کد خبر: ۳۷۵۹۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با طرح این سؤال که دامپزشکی در کجای بسته سلامت کشور قرار دارد، گفت: هیچ وقت دامپزشکی در حد و اندازه خود دیده نشده و تنهاست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر داریوش جهان‌پیما» پیش از ظهر امروز در سمپوزیوم ملی بیماری برسلوز (تب مالت) با بیان اینکه این بیماری موضوع چند دهه در ایران است، اظهار داشت: واقعیت این است که بروسلوز در جمعیت دامی و انسانی ما رو به کاهش است، اما همیشه از ما سؤال می‌شود که چرا با وجود هزینه‌های صورت گرفته، به نتایج کشورهای دیگر نرسیدیم.

وی بیان داشت: زمانی که برنامه‌ای را تعریف می‌کنیم، نخستین موضوع آن تأمین بودجه است، اما هرگز بودجه مربوط به کنترل بیماری‌های دامی را در ایران به شکل واقع‌بینانه دیده نشده که بخواهیم به نتیجه کامل برسیم.

جهان‌پیما عنوان کرد: در سال 20 میلیارد تومان برای این مسئله به دامپزشکی می‌دهند و بعد می‌گویند که با امکانات موجود کار کنید، پس نباید انتظار داشت بیش از فعالیت‌های کنونی، کاری انجام شده باشد.

وی با بیان اینکه «یا نتیجه و موفقیت می‌خواهیم و با فقط قصد داریم روز را بگذرانیم»، ادامه داد: اگر حد و حدود کنترل بیماری‌ را می‌‌خواهیم، منطق آن را هم باید درک کنیم، نخستین اولویت در کنترل بیماری‌های انسانی و دامی، تأمین اعتبار است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی، کمبود امکانات اکیپ‌های دامپزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هیچ وقت دامپزشکی را در حد و اندازه آن ندیدم و به آن نپرداختیم.

جهان‌پیما ابراز داشت: الگوی پراکنش بیماری‌های دام براساس نقشه قاچاق دام است، قرنطینه دامپزشکی را در گذشته دامپزشکی ارتش به عهده داشت، اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

وی با طرح این سؤال که دامپزشکی در کجای بسته سلامت کشور قرار دارد، عنوان کرد: چه زمان و در کجا برای دامپزشکی بودجه لازم گذاشته شده که انتظار بر اجرای کامل و تمام برنامه‌ها وجود دارد.

جهان‌پیما ابراز داشت: داشته‌های دامپزشکی چیست که براساس آن کار کنیم، تاکنون بیماری‌های دامی را با آنچه در اختیار داشتیم رو به کاهش بردیم و تلاش کردیم، اما بیشتر از این نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه‌های دیگر هستیم.

وی ورود مقامات سیاسی و مجلس شورای اسلامی را در امر کنترل بیماری‌های دامی مورد تأکید و لازم دانست و افزود: واقعیت‌ها را باید ببینیم، کشورهایی در زمینه سلامت، بهداشت، اقتصاد، صادرات و ... موفق بوده‌اند که دامپزشکی را جدی گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با اشاره به نقش دامپزشکی در پدافند غیرعامل و حضور در مراکز تحقیقاتی دنیا گفت: دامپزشکی فقط در دامداری‌ها نیست، ما دامپزشکی را جدی نمی‌گیریم، اما نتایج جدی می‌خواهیم.

جهان‌پیما اظهار داشت: تا زمانی در جاده دیگری حرکت می‌کنید، نمی‌توان انتظار داشت که به هدف دیگری رسید، در راه صحیح، امکانات و برنامه به نتیجه مطلوب و مدنظر می‌رسیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کنترلی دامپزشکی هیچ ایرادی ندارند و مشکل در اجرا و کمبود بودجه و امکانات است، تصریح کرد: 30 درصد جمعیت دامی کشور را بیشتر نمی‌توانیم پوشش دهیم به دلیل اینکه کمبود بودجه و امکانات داریم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: چرا استاندار کرمان و نمایندگان مجلس کرمان در جلسه امروز سمپوزیوم ملی بیماری برسلوز حضور ندارند، ما با آنها حرف‌های زیادی داریم.

جهان‌پیما عنوان کرد: وزارت بهداشت نباید دامپزشکی را مقصر در امر کنترل بیماری‌ها بداند، هر دو با هم باید کار کنیم و پشتیبانی سیاسی داشته باشیم.

 

پینوشت حکیم مهر:

همان طور که پیشتر هم به این نکته اشاره نموده بودیم، ما هم اذعان داریم که اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور کافی نبوده و باید افزایش یابد، ولی اینکه کلیه نقاط ضعف و مسئولیت طغیان بیماری ها را به گردن کمبود اعتبارات بیندازیم، صحیح به نظر نمی رسد. اگر چنین باشد، پس «مدیریت» و «برنامه ریزی» مسئولین چه ارزشی دارد؟

کلیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به نوعی با کمبود بودجه و اعتبارات دست و پنجه نرم می کنند، ولی شانه خالی کردن از بار مسئولیت با نام کمبود بودجه هیچگاه پذیرفتنی نیست. اگر به علت کمبود اعتبارات نمی توان جلوی طغیان بیماری را گرفت، پس چه فرقی می کند یک دامپزشک متخصص، مدیریت مجموعه را برعهده داشته باشد، یا فرضاً یک دانش آموخته رشته حسابداری؟!

