کد خبر: ۳۷۶۳۹



رئیس اداره دامپزشکی نیشابور گفت: اعتباری برای حذف دام‌های سبک آلوده به تب مالت در نیشابور نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، پرسنل شبکه دامپزشکی نیشابور، سال‌ها است که در صیانت از حقوق عامه برای تامین امنیت غذایی مردم و توسعه اقتصاد دامپروری نیشابور، خدمات ارائه می‌دهند، خدماتی که منجر به کسب رتبه اول ستاد خدمات سفر این شهرستان در بخش بازرسی شد. به همین منظور سراغ «دکتر رضا سلیمانی» رئیس اداره دامپزشکی نیشابور رفتیم و مباحثی را جویا شدیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

- نیشابور متاسفانه یکی از کانون‌های رتبه‌دار تب مالت در کشور است. برنامه شما برای حذف دام‌های آلوده چیست؟

سلیمانی: اعتبارات دامپزشکی کشور کم است و ردیفی برای حذف دام‌های سبک آلوده به تب مالت نداریم و به ‌همین خاطر مردم حتما از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند. طی شش ماهه گذشته از دام‌های سنگین شهرستان تست بیماری تب مالت (بروسلوز) گرفته شده که خوشبختانه مورد آلوده‌ای نداشتیم ولی موضوع دام سبک فرق می‌کند.

- شما در مقابله با بیماری سل دامی چه کرده‌اید؟

این شبکه روی ۹ هزار و ۶۵۱ رأس دام گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی نیشابور تست سل انجام داد که ۲۳ رأس، مثبت بود. این اداره برای تامین امنیت غذایی مردم و جلوگیری از ورود شیر و گوشت آلوده به سل در چرخه غذایی مردم، این گاوها را معدوم کرده و در قبال آن به میزان ۷۵ درصد قیمت دام به دامدار غرامت پرداخت می‌کند.

- برخورد شما در قبال بیماری تب برفکی چه بوده است؟

دولت همچون سال‌های گذشته اعتباری را به دامپزشکی کشور داد تا سهمیه نیشابور برای مایه‌کوبی و واکسینه دام روستائیان همجوار زیستگاه‌های حیات وحش حیدری و رئیسی نیشابور به میزان ۴۰۰ هزار واکسن تب برفکی و ۱۵۰ هزار واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) تامین شود.

- آمار بازرسی اداره شما در چه جایگاهی قرار دارد؟ از مرغ های غیر قابل مصرف هم بگویید؟

این اداره در بین ادارات عضو ستاد خدمات سفر در ارزیابی شش ماهه اول سال جاری بنا به نظر فرمانداری نیشابور رتبه اول بازرسی را کسب کرد. بیش از پنج هزار شیشه دارو تاریخ مصرف گذشته دامپزشکی در قالب ۴۳۰ قلم دارو در پی بازرسی‌های سرزده و تصادفی بازرسان شبکه دامپزشکی نیشابور شناسایی و ضبط و متخلفان به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شدند.از مجموع دو میلیون و ۴۶ هزار قطعه مرغ زنده ارسالی به دو کشتار طیور نیشابور ۱۱ هزار قطعه غیر قابل مصرف بود که از چرخه مصرف خارج شدند.

- یک توصیه به مردم؟

به ‌خاطر احتمال تقلب از گوشت‌های از پیش چرخ شده مراکز گوشتی خودداری کرده و گوشت را پس از خریدن در منزل یا در حضور خودتان در قصابی‌ها چرخ کنید.

- از محصولات منحصر به فرد فرآورده‌های دامی نیشابور در سطح خراسان رضوی بگویید؟

دو واحد فرآوری پای مرغ در نیشابور وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد محصولات آنها به کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا صادر می‌شود که هر واحد ۵۰ نفر اشتغالزایی دارد.

- استقبال از پای مرغ در سبد غذایی مردم ما به چه میزان است؟

در کشور ما برخی از مردم بنا به ذائقه خود از پای تمیز شده مرغ برای لعاب دادن و مغذی کردن سوپ استفاده می‌کنند ولی در مناطق صادراتی این دو واحد صنایع تبدیلی مثل چین و تایلند، از پای مرغ علاوه بر موارد مذکور به‌عنوان چیپس، حالت کبابی شده و در مدل‌های مختلف استفاده و میل می‌شود.

- چقدر احتمال انتقال بیماری از اسب‌های منطقه گردشگری نیشابور به استفاده‌کنندگان وجود دارد؟

تست بیماری مشمشه را بر روی دام تک سم (اسب) مناطق گردشگری عطار، خیام و دررود به ‌واسطه استفاده گردشگران از کالسکه‌های سنتی گرفتیم که خوشبختانه منفی بود. پس مردم به شادی و سلامتی از کالسکه‌ها استفاده کنند.

- نظر شما درخصوص وضعیت فعلی میدان دام نیشابور چیست؟

میدان دام فعلی نیشابور واقع در جاده کاشمر که در جوار کشتارگاه شهرداری قرار دارد غیر استاندارد است. این میدان حقیقتا بسیار ناجور بوده و در شأن نیشابور نیست، حتی از امکانات اولیه اسکان دامدار و نگهداری دام، محروم است.

- برای اصلاح این وضعیت می‌خواهید چه کنید؟

جهاد کشاورزی به‌همراه سایر نهادهای مسئول در پی ساخت میدان دام جدید است که با سرمایه‌گذاران احتمالی به‌صورت غیر رسمی وارد مذاکره شده‌ایم.

در پی صدور مجوز ساخت میدان دام جدید در جاده سبزوار هستیم که البته با توجه به نیاز نداشتن تجهیزات آنچنانی هزینه ساخت آن به کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد که در توان افراد فعلی حقوقی مذاکره کننده است.

- کشتارگاه‌ هم می‌لنگد، نظر شما چیست؟

کشتارگاه فعلی دام نیشابور، صنعتی نیست و به ‌لحاظ رعایت مسائل محیط زیستی و بهداشتی مشکل دارد. ذبح آن روی زمین است در حالی که باید روی ریل باشد.

- می خواهید چه کنید؟

به ‌خاطر اینکه در مسیر جاده سبزوار بخش خصوصی در حال ساخت کشتارگاهی است که در دهه فجر، ان‌شاءالله افتتاح می‌شود دیگر منطقی نیست در کشتارگاه خطی هزینه کنیم.

با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی جدید، کشتارگاه شهرداری نیشابور تعطیل می‌شود و البته برخی از پرسنل آنجا به صلاحدید مدیر کشتارگاه جدید، منتقل می‌شوند.

- ساخت کشتارگاه جدید چقدر اعتبار می‌خواهد؟

سرمایه‌گذار برای کشتارگاه جدید تاکنون چهار میلیارد تومان آورده و دو میلیارد تومان وام را هزینه کرده که قرار است برای تکمیل آن ۴ میلیارد تومان دیگر هزینه کند.

 گفتنی است نیشابور ۷۰ هزار دام سنگین (گاو و شتر) و ۷۰۰ هزار دام سبک (گوسفند و بز) دارد.


نظر شما
ادامه