کد خبر: ۳۷۶۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«مهندس علی ابراهیمی» افزود: وظیفه دامپزشکی پیشگیری، بهداشت و درمان است، در صورتی که رسالت اساسی وزارت جهاد کشاورزی تولید است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس کارگروه دام،‌ طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی فقدان قوانین مستحکم را یکی از معضلات اصلی سازمان دامپزشکی می‌داند. از نظر «مهندس علی ابراهیمی» وظایف وزارت جهاد کشاورزی آنقدر گسترده است و حدود اختیارات آن متناسب با شرح وظایف آن نیست که نمی‌توان در یک قضاوت سرسری اعلام کرد که آیا نمره خوب می‌گیرد یا خیر.

حکیم مهر: مهمترین چالش‌های دامپزشکی را در ایران چه می‌دانید؟

به نظر من اساسی‌ترین چالش دامپزشکی در ایران نبود قوانین مستحکم به‌عنوان یک پشتوانه اجرا و البته واضح و مشخص است.

حکیم مهر: آقای مهندس، شما در قلب قوه مقننه و در کمیسیون کشاورزی فعالیت می‌کنید و هیچ‌کس غیر از شما و همکارانتان فرصت و امکان خلق قوانین دامپزشکی را ندارد.

نه اینکه قانون نداریم، بلکه قوانین مستحکم، روشن و واضح که دست دامپزشکی را در اجرای وظایف خود باز بگذارد،‌ نداریم. بحث بعدی و چالش بعدی سازمان دامپزشکی این است که این سازمان ابزار کافی برای پیشبرد اهداف خویش در اختیار ندارد و اعتبار لازم را برای آن تامین نمی‌کنند. دامپزشکی شوخی بردار نیست؛ ما اگر نتوانیم سلامت دام را تامین کنیم، منهای ضررهای فراوان اقتصادی، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

ما در یک منطقه پرخطر هستیم که دور تا دور آن ضوابط و مقررات کنترل بیماری‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود؛ به همین خاطر در کشور نمی‌توانیم آن گونه که باید موفق عمل کنیم، چون اطراف ما تحت کنترل نیست. همه اینها دست به دست هم داده تا خسارات ناشی از این نوع بیماری‌ها و مخاطرات دامپزشکی برای ما همیشه هزینه‌بر باشد. البته ساختار دامپزشکی را هم باید به شکلی اصلاح کنیم که بتوان بر کلیت بحث دامپروری یک مدیریت واحد اعمال کرد.

حکیم مهر: به نظر می‌رسد که نگاه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان دامپزشکی خیلی مثبت نیست. کمااینکه وزیر محترم در برنامه پیشنهادی خود برای دوره دوم وزارت، حتی یک بار هم از دامپزشکی اسم نبرده‌اند.

وظیفه دامپزشکی پیشگیری، بهداشت و درمان است، در صورتی که رسالت اساسی وزارت جهاد کشاورزی تولید است. این وظیفه، از آنجا که یکی از شاخه‌های مجموعه وظایف گسترده وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، طبیعتا آن گونه که توقع می‌رود به آن پرداخته نمی‌شود. در کل بنده خیلی قبول این فرضیه را قبول ندارم که وزارت جهاد کشاورزی به دامپزشکی کم توجهی می‌کند. شاید بتوان گفت که در حوزه ساختار همان گونه که اشاره کردم، این قسمت از کار را در کشور باید کمی شسته و رفته‌تر کنیم.

حکیم مهر:‌ این تغییرات ساختاری که به آن اشاره می‌کنید، می‌شود با الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت محقق شود؟

این یک کار کارشناسی است که باید به آن به شکل کاملا تخصصی پرداخت؛ شاید این راه حل درستی باشد. به هر حال به نظر من وضعیت دامپزشکی در کشور در شرایط فعلی جوابگوی انتظاراتی که جامعه دارد، نیست.

حکیم مهر: شما در کمیسیون کشاورزی چقدر تلاش می‌کنید که این مشکلات را حل کنید. آیا اصلا جلسات مشترک با کمیسیون بهداشت و درمان در جهت ارتقای جایگاه دامپزشکی برگزار کرده‌اید؟

جلسات مشترک برگزار کرده‌ایم. اتفاقا نیازهایی که در این زمینه وجود داشته و باید قانونگذار به شکلی برای دولت تکلیف می‌کرده، در قالب برنامه ششم آورده‌ شده است، اما تا الان به موضوع ساختار پرداخته نشده است که باید از این فرصت استفاده کرد، چون مجلس دهم آمادگی خود را برای این قضیه نشان داده است. به نظر من باید یک سری جلسات کارشناسی متوالی برگزار شود تا ببینیم عیب ساختار کجاست. الان هم بخش غیر دولتی، تشکل‌ها و حتی خود مجریان دولتی آن گونه که باید از نتایج عملکردشان راضی نیستند.

حکیم مهر: اخیرا زمزمه‌هایی مبنی‌بر استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس شنیده می‌شود. آیا شخص شما موافق این استیضاح هستید؟ در کل عملکرد آقای وزیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بنده مدتی ماموریت کاری بودم و از کم و کیف این قضیه در حال حاضر خبر ندارم و باید آن را بررسی کنم. بنده عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را با یک ضریب نسبی، رو به مثبت می‌بینم. در کل بعضی جاها شاید خوب عمل شده و بعضی جاها باید دقت بیشتری می‌شد، اما آنقدر وظایف وزارت جهاد کشاورزی گسترده است و حدود اختیارات آن متناسب با شرح وظایف آن نیست که نمی‌توان در یک قضاوت سرسری اعلام کرد که آیا نمره خوب می‌گیرد یا خیر.

وزارت جهاد کشاورزی وقتی که مسئول تامین غذای مردم است حتما باید ابزار تنظیم بازار، ابزار قانونی، اعتبارات مورد نیاز و حتی منابع آبی در اختیار داشته باشد. در صورتی که می‌بیینم منابع در اختیار وزارت اقصاد است. بازار تحت کنترل وزارتخانه‌های دیگر است و از نظر قانونی آن طور که باید و انتظار می‌رفت برای این وزارتخانه امکانات قانونی و ابزاری فراهم نکردیم.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
تنها راه نجات و اخرین راه نجات دامپزشکی الحاق به وزارت بهداشته...خواهشا در این زمینه سنگ اندازی نکنید التماستون میکنم بزارید دامپزشکی بره زیر نظر وزارت بهداشت
دامپزشک
|
Finland
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
1
0
به پیر به پیغمبر این طرح الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت تنها راه نجات وضعیت امروز دامپزشکی ایه. شما. نمایندگان مجلس کمی هم به ما دامپزشکان جوان فکر کنید و یک باقیات الصالحات برای خود بگذارید به جه زبانی بگیم این خواست اکثریت جامعه دامپزشکی ایه دیگه کارد به استخوان رسیده
ناشناس
|
Finland
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
شاید نه ،حتما
ناشناس
|
Finland
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
دامپزشکی میمانه به محصلی که معلم نداره ،نمیدانه حرف کی گوش بده ,یک معلم واستاد باتجربه ای چون بهداشت میخواد تا از غرق شدن نجاتش بده وروی خط بیفته .همین .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
نبود قوانین بهداشتی به روز یکی از مشکلات اساسی بهداشت چه در حوزه دامپزشمی و چه در حو زه وزارت بهداشت است
نظر شما
ادامه