کد خبر: ۳۷۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیر کل دامپزشکی استان همدان از هدایت دامداری‌های سنتی به سمت صنعتی شدن در همدان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمود رضا رسولی» از صدور پروانه بهداشتی تاسیس و بهره‌برداری محل‌های مجاز پرورش دام خبر داد و اظهار کرد: پرورش دام به شیوه سنتی نیز انجام می‌شود که برای آنها مراحل صدور پروانه بهداشتی تاسیس و بهره‌برداری طی نمی‌شود که این موضوع بیشتر در روستاها صادق است.

وی با تاکید به اینکه سیستم سنتی دامپروری بخشی از بدنه دامپروری استان را تشکیل می‌دهد و یک واقعیتی انکارنشدنی است، گفت: تلاش ما بر این بوده که به همراه سازمان جهاد کشاورزی که وظیفه بهبود اماکن دامی را از طریق راهنمایی و ارائه تسهیلات برعهده دارد، نظارت خوبی بر این مراکز داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه دام‌های سنتی به طور کامل مورد مراقبت بهداشتی اداره دامپزشکی قرار می‌گیرند، افزود: سالانه 8 میلیون نوبت سردام واکسیناسیون دام‌های استان در برنامه است که واکسیناسیون دام‌های عشایر نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین رفاه و سلامت دام جزو وظایف ماست، بیان کرد: ما موظفیم هر جا که دام نگهداری می‌شود حتی در داخل کوه‌ها و دشت‌ها و بین عشایر و روستاها و ... خدمات بهداشتی رایگان ارائه دهیم.

رسولی با اشاره به تلاش در راستای هدایت دامداری‌های سنتی به سمت صنعتی شدن، گفت: در حال حاضر دامداری برای کسی با صرفه است که به شکل صنعتی اداره شود و معمولاً سیستم دامداری سنتی مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه صنعتی شدن تمام دامداری‌های استان زمانبر است، افزود: این یک اقدام اقتصادی بوده و نیاز به برنامه جامع برای گذر از سنتی به صنعتی است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: تا هنگامی که این اقدام در استان صورت گیرد تلاش ما بر این است که سرمایه عظیم دامی کشور بالغ بر ۱۳۳ هزار میلیارد تومان حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی کار دامپزشکی بعد امنیتی دارد و در این راستا موضوع بیوتروریسم مطرح است، افزود: بسیاری از بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا در سطح جهان می‌تواند اهرم فشار علیه دیگران یا از بین بردن امنیت اقتصادی کشور باشد.

رسولی گفت: بعید نیست سرویس‌های جاسوسی برنامه‌هایی را برای کشورها در ارتباط با وابسته کردن آنها به خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در موضوع بیوتروریسم، دامپزشکی نقش اساسی را در پدافند غیر عامل و جلوگیری از هجمه میکروبی به صورت تعمدی و غیر تعمدی را دارد، افزود: دو سال پیش در این زمینه موضوع تب برفکی مطرح بود که با مشاهده روند بیماری نحوه شروع و ختم شدن این بیماری مشخص شد.

مدیر کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه متاسفانه جنگ‌های اقتصادی در جهان رخ می‌دهد و بیماری‌های بازپدید و نوپدید در این بین مشاهده می‌شود، تصریح کرد: بیماری‌هایی که در حوزه دام طی سال‌های اخیر وارد استان شد خوشبختانه اکنون وجود ندارد، اکثر آنها وارداتی بوده که برخی حتی حالت بومی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی نظیر لمپی‌اسکین، سی سی اچ اف، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ... از انواع بیماری‌های نوپدید و بازپدیدی هستند، گفت: با وقوع جنگ اقتصادی و پیروزی دشمن وابستگی غذایی و انرژی به وجود می‌آید که اگر کشوری با این وضعیت مواجه شود دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

رسولی با اشاره به اینکه دامپزشکی گلوگاه اقتصادی و بهداشتی جامعه به شمار می‌آید، افزود: اداره کل دامپزشکی استان در ارتباط با پیشگیری از بیماری قابل انتقال بین انسان و دام نقش اساسی را دارد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
با فوت حاج داود احمدی نژاد دوران تشویقیهای الکی پدافند غیر عامل تموم شد.
نظر شما
ادامه