحصیل در این رشته رو داره کمی تحقیق کنه اوضاع دامپزشکی اصلا خوب نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
اقای دکتر شما که میدونید که دانشگاه تهرانم زیاده و اکثرا فارغ اتحصیلان این رشته بیکارن چرا رشته رو حذف نمیکنید بخدا ظلمه حذف کنید این رشته رو از دفترچه کنکور..با اینده جوانان مردم بازی نکنید..هفت سال از بهترین سالهای عمرشون دور میریزند..به خدا ظلمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
فعلا مصلحت اینستکه مردم بیمار باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
تشکر می کنم از واقع گویی و غیرت صنفی آقای دکتر اما طرح دامپزشکی به عنوان یک تشکیلات به شکل واقعی ان مشابه همه دنیا نیاز مند مدیران مستقل ومقتدر و غیر سیاسی است.
شیر خدا و....
بهروز برادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
هر دامپزشک = یک بازنده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
برید مطالعه کنید ببینید امریکا ..استرالیا و...کانادا با اون جمعیت دامی عظیم و بحث دام کوچک و حیات وحش چه تعداد دانشکده دامپزشکی دارند و ایران چقدر ...در حالی که جمعیت دامی ایران رو به کاهشه چه نیازی به این حجم دامپزشک هستش درحالی که حتی فارغ التحصیلان دهه هفتاد این رشته بیکار هستن چطور اینقدر دانشکده زدید ..نابود کردید همه چیزا را .
نظر شما
ادامه