کد خبر: ۳۷۷۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه و مازندران

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه:
بیش از 70 وظیفه مهم بر عهده دامپزشکی‌ گذاشته شده است


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیش از 70 وظیفه مهم و از جمله مبارزه با 800 مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بر عهده دامپزشکی‌ها گذاشته شده است.

‌ابراهیم مقصودی‌فر در همایش روز ملی دامپزشکی در جمع فعالان و کارکنان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مجتمع فرهنگی بعثت، اظهار داشت: دامپزشکی به عنوان دومین صنعت بعد از نفت است و نقش تعیین‌کنند‌ه‌ای در توسعه اقتصادی و حفظ سلامت جامعه دارد.
وی افزود: کمبود نیروهای فنی و تخصصی، تجهیزات آزمایشگاهی و ناکافی بودن تسهیلات مورد نیاز بخش خصوصی از مهم‌ترین مشکلات حوزه دامپزشکی است که امیدواریم مسئولان برای رفع این مشکلات به یاری ما بیایند.
معاون سیاسی‌ امنیتی استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم از دامپزشکی به عنوان نهادی پرتلاش و در خدمت جامعه یاد کرد و گفت: پیامبران خدا طیب روح مردم بودند و شما عزیزان رسالت تامین سلامت مردم را از طریق مبارزه علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برعهده دارید.
علیرضا امیری، معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز از جمله وظایف اداره‌کل را نظارت بر فرآورده‌های خام دامی عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته از مجموع 280 هزار راس دام کشتار شده، 2 هزار راس آن به‌خاطر مشکلات بهداشتی و جهت حفظ سلامت مردم ضبط شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت دامپزشکی در سلامت جامعه گفت: خوراک تمام دام‌ها گیاهی است و اگر غذای دام‌ها سالم باشد، دام‌ها هم سالم خواهند بود به همین دلیل گیاه پزشکی، دامپزشکی و انسان‌پزشکی با هم ارتباط دارند و از نظر زنجیره تولید بایکدیگر مرتبط هستند.
رمضان روئین‌تن خاطرنشان کرد: اهمیت دامپزشکی برای اقتصاد کشور حائز اهمیت است و همچنان که برای جهان در اولویت اقتصادی قرار دارد ما نیز باید به آن بیش از پیش توجه کنیم.
در پایان این مراسم از کارکنان و مدیران نمونه شبکه دامپزشکی استان کرمانشاه با اهدای جوایزی تجلیل به‌عمل آمد.

-----------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران:
مازندران در شیوع آنفلوانزای پرندگان با کمترین مشکل مواجه بود


مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: شیوع آنفلوانزای پرندگان در سه سال گذشته التهاب زیادی را در جامعه ایجاد کرده است و در بین 31 استان کشور در مازندران با کمترین مشکل کنترل شد.

مجید مختاری در همایش روز ملی دامپزشکی بیان داشت: استان مازندران با توجه به شرایط مناسب اقلیمی قطب کشاورزی، طیور و آبزیان در کشور است.
مختاری اظهار داشت: امروز بر کسی پوشیده نیست که دامپزشکی به عنوان یکی از شاخص‌های علوم زیستی رشته‌ای است که دانشمندان و دانشجویان زیادی را در سراسر دنیا مشغول مطالعات گسترده علمی و تحقیقاتی کرده است.
وی با اشاره به اینکه از یک هزار و 520 عامل بیماری شناخته شده بیش از 830 عامل بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، تصریح کرد: کنترل و پیشگیری از بروز شیوع بیماری در جمعیت‌های دامی از انتقال بیماری به انسان جلوگیری می‌کند.
مختاری خاطرنشان کرد: شیوع آنفلوانزای پرندگان در سه سال گذشته التهاب زیادی را در جامعه ایجاد کرده است و در بین 31 استان کشور در مازندران با کمترین مشکل کنترل شد.
وی با تقدیر از تلاش بخش‌های دولتی و خصوصی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان، افزود: وضعیت کنترل باقیمانده دارویی محصولات آبزیان و طیور در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور و استان قرار دارد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران دامپزشکی را از رشته‌های ضروری در حوزه پیشرفت سلامت عنوان کرد و افزود: سلامت انسان همواره یکی از دغدغه‌های بشری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تراکم ظرفیت‌ها اگر کنترل و نظارت دامپزشکی نباشد دچار مشکلات اساسی و جدی در حوزه سلامت خواهیم شد.
این مسئول گفت: 650 هزار رأس دام سنگین، 2 میلیون و 250 هزار رأس دام سبک، 2 هزار و 200 واحد مرغداری گوشتی، 168 واحد مرغ مادر، 40 واحد جوجه کشی، 17 کشتارگاه طیور، 16 کشتارگاه دام، و 320 هزار کلنی زنبور عسل در مازندران وجود دارد.
مختاری سهم مازندران در تولید آبزیان کشور را 21 درصد عنوان کرد و بیان داشت: 15 درصد گوشت طیور صنعتی در مازندران تولید می‌شود و این نشان از نقش حمایتی دامپزشکی در عرصه تولید دام، طیور و آبزیان است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: در شش ماهه نخست امسال 4 میلیون و 133 هزار نوبت واکسیناسیون دام در استان انجام شد. وی واگذاری امور بخش خصوصی در دامپزشکی را در راستای سیاست دولت اعلام کرد و افزود: در حال حاضر این واگذاری با سرعت قابل توجهی انجام می‌شود که تاکنون برای بیش از 1300 نفر از فارغ التحصیلان مقطع دکترای دامپزشکی و سایر رده‌ها توسط بخش خصوصی اشتغال ایجاد شده است.

