کد خبر: ۳۷۶۱۴



مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: راه‌اندازی کشتارگاه پیش‌سرد در رزن و تویسرکان با مقاومت برخی مواجه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمودرضا رسولی» با اشاره به ساماندهی سبزه میدان همدان نسبت به عدم عرضه فله‌ای آلایش دامی و قطعات مرغ اظهار کرد: قبلا قطعات مرغ داخل یخچال‌های ایستاده نبود و حتی شاهد بودیم وسط سبزه‌میدان کله‌پاچه کز می‌دادند که زیبنده شهر گردشگری همدان نبود.

وی با تاکید به اینکه طی دو سال اخیر خصوصا از سال گذشته موضوع بسته‌بندی قطعات مرغ و آلایش دامی را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: اکنون در واحدهای عرضه این مواد به صورت بسته‌بندی و داخل یخچال‌ها عرضه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پاسخ به اینکه هنوز آلایش دامی نظیر جگر و قلوه و ... در داخل سینی‌ها بدون بسته‌بندی کنار خیابان عرضه می‌شود، افزود: کنترل این وضعیت وظیفه مشترک سد معبر شهرداری و دامپزشکی است که البته منکر وظیفه خود در این حوزه نیستیم.

وی با بیان اینکه هیچگونه آلایش دامی خارج از بسته‌بندی حق خروج از کشتارگاه را ندارد، گفت: اینکه ارزانی آلایش دامی فله‌ای باعث ترغیب مردم به مصرف این نوع مواد غذایی شود، یک مشکل فکری است.

رسولی ادامه داد: البته از زمستان سال گذشته تاکنون ۵۰ درصد قیمت گوشت بالا رفته است اما کسی فکر نمی‌کند بسته‌بندی این نوع مواد غذایی در راستای حفظ سلامت مردم بوده و بالطبع در تمام دنیا بهداشت هزینه‌بر است.

وی تاکید کرد: با هزینه جزئی در قسمت بسته‌بندی مواد خام گوشتی می‌توان هزینه‌های درمان بیماری را کم کرد چرا که افراد کمتر بیمار خواهند شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: قبلا گوشت‌هایی در بازار به قیمت مشخص به فروش می‌رسید و مردم نسبت به نوع گوشت مثلا دام ماده، بز، گوسفند و ... اطلاعی نداشتند اما اکنون برچسب‌های مجزایی روی هر یک از مواد خام گوشتی نصب می‌شود.

وی افزود: برچسب آبی متعلق به دام نر و برچسب سفید متعلق به دام ماده بوده که جنس و نوع دام نیز بر روی برچسب‌ها مشخص است.

رسولی با بیان اینکه دامپزشکی از مزرعه تا سفره بر غذای مردم با کمترین امکانات و بیشتری مشکلات نظارت دارد، گفت: اکنون در تمام شهرستان‌های استان جز رزن و تویسرکان پیش‌سرد راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات لازم برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی این دو شهرستان گرفته شده اما تعطیلی آنها عواقبی خواهد داشت، افزود: برخی در راه‌اندازی پیش‌سرد مقاومت کرده و برای پیشبرد اهداف خود از افراد ذی‌نفوذ جامعه استفاده می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدانبا بیان اینکه یکی از کشتارگاه‌ها اعلام کرد که قصد راه‌اندازی پیش‌سرد را ندارد که کشتار آن شهرستان به نزدیکترین شهرستان منتقل شده است، گفت: البته این امکان وجود دارد که مثلاً تنها دو کشتارگاه گوشت مورد نظر استان را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه ایجاد پیش‌سرد بنا به بزرگی کشتارگاه متفاوت است، بیان کرد: کشتارگاه صالح‌آباد قریب به یک‌ میلیارد تومان هزینه داشت که کار بزرگی در آنجا انجام شده و چهار شهرستان را پوشش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در شهرستان ملایر و نهاوند ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، افزود: اکثر کشتارگاه‌های استان خصوصی است جز کشتارگاه تویسرکان که زیر نظر شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه خصوصی تمام هزینه‌ها شخصی است اما ما عوارض کشتارگاه را واقعی کرده‌ایم، تاکید کرد: کشتارگاه یک بنگاه اقتصادی صرف نیست و جایگاه بهداشتی دارد.

رسولی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها باید به‌روز و صنعتی بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد، افزود: اداره دامپزشکی به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان است و این کمیته در زمینه ارائه تسهیلات بسیار ما را کمک کرده‌ است.

وی ادامه داد: با همراهی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت حق‌الزحمه کشتارگاه‌ها واقعی شده که البته تاثیر آنچنانی نیز روی قیمت گوشت ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه برخی کشتارگاه‌ها در ارتباط با هزینه برق و... با مشکل مواجه بودند اما اکنون چندصد میلیون برای راه‌اندازی پیش‌سرد هزینه شده که ماهانه هزینه برق آن نیز بسیار بالاست، افزود: فعالیت دامپزشکی تعطیلی ندارد و حتی در تعطیلات طبق ضوابط زمان‌بندی اقدامات صورت می‌گیرد.


نظر شما
ادامه