مطمئناً مهمترین عامل اصلی برای کنترل بیماریهای دامی، در درجه اول، مدیریت مناسب مسئولین مربوطه خواهد بود و امیدواریم ریاست محترم جدید سازمان دامپزشکی کشور در هنگام انتصاب مدیران سازمان، این نکته مهم را مدنظر تصمیمات خود قرار دهند.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
جناب آقای دکتر وقتی دفتر شما هیچ گونه نظارتی بر عملکرد روسای مبارزه استانها ندارد و انها دنبال ویزیتهای خصوصی هستند هرگونه اختصاص بودجه بیفایده است از روز اول انتصابتان چند بار به استانهای کانون تب برفکی سرزده اید چند بار درد دل کارشناسان و تکنیسینهای واکسیناتور را گوش داده اید
ناشناس
|
Finland
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
انشالله صد سال دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
وقتی تست سل و بروسلوز سالهاست که در جمعیت دام سنگین روستایی که اتفاقا بالاترین الودگی را داشته رها شده و چپ و راست از گاوداریهای صنعتی تست گرفته میشود و با افتخار هم اعلام کاهش درصد الودگی در کل جمعیت دامی میدهند نتیجه طغیان این دو بیماری مشترک میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
آقا دکتر به زمان خیلی دوری اشاره نمیکنم، همین دو سال قبل را میگویم که هم شما حضور ذهن داشته باشید و هم خوانندگان محترم. شما در همه گیری تب برفکی سال 94 کمبود بودجه باعث افتضاحی شد که همه ما شاهد آن بودیم یا سوء مدیریت؟ اگر کمبود بودجه بود چرا برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های داخلی بسیار کند انجام و بالاخره مجبور به واردات واکسن شدید و آیا کمبود واکسن داخلی نتیجه عملکرد دامداران بود یا مدیریت ناقص در دامپزشکی عامل آن بود؟ حالا از بقیه بیماری ها مثل ppr و انفلوآنزا و تب کریمه صحبت نمیکنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
ایشان ..........................
حکیم جان شما هم بی خیال ایشان باشید.مشکل از جای دیگری است
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
حق با آقای دکتر هست شاید نیاز به ویرایش دستو رالعمل مبارزه با بیماریها ی دامی باشیم و از آن حالت بی درب و پیکر بیرون بیاییم اما واقعا نیاز به بودجه بیشتر و نیرو و خودرو هست بهداشت هم نباید در روستاها منتظر باشه تا یک نفر تب مالت بگیره و گزارش بده من که ۲۵ سال سابقه دارم و در شروع کارم شرکتی که 12% آلودگی درگله بروسلوز داشت به یک درصد رسوندیم اما حالا نه اعتباری و نه گوش شنوایی .. توکلت و علی الله .. . صد نفر مثل دکتر ذوقی هم بیایند جای دکتر جهان پیما باشند کاری نمی توانند انجام بدهند چون همت و اعتبار و امکانات نیست همکار عزیزم ... دکترجان خداقوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
0
0
هيچ زمان و هيچ جا بودجه دامپزشكي براي مبارزه با بيماريها كافي نبود ولي بيماري طغيان هم نميكرد پس چون وضع بودجه تغييري نكرده بنابراين علت طغيان بيماري تغيير مديريت و استراتژي است كه نيازمند بازنگري مي باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
دوستا عزيز كه پي نوشتي در اينخصوص نوشته ايد ؛ بنده بعنوان يك همكار عرض ميكنم حالا كه مديري پيدا شده وبا شهامت وشجاعت حقيقت را گفته اين چه كاريه كه بگيم با همين چندر غاز بودجه بايدشق القمر كنيد بياييد با خودمان صادق باشيم مديريت خوب به اعتبارات مناسب نياز دارد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
بیمار بیشتر = اشتغال پزشکان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
يكي نيست به اين مديران حكيم مهر بگه كه آخر سر شما خبر نگاريد؟ يا خبرساز؟ يا تحليل گر سخنان ديگران ، شما قانوناً حق تحليل و تحريف سخنان ديگران را نداريد اگر كسي گفته اي يا نظري دارد بايد مستقلاً مقاله خود را ارائه كند .
محمد صادق خسروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
اینجانب با افتخاربرای کسانی که جناب آقای دکتر جان پیما را خوب نمی شنایند و بی پروا و ناآگاهانه ، ایشان را مورد انتقاد غیرمنصفانه و مخرب قرار می دهند ، عرض می کنم ، شخصیت علمی برجسته و تعاملات مدیریتی شایسته ایشان
از کسانی که ایشان را در سازمان و بیرون سازمان می شناسند ، موضوعی مکتوم و پوشیده نیست و در شرایطی که بسیاری از افراد دیپلمه و فوق دیپلم در سازمان ها و دوایر دولتی و خصوصی به جای دل دادن به کار و تلاشو پرداختن به کارها، وقت و همت خود را به گرفتن مدرک و افزایش حقوق داده اند ، ایشان ایثارگرانه و دلسوزانه ، به جای سوء استفاده از موقعیت و البته بهره برداری از استعداد و توان خود و گرفتن مدرک تخصص که به شهادت هر انسان منتفی شایسته و لایق آن هستند، زندگی و همت خود را صرف اعتلا و بهبود عملی رشته دامپزشکی و خدمت به جامعه نموده اند...
ای کاش در ریشه یابی مشکلات و علت واقعی معضلات دقت نظر و انصاف بیشتری به خرج دهیم و به نظر ات کارشناسی و تجربیات و داشته های با ارزش صنف خود و سرمایه های انسانی درخشان گروه دامپزشکی بیشتر و شایسته تر بها دهیم ...
نظر شما
ادامه