*کشتارگاه های سنتی باید در چند شهر مازندران تعطیل شود
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز گفت: تا پایان مهرماه باید در چند شهر مازندران مشکلات کشتارگاه‌های سنتی حل شود و تاکنون در سه ماه گذشته با برگزاری جلسات با مسئولان چند شهرستان تعدادی از کشتارگاه‌های سنتی تعطیل و در آن تخته شد.
هادی ابراهیمی با اشاره به اینکه مردم با ما نمی‌پذیرند که مایحتاج اولیه آنها در یک محیط غیربهداشتی تهیه شود، اظهار داشت: با افرادی که سلامت مردم را به خطر بیندازند برخورد می‌شود.
وی تصریح کرد: مطالبه جدی شورای تأمین و مدیران ارشد استان در این حوزه از دستگاه‌های متولی مثل دامپزشکی است و امروز اداره کل دامپزشکی خط مقدم آرام بخش و سلامت آفرین در جامعه هستند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: هر موضوعی که سلامت عمومی جامعه و شهروندان را به خطر بیندازد به عنوان تهدید و عامل بحران‌زا مطرح شده و باید با آن مبارزه کرد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بیان داشت: اگر پیگیری جدی اداره کل دامپزشکی استان در جلوگیری از شیوع بیماری دام و طیور در سال گذشته نبود امروز با چالش‌های عرضه سلامت اجتماعی مواجه بودیم.
وی با اعلام اینکه کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان با مشکلات زیادی در حوزه بیماری دامی روبه رو هستند، گفت: با پیگیری، نظارت دقیق و مسئولیت متعهدانه دامپزشکی کشور و استان با مشکلات کمتری در استان رو به رو بودیم.
ابراهیمی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در چند سال گذشته در استان از کشورهای حاشیه دریای خزر منتقل شده بود، ادامه داد: باید خودمان را برای رو به رو شدن با مشکلات زیست محیطی در آینده نه چندان دور در منطقه آماده کنیم و این آمادگی منوط به پژوهش‌های میدانی است.
وی با بیان اینکه بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، افزود: عدم ورود به موقع برای مبارزه با این بیماری‌ها مشکلات زیادی را ایجاد می کند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه خدمات برخی از دستگاه‌ها به صورت عینی مشخص است، بیان داشت: مردم فعالیت‌های دامپزشکی را کمتر احساس می‌کنند و دامپزشکی در حوزه سلامت در خط مقدم است.

 

-----------------------------------------------

 

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران:
طرح پلیس امنیت غذایی فرآورده‌های دامی روی کاغذ ماند


رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران گفت: طی چند سال گذشته طرح پلیس امنیت غذایی فرآورده‌های دامی را پیشنهاد کردیم که روی کاغذ ماند.

شمس‌علی هادی‌زاده معلم در همایش روز ملی دامپزشکی، اظهار داشت: موظف هستیم دانش‌های جدید علمی را در حوزه سلامت به کار ببریم.
وی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته طرح پلیس امنیت غذایی فرآورده‌های دامی را پیشنهاد کردیم که فقط روی کاغذ ماند.
هادی‌زاده‌ معلم ادامه داد: جایگاه پزشکی دارای ضعف قوانین است و برای خدمت به جامعه از لحاظ قانونی مشکل داریم.
وی ایجاد امنیت اجتماعی را جزو وظایف نیروی انتظامی عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد امنیت غذایی از مسئولیت‌های حوزه دامپزشکی محسوب می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: تنوع تولید در عرصه دام و طیور امروزه برای ما الزام است و باید از یکنواختی دور شویم.
عنایت‌الله تورنگ با اشاره به اینکه باید از روش‌های سنتی فاصله بگیریم، خاطرنشان کرد: در تمام مراحل تصمیم‌گیری در حوزه دام، طیور و آبزیان دامپزشکی حرف اول را می‌زند.
وی با اعلام اینکه باید به سمت تولید علمی و بهداشتی برویم، بیان داشت: نظام دامپزشکی نهادی مردمی است که می‌تواند این مهم را دنبال کند و مشکلات و نارسایی‌ها را جبران کند.
تورنگ تصریح کرد: در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری تولیدات دام، طیور و آبزیان در کشور حرفی برای گفتن داریم و این را کافی نمی‌دانیم و باید موضوعاتی را در دستور کار قرار دهیم که نیاز جامعه باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نقش دامپزشکی در تأمین غذای سالم که یکی از مولفه‌های امنیت غذایی است در حفظ سرمایه دام، ارتقای سطح کمی و کیفی و فرصت شغلی نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند.
وی بیان داشت: جهت‌گیری دولت و نظام استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است و در این حوزه ظرفیت‌های قانونی بسیار خوبی در اختیار داریم.
تورنگ متخصصان دامپزشکی را به عنوان سربازان امنیت در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: سلامت و امنیت از ارزش بالایی در جامعه برخوردار است.

 

نظر شما
ادامه